این جنگنده ی سبک وزن که در سال 1954 ساخت و تولیدش بوسیله ی تیمی از کمپانی نورث روپ که یک تور تحقیقاتی برای بررسی نیازهای دفاعی کشورهای عضو ناتو در اروپا اغاز شد.در سال 1955 طرح های اولیه ی جنگنده ی سبک وزن مافوق صوت کم قیمت و با هزینه ی نگهداری کم و قابلیت پرواز از باندهای کوتاه مورد نظر قرار گرفت.در ابتدا نیروی هوایی ایران تمایلی به خرید چنین جنگنده هایی نداشت ولی پس از بررسی های اولیه نیاز خود را به داشتن نوع اموزشی این هواپیما با نام T-38 TALON برای جایگزین کردن هواپیمای T-33 اعلام کرد. در اوریل سال 1962 وزارت دفاع امریکا رسما اعلام کرد که این جنگنده را برای برنامه ی کمک های نظامی خود (MAP) برگزیده است.بعد از این کشورهای هم پیمان ایالات متحده می توانستند صاحب جنگنده ی سبک و ارزان قیمت و کم هزینه در کلاس جهانی شوند. این جنگنده نام FREEDOM FIGHTER را به خود گرفت.F-5 جهت ماموریت های هوا به سطح بهینه سازی و در ابتدا توانایی محدود هوا به هوا در ان منظور شده و مجهز به رادار کنترل اتش نبود.F-5 B نوع دو سرنشینه ی این جنگنده بود که درواقع تفاوت چندانی با F-5 A نداشت به جز این که خلبان و کمک خابان به صورت پشت سر هم در کابین قرا می گرفتند. f-5b هر چند که تولید جنگنده ی f-5 a جهت عرضه به map درنظر گرفته شده بود ولی در اکتبر 1965 نیروی هوایی ایالات متحده دوازده فروند از این جنگنده ها را برای بررسی سرویس عملیاتی به صورت قرضی از map دریافت کره و به ویتنام فرستاد. این هواپیما در تیپ تاکتیکی جنگنده 4503 به کار گرفته شده و این ماموریت باکد skoshi tiger شناخته شد که به معنی ببر کوچک بود.بعد از ان این جنگنده لقب tiger را به خود گرفت.در 20 نوامبر 1970 کمپانی نورث روپ برنده مناصه ی جنگنده جهانی شده و جهت مقابله با انواع جدیدتر mig-21 گونه برتر هوایی جنگنده f-5 با مشخصه ی f-5 e عرضه شد که به thgerII معروف شد. [img]rds.yahoo.com/S=96062883/K=f-5/v=2/SID=w/l=IVI/SIG=11mva23go/EXP=1140531979/*-http%3A//proft.50megs.com/f-5-kh.jpg[/img] قابل ذکر است که این جنگنده در نیروی هوایی ایالات متحده در نقش هواپیماهای مهاجم روسی در اسکادرانهای اموزشی به کار گرفته که این جنگنده با انواع f-16 جایگزین شد.f-5 برای اولین بار در 1959 پرواز کرد.از سال 1964 این هواپیماها برای اموزش خلبانان خارجی به کار گرفته شد.اولین گروه این خلبانان از ایران و کره ی جنوبی بودند.f-5 b نیز در فوریه 1964 بال گشود. بیشتر خلبانان امریکایی که برای تعلیم دادن خلبانان خارجی با این هواپیما اموزش دیده بودند عملکرد انان را عالی می دانند.به قول یکی از خلبانان(گر چه هواپیمای f-15 به مراتب بهتر از f-5 است ولی چون قیمت ان ده برابر بیشتر بوده ترجیح می دهم ده فروند f-5 داشته باشم تا یک فروند f-15 )قابل ذکر است در برنامه های اموزشی خلبانان جنگنده های f-5 نقش هواپیماهای مهاجم روسی را بازی می کردند. در دستان یک خلبان ماهربیشتز مواقع یک f-5 می توانست جنگنده های f-14_f-15 و حتی f-26 را در پروازهای تمرینی از میان ببرد. F-5F گونه های E و F هواپیماهای F-5 با انجام تغییراتی در مدل های A و b جهت نبرد های هوایی بوجود امدند که بیشترین تغییر در واقع تبدیل موتورهای هواپیما به موتور توربوجت قوی تر j85-ge21a بود.تغییرات دیگر شامل سازه بالها و بازوی چرخ جلوی تنظیم شونده بود که این بازو در دو حالت مختلف قرار گرفته و در واقع طولش کم و زیاد می شد که در حالت طول بیشتر جلوی هواپیما در روی زمین بالا می ایستاد و زاویه ی حمله ی بیشتری را به هواپیما می داد. همچنین از تغییرات دیگر درهای هوای کمکی بود که در اطراف عقب بدنه وجود دارد و نیز قلاب ترمز که در صورت احتیاج در فرود اظطراری در باند فرودگاه می تواند با کابل نگهدارانده در روی زمین درگیر شده و هواپیما را متوقف نماید. همچنین سیستم کنترل اتش هواپیما نیز مدرنیزه شد که هدف گیری را با توپهای 20 میلیمتری هواپیما ساده تر نموده و هنگامی که خلبان به مسافت لازم برای شلیک موشک سایدوایندر خود رسید وی را اگاه می سازد و برای حملات زمینی نیز اطلاعات مورد نظررا به خلبان می دهد.سطح بال هواپیما وسیع شده و بر طول هواپیما نیز نسبت به مدل a افزوده گشت که ظرفیت سوخت بیشتری داشته باشد.هواپیمای f-5 a دارای دو توپ 20 میلیمتری در دماغه ی خود بوده که هر یک 280 گلوله داشته و در نوک بال های ان نیز موشک سایدوایندر نصب می شود. f-5 e مجهز به رو موتور جنرال الکتریکg85-ge-21a جت با رانش استاتیک 5000 پاوند با پس سوزاست.این جنگنده علاوه بر دو توپ 20میلیمتری به دو موشک کوتاه برد هوا به هوای سایدوایندر در نوک بالها و و 5 پایلون با توانایی حمل 7000 پوند مهمات و سوخت خارجی تجهیز شده است.حداکثر سرعت این جنگنده 1741 کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز ان 51 هزار و 800پا است.مدل اموزشی دو نفره ی f-5 e بوده که تقریبا دارای تمام مشخصات f-5 e است.به جز ان که یک توپ دارد و ان هم 140 گلوله حمل می نماید.طول f-5 f 105 سانتیمتر در قسمت جلو از f-5e بیشتر بوده که برای تعادل وزن یک وزنه ی 130 کیلوگرمی در عقب هواپیما کار گذاشته شده است.البته هواپیمایf-5 نیروی دریایی که مجهز به رادار نسیتند احتیاجی هم به این وزنه ندارند.f-5 f به علت وزن بیشتر و شکل ایرودینامیکی اش قدرت مانور f-5 e را ندارد.مانند مدل های a قادر به داشتن محل سوخت اضافه در نوک بالهایش نبوده ولی می تواند بمب و راکت نیز حمل نماید.این هواپیما قادر به حمل سوخت مرکزی اضافه 1030 لیتری است.ولی کارخانه ی نورث روپ عکسهایی از این هواپیما با باک های جانبی اضافه نیز منتشر کرده است.هواپیماهای f-5e فروخته شده به کشورهای مختلف جهان اکثرا شبیه به هم بوده و تغییراتشان جزئی است مثلا f-5e های نیروی دریایی رادار ندارند یا در مدل رادارهایشان تغییراتی بسته به احتیاجات ان کشور داده شده است.دارای قابلیت رزمی/اموزشی بود.