‌اگر رنج مناسب برای عمر هواپیماها را 10 سال در نظر بگیریم از این جنبه وضعیت ایرلاین‌های ما جای بحث و بررسی بسیار دارد. نقل از ایسنا، نگاهی اجمالی به تعداد و عمر هواپیماهای کشور گویای آن است که تعداد هواپیماهای ایرلاین‌های ایرانی به مراتب کمتر از سایر کشورهاست و عمر این هواپیماها هم در مقایسه با سایر کشورها چندین برابر است.دکتر مهدی بهزاد – عضو هیات علمی دانشگاه شریف – در بررسی اجمالی وضعیت ایرلاین‌های کشور گفت: در ناوگان هوایی ایران "ایران ایر" با حدود 55 فروند هواپیما در صدر قرارداد و پس از آن هواپیمایی "ماهان" با 42 هواپیما، "آسمان" با 31 فروند و "زاگرس" با هشت فروند هواپیما در رده‌های بعدی قرار دارند.این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که در اکثر کشورهای دنیا یک ایرلاین اصلی و نهایتا یک یا دو شرکت فرعی وجود دارد، حضور این تعداد ایرلاین در کشور را مایه تعجب دانست و خاطرنشان کرد: ‌اگر رنج مناسب برای عمر هواپیماها را 10 سال در نظر بگیریم از این جنبه وضعیت ایرلاین‌های ما جای بحث و بررسی بسیار دارد.وی به مقایسه وضعیت ایرلاین برخی کشورها با ایران پرداخت و گفت: در زمان تحقیقات صورت گرفته شرکت ایران ایر 48 هواپیما داشت که عمر متوسط آن‌ها 23.62 سال بود اما همان زمان در هواپیمایی امارات تعداد هواپیماها 167 و عمر متوسط آن‌ها 6.6 سال بوده است.به گفته بهزاد، ایرلاین قطر با 103 هواپیما و عمر متوسط 4,9 سال، ایرلاین عربستان سعودی با تعداد 138 هواپیما و عمر متوسط 10.3 سال و ایرلاین کره جنوبی با 142 هواپیما و عمر 9.8 سال برخی دیگر از ایرلاین‌های دنیا هستند که تعداد هواپیماهایشان به مراتب بالاتر و در عوض عمر آن‌ها به مراتب پایین‌تر از نمونه‌های ایرانی است.