هواپیمای پیش هشدار هواییS-100سویدی ارگوس AEW&C: S100B Argus هواپیمای پیش هشدار و واپایش هوابرد S100B در سال 1997 ترسایی وارد خدمت نیروی هوایی سوئد شد. S100B در واقع یک Saab 340B است که توسط شرکت Saab Aircraft تولید می شود و به رادار Erieye ساخت اریکسون میکروویو مجهز شده است. شش فروند S100B برای نیروی هوایی سوید ساخته شد که چهار فروند به رادار پیش هشدار و دو فروند به وسایل لازم برای نقل و انتقالات در زمان صلح مجهز شده اند. دو فروند از این پیش هشدار ها نیز پیش از تحویل EMB-145 ها به یونان قرض داده شدند که در سال 2003 بازپس گرفته شدند. در ژولای 2006 شرکت ساب برنده مناقصه ای شد که طبق آن دو فروند از S100B ها برای گمارشهای گشتی و گمارش های چند کشوری بهسازی خواهند شد، هواپیماهای بهسازی شده که Saab 340 AEW نامیده می شوند در سال 2009 وارد خدمت شدند. S100B در گمارشهای گشتی بطور عادی با شتابی نزدیک 300 کیلومتر بر ساعت و سقف پروازی بین دو تا شش هزار متر پرواز می کند. طراحی: S100B در واقع یک Saab 340B می باشد که در اصل یک هواپیمای غیر نظامی است و بمنظور جابجایی رادار ویژه دستخوش دگرگونی بویژه در بخش پیشران شده و به پیشرانهای GE CT-9B مجهز است. بخش های گوناگونی از بدنه نیز برای از بین بردن فشارآیرودینامیکی منفی که دستاورد از سوار کردن رادار در بالای بدنه تغییر یافته اند. سامانه های راداری: مجموعه راداری نصب شده روی S100B که در نیروی هوایی سوئد با کد FSR 800 شناخته می شود بر اساس رادار جانب نگر Erieye بوجود آمده، این رادار یک رادار پالس داپلر دوربرد است که 9 متر طول و 900 کیلوگرم وزن دارد و در بالای بدنه نصب شده و در فرکانس های 2 تا 4 گیکاهرتز و در باند E و F ناتو (باند S ایالات متحده) کار می کند. رادار Erieye پوشش 360 درجه داشته و یک محدوده بصورت 150 درجه در افق تا برد 350 کیلومتر را پوشش می دهد و همچنین دارای یک حالت گشت دریایی نیز می باشد. مجموعه راداری S100B بطور کامل با سامانه های فرماندهی دفاعی ناتو هماهنگی دارد، این مجموعه شامل یک سامانه شناسایی دوست و دشمن و رادار گشتی دوم و مجموعه پشتیبانی الکترونیک هماهنگ با سامانه های ناتو است. کابین اصلی هواپیما به یک مجموعه از اپراتورهای های چند کاره برای سه اپراتور برای رادار، واپایش جنگنده ها و پایش گمارش مجهز است. هواپیما همچنین به یک مجموعه ارتباطات امن شامل ارتباطات HF, VHF و UHF می باشد. بخش خلبان: کاکپیت هواپیما برای یک خلبان، کمک خلبان و فرمانده گمارش طراحی شده که شامل سامانه واپایش پرواز خودکار مدل APS-85 ساخت راکول، سامانه ثبت داده های پروازی ساخت لاکهید و سامانه اخطار نزدیک شدن به زمین ساخت ساندرستند می باشد. مجموعه ناوبری نیز شامل یک مجموعه ناوبری اینرسی و GPS است. پیشران: موتور ها از نوع GE-CT7-9B مجهز به سامانه واپایش قدرت خودکار، سامانه شناسایی اتشسوزی و سامانه ضد یخ زدگی الکترونیکی است که در ورودی هوای پیشرانه سوارشده است، این پیشرانه ها به ملخ های چهار تیغه ای ساخت دوتی (داوتی که یک شرکت پویا در دانش هوایست که با شوایی زیاد در ایرلند جنوبیست -کرمانشاهی)مجهز اند. ویژگیهای S-100: درازا:19/73m پهنا :21/44m بلندا:6/97m بیشینه وزن برخاست:13155kg شتاب گشت زنی:/300km بیشینه سقف پرواز:7600m سقف پرواز گشت زنی:6000/7000m شتاب اقتصادی:528km/h پیشرانه :2*GE-CT7-9Bژنرال الکتریک با توان1870 اسبخار بیشینه توان پروازی:7ساعت