تیمهای آکرو جت ...در واقع هدف اصلی از تشکیل چنین تیمهایی نمایش توان اجرای مانورهای مختلف توسط خلبانان زبده یک نیروی حرفه ایی هوایی است. البته میتوان سرگرم کردن مخاطب ، معرفی استعداد های برجسته و همچنین تمرین مانورهای تیمی را نیز از اهداف تشکیل یک تیم آکروجت دانست . بیشتر مانورها این گونه تیمها شامل انجام چرخیدن برحول محور خود هواپیما و چرخشهای ناگهانی است. البته در اجرای مانور دشواری مانند Spin یا همان فرفره که بسیار پیچیده است ،لازم است که خلبان دارای درجه ایی از توانایی باشد که بتواند هواپیما را بر حول یک محور مجازی که در ذهن ترسیم مینماید، جابجا نماید . مانورهای تیمهای آکروجت اغلب برنامه های ترکیبی گوناگونی هستند که توانایی و مهارت بالای خلبان را طلب میکنند . البته بغیر از نگاه نظامی هم اکنون این گونه خاص از پرواز نمایشی بصورت یک ورزش درامده است . البته باید اذعان کرد از اولین روزهای پرواز عده ای از خلبانان اولیه از هواپیماهایشان بعنوان بخشی از یک سیرک هوایی برای تفریح و پرکردن اوقات فراغت استفاده میکردند مانورها فقط دلایل هنری را انگیزه اجرای خود میدیدند و البته برای ایجاد هیجان در تماشاگران ... وسپس در ادامه دست اندرکاران دریافتند میتوانند برخی از این مانورها را برای تمرینهای تاکتیکی مورد استفاده قرار دهند زیرا درهنگام داگ فایتهای خلبانان نیاز به انجاممانورهایی داشتند تا بتوانند از چنگ رقیب دربروند و جانخود را نجات دهند. هواپیماهایی که در این بخش مورد استفاده قرار میگیرند عمدتا به دوگروه تقسیم میشوند ...هواپیمایی که اختصاصا برای این کار طراحی شده اند و هواپیماهایی که توانایی تبدیل شدند به یک عضو مورد استفاده در نمایشهای ائورباتیک دارا هستند. در زمینه هواپیماهایی که اختصاصا برای نمایشهای هوایی طراحی شده اند میتوان به Pitts Special ، Extra 200 و 300 و همچنین سوخوی 29 اشاره کرد که دارای توانایی های زیادی برای اجرای نمایشهای هوایی هستند. بدلیل هزینه های طراحی هواپیمای مخصوص برای نمایشهای هوایی تعداد این هواپیما ها زیاد نیست . بیشتر شرکتهای سازنده ترجیح میدهند تا هواپیماهایی را در این زمینه طراحی کنند که دارای مصارف دوگانه باشند. در این زمینه میتوان به سسنای 152 اشاره کرد که توانایی زیادی برای اجرای نمایشهای هوایی دارد. این هواپیما علاوه بر توانایی فرود امدن بسیار خوب و انعطاف پذیری بالا دارای انعطاف بالایی برای اجرای نمایشهای هوایی است برای ارایش پروازی معمولا تیمهای پروازی از چهار تا شش هواپیما استفاده میکنند البته از تعداد بیشتری هواپیما حتی در حدود 16 فروند هم استفاده شده است و البته بعضی از تیمها از تعداد کمتری از هواپیما ها هم حتی سه فروند هم استفاده کرده اند. از یاد نبریم که سعی تمامی تیمهای پروازی استفاده از هواپیماهایی است که با ویژگی ها مربوط به نمایشهای هوایی مطابقت بیشتری داشته باشند نه مدل هواپیما . این اشتباهی است که بسیاری مرتکب میشوند. اینکه یک تیم به اف 16 مجهز باشد فاکتور بسیار مهمی محسوب نمیگردد. اهمیت موضوع در مانورهایی است که یک تیم میتواند اجرا کند و چقدر هواپیما مورد استفاده با فاکتورهای مربوط مرتبط باشد. در بیشتر موارد این تیمها توسط نیروهای مسلح و هوایی کشورها به منظور افزایش روحیه و بالا بردن احساس غرور در بین پرسنل تاسیس و حمایت مالی میشوند و البته اینکه تیمهایی هم هستند که دارای اسپانسر های مالی هستند که از نقطه نظر بازرگانی بروی تیمها سرمایه گذاری میکنند. در مورد دودهای رنگی به جای مانده میتوان به این نکته اشاره کرد که این رنگها میتواند به الگو ها یا رنگ پرچم کشورها تاکید نماید . هدف از استفاده از چنین دودهایی ترسیم پرچم یک کشور در اسمان یا الگوهایی است که حاوی پیامهای خاص مثلا حماسی هستند. برای تاکید بروی وجه تفریحی برنامه های نمایشهای هوایی معمولا تیمهای پروازی از هواپیماهایی شبیه به هم با رنگ های خاص و دراماتیک استفاده میکنند. در هنگام پرواز معمولا از فورمیشن V شکل استفاده میشود دلیل این امر و اجتناب از پرواز در خط مستقیم این است تا از خطرات ناشی از مشکلات ناگهانی فنی مانند درماندگی موتور یا غیره اجتناب گردد. در صورتی تصمیم برای اجرای پرواز در خط مستقیم هر پرنده در زیر پرنده دیگر قرار میگیرد. برای خلبانان نیروی هوایی در واقع نوعی از تمرین برای ارتقای سطح توانایی های مهارت هایشان و همچنین توسعه تاکتیهای رزمی در داگ فایتهاست. در واقع استفاده از هواگردها در نمایشهای هوایی محدود به هواپیماها نیست بلکه مقلا در نیروی هوایی هندوستان یا اسپانیا یا انگلستان از هلیکوپتر نیز استفاده میکتتد. برای اجتناب از تصادفات تمامی مانورهای مورد استفاده برای نمایش در تمامی تیمهای موجود در دنیا نیاز به اجرای تمرینات هرروزه و سنگین دارد. البته تلفات منجر به مرگ و میر در بین خلبانان یا تماشاگران به ندرت رخ میدهد و این دلیل رعایت سفت و سخت قوانین امنیت پرواز است . بعنوان مثال رعایت همین قوانین در امریکا منجر به این مسئله شده است که از سال 1950 هیچ گونه حادثه ایی در نمایشهای هوایی امریکا رخ نداده است . امروزه در دنیا مدارس زیادی وجود دارند که تکنیکهای نمایش هوایی و اجرای ان را اموزش میدهند. بیشتر این مدارس در امریکا وجود دارند. در این مقاله ما به بررسی تیمهای هوایی موجود در دنیا خواهیم پرداخت بهمراه عکسهای موجود از انها .... در این پست از بالهای پرتقال صحبت خواهیم کرد. در سال 1977 با دستور سرفرماتدهی نیروی هوایی پرتقال تیم نمایشهای هوایی Asas de Portugal ( در زبان پرتقالی یعنی بالهای پرتقال ) به منظور نمایش توانایی های خلبانان پرتقالی و سطح کیفی نیروی هوایی این کشور تاسیس شد. انها تیم رسمی تمایش هوایی نیروی هوایی پرتقال هستند که از دو فروند هواپیمای بازنشسته الفا جت نیروی هوایی المان لوفت وافه استفاده میکنند. البته از یاد نبریم که در دهه 50 میلادی نیروی هوایی پرتقال دو تیم هوایی را در اختیار داشت ... Dragões ( به زبان پرتقالی یعنی اژدها ) و البته São Jorge (به زبان پرتقالی سنت ژرژ مقدس ) در ابتدای تاسیس تیم جدید خلبانان از اسکادران 102 انتخاب شدند و با استفاده از سسنای T37 در بیش از 40 نمایش هوایی شرکت کردند و به اجرای برنامه پرداختند . در ابتدای دهه نود سرفرماندهی نیروی هوایی پرتقال تصمیم به تجدید ساختار تیم بالهای پرتقال گرفت و با بازنشسته کردن هواپیماهای سسنای T37 اقدام به تجهیز تیم با الفا جت نمود. همچنین اعضای اسکادران 103 نیروی هوایی پرتقال از پایگاه هوایی باخا به تیم پیوستند. حالا تیم دارای 7 خلیان زبده از همین اسکادران و یک تیم تعمیر نگهداری حرفه ای داشت . اولین نمایش تیم جدید در تاریخ 27 ژوئن 1997 در مراسم چهل پنجمین سالگرد تاسیس نیروی هوایی جدید پرتقال در سینترا به اجرا درامد. در سال 1998 فعالیتهای تیم بخاطر مسائل لجستیک کاهش یافت . با توجه به تجربه موفق اجرای نمایش در پنجاهمین سالگرد نیروی هوایی به وسیله یک الفا جت و 16 دقیقه نمایش فوق العاده این تیم دوباره تصمیم به توسعه تیم گرفته شد. نمایش به وسیله دو فروند الفا جت به اجرا درامد . و در نتیجه از سال 2005 دوباره تیم فعال شد . هم اکنون پایگاه اصلی تیم در پایگاه هوایی باخا میباشد و تیم بالهای پرتقال دوباره فعال شده است . اسامی خلبانان دو فروند الفا جت بالهای پرتقال : کاپیتان استرلا و کاپیتان روخا . تیم بالهای پرتقال قبل از استفاده از الفا جت بالهای پرتقال از تی 37 سسنا استفاده میکردشاهینهای اکراین یا به روسی 'Українські Соколи در واقع توسط نیروی هوایی اکراین تاسیس شده است . در سال 1997 با دستور سرفرماندهی نیروی هوایی اکراین با اختصاص 6 فروند از Mig-29 S تاسیس شد . برای اولین بار در غرب نیز در نمایش هوایی سال 1997 ITA در Fairford برای غربی ها شناخته شد. این تیم ارائه گر هنر، تکنیکهای بالا و البته مهارتهای مثال زدنی خلبانان اکراینی است . لیدر و فرمانده تیم کلنل روسوشونسکی است او قبلا خلبان ازمایشگر درجه یک نیروی هوایی شوروی بود. سایر اعضای تیم عبارتند از سرگرد سوتنیکوف ، سرهنگ دوم کوفولیف و سرهنگ دوم وچرنسکی و البته سرهنگ دودکین و کورولیوف . پایگاه این تیم در شرق کریمه در پایگاه هوایی کیروفسکی است . این تیم همیشه خاطر تلخی را با خود بهمراه خواهد داشت جایی که سرهنگ دوم ولادیمر توپونار با یک فروند سوخوی 27 در جریان نمایش هوایی کیف سقوط کرد ولی خلبان علیرغم جراحت شدید زنده ماند و بدلیل اینکه در سقوط مقصر شناخته شد به 14 سال زندان محکوم گردید. تصاویر میگهای 29 مربوط به شاهینهای اکراین شاهینهای سعودی با پرندگان صحرا دستور مستقیم شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز و حمایتهای بی دریغش باعث شد تا تیم شاهینهای سعودی Saudi Hawks به وسیله ژنرال عبدلعزیز هنیادی در تاریخ ششم ژوئن 1998 و با استفاده از اسکادران شماره 88 نیروی هوایی سعودی در پایگاه هوایی ظهران تاسیس شود و به ارزوی دیرین شاهزاده سلطان که وزیر دفاع عربستان است و همیشه با دیدن فخر فروشی های همتایان غربی اش در مورد تیمهای نمایش هوایی نیروهای هوایی کشورشان روبرو بود جامع عمل پوشانده شود. تیم از هواپیماهای Hawk ساخت کمپانی انگلیسی BAE استفاده میکند و مربیان حرفه ایی امریکایی را با خود بهمراه دارد. درابتدای تاسیس تیم عقیده براین بود که خلبانان عمدتا از میان مزدوران غربی انتخاب شده اند ودلیل ان نیز این بود که کسی توانایی خلبانان عرب را باور نداشت. تیم ترکیبی است از Hawk های MK65 و البته MK65 A . در ژانویه 1999 در جریان جشنهای مربوط به یکصدمین سال تاسیس کشور سعودی تیم رسمن کار خود را اغاز کرد. 9 فروند پرنده تیم بوسیله کمپانی سازنده تغییراتی را به خود دیده اند تا بتوانند مناسب اجرای نمایش های هوایی باشند و البته به رنگ سنتی کشور عربستان یعنی سبز و سفید نقاشی شده اند . نخستین نمایش خارج خانه تیم در بحرین بود. سپس تیم به پایگاه هوایی فیصل در تبوک در منطقه شمال غربی کشور عربستان منتقل شد البته بهمراه شاهینهای سعودی اسکادران هاوک های هم اسباب کشی کردند. در یک تور کشور تیم چهار ماه در عربستان در نقاط محتلف کشور نمایشهای مختلف هوایی اجرا میکرد و عربها از دیدن داشتن چنین تیمی احساس غرور میکردند. هرچند در شال 1999 این تیم در نمایشهای بین المللی هوایی مالت شرکت کرد ولی هیچ برنامه سریع برای حضور در اروپا ندارد . اما یکی از مهمترین برنامه انها حضور در نمایشگاه هوایی دوبی است که در واقع مهمترین برنامه نمایش هوایی منطقه خلیج همیشه فارس محسوب میشود. یک مانور حیرت انگیز از تیم شاهینهای سعودی ...توانایی هایشان را به رخ رقبا میکشند.