شاید در نگاه نخست، هیچ به این هواپیمای کوچک و ساده نیاید که تا کنون 35 کشور کاربر نظامی آن بوده اند (دربرگیرنده ی 46 نیروی مسلح) و همچنین 7 کاربر دولتی یا بازرگانی داشته است. این هواپیما که ساخت شرکت EADS CASA است، سی-212 نام دارد و زمانی آن را "آویوکار" هم می خواندند (CASA C-212 Aviocar). هواپیمای C-212، یک هواپیمای جابجایی متوسط (باری-مسافری) جفت-پیشرانه ی توربوپراپ با توانایی STOL (نشست و برخاست کوتاه) است. طراحی و ساخت این هواپیما در کشور اسپانیا و برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی انجام گرفت. سزاوار یادآوری است که شرکت EADS-CASA در گذشته یک شرکت هواپیماسازی اسپانیایی با نام CASA بود که در سال 1999 یک شاخه ی اسپانیایی از شرکت اروپایی EADS شد و سپس در سال 2009 به بخش نظامی شرکت ایرباس (Airbus Military) پیوست که خودش بخشی از همان شرکت EADS است. شرکت CASA در کارنامه ی خود، طراحی های برجسته ای دارد که یکی از آن ها همین هواپیمای CASA C-212 و دیگری هواپیماهای جابجایی نظامی C-295 و جت آموزشی-تهاجمی C-101 می باشد. شرکت EADS CASA دیگر نام "آویوکار" که از آغاز طرح، بر روی این هواپیما گذاشته شده بود را به کار نمی برد و آن را تنها C-212 می خواند. این هواپیما همچنین در شرکت "هوافضای اندونزی" (Indonesian Aerospace / IAe) تحت لیسانس شرکت EADS CASA تولید می شود. شرکت EADS CASA تا سال 2008 میلادی، 487 فروند C-212 تولید کرده است و پیش بینی می شود که تا سال 2016 میلادی، 85 فروند دیگر هم تولید کند. همچنین شرکت هوافضای اندونزی هم تا سال 2008 میلادی، 100 فروند از این هواپیما را تولید کرده است. شرکت EADS CASA اکنون گونه ی تازه ی C-212-400 را تولید می کند، که گواهی پرواز اسپانیا را در سال 1998 دریافت کرده است. شرکت هوافضای اندونزی نیز اکنون گونه ی C-212-200 را تولید می کند و بر پایه ی گزارش ها داشته خود را برای تولید گونه ی C-212-400 آماده می کرده است. طراحی و توسعه تا پایان دهه ی 1960، نیروی هوایی اسپانیا از هواپیماهای جابجایی یونکرز-52 (Junkers Ju 52) و سی-47 (Douglas C-47) بهره می برد که اکنون سال ها است که از رده خارج شده اند. این دو هواپیما سامانه ی تنظیم فشار کابین نداشتند و به ترتیب سه و دو پیشران پیستونی بدون توربوشارژر داشتند. شرکت اسپانیایی CASA هواپیمای C-212 که در آغاز "آویوکار" خوانده می شد را به عنوان یک جایگزین نوین تر برای آن دو توسعه داد. C-212 یک هواپیما دارای پیشران های توربوپراپ سبک تر و مطمئن تر بود. نخستین پیش نمونه ی C-212 در روز 26 مارچ 1971 به پرواز درآمد و نیروی هوایی اسپانیا در سال 1974 برای نوسازی ناوگان خود، "آویوکار" را درخواست کرد. پس از آن که C-212 در زمینه ی کاربری نظامی به موفقیت رسید، چشم شرکت های هواپیمایی را نیز گرفت و از این رو، شرکت سازنده ی آن (CASA) یک گونه ی بازرگانی از این هواپیما را توسعه داد که تحویل آن در جولای 1975 آغاز شد. تا آگست 2006 ، سی فروند هواپیمای C-212 در شرکت های هواپیمایی سراسر جهان در حال پرواز بوده اند. هواپیمای C-212 از سامانه های ساده و مطمئن ساخته شده است. این هواپیمای زبَـــربـــال دارای پیکر جعبه ای، دُم معمولی، ساختار فلزی و ارابه ی فرود سه چرخه ی ثابت است (تاشو نیست) و ملخ های وارو شونده ی (ریورس کننده) آن دارای گام متغیر می باشند. C-212 پاسخگوی نیازهای نیروهای هوایی در زمینه ی پروازهای ترابری نظامی است و می تواند از روی باندهای ناهموار یا از جاهایی که دچار کمبود زیرساخت هستند به انجام گمارش بپردازد. گونه های این هواپیما بر پایه ی پیکربندیشان می توانند از 21 تا 28 مسافر را در خود جای دهند. از آن جا که C-212 دارای سامانه ی تنظیم فشار کابین نیست، این هواپیما در فراز های بیش از 3هزار متر پرواز نمی کند که فراز نسبتاً پستی است. بنابراین، C-212 یک هواپیمای مناسب برای خدمات پروازی در فراز کوتاه و برد کم (منطقه ای) است. بال های زبرین C-212 به شیوه ای نامعمول از میانه ی بال به سمت نوک آن باریک می شود. پیشران ها در غلاف های خود که به لبه ی حمله ی بال پیوند خورده اند جای دارند. اکنون C-212 در کارکرد های گوناگون (Utility) و شبه نظامی به طور گسترده در پرواز است که این را وامدار هزینه های پروازی پایین، کابین بزرگ و درب بارگیری پشتی است. برخی از این هواپیماها برای گارد ساحلی سوئد و گارد ساحلی آرژانتین به پیکربندی جستجو و نجات (SAR) تغییر یافته اند و برخی دیگر نیز از سوی شرکت هواپیمایی اسکایْتریْدرز (Skytraders) برای اداره ی قطب جنوب استرالیا با اسکی پرواز می کنند. بکارگیری C-212 در گمارش ژئوفیزیک