Hong-6U یک هواپیمای سوخت رسان است که در دو نوع برای نیروی هوایی چین با نام H-6U و نیروی دریایی چین با نام H-6DU ساخته شده است.هواپیمای مورد استفاده و پایه Hong-6 نام دارد که کپی چینی از هواپیمای توپولوف 16 روسی است.این هواپیما قابلیت سوخت رسانی به روش Probe and Drogue را دارد و در دهه 1990 وارد خدمت نیروی هوایی و دریایی چین عموما برای پشتیبانی از جنگنده های J-8D شد. تا اواخر دهه 1980 وظیفه اصلی نیروی هوایی چین حفاظت از مرزهای هوایی چین بود و همه جنگنده های خود را برای حفاظت از مرزهای داخلی خود به کار می گرفت ، بنابراین این نیرو نیاز چندانی به هواپیماهای سوخت رسان نداشت.اما در همان زمان یعنی اواخر دهه 1980 نیروی هوایی چین شروع به نوسازی خود کرد تا از یک نیروی کاملا دفاعی به نیرویی با قابلیت های تهاجمی تبدیل شود. بر اساس این راهبرد (استراتژی) جدید نیروی هوایی چین برای گسرش توانایی نیروهای خود از مرزهای چین به نیرویی که توانایی دسترسی به مرز های کشورهایی مانند کره جنوبی و تایوان را داشته باشد نیاز به هواپیماهای سوخت رسان داشت.چین در ابتدا برای رفع این نیاز رو به شرکت های غربی آورد ولی به دلیل تحریم و ممنوعیت فروش سلاحی که در سال 1989 به تصویب رسیده بود نتیجه ای نگرفت. در اوایل سال 1990 گزارشاتی در چین منتشر شد که نشان می داد این کشور توانسته است تعدادی از سیستم ها و تجهیزات سوخت رسانی را که متعلق به دهه 1960/1970 غرب بوده است از راه ایران یا اسرائیل تامین کند و احتمالا با الگوبرداری از آن ها توانسته است نیاز خود را به این سیستم ها تا حدودی مرتفع نماید.چین در نمایشگاه فن آوری دفاعی در پکن از ماکت این هواپیمای سوخت رسان پرده برداری کرد که نشان از آن می داد که سوخت رسان آینده نیروی هوایی چین از روی بمب افکن Hong-6 ساخته خواهد شد. در سال 1988 توسعه این هواپیما به مراحل پایانی خود می رسید تا این که اولین پرواز خود را در سال 1990 انجام داد.اولین سوخت رسانی هوایی این هواپیما در سال 1991 و به جنگنده J-8D(نام گذاری ناتو:Finback) انجام گرفت که به طور کامل موفقیت آمیز بود. بر اساس گزارشات این سوخت رسان احتمالا در سال 1996 وارد خدمت نیروی هوایی چین شده است.در سال 1999 در رژه روز ملی نظامی در پکن دو فروند از این هواپیما در حالی که در حال سوخت رسانی به چهار جنگنده J-8D بودند(هر هواپیما دو فروند) از مقابل جایگاه رژه رفتند.این هواپیما وارد دو نیروی هوایی و دریایی چین شده است.نمونه تولید شده برای نیروی هوایی چین با نام H-6U فاقد شیشه های موجود دماغه بمب افکن H-6 است در حالی که نمونه نیروی دریایی با نام H-6D این شیشه ها حفظ شده است و به نظر می رسد هواپیما قابلیت شلیک موشک های ضد کشتی را نیز دارد و این فرضیه زمانی تقویت می شود که یک رادار کنترل آتش نیز در قسمت دماغه هواپیما نصب شده است. در مجموع از هر دو نمونه این سوخت رسان بین 12 تا 20 فروند ساخته شده است.تخمین زده می شود سوخت رسان Hong-6 حداقل یک نسل از سوخت رسان های غربی و روسی قدیمی تر و عقب تر باشد.این هواپیما قادر به سوخت رسانی همزمان به دو فروند جنگنده J-8D با استفاده از دو لوله سوخت گیری موجود در زیر بال خود است و می تواند تا 6 فروند از این جنگنده را به صورت دو فروند دو فروند سوخت رسانی کند.با استفاده از این سوخت رسان جنگنده های J-8D می توانند شعاع عملیاتی خود را 800 تا 1000 کیلومتر افزایش بدهند. سوخت رسان Hong-6U می تواند علاوه بر جنگنده J-8D به جنگنده های بومی J-10 و احتمالا JH-7 نیز سوخت رسانی کند اما سیستم سوخت رسانی آن قادر به سوخت رسانی به جنگنده های Su-30MKK نیست.نیروی هوایی چین دست به ابتکاری جالب زده است و از هواپیمای سوخت رسان Hong-6U در کنار هواپیمای سوخت رسان بزرگ تر IL-78 استفاده می کند که این ترکیب دو ویژگی و مزیت دارد یکی پایین آمدن هزینه ها و دیگری انعطاف پذیری هواپیماهای سوخت رسان به صورتی که برای سوختگیری جنگنده های کوچک تر می توان از این سوخت رسان استفاده کرد و سوخت رسانی به جنگنده های بزرگتر را به سوخت رسان IL-78 واگذار کرد. هواپیمای سوخت رسان Hong-6U در مخزن سوخت خود 38 تن سوخت را جای می دهد که از این مقدار 18.5 تن از آن را می تواند به دیگر جنگنده ها بدهد و ما بقی نیز برای مصرف خود هواپیما استفاده می شود.در زیر هر بال این هواپیما دو غلاف سوخت گیری نصب شده است و اتاق کنترل هواپیما نیز در زیر دم هواپیما قرار دارد. نمونه ساخته شده برای نیروی دریایی چین ، به شیشه های دماغه و رادار کنترل آتش دقت کنید.... نمونه تولید شده برای نیروی هوایی چین ، در این نمونه شیشه ها و رادار کنترل آتش در دماغه وجود ندارد.... هواپیمای سوخت رسان Hong-6U در حال سوخت رسانی به جنگنده J-10 هواپیمای سوخت رسان Hong-6U در حال سوخت رسانی به جنگنده J-8 مشخصات: خدمه:3 نفر وزن معمولی برخاست:72.000 کیلوگرم بیشینه وزن هنگام برخاست:75.800 کیلوگرم حداکثر ظرفیت مخزن سوخت:37 تن حداکثر ظرفیت سوخت رسانی:18.5 تن بیشینه سرعت:1014 کیلومتر در ساعت سرعت کروز:0.75 ماخ (768 کیلومتر در ساعت) برد:6000 کیلومتر