موشک بالستیک در حقیقت یک ماشین تحویل موشک- مولد، شامل سیستم رهیابی و محفظه حمل مهمات است که اساساً علیه اهداف زمینی و سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع گوناگون موشک‌های بالستیک معمولا بر حسب برد طبقه بندی می‌شوند. نوع خاصی از موشک‌های بالستیک وجود دارد که از زیردریایی‌ها شلیک می‌شود و SBLM نام دارد. در ساخت موشک‌های بالستیک، مبحث پیشرانه که مشخص کننده برد موشک است مهمترین مسئله محسوب می‌شود و پس از آن میزان توانایی حمل مهمات که قدرت تخریب آن را افزایش می‌دهد.

تاریخچه

اولین موشک بالستیک A-4 نام داشت که معمولا با نام موشک وی-۲ (انتقام ۲) شناخته می‌شود که بین سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ میلادی توسط آلمان نازی و زیر نظر ورنر فون براون ساخته شد. اولین پرتاب موفقیت آمیز وی-۲ در ۳ اکتبر ۱۹۴۲ بود و برای اولین بار در تاریخ ۴ سپتامبر ۱۹۴۴ علیه انگلستان مورد استفاده قرار گرفت. تا پایان جنگ جهانی دوم حدود ۳۰۰۰ موشک وی-۲ پرتاب شده بود.

موشک‌های بالستیک را می‌توان از نظر برد و یا کاربرد آنها دسته بندی کرد، که معمولاً آنها را بر اساس برد گروه بندی می‌کنند. کشورهای مختلف از الگوهای متفاوتی برای دسته بندی موشکهای بالستیک استفاده می‌کنند.

  • موشک جنگی بالستیک کوتاه برد( Tactical ballistic missile)‏:با میزان برد ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر
  • موشکهای بالستیک TBM ( Tactical ballistic missile)‏: با میزان برد بین ۳۰۰ تا ۳٫۵۰۰ کیلومتر
  • موشک بالستیک کوتاه برد (SRBM) ( Short-range ballistic missile)‏:با برد کمتر از ۱٫۰۰۰ کیلومتر
  • موشک بالستیک میانبرد (MRBM) ( Medium-range ballistic missile)‏:با میزان برد بین ۱٫۰۰۰ تا ۳٫۵۰۰ کیلومتر
  • موشک بالستیک بلند برد (IRBM) ( Intermediate-range ballistic missile)‏:با میزان برد ۳٫۵۰۰ تا ۵٫۵۰۰ کیلومتر
  • موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) ( Intercontinental ballistic missile)‏:با برد بیشتر از ۵٫۰۰۰ کیلومتر

به دلیل محدودیت موشکهای بالستیک در توانایی حمل بارهای سنگین عمدتاً از موشک‌های بالستیک بلند برد و میانبرد برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای استفاده می‌شود، زیرا در غیر این صورت پرتاب کردن حجم کمی از مواد منفجره معمولی توسط موشک‌های بالستیک صرفهٔ اقتصادی ندارد.


 
Datei:9P120 Temp-s.jpg

توسعه موشک های بالستیک میان برد با سوخت جامد از سال 1959 در اتحاد جماهیر شوروی آغاز گردید . این سری از موشک ها با نام 9k71 "Temp" (tempo) طبقه بندی گردید . تجهیزات پرتاب Temp توسط کارخانه Barikadi تولید گردید و خودرو آن توسط کارخانه خودرو سازی Minsk ساخته شد . برای پرتاب این موشک زمانی بین 20 الی 30 دقیقه مورد نیاز بود . این موشک توانایی حمل کلاهک هسته ای ( 300 کیلوتنی ) ، کلاهک شیمیایی و خوشه ای را دارا بود . تست های اولیه این موشک در سال 1961 آغاز شد . در مجموع این موشک 6 بار پرتاب گردید . بعد از انالیز نتایج تست اولیه این موشک برد نهایی آن 425 کیلومتر اعلام شد . به علاوه این موشک دارای یک خطای 40 کیلومتری بود که به دلایل فنی به وجود آمده بود . در سال 1962 برد آن به 460 کیلومتر افزایش پیدا کرد .
مرحله دوم تست این موشک در سال 1962 آغاز شد و در سال 1963 تمامی تست های این موشک متوقف و پروژه تا زمان مقرر کنسل گردید . اگرچه پرژه Temp کنسل شد اما تکنولوژی مورد استفاده در آن در سری موشک های بعدی مورد استفاده قرار گرفت .
توسعه موشک بالستیک میانبرد به نام Temp-S از سال 1962 آغاز گردید . این موشک در نام گذاری ناتو به نام SS-22 "Scaleboard" خوانده میشد اما در نسل های بعدی این موشک آن را
"SS-12M "Scaleboard-B نام گذاری کردند . Temp-S از یک رادار داخلی برای هدایت خود استفاده می کرد . و قابلیت حمل کلاهک های هسته ای و شیمیایی را داشت .
9P120 تجهیزات پرتابی بود که توسط شرکت Barikadi ساخته شده بود و بر روی خودروی MAZ-543A ساخته شده توسط شرکت Minskنصب گردید . این خودرو دارای یک موتوردیزلی D12A-525A بود و تونایی حمل 520 لیتر سوخت را داشت .
اولین پرتاب OTR-22 در 14مارس 1964 انجام گردید که در آن برد این موشک 580 کیلومتر ثبت شد .
Temp-s تا 18 ژوئیه 1964 5 یار پرتاب گردید که در نهایت توانست به بردی معادل 850 کیلومتر و خطای 3.5 کیلومتر دست پیدا کند . این نتایج برای اتحاد جماهیر شوروی مورد قبول وافع شد و در نتیجه این موشک در سال 1965 وارد خدمت در ارتش شوروی گردید . بعلاوه توسعه این موشک باعث ایجاد تولید موشک Temp-2S گردید که توسط خودرو MAZ3547A پرتاب می شد . این موشک " SS-16 "Sinnerنامیده شد .
در نوامبر 1987 راسای جمهور اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده امریکا قرار داد منع گسترش موشکهای بالستیک کوتاه برد و میان برد را امضا کردند . طبق این قرار داد موشک های بالستیک با برد 500 تا 5500 کیلومتر باید نابود می شد . بر اساس این قرار داد در سال 1990 اتحاد جماهیر شوروی کلیه موشک های OTR-22 و خودروهای پرتابگر آن را نابود ساخت .
مشخصات:
کشور: شوروی
نام ثبت شده : " OTR-22 "Temp-S
نام ثبت شده ناتو : "Scaleboard" SS-22
مدت خدمت : 1965 - 1990
جایگاه : متحرک
طول:11.49 متر
قطر:1.01 متر
وزن پرتاب:9300 کیلوگرم
سر جنگی: هسته ای , شیمیاایی
برد :900 کیلومتر
سیستم هدایت : رادار داخلی