آخرین اخبار و مقالات کتب و مستندات نظامی ایران و جهان WWW.SKYHUNTER.IR

عملیات کربلای ۵ پیچیده ترین عملیات آبی خاکی جهان

 

عملیات کربلای ۵ پیچیده ترین عملیات آبی خاکی جهان

در هشت سال دفاع مقدس داستان ها و اتفاقاتی رخ داده شاید درک آن کمی سخت باشد. با این حال این روایات نشان دهنده رشادت و مقاومت دلاورانه رزمندگان در جبهه‌های حق علیه باطل است.

مقدمه

در هشت سال دفاع مقدس داستان ها و اتفاقاتی رخ داده شاید درک آن کمی سخت باشد. با این حال این روایات نشان دهنده رشادت و مقاومت دلاورانه رزمندگان در جبهه‌های حق علیه باطل است. در دوران دفاع مقدس با انجام عملیات های گسترده و گاهی پیچیده، اجازه جدا شدن حتی یک وجب از خاک کشور داده نشد. بدون شک تمام عملیات های از اهمیت بالایی برخوردار بودند. اما در این میان عملیات هایی بودند که همچنان پس از گذشت چندین سال، خاطرات آن از یادها پاک نمی شود. یکی از پیچیده ترین عملیات ها، کربلای ۵ نام داشت.

کربلای ۵ چه زمانی اتفاق افتاد؟

کربلای 5 - تاریخ وقوع

۱۹ دی ماه ۱۳۶۵، دقیقاً ۱۵ روز پس از عملیات کربلای ۴ که با لو رفتن نیرو های خودی همراه بود، این عملیات با رمز مبارک یا زهرا (ع) در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز شد. در این عملیات که با فتح فاو همراه شد، قدرت و برتری سیاسی – نظامی ایران بر دشمن را به اثبات رساند.

دشمن بعثی در این منطقه از استحکام بالا و نیروهای نظامی زیادی برخوردار بود. بنابراین پیروزی در این عملیات رشادت ها و دلاوری های سپاه اسلام را در برابر ناتوانی نیروهای دشمن نشان می داد. همچنین پیروزی رزمندگان ایرانی در این عملیات از اهمیت بالایی برخوردار بود. دشمن نیز با علم به این موضوع با رها کردن آب در شرق بصره، انجام هرگونه عملیاتی را غیر ممکن و نشدنی کرده بود.

 تصور اینکه نیروهای ایران پس از شکست در عملیات کربلای ۴، تنها پس از ۱۵ روز عملیات دیگر و به مراتب قوی تر از عملیات قبل را تدارک ببینند، برای دشمن سخت بود. دشمن با تدارکات ویژه خطوط دفاعی مستحکمی را برای حفاظت از بصره تدارک دیده بود. با این حال نیروهای ایرانی با درایت عالی توانستند از این منطقه به سلامت عبور کنند.

عملیات کربلای ۵ از زبان شهید حاج قاسم سلیمانی

کربلای 5 - قاسم سلیمانی

شلمچه ارزشمند ترین منطقه موجود بود و دشمن نیز موانع و مواضع مستحکمی در آنجا قرار داده بود. این موانع طوری بود که عبور از آن تقریباً غیر ممکن بود و ضریب موفقیت ما بسیار ناچیز بود. با این حال ضرورت ادامه جنگ در آن موقعیت و ضرورت موفقیت در این عملیات باعث گردید با امید به خدای متعال، تمام نیروهای خود را برای عملیات کربلای ۵ آماده کنیم.

اگر بگویم عملیات کربلای ۵ همانند کربلایی در جوار کربلای امام حسین (ع) به وقوع پیوست، گزاف نگفته ام. همچنین فداکاری، ایثار، از خود گذشتگی، دلاوری و رشادت هایی که نیروهای خودی از خود به نمایش گذاشتند، همانند دلاوری یاران امام حسین (ع) در واقعه عاشورا بود.

مغز متفکر عملیات کربلای ۵

بدون شک انجام چنین عملیات گسترده‌ای نیازمند فرماندهی قوی، باهوش و جوان داشت که بتواند نیروهای جمهوری اسلامی ایران را در این نبرد سخت هدایت کند. شهید مصطفی فهیمی جوان اهل قم به عنوان مغز متفکر این عملیات شناخته می شود.

شهید فهیمی در این عملیات در پی انتقام عملیات کربلای ۴ بود. از او که به عنوان نگین درخشان و فرمانده عملیات نام برده می شود، به علت اصابت ترکش در سن ۲۴ سالگی به شهادت رسید.

صدمات وارد شده به دشمن در عمیلات کربلای ۵

کربلای 5 - صدمات دشمن

با وجود داشتن تأسیسات و نیروهای نظامی بسیار پیشرفته، این عملیات با پیروزی سپاه اسلام به پایان رسید. در این عملیات حدود ۸۰ فروند هواپیما، ۷۰۰ دستگاه تانک، ۱۵۰۰ دستگاه خودرو، سلاح و مهمات دشمن به دست نیروهای خودی منهدم شد. همچنین تعداد کشته های دشمن در این عملیات ۴۰ هزار نفر برآورد شده است.

نتیجه گیری

مهم‌ترین شهدای عملیات کربلای ۵

کربلای 5 - شهدا

به راستی که تمام نیروهای سپاه اسلام با رشادت و فداکاری باعث موفقیت در این عملیات شدند. در این عملیات ۴ تن از مهم‌ترین فرماندهان که به شهادت رسیدند، عبارت‌اند از:

  1. شهید حاج حسین خرازی فرمانده لشکر نجف اشرف اصفهان
  2. شهید سردار پاسدار اسماعیل دقایقی فرمانده لشکر بدر
  3. شهید عبدالله میثمی نماینده امام در قرارگاه خاتم الانبیا
  4. شهید علیرضا نوری قائم مقام لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص)

نتیجه گیری

از مهم‌ترین جنبه های عملیات کربلای ۵، غلبه ابتکار عمل، رشادت و همبستگی بر اندیشه و قدرت نیروهای بعثی بود. کربلای ۵ به گفته بسیاری از کارشناسان، گسترده ترین عملیات جنگ تحمیلی بود که با موفقیت رزمندگان همراه بود.

ارتش

عملیات های نیروی زمینی

۰۰/۰۹/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
مصطفی نداف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی