شرکت sikorsky در ابتدای دهه 1960 با توسعه طرح قبلی S 60 هلیکوپتر جدید S 64 را عرضه کرد که یک جرثقیل پرنده بود و به همین دلیل هم آن را Skycrane نامیدند این هلیکوپتر علاوه بر آنکه می تواند بارهای سنگین آویخته از قلابش را حمل کند قادر به حمل 67 نفر سدباز مسلح در درون یک محفظه استاندارد ، یک دستگاه مین روب و یا محموله ای از موشک و یا بار است ضمنا" برای انجام  عملیات ضد زیردریایی یا تدارک یک بیمارستان صحرایی هم قابل استفاده است پس از پرواز نخستین S 64 A در نهم مه 1962 دومین و سومین پیش نمونه به آلمان غربی تحویل شدند تا نیروهای نظامی آلمانی آن ها را ارزیابی کنند .در ژوئن 1963 نیروی زمینی ایالات متحده اعلام کرد که شش فروند S 64 A را خریداری می کند تا تا قابلیت سنگین برداری آن ها را بیازماید . نیروی زمینی این هلیکوپتر را CH 54 A Tarhe نامید. در اپریل 1965 یک فروند CH 54 A با بلند کردن یک بار 5000 گیلوگرمی  تا ارتفاع 6515 متری (31.374 فوتی) رکورد جهانی را به دست آورد اندکی بعد یکی از این هلیکوپتر ها موفق شد که 90 نفر سرنشین  (شامل 87 نفر سرباز مسلح) را درون محفظه ای با خود به هوا بلند کند . این قابلیت ها در جنگ ویتنام  عملا" آزموده شد و  S 64  با حمل  ماشین های سنگین راهسازی و خودروهای زرهی با وزن حدود 9 تن و بازیافت صدها فروند هواپیمای ساقط شده در مناطق جنگی خدمات زیادی به قوای نظامی ایالات متحده انجام داد .در چهرم نوامبر 1968 شرکت سازنده اعلام کرد که برای افزایش ظرفیت حمل بار این هلیکوپتر  تا حد 12.5 تن قراردادی را با نیروی زمینی ایالات متحده .این قرارداد شامل اجرای اصلاحاتی در موتور ، جعبه دنده و ملخ ها بود همچنین بایستی نرخ صعود و قابلیت عملکرد در هوای گرم بهبود می یافت . حاصل این اصلاحات CH 54 B بود که دو فروند اولیه اش در 1969 تحویل شدند .در اکتبر 1970 دو فروند CH 54 B محموله ای به وزن 18.488 کیلوگرم را جابجا کردند. S 60