LET L-23 Super Blaník یک گلایدر دو نفره, بال بالا (High Wing) و بدون ستون کمکی (Cantilever) و با بدنه تماما" فلزی میباشد. این هواپیما در درجه اول جهت آموزش خلبانان استفاده میشود. طراحی و توسعه: این هواپیما دارای دو Canopy میباشد که بخش اول به سمت راست و بخش دوم به سمت بالا و رو به غقب باز میشود. از شماره سریال No. 96-8401 به بعد, این هواپیما همراه با یک Canopy یکپارچه و باز شونده به سمت راست عرضه شد که تنها دارای یک قطعه بسیار کوچک در قسما ریشه (Root) بال ها بود. اما در کلیه نمونه ها حداکثر تعداد سرنشینان قابل حمل توسط L-23 تعداد دو نفر میباشد. چنانچه این هواپیما توسط یک خلبان و بصورت یک پرواز یک نفره کنترل شود, خلبان موظف است در صندلی جلو بنشیند و حداقل وزن (با احتساب چتر نجات) نیز 70 کیلوگرم میباشد. چنانچه وزن خلبان کمتر از 70 کیلوگرم باشد, باید با استفاده از Ballast و وزنه های مخصوص, وزن را به 70 کیلوگرم رساند. یک تشک 15 کیلویی نیز در داخل هواپیما وجود دارد که میتوان آن را بر روی صندلی جلو قرار داد و وزن را توسط آن تنظیم نمود.   Super Blaníkدر واقع نسخه تکامل یافته LET L-13 Blanik میباشد. در این نمونه (L-23) جهت کاهش وزن کلی هواپیما از بال های جدید و بدون Flap استفاده شد. در حالیکه Flap ها در L-23 حذف گردیده اند اما این هواپیما در بال های خود به ترمزهای هوایی (Air Brakes) مجهز میباشد. این ترمزها در هر دو بال به صورت 2 صفحه جناحی در قسمت تحتانی و فوقانی بال موجود میباشند. همچنین کمپانی LET سکان افقی (Horizontal Stabilizer یا Tailplane) این هواپیما را در بالاترین بخش سکان عمودی (Vertical Stabilizer) قرار داد تا چنانچه هواپیما در هنگام فرود دچار انحراف یا همان OutLanding گردید, خلبان به راحتی بتواند آن را Recovery نماید. این مدل نسبت به L-13 دارای Panel آلات دقیق پیشرفته و Canopy های دو تکه میباشد که در نمونه اولیه خبری از آنها نبود. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا, جهت آموزش خلبانان و دانشجویان علاقه مند به گشت هوایی غیر نظامی (Civil Air Patrol) از گلایدرهای L-23 استفاده میکند. مشخصات عمومی: خدمه: 2 نفر طول: 8.5 متر دهانه بال: 16.2 متر ارتفاع: 1.9 متر مساحت بال: 19.2 متر مربع وزن: 310 کیلوگرم حداکثر وزن: 530 کیلوگرم کشور سازنده: چک اسلواکی سازنده: Let Kunovice اولین پرواز: 1988 مشخصات فنی: حداکثر سرعت قابل تحمل: 230 کیلومتر بر ساعت سرعت پیمایش هوایی (محدوده زرد): 150 کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت یدک (بکسل) هوایی: 150 کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت یدک توسط Winch زمینی: 120 کیلومتر بر ساعت سرعت واماندگی (Stall) با حداکثر وزن: 60 کیلومتر بر ساعت سرعت واماندگی همراه با بال اضافه: 54 کیلومتر بر ساعت حداکثر فشار G قابل تحمل همراه با 2 خلبان: 5.3+ / 2.62- حداکثر فشار G قابل تحمل همراه با 1 خلبان: 6.0+ / 3.0- حداکثر Glide Ratio (ضریب گلاید): 28 به 1 * نرخ نزول در ضریب گلاید: 0.82 متر بر ثانیه * * نگارنده: Glide Ratio به منظله حداکثر توان حرکت افقی یک هواپیما بدون کاهش ارتفاع و بر مبنای واحد متر میباشد, به عنوان مثال Glide Ratio گلایدر L-23 معادل 28 به 1 میباشد و این بدان معناست که L-23 در هر 28 متر پیمایش افقی, 1 متر از ارتفاع خود را از دست میدهد و مقدار این کاهش نیز با واحدی به نام Rate of Sink و بر مبنای واحد متر بر ثانیه سنجیده میشود که در L-23 این میزان 0.82 متر بر ثانیه (m/s) در ازای هر متر پیمایش افقی میباشد. هرچه مساحت و Aspect Ratio (نسبت وتر به طول بال) در بال یک هواپیما بیشتر باشد, Glide Ratio آن نیز بهتر و بیشتر است. ================================== ترجمه, تالیف و تنظیم: CAPTAIN PILOT