جی سوت لباسی است که بوسیله ی یک لوله به مخزن هوای ( توسط هوا ) هواپیما متصل میشود و با باد شدن لباس در فشا گرانش باعث کاهش فشار بر بدن خلبان میشود اما نهوه ی کار به این صورت است وقتی خلبان در فشار جی می افتد باتوجه به نوع جی خون درقسمتی از بدن انباشته می شود 2 نوع شتاب جی داریم 1-شتاب جی منفی negative G 2- شتاب جی مثبت positive G 1-شتاب جی منفی negative G : در شتاب جی منفی بیشتر زمانی است که خلبان شروع به کاهش ارتفاع با سرعت بالامیکند( نمیدانم ایا تا به حال شبیه ساز کار کرده اید یا نه اگر کار کرده باشد میبینید که وقتی سریع استیک را جلو میدهید همه چیز قرمز میشود به این اتفاق را red out میگویند که در اثر شتاب جی منفی ایجاد می شود ) در شتاب جی منفی خون در مغز و سر خلبان انباشته میشود کار جی سوت اینجا این است که با باد شدنش مانع از رفتن کامل خون به سر خلبان میشود و در واقع به نوعی سرعت انباشته شدن خون در مغز سر خلبان را کاهش می دهد 2- شتاب جی مثبت positive G : شتاب جی مثبت است که باعث کوری موقت میشود و ادامه ی ان باعث بیهوشی خلبان می شود و به ان black out گفته میشود بیشتر در banking ها با سرعت ها ی بالا اتفاق می افتد یا fact climbing ( البته لازم به ذکر است فقط عامل سرعت در این اتفاقات مهم نیست بلکه زاویه ی حمله و نرخ صعود و نزول هواپیما هم مهم استrate of climb and rate of desent ) در شتاب جی مثبت خون در پاها جمع میشود و در واقع خون کمی به مغز میرسد کار جی سوت هم در اینجا این است که با fباد شدنش مانع ( یا کاهش سرعت ) انباشته شدن خون در پاها می شود