البته هواپیما این روزها آنقدر گران شده که صندلی های هواپیماهای پرطرفداری مانند ایرباس که روزی برایش سرو دست می شکستند هم بعضا خالی می ماند. مهمترین دلیل شرکت های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیط ارتقاء کیفیت، امنیت و خدمات به مسافران بود حال باید دید منظور این ارتقاء پرواز جغد شوم صنعت هوایی کشور یعنی توپولوف بوده است؟ به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ، پرنده ای با بال های آهنی،اسمش مانند جغد برای ایرانیان شوم است،مسافرانش با ذکر شهادتین پا در رکابش می گذاشتند و سلامی هم به حضرت عزرائیل می دادند. نام این پرنده در صنعت هوایی مترادف پراید در صنعت جاده ای است و به علت تعدد سوانحش نامش برای مسافران وحشت آفرین است.درست حدس زده اید نام این پرنده روسی توپولوف است. این هواپیما سال های نه چندان دور بخش عمده ای از پروازهای داخلی را برعهده داشت، نه شکایت مسافران از سر صدای زیاد داخل کابین این هواپیما و تکان های شدید زمان نشست و برخاست و نه استهلاک زیاد و مصرف بالا هیچ کدام حریف بازنشسته شدن این پرنده نشدند. سوانحش به سرعت اضافه می شد ؛ اما شرکت های هواپیمایی می گفتند ایمنی پروازها را تضمین می کند .                                                                                      اما این پرنده آنقدر بین آسمان و زمین جان مسافرانش را گرفت تا مسئولین را به فکر برای خروجش از ناوگان هوایی وا داشت. نخجوانی رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری بالاخره ممنوعیت پرواز هواپیمای توپولوف را از اول اسفند سال 1389 اعلام کرد.                                                                                          با گذشت سه سال از ممنوعیت پروازهواپیمای توپولوف تقریبا سانحه بزرگ هوایی در ایران رخ نداده و مسافران این پرنده های آهنی با فراغ بال بیشتری پرواز می کنند. اما گویا دل مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری برای سوانح هوایی  تنگ شده و کاهش استرس مسافران آنها را برآن داشته تا برای افزایش جذابیت و هیجان انگیزتر کردن پروازهای هوایی دوباره توپولوف شوم را در آسمان ایران پر دهند.                                                                                     آیا ارزش چندین موتور نو هواپیما با جان مسافران قابل قیاس است؟ برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم معتقدند بازگشت هواپیمای نامطمئن توپولوف به آسمان کشور غیر قابل توجیه است و نباید به بهانه هایی مانند تحریم جان مسافران را به مخاطره انداخت. البته قیمت بلیت هواپیما این روزها آنقدر گران شده که صندلی های هواپیماهای پرطرفداری مانند ایرباس که روزی برایش سرو دست می شکستند هم بعضا خالی می ماند. مهمترین دلیل شرکت های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیط ارتقاء کیفیت، امنیت و خدمات به مسافران بود حال باید دید منظور این ارتقاء پرواز جغد شوم صنعت هوایی کشور یعنی توپولوف بوده است؟