این هواپیما برای جایگزینی SUPER GUPPY طراحی گردید و برای جابجایی قسمتهای بزرگ ساخته شده در کارخانه های مختلف کنسرسیوم ارباس در غرب اروپا و انتقال آن به مقر مرکزی ارباس در تولوز بکار گرفته میشود.طراحی A300-600T که به BELUGA و SUPPER FLIPPER معروف گردیددر اگوست 1991 آغاز گردید.طراحی این هواپیما بسیار سریع انجام پدریفت و نخستین پرواز خود را در 13 سپتامبر همان سال انجام داد.   این هواپیما به سرعت وارد تستهای پروازی 400 ساعته ای گردید که در اواسط 1995 با موفقیت به پایان رسید و گواهینامه های پروازی را در سپتامبر همان سال دریافت کرد و در ژانویه 1996 وارد خدمت برای ارباس گردید.   تمامی چهار مدل اولیه سفارش داده شده تا اواسط 1998 تحویل گردید و به ارباس اجازه داد تا SUPER GUPPY ها در اکتبر 1997 بازنشسته گردند. این هواپیما در حقیقت بر پایه هواپیمای A300-600 ساخته گردید که بال,قسمت پایینی بدنه,ارابه های فرود اصلی و همچنین کاکپیت مشترکی دارا میباشند.تفاوتهای این دو هواپیما کاملا اشکار است:بخش جلویی بدنه,طراحی دم جدید با WINGLET های بسیار بزرگ و درب کارگویی که در قسمت جلویی بدنه قرار میگرد و به سمت بالا باز میشود. مدیریت پروژه A300-600ST بر عهده شرکت هواپیماهای مسافربری ویژه(SATIC)میباشدکه یک گروه اقتصادی است که با همکاری AEROSPATIALE و DASA میباشد که در حقیقت از زیر مجموعه های ارباس میباشد.هرچند بیشتر کار بر روی این پروژه توسط شرکتهای زیر مجموعه ارباس انجام پذریفت ولی سیار شرکتهای اروپایی هم در یان پروزه سهیم بوده اند. Powerplants Two 262.4kN (59,000lb) class General Electric CF6-80C2A8 turbofans.Performance Max cruising speed 780km/h (421kt). Range with a 40 tonne payload 2400km (1295nm), range with a 30 tonne (66,150lb) payload 4000km (2160nm).Weights Max payload 47 tonnes (103,615lb), max takeoff 155,000kg (341,700lb).Dimensions Wing span 44.84m (147ft 0in), length 56.16m (184ft 3in), height 17.23m (56ft 6in). Wing area 260m2 (2798.7sq ft). Internal useable length 37.70m (123ft 8in), diameter 7.40m (24ft 3in