جت M-346 یک هواپیمای آموزشی رزمی است که توسط Aermacchi ایتالیا به پرواز در آمده است. این هواپیما برگرفته از طرح مشترک YAK/AEM-130 دفتر طراحی «یاک» و کارخانه تولید«سوکول» روسیه است. در جولای سال 2000 آیرماکی از پروژه کناره گیری و کار ساخت و توسعه ی M-346 را به تنهایی ادامه داد. نخستین نمونه از این پرنده در جولای 2004 و دومین نمونه هم در می 2005 به پرواز در آمد.اولین تحویل به مشتری برای 2009 برنامه ریزی شد و در ابتدای 2005 هم وزارت دفاع یونان به این طرح پیوست. M-346 امکان آموزش رزمی خلبانان هواپیماهای پیشرفته را با زاویه حمله زیاد(High AOA) فراهم می آورد. در طراحی و آیرودینامیک M-346 از Lift گردابی جهت ایجاد مانورپذیری و کنترل پذیری در زوایای حمله زیاد با بهره گیری از سامانه پرواز با سیم استفاده شده است. YAK-130 که همزاد M-346 محسوب می شود نیز از سال 1996 به پرواز درآمده و از 2002 در نیروی هوایی روسیه به عنوان نسل نوین هواپیماهای آموزشی درحال بهره برداریست. درنقش هواپیمای آموزشی نظامی عملکردهای سامانه محافظت از خود و سناریوهای شبیه سازی شده تهدیدهای تاکتیکی از طریق نمایشگرهای چند منظوره نظارت می شود. در نقش عملیاتی نیز هواپیما با دریافت کننده های تهدیدات راداری ٬ پخش کننده های Chaf و Flare و پادکارهای فعال الکترونیکی تجهیز می شود. جنگ افزار : 6 پایلون رها کننده ی 1000 پاوندی و دو ریل شلیک موشک در سر بال ها ٬ 9 پایلون این جنگنده را تشکیل می دهند. غلاف های الکترونیکی و یک مخزن سوخت 300لیتری نیز قابل انطباق با M-346 هستند.داده های سامانه مدیریت تسلیحات توسط هر کدام از نمایشگرهای چند منظوره در کابین٬ به نظر خلبان و کمک خلبان می رسد.و انتخاب جنگ افزار با سامانه «دست ها روی دسته ی گاز و هدایت»(HOTAS) انجام می شود. هدف گیری تمام جنگ افزارها با سامانه پردازش مرکزی کنترل می شود و از طریق نمایشگر سربالا(HUD) و یا نمایشگر کلاه خلبان(HMD) نتایج نشان داده می شود. در آویزهای M-346 امکان استفاده از غلاف های نشانه گذار لیزری ٬ غلاف گیرنده ی اخطارهای راداری ٬ و نیز غلاف پادکار الکترونیکی «الکترونیکا ELT-55» وجود دارد. تسلیحات مورد استفاده: 1-بمب های 500 و 1000 پاوندی سقوط آزاد 2-غلاف های شلیک راکت 3-سایدوایندر AIM-9 به عنوان موشک کوتاه برد هوا به هوا 4-ماوریک AGM-65 به عنوان موشک هوا به سطح 5-ماترا MK-2A به عنوان موشک ضد کشتی کابین : کاکپیت M-346 نشان دهنده ی آخرین نسل از هواپیماهای رزمی است٬ به طوری که کابین هر کدام از خدمه به نمایشگرهای سربالا ٬ سه نمایشگر کریستال مایع چند منظوره رنگی ٬ نمایشگر روی کلاه با قابلیت شبیه سازی تهدیدات دشمن ٬ چشمی های دید در شب و کنترلرهای HOTAS تجهیز شده است. برای صندلی هم٬ استفاده از صندلی های پرتاب شونده ی «مارتین بیکر MK16» بریتانیایی و «زوزدا K-39» روسی جزو گزینه های انتخابی قرار دارند(برای شما چی سفارش بدم؟!). اویونیک : ساختار اویونیکی بر پایه سامانه دوگانه سازی شده داده بر دیجیتال MIL-STD-1553B پایه ریزی شده است که ظرفیت سامانه های اضافی را نیز دارد. فرستنده/گیرنده ی UHF/VHF و شناسایی دوست از دشمن ٬ مجموعه ی مخابراتی را شامل می شود. مجموعه ی ناوبری شامل یک «سامانه جایروی لیزری اینرسیایی» ٬ یک گیرنده ی مکان یاب جهانی(GPS) ٬ ناوبری هوایی تاکتیکی(TACAN) و سامانه های VOR ٬ ILS و MB است. سامانه کنترل پرواز نیز از یک سامانه چهارگانه سازی شده ی پرواز با سیم خودمختار تمام دیجیتال بوده که شامل چهار رایانه کنترل پرواز است. سامانه کنترل پرواز ٬ کنترل پذیری هواپیما را در زوایای حمله بیش از 35 درجه فراهم می آورد و از واماندگی(Stall) و چرخش(Spin) هواپیما پیشگیری می کند. گذر از بیشینه زاویه حمله و محدوده G نیز تحت کنترل این سامانه است. نیروگاه: M-346 مجهز به دو موتور توربوفن F124-GA-200 ITEC/Honywell است که توسط فیات آویو ساخته می شود. این موتورها از سامانه کنترل تمام خودکار دیجیتال و سامانه روغن کاری مدارسته آیروباتیک بهره می برند. مشتری ها : کشورهای اروپایی از جمله اولین مشتریان احتمالی جت آموزشی پیشرفته می باشند که در رأس آن ها خود ایتالیا و یونان قرار دارد. امارات متحده عربی هم در پی یک جت آموزشی نوین است و به همین منظور M-346 در نمایشگاه هوایی دوبی حضوری فعال داشت. جت M-346 یک هواپیمای آموزشی رزمی است که توسط Aermacchi ایتالیا به پرواز در آمده است. این هواپیما برگرفته از طرح مشترک YAK/AEM-130 دفتر طراحی «یاک» و کارخانه تولید«سوکول» روسیه است. در جولای سال 2000 آیرماکی از پروژه کناره گیری و کار ساخت و توسعه ی M-346 را به تنهایی ادامه داد. نخستین نمونه از این پرنده در جولای 2004 و دومین نمونه هم در می 2005 به پرواز در آمد.اولین تحویل به مشتری برای 2009 برنامه ریزی شد و در ابتدای 2005 هم وزارت دفاع یونان به این طرح پیوست.M-346  امکان آموزش رزمی خلبانان هواپیماهای پیشرفته را با زاویه حمله زیاد(High AOA) فراهم می آورد. در طراحی و آیرودینامیک M-346 از Lift گردابی جهت ایجاد مانورپذیری و کنترل پذیری در زوایای حمله زیاد با بهره گیری از سامانه پرواز با سیم استفاده شده است. YAK-130 که همزاد M-346 محسوب می شود نیز از سال 1996 به پرواز درآمده و از 2002 در نیروی هوایی روسیه به عنوان نسل نوین هواپیماهای آموزشی درحال بهره برداریست. درنقش هواپیمای آموزشی نظامی عملکردهای سامانه محافظت از خود و سناریوهای شبیه سازی شده تهدیدهای تاکتیکی از طریق نمایشگرهای چند منظوره نظارت می شود. در نقش عملیاتی نیز هواپیما با دریافت کننده های تهدیدات راداری ٬ پخش کننده های Chaf و Flare و پادکارهای فعال الکترونیکی تجهیز می شود.جنگ افزار : 6 پایلون رها کننده ی 1000 پاوندی و دو ریل شلیک موشک در سر بال ها ٬ 9 پایلون این جنگنده را تشکیل می دهند. غلاف های الکترونیکی و یک مخزن سوخت 300لیتری نیز قابل انطباق با M-346 هستند.داده های سامانه مدیریت تسلیحات توسط هر کدام از نمایشگرهای چند منظوره در کابین٬ به نظر خلبان و کمک خلبان می رسد.و انتخاب جنگ افزار با سامانه «دست ها روی دسته ی گاز و هدایت»(HOTAS) انجام می شود. هدف گیری تمام جنگ افزارها با سامانه پردازش مرکزی کنترل می شود و از طریق نمایشگر سربالا(HUD) و یا نمایشگر کلاه خلبان(HMD) نتایج نشان داده می شود. در آویزهای M-346 امکان استفاده از غلاف های نشانه گذار لیزری ٬ غلاف گیرنده ی اخطارهای راداری ٬ و نیز غلاف پادکار الکترونیکی «الکترونیکا ELT-55» وجود دارد.تسلیحات مورد استفاده:   بمب های 500 و 1000 پاوندی سقوط آزاد   غلاف های شلیک راکت   سایدوایندر AIM-9 به عنوان موشک کوتاه برد هوا به هوا   ماوریک AGM-65 به عنوان موشک هوا به سطح   ماترا MK-2A به عنوان موشک ضد کشتیکابین : کاکپیت M-346 نشان دهنده ی آخرین نسل از هواپیماهای رزمی است٬ به طوری که کابین هر کدام از خدمه به نمایشگرهای سربالا ٬ سه نمایشگر کریستال مایع چند منظوره رنگی ٬ نمایشگر روی کلاه با قابلیت شبیه سازی تهدیدات دشمن ٬ چشمی های دید در شب و کنترلرهای HOTAS تجهیز شده است. برای صندلی هم٬ استفاده از صندلی های پرتاب شونده ی «مارتین بیکر MK16» بریتانیایی و «زوزدا K-39» روسی جزو گزینه های انتخابی قرار دارنداویونیک : ساختار اویونیکی بر پایه سامانه دوگانه سازی شده داده بر دیجیتال MIL-STD-1553B پایه ریزی شده است که ظرفیت سامانه های اضافی را نیز دارد. فرستنده/گیرنده ی UHF/VHF و شناسایی دوست از دشمن ٬ مجموعه ی مخابراتی را شامل می شود. مجموعه ی ناوبری شامل یک «سامانه جایروی لیزری اینرسیایی» ٬ یک گیرنده ی مکان یاب جهانی(GPS) ٬ ناوبری هوایی تاکتیکی(TACAN) و سامانه های VOR ٬ ILS و MB است. سامانه کنترل پرواز نیز از یک سامانه چهارگانه سازی شده ی پرواز با سیم خودمختار تمام دیجیتال بوده که شامل چهار رایانه کنترل پرواز است. سامانه کنترل پرواز ٬ کنترل پذیری هواپیما را در زوایای حمله بیش از 35 درجه فراهم می آورد و از واماندگی(Stall) و چرخش(Spin) هواپیما پیشگیری می کند. گذر از بیشینه زاویه حمله و محدوده G نیز تحت کنترل این سامانه است.موتور :M-346 مجهز به دو موتور توربوفن F124-GA-200 ITEC/Honywell است که توسط فیات آویو ساخته می شود. این موتورها از سامانه کنترل تمام خودکار دیجیتال و سامانه روغن کاری مدارسته آیروباتیک بهره می برند.دارندگان : کشورهای اروپایی از جمله اولین مشتریان احتمالی جت آموزشی پیشرفته می باشند که در رأس آن ها خود ایتالیا و یونان قرار دارد. امارات متحده عربی هم در پی یک جت آموزشی نوین است و به همین منظور M-346 در نمایشگاه هوایی دوبی حضوری فعال داشت