اطلاعاتی که درباره چندین برنامه محرمانه فناورانه نیروی هوایی ایالات متحده افشا شده، نشان از تمایل دیرینه این نیرو به تغییر راهبردهای جنگی خود از پرنده های سرنشین دار به سوی پرنده های بی سرنشین پنهانکار با توانایی نفوذ به سامانه های دفاعی دشمن و توان نابودسازی برابر و یا حتی بیشتر از سرنشین دارها دارد. برخی از برنامه های فاش شده حتی به زمان جنگ سرد باز می گردند، اما در این میان دوبرنامه وجود دارد که حالت محرمانه آنها هنوز هم تا حدودی حفظ شده است و بخش "اسکانک ورکز" شرکت لاکهید به شدت از آنها محافظت می کند. برنامه "سینیور پروم" طرحی همانند جنگنده F-117 است که هم به عنوان پیش نمونه یک موشک کروز پنهانکار و هم به عنوان پیش نمونه یک پرنده بی سرنشین شناسایی مدنظر بوده است و این نشاندهنده علاقه نیروی هوایی ایالات متحده به پرنده های بی سرنشین پنهانکار با توانایی نفوذ به سامانه های دفاعی دشمن در 25 سال پیش، حتی پیش از پرواز F-117 می باشد. طرح "سینیور پروم" آزمایشهای پروازی خود را در چهارچوب رقابتی انجام داد که به پیروزی طرح موشک کروز پیشرفته AGM-129 "جنرال داینامیکس/مکدانل داگلاس" (اکنون ری تیان/بوئینگ) انجامید. بر اساس اطلاعات منتشر شده شکل بالهای "سینسور پروم" به گونه ای بوده که به نظر میرسد برای حمل و نقل آسانتر به سمت بدنه عریض و تخت پرنده تا می شوند. به گفته یکی از دست اندرکاران برنامه، سینیور پروم حدود 13 پرتاب موفقیت آمیز از هواپیماهای DC-130 را پشت سرگذاشته که در برخی از آزمایشها اجازه داده شده پرنده به طور آزاد با زمین برخورد نماید و در برخی دیگر، به کمک چتر بازیافت شده است.نخستین پرواز این پرنده در اواخر سال 1979 و اوایل سال 1980 انجام گرفت و برنامه آزمایش تا زمان نخستین پرواز YF-117 در سال 1981 به پایان رسیده بود. DC-130 با توپی حسگرهای دماغه. این مجموعه حسگرها مشاهده لحظات پرتاب را از فاصله نزدیک ممکن می سازد. طرح دیگر لاکهید مارتین "سینیور پگ" نام دارد که احتمالا از نامزدهای شرکت در رقابت بمب افکن تاکتیکی پیشرفته بوده است که هواپیمای "نورثروپ" B-2 به عنوان برنده آن معرفی شد.طرح این هواپیما در قسمتهای پخ خود به ترکیب F-117 شباهت دارد و لبه های فرار بال آن شکل دندانه ای B-2 را به یاد می آورد. این ترکیب به جنگنده پنهانکار کمک می کند که میزان تششعات راداری خود را از طریق پخش کردن و جهت دادن امواج راداری به مسیری دور از هواپیما کنترل کند.این جنگنده برای نفوذ به بهترین سامانه های دفاعی طراحی شده بود. اطلاعات کمی در مورد اثباتگر فناوری "سینیور پگ" وجود دارد، اما گفته شده پرنده ای که تصاویر آن منتشر شده تنها یک نمونه ساختگی بوده و پرواز نکرده است. شواهدی وجود دارد مبنی بر این که طرح مزبور به عنوان پایه و اساس یک هواپیمای دیگر که برنامه آن همچنان محرمانه است، مورد استفاده قرار گرفته است. سینیور باول بر پشت سینیور کرون..! "سینیور پروم" و "سینیور پگ" از خانواده برنامه های دارای لقب "سینیور"هستند که شامل: "سینیور باول" - هدف پرنده فراصوتی D-21 که از هواپیمای SR-71/M21 پرتاب می شد "سینیور کرون" - برنامه های SR-71 و YF-12 "سینیور ترند" - برنامه F-117 نایت هاوک "سینیور اسکای" - برنامه تکمیل F/A-22 "سینیور نیدل" - برنامه پشتیبانی در دستیابی به موشکهای کروز پیشرفته "سینیور ماس" - بهره برداری از جاسوسی علائم "سینیور لینک" - خط انتقال داده ماهواره ای برای هواپیماهای U-2 "سینیور سیتیزن" - شامل برنامه یک هواپیمای شناسایی ، طرحی مانند برنامه هواپیمای "آئورورا" "سینیور سوتر" . و سینیور های مربوط به پروازهای هواپیمای شناسایی U-2 از جمله: "سینیور بوک" - مربوط به عملیات هواپیماهای U-2 بر فراز چین "سینیور لوک" - عملیات های U-2 بر فراز اروپا سینیور بوک/لوک..!! سینیور سوتر برنامه "سینیور سوتر" از جمله مهمترین برنامه های دسته سینیور می باشد. فناوری سوتر (SUTER) که در سالهای گذشته توسط شرکت "BAe سیستمز" در دست تکمیل بوده است شامل حمله به شبکه های ارتباطی و سامانه های رایانه ای دشمن به ویژه سامانه های مرتبط با پدافند هوایی یکپارچه می شود. "سوتر-1" به کاربران امریکایی اجازه داد که آنچه رادارهای دشمن می توانند ببینند را مشخص کنند و بدین ترتیب ، ارزیابی کارایی سامانه های پنهانکار و تاکتیکهای مخفی سازی با کمک عوارض زمین ممکن شد. در مرحله "سوتر-2" امکان به دست گرفتن کنترل شبکه های دشمن فراهم شد و در مرحله "سوتر-3" توانایی حمله به اهداف دارای زمانبندی همچون پرتابگرهای متحرک موشکهای بالستیک یا موشکهای سطح به هوا به این مجموعه افزوده شد. EC-130 "کامپس کال"، RC-130 "رایوت جوینت" و F-16CJ از جمله هواپیماهایی هستند که در برنامه "سوتر" برای ایجاد اختلال در پدافند هوایی دشمن 1(SEAD) استفاده می شوند. "آئورورا" طرحی از پرنده ای که حتی نامش نیز اسرار آمیز است...!!! ماهنامه صنایع هوایی