همان طور که P-3 "اوریون" نمونه تکمیل شده هواپیمای "الکترا" می باشد، "نیمراد" نیز نتیجه تکمیل نخستین هواپیمای جت مسافربری یعنی "کامت" ساخت "دی هاویلند" است.نخستین پیش نمونه دگرگون شده کامت 4C در سال 1967 پرواز کرد که از چهار موتور توربوفن "اسپی" (Spey) ساخت شرکت "رولز رویس" نیرو می گرفت.نخستین نمونه تولیدی ،پرواز آزمایشی خود را در سال 1968 انجام داد. Hawker Siddeley Nimrod & De Havilland Comet Lockheed P-3 Orion & Lockheed L-188 Electra در آغاز سال 1975 بیشتر نیمرادها به گونه MR2 ارتقا پیدا کردند که دارای رادار EMI "سرچ واتر" ، پردازشگر صوتی AQS-901 ساخت "جی یی سی آویونیکس" و تدابیر پشتیبانی الکترونیکی ساخت "لورال" بود و از آشکارساز نابسامانیهای مغناطیسی ASO-SO4 V ساخت "CAE الکترونیکس" نیز برخوردار بود. این هواپیما در سال 1982 با افزودن سیستم سوختگیری هوایی برای عملیات بر فراز اقیانوس اطلس جنوبی اصلاح شد. هنگامی که برنامه جایگزینی هواپیمای P-7 A یا نیمراد MR2P منتفی شد، وزارت دفاع انگلستان وادار شد که نیازمندی خود را برای هواپیماهای گشت دریایی جایگزین منتشر سازد، که خواهان هواپیمایی چهار موتوره برای عملیات ایمن در ارتفاع پایین، مداومت پرواز بدون سوختگیری تا 15 ساعت و سرعت عبوری مناسب بود. با کنارگذاری گونه های برگرفته از P-3C ، "نیمراد 2000" به عنوان تنها هواپیمای مناسب شناخته شد.عمر خدمت آن بیست سال و هزینه برنامه آن 3میلیارد دلار تخمین زده شد. پیمانکار اصلی این طرح "بریتیش ایروسپیس" است و دیگر اعضای مهم گروه عبارتند از :FR اوییشن که بدنه هواپیما را بهسازی خواهد کرد، "شورت برادرز" که اجزای سازه را فراهم می کند و شامل بال جدید نیز می شود، "رولزرویس" که موتورهای توربوفن BR710 را تولید می کند،"بوئینگ" با همکاری "جی یی سی مارکنی" وظیفه یکپارچه سازی شبکه فرماندهی تاکتیکی را برعهده دارد و "تامسون ترینینگ اند سیمولیشن" که نظام آموزشی را ایجاد می کند. موتور رولز رویس اسپی RB168 موتور توربوفن BR710 ساخت "رولزرویس" نیمراد 2000 دارای ظرفیت سمخت بیشتر به همراه یک سامانه کنترل پرواز بهبود یافته است و از سامانه های کاملا جدید هیدرولیکی، کنترل محیطی،برق، تهویه مطبوع و سوخت و اکسیژن خدمه و یک واحد مولد توان کمکی (APU) نوین برخوردار گشته است. کار برای تجهیز سازه های بهبود یافته با سامانه های عملیاتی جدید در "بریتیش ایروسپیس" در واتون در مدت دوسال آغاز شد. این سامانه ها شامل رادار راکال-ئورن دیفنس سرچ واتر MR2000 و تدابیر پشتیبانی الکترونیک التا EL/L-8300 می شود و همچنین دارای یک کابین پرواز 2نفره با یک طرح پیشرفته تمام شیشه ای است. ماهنامه صنایع هوایی