ریانووستیرادیو صدای روسیهسال 2012 میلادی را می توان به عنوان سال تغییرات در ارتش هوایی روسیه به شمار آورد. مدرنیزه سازی ارتش، تولیدات در صنعت هوافضا و تجهیزات جنگی پیشرفته برای ارتش در این سال تا حد بالایی پیش رفته است. این سرمایه گذاری ها تا سالهای آینده قدرت نیروی هوایی روسیه را برای انجام ماموریت های مختلف، به صورت چشم گیری افزایش خواهند داد.مسلح سازی ارتش و افزایش توان تسلیحاتی هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفیروند مجهزسازی گردان های مختلف ارتش روسیه با تجهیزات نوین و پیشرفته ی نظامی به سرعت در حال رشد می باشد. این افزایش توان تسلیحاتی تمامی بخش های ارتش را تحت پوشش قرار می دهد. ولی بیشتر تمرکز روسیه بر روی 2 نیروی هوایی و دریایی متمرکز شده است. نکته حائز اهمیت اینجا افزایش توان نظامی این دو نیرو از طریق تجهیزات نوین و پیشرفته ی هوایی می باشد.مهمترین بخش سرمایه گزاری روسیه بر روی نیروی هوایی این کشور بوده است. در سال گذشته روسیه موفق به تولید بیش از 150 فروند هواپیما و بالگرد مختلف شد. در کنار روند مدرنیزه سازی ارتش، بسیاری از هواپیماهای قدیمی نیز به روز رسانی شدند. از این تغییرات در نیروی هوایی روسیه به 2 نتیجه ی مهم می توان دست یافت. نکته ی اول افزایش امکان مبارزه با دشمن در فواصل دوراز پایگاه های نظامی است. پروازهای بلند مدت و توان سوخت گیری جنگنده های نوین در هوا به دشمن اجازه نزدیکی به پایگاه های نظامی را نخواهد داد. نکته دوم افزایش توان حملات به اهداف زمینی است. سالیان سال روسیه برای نابودی اهداف زمینی تنها از بمب افکن استفاده می کرد. این هواپیما از خواص فوق العاده ای برای نابودی اهداف زمینی بر خوردار است. امروزه دیگر به غیر از این بمب افکن، تمامی جنگده ها و بمب افکن های جدید روسیه همچون " میگ СМТ 29 "، "سوخو СМ30" و همچنین " سوخو 35" نیز از چنین خواصی برخوردار می باشند. با این تفاسیر، بمب افکن "سوخو34" (مدل پیشرفته ی بمب افکن "سوخو М224 ") و جنگنده تهاجمی چند منظوره "سوخو СМ30"، همچنان جنگنده های اصلی روسیه برای مقابله با اهداف نظامی زمینی در نظر گرفته می شوند. افزایش رو به رشد جنگنده های هوا به زمین در نیروی هوایی روسیه، از دلایل اصلی تغییرات اساسی و پیشرفت جدی ارتش هوایی روسیه در سالهای آتی به شمار خواهد آمد.از دیگر نشانه های پیشرفت ارتش هوایی روسیه می توان به افزایش خرید و تولید انبوه مهمات هدایت شونده ساخت داخل اشاره نمود. پیش بینی می شود که حجم تولیدات مهمات در دهه ی جاری میلادی نسبت به دهه های پیشین، چندین برابر افزایش خواهد داشت.از دیگر دلایل پیشرفت نیروی هوایی روسیه می توان به آموزش پیشرفته و آماده سازی نیروهای فصلی با تجهیزات و جنگنده های نوین اشاره نمود. نسل جدید جنگنده های مدل آزمایشی به همراه تجهیزات نوین و همچنین افزایش موثر ساعات پرواز تا 100 ساعت در سال را می توان از دیگر دلایل پیشرفت نیروی هوایی روسیه در سالهای آتی به شمار آورد.ذخایر انرژی در هوایکی دیگر از بخش های مهم نیروی هوایی، بخش سوخت رسانی در هوا است. در حال حاضر به دستور وزارت دفاع روسیه، تولیدات انبوه هواپیماهای سوخت رسان پیشرفته "ایل 76" در شهر اولیانوفسک روسیه آغاز شده است. با این حال ایده های جدیدی نیز برای افزایش تعداد چنین هواپیماهایی نیز در حال بررسی می باشد.بری مثال، در حال حاضر دها فروند هواپیمای مسافربری "ایل 62" و "ایل 86" در آشیانه های پرواز روسیه، بدون استفاده نگداری می شوند. دگرگونی این نوع هواپیما ها و تبدیل آنها به هواپیماهای سوخت رسان، یکی از ایده هایی است روسیه تجربه ی خوبی برای انجام آن دارد. تعمیرات و مدرنیزه سازی این هواپیماها به کمک موتورها و تجهیزات جدید، نیروی هوایی روسیه را مجهز به 30 الی 40 فروند هواپیمای سوخت رسان جدید خواهد نمود. لازم به ذکر است که در حالت ایده آل، هر یک از پایگاه های هوایی روسیه دست کم به یک فروند هواپیمای سوخت رسان نیاز دارند. و یا حداقل هر یک از پایگاه های اصلی نظامی هوایی و دریایی در ایالت های روسیه باید از چنین هواپیماهایی برخوردار باشند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که تحت کنترل قراردادن مناطق دوردست همچون آسیای مرکزی، حوزه ی اقیانوس آرام و مناطق قطبی، نیازمند به پروازهای طولانی مدت و فراتر از پروازهای استاندارد بوده که بدون سوخت گیری مجدد در هوا امکان پذیر نخواهد بود.