نیروی هوایی ارتش ازادیبخش مردمی چین PLAAF درفش PLAAF PLAAF از بند واژه های گزاره نامی Peoples Liberation Army Air Force به چم نیروی هوایی ارتش ازادیبخش مردمی چین میباشد،از سوی مردم این کشور پهناور وبا پیشینه بسیار کهن که همواره همین پیشینه نماد بالندگی تمامی مردم چین میباشد بگویش ساده وامروزی چینی 中国人民解放军空军 و بزبان رسمی وسنتی چین 中國人民解放軍空軍 ودر گویش پین پین(هانیو پین پین) که روش بیان بند واژه های الفبای چینی با بند واژه های انگلیسیت(بسان فینگلیسی خودمان) Zhōngguó Rénmín Jiěfàngjūn Kōngjūn خوانده میشود. PLAAFشاخه هوانوردی نظامی ارتش ازادیبخش مردمی چین یاPLAمیباشد.PLAAFیا بزبان ساده تر نیروی هوایی ارتش چین در 11نوامبر سال1949 ترسایی بکمک شوروی پیشین وبا شتاب فراوانی پایه گذاری شد. این شتاب دستاورد پیش لرزه هایی بود که در شمال خاوری این کشور واز سوی دو همسایه تازه بوجود امده ینی کره شمالی وجنوبی که روز بروز در حال گسترش وفوران ارمان های خشن بویژه از سوی شمالی هابسیار جدی تلقی میشد.چرا که پس از جنگ جهانی دوم وپیروزی کشورهای هم پیمان(متفقین) که یک رکود بازرگانی ،دارایی ؛ در سراسر جهان نمود پیدا کرده بود و از سویی دیگر با نابود شدن کشور توانمند وبسیار پیشرفته ایی چون المان و کمی کمتر از ان ژاپن ،کشورهای پیروز وتوانمند این پیکار در پی یافتم سهم خود بودند وهمین سهم خواهی ویارگیری و...درگیری های کوچک بزرگی را پدید اورد.یکی از همین ناسازگاریهایی که به دوبخش شدن یک کشور انجامید و تابه امروز هم ادامه داشته درگیری میان دوکره بوده است. اما این ماجرا در روزهای نخست جدایی دوکره وبویژه پس از انکه هر دو کشور دکترین سیاسی خود را برگزیدند ویکی بسوی روش سرمایه داری غرب ودیگری نیز بسوی ارمان توخالی کمونیستی شوروی رفته وهمین رویداد سرچشمه درگیری های دور ودرازی شد،وچین نیز که دیگر در نیمه دوم دهه40 ترسایی برای خود حق وحقوقی در جهان می شناخت ،نمی توانست نسبت به این نارامی ها وبدون پشتیبانی از کره شمالی بی تفاوت باشد بویژه انکه این رخدادها در بیخ گوش چین در حال روی دادن بود. از همین رو ،روند بازگشایی وبروز نمودن ارتش چین با نام ارتش ازادیبخش مردمی چین PLA و انگیزه بیشتر در ایجاد بخش هوایی نظامی این ارتش بنامPLAAFاز سوی (ما،یوو) تسه تونگ شتاب بیشتری گرفت. پس از چند گاهی کوتاه از پایه گذاری نوین PLA نخستین یگان هوایی این نیرو بنام گروه هوایی نانویانگ در تابستان 1949با 40 فروند هواپیمای ملی پایه گذاری گشت. کارکرد وگمارش نخست گروه نانویانگ ،پاسداری از اسمان پکن،پایتخت چین بود. پس از گروه نانویانگ، PLAAF با همکاری شوروی پیشین اهسته اهسته توان خود را افزایش داد. جنگ دوکره نیز بسیار در این بهینه سازی وگسترش PLAAFسهم بسزایی داشت.چنانکه از هم پیمان شدن غرب به رهبری امریکا وجانبداری سازمان ملل از این پیمان برای پیکار با کره شمالی، دولتمردان شوروی را برای کمکهای سخت افزاری ونرم افزاری همه جانبه به چین برانگیخت.چنانچه چین پس چند گاهی کوتاه از پایه گذاری PLAAFبا ان در جنگ کره شرکت کرد. جنگنده های MIG-15ساخت شوروی از سوی PLAAFدر این جنگ برای پشتیبانی از کره شمالی جنگیدند. در چین MIG-15پیرو روش PLAAFبا کدJ-2شناسایی میشد،که با کمک اموزگاران واستادان شوروی پیشین خلبانان ونیروهای زمینی اماد وپشتیبانی خودش را اموزش داد. همچنین دو دسته شدن کشورهای توانمند جهان و دستاوردهای شکست کره شمالی انگیزه ایی شد تا چین برای بدست اوردن نیازهای خودش دست به ساخت یا سرهم بندی نمودن(مونتاژ) انها در کشور خودش بزند که پایه های بستر خودکفایی صنعتی ونظامی را ایجاد نماید.شوروی هم بیشتر سخت افزارهای مورد نیاز PLAوشاخه های (PLAAF,PLAN,PLN...)انرا براورده می نمود وراهکار ساخت انها را در چین برای این کشور بازگذاشته بود. یکی از همین همکاری ها پایه گذاری کاخانجات هواپیما سازی شنیانگ (Shenyang Aircraft Factory)بود که در اغاز گونه دو سرنشینه جنگنده MIG-15را با کد JJ-2 را می ساخت. در درازای جنگ دو کره ودیگر ناسازگاری های شرق وغرب که یکی از دستاوردهای ان زایش پیمانهای نظامی ناتو و ورشو بود شوروی امتیازهای بیشتری به چین برای خودکفا شدن داد تا بیشتر از هم پیمانهای خودش در برابر غرب وناتو پشتیبانی نماید. با اغاز این همکاری ها واماده شدن نیروهای اموزش دیده چینی ،این کشور توانایی بیشتر برای ساخت قطعات هواپیماها ویا دیگر جنگ افزارها را یافت که همین روند دستیابی چین را برای ساخت نمونه های نوینتر ساخت شوروی را اسان تر می نمود. پیرو همین پیشرفتها در سال1956 شنیانگ دست بساخت (زیر لیسانس شوروی) جنگندهMIG-17 زد این جنگنده بروال PLAAFبا کدJ-5 نامگذاری شد.تنها سه سال پس از اغاز بساخت J-5،ینی در سال 1959ترسایی ساخت گونه نوینترMIG-19با نام J-6غاز گشت . اما بهترین وسرنوشت ساز ترین جنگنده ایی که به باور کارشناسان وپژوهشگران هوانوردی نظامی جهان توانست انگیزه خودباوری وخودکفایی را به چینیان در این زمینه بدهد MIG-21بود. MIG-21در سال 1967 با کدJ-7ودر حالی که پیوند میان چین وشوروی از سردی به تیرگی کشیده شده بود،بدست دانشمندان تازه کار وکارشناسان چینی بگونه کاملن خودکفا ساخته شد. با وجود انکه بیشتر نقشه های ساخت قطعات اصلی و پیش زمینه های طراحی جزییات وکلیات این جنگنده از سوی روسها به چین داده نشده بود و بازگشت یکباره تمامی کارشناسان وتکنوکراتهای شوروی از چین به کشورشان در سال 1964،اما چینی ها دست بکار شدند ونشان دادند که در نبود روسها زمینگیر نخواهند شد،ونشدند. اما نمی توان گفت که از دست دادن یک بن پایه دارای فن اوری ودانش ساخت بیشتر نیازمندی های چین، چون شوروی برای چین اسان بود وبهایی نداشت.همین جدایی وتیرگی سالها دست PLAAFرا از داشتن هواگردهای بروز دور نگه داشت.می توان گفت سال 1960 سال بسیار سختی برای PLAAFبود. از دست دادن کارشناسان شوروی برای اموزش نیروهای رزمی واماد وپشتیبانی وهمچنین دانشجویان وکارشناسان سازنده در پی تیرگی پیوند با شوروی،از سویی واز سوی دیگر سرمایه گذاری ودر بالا وسر ؛قرار دادن پروژه برنامه های هسته ایی وموشکی شوندی شد تا دانش وصنعت هوافضایی چین تا سال 1963 بسیار با رکود وکاهش توانایی روبرو گردد. اما در سال1965 با دگرگون شدن رویکرد، توجه بیشتر به این بخش از صنعت وهمچنین اگاهی از دستاوردهای بدفرجام ناتوان شدن PLAAF ،بخت به صنایع هوافضایی وPLAAF روکرد. چرایی انهم اغاز جنگ ویتنام بود . PLAAFبخشی از جنگنده های J-2و J-5و J-6خود را در اختیار نیروی هوایی ویتنام شمالی قرارداد.وهمین کار شوندی شد تا فرماندهان ودولتمردان چینی پی به ناتوانی PLAAFچه از دید مهارت واموزش نیروها وچه از دید ناتوانی جنگنده ها وهواگردها وسامانه هایی که دارند،ببرند. از این رو بود که دست به بازسازی وبهینه سازی ناوگان جنگنده های خود زدند ودرکنار ان نیز برای ساخت جنگنده ها وهواگردهایی که در اینده توان هماوردی با دیگر هواگردها جهان را داشته باشد ،زدند. برای اینکار با بهینه سازی جنگنده های اموزشJJ-2وافزایش توانایی افندی وتازش زمینی،پشتیبانی نزدیک جنگنده هایJ-5,J-6وهمچنین ساخت گونه ایی جنگنده تازش زمینی برپایه J-7 که بنام فن تان شناخته شد.همچنین در درازای دهه60 ترسایی چین برای ساخت نخستین جنگنده بومی خود با کدJ-8اغاز بکار پژوهشی وکارشناسی کرد. در 1985ارتش چین با اغاز کار سازماندهی دوباره برای بهینه سازی چارت سازمانی ورسته بندی نیرو ها همسو با دستاوردها واموخته های گذشته برای اماده سازی خود در برابر جنگ ها وفناوری های نوین دست بکار شد که PLAAFهم در این پویش همراه گشت. پیش از این سازماند هی دوباره ،PLAAFاز چهار شاخه بهرمند بود. این چهار شاخه عبارتند از: نیروی دفاع هوایی یگان تازش زمینی یگان بمب افکن ها وهنگ هوایی مسقل در زمان صلح اداره نیروی هوایی چین با سازمان People's Liberation Army General Staff Department بود. همچنین پایش و واپایش راهبردی نیروی هوایی بر دوش ستاد فرماندهی هوایی، یکی از فرماندهی های ستاد مشترک ارتش ازادیبخش مردمی چین میباشد.ستاد فرماندهی هوایی کار پایش PLAAFرا با واپایش 7 برزن نظامی چین انجام میداد . اما گمان می رود که در زمان جنگ فرماندهیPLAAFبر دوش فرماندهان 7برزن نظامی باشد.از سویی هنوز چگونگی امیخته شدن بخش پشتیبانی الکترونیک هوایی با دیگر گروه های نظامی نیروی هوایی اشکار نشده است.بزرگترین کار انجام شده در این دگرگون شدن و بازسازی نوین چگونگی بخش بخش کردن یگانها و بازسازی ویا بنیاد کردن ساختار انها بود. یکی دیگر از موارد گنگ این سازماندهی دهه80ترساییPLAAFچگونگی هماهنگی 17000تن نیروی یگان پدافند هوایی (فردید از پدافند هوایی ،جنگنده های این نیروست که برای پاسداری از اسمان پکن سازمانده هی گشته اند)در سه هنگ هوایی یا سه گردان ویا دسته هوایی بود وهر دسته هوایی از سه یا چهار هواپیما بهرمند بود. PLAAFهمچنین 220هزار تن نیروی سازمان پدافند هوایی را با 100 سامانه موشکی پدافند هوایی و16000توپ ضد هوایی را در خود درامیخت .افزون بر اینها PLAAF یگانهای پیش هشدار هوایی،واپایش وپایش هوایی میدان نبرد زمینی،ایستگاه های راداری ،را با نیرو های اموزش دیده و ویژه در 22 تیپ جداگانه را اداره میکند. از اغاز دهه 80ترسایی PLAAFبا یک پشت کار جدی وتلاش همه جانبه برای بالا بردن جایگاه و کیفیت اموزشی خلبانان و همچنین بهبود روشهای اموزش برابر با اخرین دستاوردها،توان خلبانان خود را افزایش داد.پیرو این رویکرد خلبانانی که بسن بازنشستگی نزدیک میشدند یا از کار افتاده بودند ویا دیگر بشوند سن بالا توانایی یادگیری روشها وفنون نوین خلبانی را با سامانه های تازه را نداشتند یا اینچنین هزینه کردنی برای انها درست نبود را در دیگر بخشها خود بکار گرفت.از این پس همه کسانی که برای گزینش خلبانی پذیرش میشدند باید دیپلم دبیرستان داشتند.از همین رو اندازه زمانی ایی که پیش از این برای اموزش خلبانی وجود داشت از چهار یا پنج سال به دو سال کاهش یافت واین مدت زمان کم شده که بهروری بسیاری چه از دید هزینه وچه از دید ازاد شدن فضای اموزشی اموزشکده ها و...را داشت در بخش اموزش های پیشرفته خلبانی ورزمهای نوین هوایی ،کار با سامانه های پیشرفته وحضور در رزمایشهای جنگی با دیگر بخشهایPLA...جایگزین نمودند ،که بسیار در حرفه ایی شدن و شتاب گرفتن PLAAFو گام نهادن در راه رسیدن به ارمان پیش بینی شده در سال2000 تاثیر داشت. پایش این روشهای نوین اموزشی وگزینش دانشجویان باهوش وجسور،شوندی بر افزایش ایمنی پرواز در PLAAFوحتا دیگر یگانهای هوایی PLAوبخشهای بازرگانی بسان ایرلاین ها داشت. با فرا رسیدن سال1987نیروی هوایی چین هنوز از چالش کمبود فناوری هایی نوین رنج میبرد،بویژه هنگامی که خود را در برابر دشمنی توانمند همچون شوروی پیشین تنها می دید.در حالی که شوروی از دانش وفناوری بسیار بهتر وتوانمند تری از چین برخوردار بود،نیاز بسیار زیادی به جنگنده های نوین،سامانه های ناوبری پیشرفته تر،سامانه های پادکار الکترونیک وهمچنین جمینگ،همچنین جنگ افزارهای هواپایه بهتر،سامانه های پدافند هوایی موشکی کم برد وسامانه های پایش وراهبرد بهتر توپخانه های پدافند هوایی داشت. نخستین پرواز J-20ساخت چنگدو در11ژانویه2011بود وامید میرود درمیانه های سالهای2017تا2019رزمی شود.تاکنون 3فروند از ان ساخته شده است در این برهه زمانی وقتی تیرگی پیوند میان شوروی وچین به بالاترین اندازه خود رسیده بود ،همچنین محکم تر شدن بسترهای پیوند میان این کشور با غرب و بویژه امریکا که نقطه اغازینش از زمان بازدید نیکسون رییس جمهور وقت امریکا از پکن بود،غرب برای نزدیکتر شدن به چین و دورتر نمودن دو کشور قدرتمند کمونیست از هم که کار فروپاشی این اندیشه وارمان را در جهان شتاب بیشتر میبخشید،برای نزدیکتر شدن به چین با فروش بخشی از فناوری ها از سوی ایتالیا وفرانسه ،المان،....به این روند شتاب بیشتری بخشیدند. چینی ها بارها رد کرده اند که J-20رونوشتی بهینه شده ازپروژه1/44میکویان میباشد.اما انچه نمایان است این جنگنده پروژهایست از به هم امیختن جنگنده هایSu-30وMig-1/44که البته کاری بسیار سخت و شگفت انگیز از سوی چینیان بوده ست با رسیدن سامانه های غربی،صنایع هوافضایی چین نیز در گام نخست ،جنگ افزارها وهواگردهای خود را با انها بهینه سازی نمود،که نمونه هایی از این بهینه سازیهادر جایگزین نمودن سامانه های ناوبری وراداری و جمینگ F-7یا همان J-7 و F-8 ویا ساخت نمونه سوخترسان از بمب افکنH-6بنام B-6D،پیشرفته نمودن سامانه برای جنگنده تازش زمینی A-5را در بر میگرفت.همچنین توانمند نمودن تعداد بیشتری از هواپیماها برای پرواز در تمام شرایط اب وهوایی و شتاب بخشیدن بساخت نمونه چینی موشک سام2 روسی با کدHQ-2وساخت نمونه بهینه تر شدهHQ-2jونمونه بهینه شده موشک C-601که هر دو توانایی رزم در تمام شرایط اب وهوایی وروز وشب وگمارش در فضای های پرتنش تر جنگ الکترونیک را بدست اوردند. با افزایش این روند وپشتیبانی فناوری غرب از چین این کشور دیگر وزنه ایی قدرتمند در برابر شوروی گشته بود.این پیوند وپشتیبانی تا زمان تراژدی دژخیمانه میدان تیان انمن وسرکوب کردن دانشجویان منتقد از سوی حکومت تک سدای چین ادامه داشت وپس از این رویداد خونین تمامی این پیوندها وپشتیبانی ها از سوی غرب پایان یافت.البته پس از چندی با فروپاشی شوروی از دیدغرب دیگر نیازی به کمک کردن به چین نبود وبگونه ایی می توان گفت کمک نمودن به چین برای خود غرب دردسر زا نیز میشد،چرا که با از پا درامدن دیکتاتوری شوروی ،وجود یک قدرت دیگر با ارمان کمونیستی هنوز می توانست سدی در برابر ازادیخواهی انسانها باشد.واینرا حکومت کمونیستی چین در کشتار جوانان هموطنش در میدان تیان امن را بخوبی نشان داد. Q-5/A-5 FAN TANساخت کارخانجات نانچانگ که نخستین پروازش رادر4ژوین1965ترسایی انجام داد ودر1970بجهانیان شناسانده شدکه در5کشور دیگر بجزPLAN,PLAAFبکار گرفته شده است و1300فروند از ان در15گونه برای PLAو5گونه برای فروش جهانی ساخته شده است کره شمالی ازQ-5, Q-5A, Q-5I و Q-5IA ومیانمار از گونهA-5BبرپایهQ-5IIبهینه شده به موشک گرماجو ماژیکR-550,بنگلادش از گونهA-5CبرگرفتهازQ-5IIIکه به سامانه پایش جنگ افزار غربی،صندلی پران مارتین بیکر،موشک گرماجوR-550ماژیک فرانسوی و اینسترومنتهای راکول کالینز بهینه شده وهمچنین نمونه های از همین گونه برای پاکستان که افزون بر موشک ماژیک توان بکار گیری AIM-9سایدویند را دارد،همچنین پاکستان از گونهA-5Mبرگرفته از پروژه ناکامQ-5M دراسکادران هفتم راهزنان و اسکادران16پلنگ سیاه واسکادران26عنکبوت سیاه بهره میبرد Qiangjiji-5/fifth attack aircraft designکیانگ جی جی-5 به چم پنجمین هواگردتازشی طراحی شده،ویرایشی ازJ-6که خودش رونوشت چینی MIG-19میباشد،ازدوپیشران توربوجتWP-6 با توان 29/42knوبا پسوز36/78kn که رونوشت چینی پیشران RD-9 تومانسکی بکار رفته درMIG-19/J-6بهره میبرد نانچانگ بر پایه گونه Q-5IIنمونه بهینه سازی شده Q-5K/Kong Yun - Cloudرا با همکاری فرانسه برای فروش جهانی به سامانه هایINS لختیULIS91وسامانه نگاه سربالاVE110وسامانه دورسنجی پرتوییTMV630وسامانه الکترواپتیک بهینه سازی کردوهمچنین با همکاری ایتالیا گونهQ-5Mرا بر پایهQ-5IIبرای بازاریابی جهانی به سامانه های نگاه سربالا،رادار برد بالا وتوانمند تر ورایانه داده های هوایی وسامانه لختی ورایانه دو قلو کانونی داده های پایه ویکپارچه سازی داده هاMIL-STD 1553B که همگی در گونه فروش جهانی جنگنده AMX Internationalبکار رفته بود بهینه سازی نمود،که هر دو پروژه بر سر رخداد شوم وسیاه کشتار دانشجویان ازادی خواه وحق جو در میدان تیان ان من زیر فشار سازمان دیده بان حقوق بشر ودیگر سازمانها وبنیادهای پیرو ناکام ماند، چرا که از دید این سازمانها حکومتی که به فرزندان خود رحم نکند با دیگران چه میکند Q-5از دوتوپ23م م Norinco Type 23-2K با100گلوله برای هرکدام و10جایگاه سخت(4تازیر بدنه و6تا زیربال)وتوان بارگیری2000kgرا دارد وتوان بکارگیری راکتهای ساده57/90/130م م وموشکهای هوا به هوایPL-2/5/7وبمبهای دوراندال ضد باند وBL755 خوشه ایی را دارد اما همین پیوند کاری وبدست اوردن برخی از فناوری ها از سوی غرب،شوایی بهینه تر شدن جنگ افزارهای ساخت چین شد وبازار فروش جنگ افزار چین را در کشورهای جهان سوم وبیشتر عقب مانده را داغ نمود.پس از انکه چین ،بن پایه ایی مانند غرب را برای بدست اورن دانشها وفناوری های نوین را از دست داد،رو بسوی کشور روسیه اورد که از دید داشتن فناوری های هوافضایی وجنگ افزاری بیشتر صنایع چینی تشنه بدست اوردن اینگونه از داده های فناوری را سیراب میکرد ، واز سوی دیگر روسیه اشوب زده وتورم زده که از افت بازرگانی ودارای(اقتصادی)زیادی رنج میبرد،اینچنین خریدارانی را بسادگی از دست نمی داد.در این برهه از زمان هند نیز مانند چین تا انجا که توانست برای بدست اوردن دانشها وفناوری ها وسخت افزار و... به روسیه نزدیک شد وبا ان کشور داد وستدهای بسیار خوب ودندان گیری را انجام داد که دستاورد این پویش را امروزه می توان در هر دو کشور هند وچین بخوبی تماشا نمود.اما این کار را بدون نادیده گرفتن رشد اقتصادی چین نابخردانه است. در 1980ترسایی ارمان وگمارش نخست وبرتر PLAAFپاسداری از سرزمین اصلی چین بود وبیشتر هواپیماها وهواگردهای این نیرو برای این فردید دسته بندی وسازمان دهی شده بودند.اما تعداد کمی هم هواپیما برای تازش زمینی وپشتیبانی نزدیک از دیگر نیروهای PLAوهمچنین بمب افکن و رهگیری ویورش وجلوگیری از گمارش هواگردهای دشمن در تازش زمینی برPLAوپشتیبانی نزدیک از نیروهای دشمن ،سازماندهی شده بودند. کمی پس از اغاز سال1990 ترساییPLAAF دوباره بخشی از پیکره بندی و توانایی های خود را در یک برنامه نوین بازسازی نمود.این تلاش دوباره برای بروز رسانی در پی فروپاشی شوروی پدید امد،چرا که در نبود قدرتی همچون شوروی پیشین که از خاور اروپا تا خاور اسیا وجزایر کوریل در اقیانوس ارام بر شمال قاره اسیا کشیده شده بود، میدانی برای خودنمای وقدرتنمایی چین اماده شده بود واز سویی برای جلوگیری از رخنه امریکا واروپا وهمچنین ناسازگاری های مرزی چه در خشکی وچه در پهنه ابها با هند واسترالیا وژاپن وکره جنوبی و ویتنام وهمچنین چالش های مهم با تایوان و بوتان وتبت و نپال که هرکدام بگونه ایی توانایی چنگ انداختن بر بخشهای خالی شده ،جاپای شوروی را داشتند،پس بنابراین چینی ها بتندی دست بکار توانمند سازی خود شدند.ادامه دارد....