Origin:USA Type: 'stealthy' attack warplane Max Speed: 550 kt/646 mph Max Range 1,112 km / 691 miles Dimensions: span 13.20 m / 43 ft 4 in length 20.08 m / 65 ft 11 in height 3.78 m / 12 ft 5 in Weight: empty 13,608 kg / 30,000 lb max. take-off 23,814 kg / 52,500 lb Powerplant: two 4899-kg (10,800-lb) dry thrust General Electric F404-GE-F1D2 turbofans Armament: provision for 2268 kg (5,000 Ib) of disposable stores carried in a lower-fuselage weapon bay; standard weapons are the AGM-88 HARM anti-radar missile, AGM-65 Maverick ASM. GBU-19 and GBU-27 operatically guided bombs, BLU-109 laser-guided bomb, and B61 free-fall nuclear bomb Operators:United States برای هواپیما،پنهانکاری در نگاه اول به معنای مخفی ماندن از دید رادار است.از زمانی که حسگرهای الکترونیک جایگزین چشم شدند تا هواپیماها را کشف کنند و به خصوص بعد از جنگ جهانی دوم فرماندهان نظامی و طراحان هواپیما به این نتیجه رسیدند که نیاز به هواپیمایی است که بتواند خود را از دید دشمن پنهان سازد و ماموریتها ی مرگبار را بر فراز خاک دشمن در بالاترین درجه امنیت به انجام برساند.F-117Aبه طور مثال در طی جنگ خلیج فارس در سال 1991 ،هواپیماهای نایت هاوک اف-117 آ در نخستین شب حمله تولانستند بدون اینکه کشف شوند بر فراز بغداد به پرواز درآیند و بمبهای هدایت لیزری خود را با هدفگیری دقیق رها سازند.نایت هاوک ها با استفاده از فناوری پنهانکاری خود توانستند 1271 عملیات مرگبار را بدون از دست دادن حتی یک فروند از هواپیماها به انجام برسانند.البته این تصور که یک هواپیما می تواند صد در صد پنهانکاری ساخته شود اشتباه است.تا کنون هیچ هواپیمایی به طور کامل نامرئی ساخته نشده است.به طور کلی هواپیماهای پنهانکار ا کاهش سطح مقطع راداری خود تا کوچکترین حد ممکن توانسته اند خود را از دید بسیاری از سامانه های دفاعی متعارف پنهان سازند. فناوری پنهانکاری: :idea: بعد از جنگ جهانی دوم طراحان هواپیما دست به کار شدند تا هواپیمایی بسازند که بتواند از دید رادار پنهان بماند اما این کار برای مدتها انجام نپذیرفت.یکی از مهمترین دلایل آن ناتوانی طراحان برای تعیین مقدار دقیق بازتابش امواج رادار از سطح هواپیما بود.در قرن نوزدهم«جیمز کلرک مارسول» فیزیکدان اسکاتلندی یک سری فرمولهای ریاضی را تکمیل نمود تا مقدار پرتو الکترومغناطیسی که از روی یک شکل هندسی خاص بازتابش می یابد را تعیین نماید.معادلات او بعدها توسط یک دانشمند آلمانی به نام«آرنولد یوهانس سامرفیلد» تصحیح شد اما باز هم برای مدتی طولانی حتی پس از آنکه طراحان هواپیما تلاش کردند تا سطح مقطع رادار هواپیمایی مانند u-2و.A-12را در اواخر دهه 1950 کاهش دهند.بزرگترین مانع بر سر راه آنان،نقص مدلهای تئوری برای چگونگی بازتابش رادار از روی یک سطح بود.در دهه 160 یک دانشمند روس به نام«پیوتر اوفینتسف» شروع به تکمیل معادلاتی برای پیشگویی ازتابش امواج الکترو مغناطیسی از روی اشکال ساده دو بعدی کرد.نتایج او به طور منظمی گردآوری شده سپس به انگلیسی ترجمه گردید و در نهایت برای دانشمندان ایلات متحده فراهم شد.در اوایل دهه 1970 تعداد کمی از دانشمندان،ریاضی دانان و طراحان هواپیمای امریکا دست به کار شدند تا دریابند آیا می توانند با استفاده از این تئوریها هواپیمایی بسازند که سطح مقطع راداری آن به طور اساسی کاهش یافته باشد یا خیر.سرانجام شرکت لاکهید مارتین در چارچوب یک قرار داد با موسسه طرحهای تحقیقاتی پیشرفته کار بر روی جنگنده پنهانکار F-117 A Nighthawk را آغاز کرد. :idea: F-117 ANighthawkجزو پرونده های سیاه امنیتی و پژوهشی امریکا بود و عنوان فوق سری را یدک میکشید.این هواپیما تاسال 1980 در انظار عمومی قرار نگرفت. F-117 ANighthawkنهایتا در 1998 وارد جنگ شد و در طول جنگ پاناما و دو سال بعد در جنگ خلیج مورد استفاده قرار گرفت. نایت هاوک اولین هواپیمای استیلس قابل بهره برداری (operation) جهان است.این هواپیمای تک نفره به منظور حملات پیشگیرانه و نفوذهای سریع و عمیق به نقاط استراتژیک دشمن و نابودی اهدافی که از آنها به شدت محافظت می شود طراحی گردیده است. طراحی منحصر به فرد این هواپیما توانایی های استثنایی به آن می بخشد. آندازه آن حدود F-15 است و از دو موتور توربوفن F404 جنرال الکتریک بهره می بردو توانایی سوخت گیری هوایی آن را به هواپیمایی با برد نا محدود تبدیل کرده است. مهمات گوناگونی بر روی آن قابل نصب است و دارای سیستم های هدایتی - تهاجمی پیشرفته ای است که باعث دقت در حمله و کاهش کار خلبان می گردد. به طور عمده از المینیوم ساخته شده و پنل های بدنه آن صاف هستند که وظیفه آنها انعکاس دادن امواج راداری در جهتی خلاف فرستنده و منحرف کردن انهاست که از دیده شدن هواپیما در رادار جلوگیری می کند.کلیه سطوح و اجزای این هواپیما با مواد گوناگونی که امواج راداری را جذب می کنند پوشیده شده است. برای کاهش بیشتر بازتاب امواج راداری لبه های آن را با زوایای خاصی طراحی کرده اند.ورودی پره پره و خروجی باریک موتور این هواپیما که به (platypus) معروف است از قطعات کوچکی که جاذب گرمایند پوشانده شده است. این طراحی باعث کاهش شناسایی آن توسط سنسور های حرارتی می شود. این هواپیما در عملیات طوفان صحرا در عراق و عملیات ناتو در یوگسلاوی مورد استفاده قرار گرفته است.در جریان عملیات طوفان صحرا ۳۶ فروند از این هواپیما برای حمله به اهداف محافظت شده به کار برده شد و تنها هواپیمایی بود که اجازه حمله به اهداف داخل شهر بغداد به آن داده شد. این هواپیما به طور عام با دو بمب ۲۰۰۰ پوندی GBU-27 مسلح می شد که برای نابودی نیروگاههای برق دفاع ضدهوایی فرودگاهها و انبارهای مهمات بسیار مناسب بود. در این زمان ۳۰۰۰ توپ ضدهوایی و ۶۰ سایت پرتاب موشک های زمین به هوا از شهر بغداد محافظت می کرد.ولی با این وجود این هواپیما با انجام ۶۹۰۰ ساعت پرواز بیش از ۲۰۰۰ تن بمب را بروی اهداف تعیین شده پرتاب کرد. در جنگ یگسلاوی این هواپیما از پایگاه های خود در ایتالیا و آلمان به پرواز در می آمد. در دو شب اول حمله این هواپیما به ۹۰ هدف تعیین شده حمله و انها را نابود کرد.در جریان همین حملات بود که اولین فروند از آنها مورد اصابت موشک قرار گرفت و سقوط کرد. :idea: هواپیمای ساقط شده در یگسلاوی