اولین کشتی جنگی تاریخ که با نیروی بخار حرکت می کرد کشتی دمولوگوس بود که توسط فولتون برای نیروی دریایی آمریکا ساخته شد. در سال 1813 رابرت فولتون ،یکی از پیشگامان نیروی بخار، برای شکستن خط محاصره نیویورک توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا طرحی مبنی بر یک توپخانه شناور به نیروی دریایی ارائه داد. طرح فولتون توسط کنگره تصویب شد و در اکتبر 1814 ناوچه جدید در ایست ریور به آب انداخته شد تا به حوزچه شخصی فولتون در نیوجرسی یدک کشیده شود. دموگلوس از دو بدنه تشکیل شده بود که توسط یک عرشه توپخانه به هم متصل شده بودند. یک پدال بزرگ به قطر 4.9 متر در این عرشه مرکزی نصب شده بود که توسط نیروی بخار به حرکت در می آمد. دیگ بخار در یک بدنه و موتور بخار در بدنه دیگر نصب شده بودند. این موتور بخار قابلیت دنده عقب گرفتن را هم داشت. برای هر بدنه یک سکان جداگانه در نظر گرفته شده بود.  در پاشنه ی هر بدنه یک دکل نصب شده بود که بعدها در قسمت جلوی هر بدنه نیز یک دکل به آن اضافه شد. در فوریه 1815 فولتون در اثر ذات الریه در گذشت اما تکمیل کشتی ادامه پیداکرد و در تابستان همان سال کشتی به یک سفر آزمایشی رفت و ثابت کرد که اندیشه بکارگیری نیروی بخار در کشتی های جنگی عملی است. دمولوگوس بعدها در ساحل لنگر انداخته بود و تنها برای سفر رئیس جمهور مادیسون در سال 1818 بکارگرفته شد. در سال 1821 موتوربخار و توپهای دمولوگوس از روی آن بازشدند. در سال 1829 دمولوگوس به صورت اتفاقی منفجر شد. دمولوگوس مشخصات تناژ 2475 تن طول 47.5 متر عرض 17.1 متر آبخور 3.53 متر پیشرانه یک دستگاه موتور بخار تک سیلندر به قدرت 120 اسب بخار یک پدال به قطر 4.9 متر تسلیحات 24 قبضه توپ 32 پوندی سرعت 5.5 گره خدمه 200 نفر  رضاکیانی موحدمنتشر شده در ماهنامه جنگ افزار شماره 92