به گزارش مشرق، سرهنگ "احمد ذکاوت" مدیر مجتمع اورهال "میگ 29" "پایگاه یکم شکاری مهرآباد" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ورود جنگنده میگ 29 از سال 1369 به ناوگان نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: پس از ورود این هواپیما با توجه به اعمال تحریم‌هایی از سوی غرب علیه کشورمان و تلاش ما برای در دست گرفتن تخصصی این جنگنده، در بازدیدهای نوبتی از وضعیت هواپیما نیاز به ایجاد مجتمعی برای تعمیرات این جنگنده در کشور احساس شد تا پس از 800 ساعت پرواز یعنی حدود 8 سال پس از اولین پرواز، تعمیرات کنترلی بر روی آن انجام شود.وی افزود: با توجه به این که عمده تعمیرات در رده نگهداری خطی و میانی به خلبانان این جنگنده، آموزش داده می‌شود، بنابر این اورهال این جنگنده‌ها بر روی هواپیماهایی صورت می‌گیرد که نیازمند تجهیزات تخصصی و کارخانه‌ای هستند.مدیر "مجتمع اورهال" میگ 29 پایگاه یکم شکاری مهرآباد اظهار داشت: با استفاده از مهندسی معکوس هواپیماهای غربی توانستیم اورهال این جنگنده را به صورت صددرصد بومی انجام دهیم.وی عمده تعمیرات جنگنده‌های نیازمند اورهال را "تعمیرات استراکچری" دانست و تصریح کرد: در صورتی که سازه‌های هواپیماها در زمان‌های خاص، چک نشده و مشکلی بسیار کوچک برای آن‌ها رخ دهد، هواپیما در معرض خطر و سانحه شدید قرار می‌گیرد.ذکاوت ادامه داد: پس از کنترل تمامی اجزای هواپیما، نقاطی که بیشتر مورد تنش هستند مورد بازرسی دقیق با تجهیزاتی مانند "مارتی پارتیکل اینستیشن"، "اید کارنت"،‌ "ان دی آی" و یا "اشعه ایکس" قرار گرفته و در صورت وجود معایب، نقاط دارای مشکل مورد تعمیر قرار می‌گیرند.وی خاطرنشان کرد: اورهال این هواپیما به طور متعارف و استاندارد کارخانه سازنده حدود 6 تا 8 ماه تعریف شده است، اما مجتمع اورهال میگ 29 پایگاه مهرآباد قادر است در صورت نیاز نیروی هوایی، با کاری مداوم این زمان را تا 4 ماه کاهش دهد.مدیر مجتمع اورهال میگ 29 پایگاه یکم شکاری مهرآباد تصریح کرد: میگ 29 هواپیمایی رهگیر و جنگنده و قابل مقایسه با هواپیماهای غربی و روز دنیا است که قابلیت جنگندگی و مانور اولیتی فوق‌العاده داشته و توانایی حمل تجهیزات روز را دارد. این جنگنده، امروز در ناوگان دفاعی بیش از 50 کشور جهان مورد استفاده است.ذکاوت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور صددرصد در اورهال میگ 29 موفق بوده و کشورهایی که سعی کرده‌اند فناوری این جنگنده را در اختیار ما قرار ندهند، باید بدانند که ما با مهندسی معکوس و به کارگیری علم دانشگاهی و صنعت، به توانمندی ویژه‌ای در این حوزه دست یافته‌ایم و هیچ معضلی در اورهال این جنگنده پیش روی ما نیست.وی تصریح کرد: اگر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نبود و بر فرض محال قرار بود کشوری خارجی این توانمندی را به ما آموزش دهد، در بهترین شکل، میلیون‌ها دلار برای آموزش تعمیر یک جنگنده از بودجه کشور هزینه می‌شد اما به‌حمدالله، وجود تحریم‌ها فرصتی را برای خودکفایی کشور در این عرصه به وجود آورد.ذکاوت خاطرنشان کرد: با استعانت از رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که پیشنهادهایی برای اورهال هواپیما از چندین کشور جهان داریم.