1-نبرد در برابر بهترینها-امید IRAF در سال 1980 عراق در حال برسی MIRAGE F-1  بود و با توجه به روابط گرم صدام با فرانسه در اواخر این سال با توجه به نا توانی جنگنده های روسی در رهگیری خلبانان ماهر ایرانی این جنگنده ها به سرعت  وارد نبرد 8 ساله ایران و عراق شدند تا برگ برنده را به دست صدام بدهند. واقعیت این بود که میگ های روسی در مقابل جنگنده های به روز و خلبانان زبده ایرانی به اسباب بازی تبدیل شده بودند و هنگامی که چند فروند جنگنده  و بمب افکن  فوق پیشرفته روسی ان زمان یعنی میگ25  و توپولف-22  توسط خلبانان ایرانی حتی خلبانان اف-5  نابود شد زنگ خطر برای صدام به صدا در امد. حدود 4 فروند بمب افکن سنگین توپولف-22  توسط تامکتهای ایرانی از سالهای 1984  تا 1988  نابود شدند. البته اموزش خلبانان عراقی در شهرهای خارکف و کیف شوروی پیشین هم با کیفیت کمی انجام میشد که البته عجله نیروی هوایی عراق برای تحویل خلبان را میتوان باعث این امر دانست.به هر حال برای اموزش هر خلبانان عراقی تنها  80 تا 150 هزار دلار خرج میشد ولی در زمان شاه ایران برای هر خلبان ایرانی این رقم چیزی در حدود 2 میلیون دلار بود! که به راحتی میتوان علت زبده بودن پایلوت های ایرانی را دانست. در ابتدای ورود این جنگنده ها با توجه به ضعف شدید پدافند عراق در مقابل ایران فقط به صورت رهگیر استفاده میشدند.در مقابل ایرانی ها خلبانان عراقی از همه نوع سلاحی استفاده کردند ولی موشک "سوپر-530"  به سلاح رایج این درگیری ها تبدیل شده بود. نیروی هوایی عراق عاجز از خلبانان ایرانی امید خود را روی فرانسه گذاشت. طبق اسناد وزارت دفاع عراق تا اواسط 1983  تعداد  35 فروند جنگنده ایرانی شکار جنگنده  های عراقی شدند برای همین 35 شکار عراقی ها صدها موشک هوا به هوا از انواع  جنگنده هایشان شلیک کردند که باز میتوان مهارت ایرانی ها رو در گمراهی موشک ها دریافت.البته تعداد موشکهای هوا به هوای شلیک شده رقمی بسیار بالاتر و نجومی تر بود!!! خلبانان MIRAGE F-1 عراقی در این سالها  فقط توانستند نابودی 6 جنگنده ایرانی رو در حساب خود وارد کنند که این جنگنده ها شامل 2 فروند  F-4E  دو فروند  F-14A  یک فروند RF-4E  و یک فروند F-5E  بودند که البته فقط دو پیروزی  انها توسط "سوپر-530 " بود. موشک  سوپر-530 البته طبق اسناد غیر رسمی موشکهای سوپر-530   حامل MIRAGE F-1  های عراقی در سال 1988  یک فروند فانتوم و دو فروند تامکت رو هدف قرار دادند. یکی از خلبانان این جنگنده های MIRAGE F-1  عراقی که موفق به نابودی یک فروند فانتوم  ایرانی شده بود  خلبان عراقی "  آ-سالم " بود که در دوران جنگ با ایران بیش از 300  پرواز با MIRAGE F-1خود بر علیه ایران داشت. سالم نبرد خود با فانتوم ایرانی رو چنین بیان میکند: در قالب یک دسته چها فروندی از جنگنده های   MIRAGE-F1EQ4  برای پوشش و حفاظت از جنگنده های تهاجمی در حال عملیات به پرواز درامدیم.جنگنده من به 2  موشک "مازیک" و دو مخزن سوخت 1200  لیتری  مجهز بود. MIRAGE-F1EQ4  عراقی مجهز به موشکهای مازیک در حین انجام ماموریت مورد تهاجم  یک دسته از فانتومها قرار گرفتیم و یکی از فانتوم ها دو موشک به سمت من شلیک کرد که در اخرین لحظه برخورد با مانوری شدید و خطر ناک جان سالم بدر بردم.در این هنگام توانستم خودم رو به پشت یکی از فانتومها برسونم و سریعا اقدام به شلیک یک موشک "مازیک "کردم.موشک هم به سرعت از بدنه جدا شد و فانتوم رو تکه تکه کرد و خلبانان این فانتوم فرصت بیرون پریدن نیافتند و فانتوم به زمین برخورد کرد. 2-جنگ نفت کشها در برابر کمین گربه ها اصلی ترین جایگاه استفاده از MIRAGE F-1  های عراقی حمله به نفت کشها و پایانه های نفتی ایران بود.در اوایل ورود به خدمت این جنگنده ها فقط به هلیکوپترهای AS-321GV  سوپر فریلون و جنگنده های سوپر اتندارد  حامل موشک های  ضد کشتی  AM-39  اگزوست  پوشش میدادند و عملیات تهاجمی نداشتند.اما در اواخر سال 1984 تعدادی از  این جنگنده ها به موشکهای اگزوست مجهز شدند. MIRAGE F-1EQ5  عراقی  مجهز به موشک اگزوست اولین بار در 3 دکابر 1984  خلبان یک فروند  MIRAGE F-1EQ5  برای اولین بار روی یک ناوچه ایرانی موشک خود را لاک کرد اما به دلایل نامعلوم (احتمالا اشکال در سیستم هدفگیری  ناشی از ECM کشتی یا تامکت) موفق به شلیک نشد و به خانه بازگشت. اولین موفقیت در نابودی نفت کش در 14 فورال 1985  هنگامی که موشک اگزوست عراقی نفت کش "نپتونیا" رو نابود کرد  توسط   MIRAGE F-1EQ5  به دست امد. تا پایان جنگ و با فرسوده شدن IRIAF   تحریم شده  MIRAGE F-1EQ5   های عراقی بیش از 700  بار به اهداف دریایی ایران  هجوم بردند که به علت پوشش خوب هوایی ایران توسط تامکت ها تنها 57  هدف نابود شدند که  44 هدف توسط موشکهای اگزوست-8 هدف توسط بمب سقوط ازاد -4 هدف با انواع سلاح ها -یک هدف توسط موشک  AS-30L  نابود شدند. MIRAGE F-1EQ5 عراقی در حال شلیک موشک اگزوست که در صورت نبود تامکتها از سال 1985  صدور نفت ایران قطع و عملا ایران در جنگ فلج  و راه پیروزی یک ساله عراق و اشغال ایران توسط عراق هموار میشد.و این همانجا ست که نقش یک سلاح برای امنیت یک کشور مشخص میشود .در صورتی که در اوایل انقلاب ایران دولت ایران قصد باز پس دادن تامکتها رو به امریکا داشت.غافل از اینکه همین سلاح ها در سال 1985 جلوی اشغال ایران توسط صدام را خواهند گرفت. تامکت های ایرانی در سال 1985 عملا جلوی اشغال ایران رو گرفتند به صورت معمول تنها یک موشک اگزوست در زیر بدنه   MIRAGE F-1EQ5  های عراقی حمل میشد که در 17 یون 1987  عراق موفق شد با کمک فرانسوی ها دو موشک را بر روی هر  MIRAGE F-1EQ5   خود به صورت تکی زیر هر بال جهت انهدام قویتر هدف نصب کند.اما در پرواز مشخص شد که جنگنده به فرامین خلبان خیلی سخت پاسخ میدهد و به هدفی راحت برای تامکتها تبدیل شده است.بنا بر این جنگنده  دیگری به این مدل تبدیل نشد و احتمالا 3 تا4 فروند  MIRAGE F-1EQ5   تبدیلی توسط تامکت های ایرانی  نابود شدند. البته  بد شانسی   MIRAGE F-1EQ5  ها فقط بخاطر حمل دو تیر اگزوست نبود. در ساحل بحرین یک  MIRAGE F-1EQ5  تنها در حالی که با سرعت 620 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع 900 متری در حال پرواز بود برا ی خود هدف خوبی پیدا کرد! در ساعت 22/05  در فاصله 20 کیلومتری دو موشک اگزوست رو به سمت هدف رها کرد و  خوشحال به خاطر هدف راحت و بدن پوشش تامکتها ی ایرانی  و دریافت مدال افتخار  به خانه بازگشت. غافل از اینکه این ناوچه ایرانی نبوده و ناو "استارک امریکایی میباشد.خدمه ناو در حالی که کاملا غافلگیر از حمله دوست خود شده بودند از طرف چپ مورد اصابت موشک قرار گرفتند.37 امریکایی در این حمله جان خود را از دست دادند و 22 نفر زخمی شدند. دولت عراق سریعا به امریکا اشتباه خود را توضیح داد و امریکا این توضیحات مبنی بر اشتباه گرفته شدن  کشتی امریکایی با ناوچه ایرانی رو پذیرفت. خلبان خوشحال بجای دریافت مدال به پای چوبه دار رفت! در طول جنگ عراق صدها عملیات هوایی برای از کار انداختن پایانه نفتی حیاتی ایران  "خارک" که پیروزی در جنگ به نابودی اون بستگی داشت طراحی و اجرا کرد.جالب اینجاست که این پایانه تنها 225 کیلومتر با خاک عراق فاصله داشت و  در ان دوران قلب تپنده اقتصاد ایران که 99 درصد به نفت وابسطه بود  میبود.عراق دهها بار برای نابودی این مجموعه حمله هوایی قدرتمندی کرد که هر بار با حظور تامکت های ایرانی شکست میخورد. فقط در طول 3 ماه در سال 1985  نیروی هوایی عراق 77 بار به این جزیره حمله برد.در این حملات جنگنده های MIRAGE F-1   هم به صورت شکاری رهگیر جهت پوشش و هم به صورت جنگنده تهاجمی به کار رفت. در حمله به خارک و نفت کشهای ایرانی عراق بارها از جنگنده های اجاره ای سوپر اتندارد استفاده کرد.حدود 4 فروند از این مدل جنگنده توسط تامکتهای کاور جزایر جنوبی ایران منهدم شدند. MIRAGE F-1  های عراقی علاوه بر بمب های سقوط ازاد و راکتهای معمولی هوا به زمین جهت حمله به این تاسیسات به موشکهای لیزری  AS-30L  فرانسوی و  موشکهای  روسی KH-29  مجهز شده بودند. MIRAGE F-1  عراقی گرفتار شده در چنگال جنگنده امریکایی پس شکستهای فراوان از نیروی هوایی قدرتمند ایران خلبانان عراقی با علم به اینکه IRIAF  به شدت در حال تحلیل چه به خاطر قطعات و چه به خاطر اعدام های مکرر  نیروهای متخصص پدافندی  توسط جمهوری اسلامی است  تاکتیک جدید نزدیک شدن به جزایر در ارتفاع پایین و  لاک کردن و حمله از 8 کیلومتری  و فرار را ابداع کردند. بعدها با تحویل اگزوست این حملات از فاصله 30  کیلومتری انجام شد.اما مشکل بزرگ عراقی ها این بود که برای مخفی ماندن از رادار های تیز بین تامکتها باید در ارتفاع بسیار پایین پرواز کرده و در همان ارتفاع موشک خود رو شلیک و فرار میکردند.و از انجایی که موشک اگزوست ابتدا رها شده و بعد موتور ان روشن میشود احتمال ان وجود داشت که موشک با سطح اب برخورد کرده و هواپیمای حامل هم نابود شود.که برا ی انجام این عملیات خلبانان عراقی  دور از چشم تامکتهای کاور  خود را به فاصله 30 کیلومتری رسانده  بعد ارتفاع میگرفتند و شلیک میکردند  و سپس در ارتفاع پایین به خانه فرار میکردند. خلبانان ایرانی به زودی دست عراقی ها رو خواندند و بلا فاصله بعد از اوج گیری MIRAGE F-1   برای شلیک روی اون لاک کرده و شلیک میکردند که یا موشک هدف قرار میگرفت یا خود جنگنده حامل.این روش عراقی ها هم بعد از مدتی لو رفت و دوباره تعداد زیادی جنگنده توسط تامکت ها نابود شدند.شدت نابودی  MIRAGE F-1  ها توسط تامکت ها به حدی رسید که در یک روز 3 فروند  MIRAGE F-1  توسط یک تامکت در داگ فایت نابود شدند. برای همین صدام بار دیگر به دنبال فرانسوی ها رفت تا به کمک او بیایند.این بار فرانسوی ها با تحویل سیستمهای ECM-ECCM   قوی و تغییر نحوه شلیک اگزوست ها تلفات عراقی ها رو کاهش دادند. یک فروند اف-1 که موفق به نابودی 14 پرنده  ایرانی در طول خدمت خود شده است. از 12 اگوست 1986 حملات به ترمینال "سیریی"(فکر کنم درست ننوشتم)  که در 240 کیلومتری غرب ابو موسی  شروع شد. چها فروند  MIRAGE F-1  حامل موشک اگزوست از پایگاه خود بلند شدند و پس از سوختگیری از هواپیمای  تانکر انتونف-12  روانه هدفی در فاصله 1300 کیلومتری شدند.پس از حمله به یک دسته  نفت کش موفق به نابودی 3 نفت کش شدند و بدون تلفات به خانه بازگشتند. 3-از اگزوست تا بمب های خردل در زمان جنگ ایران و عراق و در مقابله با کردهای عراقی عراق از سلاح های غیر مجاز و غیر متعارف شیمیایی استفاده کرد. اف-1 های عراقی به حمل کننده بمب های 250 کیلوگرمی و پخش کنند ه های مواد شیمیایی 100 کیلوگرمی تبدیل شدند. در طول سالهای  1987-1988  کردهای عراق که به ایران جهت انجام عملیاتها کمک میکردند و در ازادی خرمشهر نقش عمده ای ایفا میکردند  توسط  اف-1 ها بمب باران شیمیایی شدند. نیروی های ایرانی هم بارها توسط اف-1 ها با عامل های خردل و اعصاب بمب باران شدند. یک اف-1 عراقی در یک داگ فایت از ترس تامکت به درون اب فرو رفت! در اوایل جنگ و به خدمت گرفته شدن اف-1 ها  تعداد از دست رفته و نابود شده این مدل جنگنده تقریبا کم بود.تا اواسط 1983  تعداد 7     اف-1     نابود شدند  که فقط یکی از انها در نبرد هوا به هوا در  1983  نابود شد. رفته رفته نیروی هوایی ایران با قرار دادهای سری با امریکا و اسرائیل مثل قرار داد جنجال بر انگیز ایران-کنتراس   و دریافت قطعات مورد نیاز  تامکتها و فانتومها و سیستم های پدافندی  کمی از قدرت خود رو باز یافت و در همین زمان بو که تعداد نابودی اف-1 ها تا پایان جنگ  بسیار سیر صعودی پیدا کرد.حدود 40 فروند اف-1 تا پایان جنگ نابود شدند که حدود 19 فروند انها توسط تامکتها  مورد هدف قرار گرفتند.اکثر پیروزی های خلبانان تامکت با موشک های سایدو ایندر  و اسپارو بود. جالب اینجاست که یک فروند MIRAGE F-1EQ5  در یک  داگ فایت با تامکت  بر فراز  خلیج فارس به علت ترس خلبان به درون اب فرو رفت و نابود شد! 16 فوریه 1986: جنگندهء Mirage F1-EQ5 عراقی‏، پیش از رسیدن به هدف خود در جزیرهء خارک، توسط پدافند MiM-23 Hawk نیروی هوایی ایران دز نزدیکی فاو هدف قرار گرفته است. خلبان موفق به پرش نشده و جسد وی در حال سوختن است. تصویری که به تاریخ 25 سپتامبر 1980 توسط خلبان جنگندهء RF-4E از پایگاه هوایی الهوریه عراق (متعلق به میراژها) اندکی پس از بمباران توسط جنگنده‏های ایرانی به ثبت رسیده است. آمار سرنگونی جنگنده‏های سوپر اتاندارد توسط IRIAF 2 آوریل 1984 : توسط جنگنده F-4E پایگاه ششم شکاری بوشهر به وسیله موشک اسپارو 26 جولای 1984 : توسط جنگنده F-14A پایگاه هشتم شکاری اصفهان به وسیله موشک AIM-54A (فونیکس) 7 آگوست 1984: توسط جنگنده F-14A پایگاه هشتم شکاری اصفهان به وسیله موشک AIM-54A (فونیکس) 14 ژوئن 1985 : توسط جنگنده F-14A پایگاه هشتم شکاری اصفهان به وسیله موشک AIM-54A (فونیکس) اخرین حملات به ایران تا نبرد  طوفان صحرا بلند ترین حمله توسط اف-1 ها در تاریخ  25 نایابر  1987  بر علیه پایانه های نفتی"  لاراک"  در انتهای تنگه هرمز صورت گرفت.این ماموریت را بهترین خلبانان عراقی انتخاب شده به انجام رساندند.انها تا هدف چیزی حدود 4000 کیلومتر  پرواز کردند و در راه توسط چندین انتونف-12  سوخت رسانی و در راه برگشت مجبور به فرود در خاک عربستان سعودی شدند.در جزیره لاراک چندین ترمینال و در منطقه دریایی چندین نفت کش نابود شدند.تا پایان جنگ اف-1 ها توانایی سوخت گیری از ایلوشین-76  را بدست اوردند. در تاریخ 2 اوگوست 1990  حمله همه جانبه ارتش عراق به کویت اسکادران های اف-1 را مجبور کرد تا به پایگاه هوایی "علی سالم صباح" منتقل شوند. با اولین حملات عراق خلبانان کویتی به کابین خود رفتند و توانستند 15 جنگنده از اسکادرانهای 18 و 61  را به هوا بلند کنند و همگی به عربستان و بحرین فرار کردند. اف-1 های کویتی اکثرا به بحرین و عربستان فرار کردند. طبق اطلاعات نیروی هوایی کویت 6 اف-1 در جنگ وارد  شدند و توانستند برعلیه 50  فروند هلیکوپتر میل-8  که حامل نیروی های مخصوص عراقی بودند  و توسط هلیکوپتر های میل-25 و  بو-105  به خوبی پوشش داده شده بودند حمله برده  و تعداد 13 فروند انها رو منهدم کنند.12 فروند از این هلیکوپترها توسط موشکهای  magic  و  یک فروند توسط  تیربار منهدم شد. طبق اطلاعات رسیده خلبانان شیخ "جابر" همچنین موفق به نابودی یک فروند هلیکوپتر گازل  نیز طی سه روز نبرد سنگین  شدند. تعداد 8  فروند  " اف-1" کویتی در اسمان منهدم شدند که 2 فروند در داگ فایت به زیر کشیده شدند.نیروی هوایی کویت به جز این در جنگ کار عمده ای نکرد و ما بقی اف-1 ها به دست عراقی ها افتاد. MIRAGE F-1  های عراقی در این نبرد نقش های تهاجمی و پوشش هوایی میگ-27 ها و سوخو-25 ها را داشتند. هنگامی که کشورهای غربی برای پاک کردن بدهی های خود به کویت به کمک این کشور  و شروع به پیاده کردن نیرو در منطقه خلیجه فارس کردند پاریس هم تعدادی اف-1 به منطقه فرستاد.اولین گروه دو فروندی اف-1 های فرانسوی پس از پرواز از پایگاه هوایی "ایستر" در 3 اکتبر 1990 و سوخت گیری از دو فروند C-135FR   خود رو به منطقه رساندند.در کل تعداد 12 فروند جنگنده شناسایی  MIRAGE F-1CR  از اسکادرانهای  ER33   (مستقر شده در پایگاه هوایی ال-اهزا در کشور عربستان سعودی) و 8 فروند شکاری رهگیر  از اسکادرانهای EC12  (مستقر در پایگاه هوایی دوهه  قطر) به منطقه خلیج فارس جهت نبرد با نیروی هوایی عراق از طرف پاریس فرستاده شد.فرانسوی ها مستقیما بعد از فرود شروع به انجام ماموریت کردند در حالی که جنگ هنوز شروع نشده بود   MIRAGE F-1CR  شروع به پروازهای شناسایی بر فراز مرز عراق با کویت  با کمک غلاف های فوق پیشرفته"  تانپسون سی اس اف  رفائل "کردند. MIRAGE F-1CR   پس از بازگشت از  یک ماموریت شناسایی-عملیات طوفان صحرا 1990 تا شروع عملیات "طوفان صحرا " MIRAGE F-1CR  های فرانسوی  442  صورتی پرواز بر فراز عراقی های اشغال گر انجام دادند.MIRAGE F-1  های رهگیر هم با پوشش دادن به MIRAGE F-1CR  تعداد  637  پرواز در اطراف دوهه  انجام دادند. با شروع شدن عملیات طوفان صحرا در 17 یانوار 1991 فرانسوی ها در روزهای اول جنگ جنگنده های خود رو برای انجام عملیات بر روی عراقی ها نفرستادند.از 26 همین ماه جنگنده های شناسایی   MIRAGE F-1CR   اماده شدند. از 5 فورال ماموریت مهمی به MIRAGE F-1CR    ها داده شد:  پیدا کردن سریع  موشک های اسکاد عراقی یکی از مهمترین ماموریت های MIRAGE F-1CR   های فرانسوی در نبرد طوفان صحرا پیدا کردن سکوهای اسکاد بود کلا در طول عملیات طوفان صحرا MIRAGE F-1CR   ها تعداد 114 صورتی پرواز انجام دادند. اف-1 های اطراف دوهه هم تعداد 150 صورتی پرواز برای تامین امنیت این شهر به انجام رساندند. در همین هنگام 12  فروند اف-1  هفتمین اسکادران نیروی هوایی قطر همراه با فرانسوی ها امنیت پایتخت را فراهم میکردند.همچنین همراه جنگنده -بمب افکنهای F-16C    از اسکادرانهای  614  و  401 نیروی هوایی تاکتیکی امریکا  تعدادی عملیات تهاجمی بر علیه عراقی ها در کویت انجام دادند.عراق در این جنگ تعداد 9 فروند اف-1 از دست داد .تعداد 8 فروند توسط ایگل های نیروی هوایی امریکا و یک فروند توسط  EF-111  منهدم شد. EF-111 هواپیمای جنگ الکترونیک امریکایی این اتفاق جالب در 17 یانوار 1991 روی داد.در این شب یک   MIRAGE F-1EQ  تنهای عراقی یک فروند EF-111   را مورد رهگیری قرار داد و به پشت ان رسید و موشک خود را بر روی ان قفل کرد.در همان هنگام با دیدن امواج رادار  اف-1 عراقی توسط یانکی ها انها به سرعت به سمت پایین جهت فرار کردن از قفل راداری اف-1 عراقی شیرجه رفتند.اف-1 عراقی هم به دنبال انها شیرجه رفت ولی به علت تاریک بودن هوا و دید کم اف-1 عراقی درست با پوزه به زمین خورد و منهدم شد.شدت برخورد به حدی بود که حتی جنازه خلبان عراقی پیدا نشد. متحدین یک بار حمله   MIRAGE F-1EQ5  های عراقی رو به ثبت رساندند. خلبان نیروی هوایی عربستان سعودی "سالح الشمرانی" ماجرا را این گونه تعریف میکند: از پایگاه خود با یک فروند F-15C جهت پوشش هوایی و گشت معمولی بر روی خلیج فارس بلند شدم.هنوز چند دقیقه ای نگذشته بود که سه فروند اف-1 عراقی رو بر روی  صفحه رادار خود دیدم.با نزدیک شدن به اف-1 ها دیدم که یک فروند از انها در زیر خود موشک اگزوست حمل میکند و دو فروند دیگر کاور هستند.در همین هنگام وارد داگ فایت پر پیچ و خمی شدم و توسط دو موشک سایدو ایندر  دو فروند انها رو منهدم کردم  .یکی از انها اف1 حامل اگزوست بود. اف-1 سومی به سرعت به عراق بازگشت. -ماموریت:       فرار به ایران در سال 1991  با خراب شدن اوضاع صدام در یک اقدام عجیب دستور داد تا  تمامی جنگنده هایی که توانایی بلند شدن از زمین را دارند به ایران پناهنده بشوند. نیروی هوایی عراق با عجله و در حالی که هر چند ساعت تعدادی از جنگنده و بمب افکنهای خود رو از دست میداد هر  هواپیمایی که توانایی پرواز داشت رو به کشوری فزستاد که چند سال قبل به مدت 8 سال با ان میجنگید.از اونجایی که عملیات با سرعت انجام شد تعدادی از جنگنده ها به علت نقص فنی در میان راه ساقط شدند. تعداد 148 فروند از انواع هواپیماها به ایران رسیدند و به سرعت به عللی نا معلوم تا پایان نبرد طوفان صحرا  به فرودگاه مشهد در شرقی ترین نقطه ایران منتقل شدند. این 148 فروند هواپیما برای نیروی هوایی ایران که در ان دوران بیش از 20 فروند جنگنده عملیاتی نداشت  همچون  هدیه ای پادشاهانه از طرف صدام  بود. IRIAF   به سرعت با کمک مهندسین پاکستانی و روسی به بررسی این هواپیماها پرداخت. تعداد 11  فروند  انواع  میگ-23   بسیار مستهلک و قدیمی بودند و وارد خدمت در  نیروی هوایی ایران نشدند. تعداد 44  فروند سوخو-20/22  هم به علت فقدان کمک روسیه در تامین قطعات و اموزش های پروازی عملیاتی نشدند  که علت ان هم قدیمی بودن جنگنده و باز ایستادن خطوط تولید قطعات ان در روسیه میباشد و در حال حاظر در پایگاه های ایران کنار باندها به خواب ابدی فرو رفته اند.البته پروازهایی از سوخو-22 ها با رنگ امیزی در اطراف همدان و اصفهان به ثبت رسیده است و این جنگنده ها در مرز با عراق بارها توسط ایستگاه های مرزی دیده شد ه اند.امکان این هست این جنگنده ها با کمک گرجستان که به عملیاتی شدن هفت فروند سوخو-25  در سپاه پاسداران ایران   کمک کرد عملیاتی شده باشند. تعداد 4 فروند میگ-29 و 24 فروند جنگنده های نو  و تازه تحویل شده به نیروی هوایی عراق هم  با کمک روسیه و اوکراین  در نیروی هوایی ایران به خدمت در امدند .4 فروند میگ-25 هم به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شده و درون شیلتر ها  به خواب ابدی فرو رفته اند. تعداد  20 فروند MIRAGE F-1EQ    و  4 فروند MIRAGE F-1BQ  دو نفره  ابتدا با کمک پاکستانی ها به پایگاه نوزه همدان منتقل شدند .حقیقت این است که صاحب جدید اف-1 ها هیچ عجله ای در عملیاتی کردن انها نداشت. استفاده از اولین 6 فروند اف-1 به سال 1992 باز میگردد.در ابتدا خلبانان پاکستانی که با همچین جنگنده هایی در ابتدای 1980 در لیبی پرواز میکردند به کمک ایرانی ها امدند.اولین خلبانان اف-1 ایرانی از خلبانان ورزیده فانتوم از پایگاه  نوزه  TFB-3    جهت اموزش دیدن با پاکستانی ها انتخاب شدند. در سال 1997 تمامی  اف-1 ها به پایگاه هوایی جدید امام رضا  TF-14   منتقل شدند و مستشاران پاکستانی به کشورشان بازگشتند.اموزش ها تمام شده بود. 6-ماموریت: پشتیبانی از نیروهای پلیس هنوز چندی از ورود اف-1 ها به مشهد نگذشته بود که عملیات های این اسکادران شروع شد. پلیس و سپاه پاسداران ایران در یک درگیری واقعی با چند گروه بزرگ نظامی که ایران انها را باند بزرگ قاچاق مواد مخدر  می نامید در مرز با افغانستان و پاکستان درگیر شده بود.این درگیری دیگر به یک جنگ بزرگ مبدل شده بود. چون نیروهای قاچاق چی حتی دارای تانک و موشک های زمین به هوایی  "ایگلا " و سلاح های سنگین  بودند.پلیس ایران چندین بار متحمل شکست سنگین شد  و تعداد 2 فروند  هلیکوپتر ایران یک فروند بل206  حامل فرماندهان پلیس  و یک فروند AH-1J   کبری   سرنگون شد  و تمامی خدمه کشته شدند و در این هنگام ارتش ایران وارد کارزار شد. یک فروند  MIRAGE F-1EQ   و یک فروند MIRAGE F-1BQ  در حال بلند شدن از باند پایگاه 14 تاکتیکی مشهد در ابتدا یک فروند RF-4E  فانتوم ایران از پایگاه 14  مشهد به اسمان بلند شده و به شناسایی مواضع قاچاق چیان اقدام کرد.تنها مدتی از  فرود  فتو فانتوم نگذشته بود که دو فروند اف-1 ایرانی از روی باند پایگاه مشهد بلند شدند و به سمت اهداف از پیش تایین شده راهی شدند.پس از بمب باران مناطق تایین شده تعداد 3 موشک "ایگلا" به سمت انان پرتاب شد که در طی این ماجرا یک فروند اف-1 به خلبانی "تیمسار حبیبی" مورد اصابت قرار می گیرد و به علت عمل نکردن صندلی پرتاب شونده  در این عملیات کشته میشود. پس از این مدتی پروازهای اسکادران اف-1 ها متوقف شد. در این هنگام فرانسه طی سفر رئیس جمهور  پیشین ایران به پاریس با موافقت کشورهای غربی تحت قرار داد کمک به ایران جهت بستن راه قاچاق مواد مخدر به غرب با فرستادن و فروش تعداد 50 فروند مدل پیشرفته MIRAGE F-1  و تامین قطعات یدکی  موافقت کرد که به علل نا معلومی احتمالا کمبود بودجه نظامی  از طرف ایران رد شد. در حال حاظر سرنوشت اف-1 ها در ایران در پرده ای از ابهام است.رادار این جنگنده ها طیق داده های کارخانه سازنده عملا نباید کار بکنند  و از حظور انها در عملیات تهاجمی میتوان فهمید این جنگنده ها برای عملیات تهاجمی  عملیاتی شده اند نه رهگیری.احتمالا این جنگنده ها با بمب ها و راکتهای بومی و ساخت امریکا که در ایران در حال استفاده میباشد سازگار شده اند.عملا میزان پرواز این جنگنده ها نسبت به سال 1996  سیر کاملا نزولی داشته که علت ان رو میتوان در کم بودن قطعات یدکی دانست.با وجود اینکه حدود سه فروند ایلوشین-76 در شب انتقال از قطعات اف-1 ها پر شده بودند ولی باز این قطعات برای 24 فروند اف-1 به مدت عملیاتی نگه داشتن 10 سال کاملا کم هست.