شرکت امبرائر هم زمان با آغاز چهلمین سال فعالیت خود و در جریان برپایی هفتمین نمایشگاه صنایع هوایی و دفاعی آمریکایی لاتین که در تاریخ 14 تا 17 آوریل در شهر ریودوژانیرو برگزار شد، پیمان مشترکی با نیروی هوایی برزیل به امضاء رساند که براساس آن به تولید یک هواپیمای حمل و نقل نظامی جدید موسوم به KC-390 خواهد پرداخت. این پیمان با حضور وزیر دفاع، فرماندهان نیروی دریایی و هوایی برزیل و رئیس و مدیرعامل امبرائر به امضاء رسید. به گفته فردریکو فلوری کورادو، رئیس و مدیرعامل امبرائر، پروژه تولید هواپیمای KC-390 نقطه عطف جدید در همکاری استراتژیک تاریخی میان امبرائر و نیروی هوایی برزیل محسوب می شود. به عقیده وی، باتوسعه و ساخت هواپیمای جدید KC-390 محصولی کارآمد در دونقش باری و سوخت رسان به خدمت نیروی هوایی برزیل خواهد آمد و به احتمال فراوان در آینده به یک محصول صادراتی موفق هم برای امبرائر و هم برای برزیل تبدیل خواهد شد. نیروی هوایی برزیل چندی پیش نیازهای موردنظر خود از این هواپیما را در یک اطلاعیه رسمی منتشر کرد. این در حالی است که از مدت ها قبل محصولات موفق دیگر امبرائر مانند هواپیماهای بندیرانت، توکائو، گونه های مراقبت هوایی و سنجش از دور ERJ145 و سوپر توکائو نیز در این نیرو به کار گرفته شده اند.با توجه به مشخصات اعلام شده از سوی امبرائر، هواپیمای حمل و نقل نظامی KC-390 با پیروی کامل از استراتژی دفاع ملی جدید برزیل، نیازهای نیروی هوایی این کشور را برآورده خواهد کرد. حتی مشارکت کشورهای دیگر در برنامه تولید این هواپیما تحت نظارت نیروی هوایی برزیل مدنظر قرار گرفته و پیش بینی می شود هواپیمای مذکور در سال 2015 وارد خدمت شود.از نظر مسئولین امبرائر، با اجرای پروژه KC-390 به دو هدف مهم می توان نائل شد. نخست آنکه در کوتاه مدت می توان به ایجاد اشتغال پرداخت در بلند مدت نیز می توان از پتانسیل تولید انواع مدل های صادراتی این هواپیما و ارزش مالی آنها بهره مند شد. مطالعات اولیه در ارتباط با هواپیمای حمل و نقل نظامی «امبرائر KC-390» حدود دو سال پیش و در زمان برگزاری نمایشگاه صنایع هوایی و دفاعی آمریکای لاتین در سال 2007 به اتمام رسید. بر این اساس مقرر شد تا این هواپیمای جت به یک محفظه بار مجهز به سطح شیب دار در قسمت عقب برای حمل و نقل طیف وسیعی از انواع محموله های بار شامل خودروهای زرهی چرخ دار مجهز شود و همچنین از مدرن ترین و پیشرفته ترین سیستم های جا به جایی و پرتاب محموله های بار در آن استفاده شود. البته طراحی محفظه بار این هواپیما به گونه ای صورت گرفته تا امکان انجام ماموریت های مختلف پزشکی نیز توسط آن وجود داشته باشد.به گفته رئیس امبرائر، هواپیمای KC-390 دارای سامانه هدایت الکتریکی بوده که با کاهش حجم کار خلبان به افزایش ایمنی پرواز کمک کرده و امکان بهره برداری از آن را در باندهای کوتاه و نامناسب میسر می سازد. این هواپیما همچنین به سیستم سوختگیری هوایی مجهز خواهد شد که با بکاری گیری آن هم می تواند سوخت مورد نیاز خود را در حین پرواز دریافت کند و هم می تواند به عنوان یک هواپیمای سوخت رسان مورد استفاده قرار گیرد.« KC-390» با توان حمل بیش از 19 تن بار مفید سنگین ترین هواپیمایی خواهد بود که تا بحال توسط امبرائر ساخته شده است. بدین ترتیب، محصول جدید امبرائر در جایگاهی مابین دو هواپیمای آلنیا C-27J مجهز به دو موتور توربو پراپ با توان حمل 5/11 تن بار مفید و هواپیمای مشهور لاکهید مارتین c-130J هرکولس با توان حمل 7/21 تن بار مفید قرار خواهد گرفت. طبق برآورد مسئولین امبرائر، بازار بالقوه ای برای این نوع هواپیما در سرتاسر جهان وجود دارد. بویژه برای جانشینی مدل های قدیمی تر که طی ده سال آینده به پایان عمر مفیدشان خواهند رسید. شایان ذکر است نیروی هوایی برزیل از مدت ها قبل برخی از دیگر هواپیماهای ترابری ساخت امبرائر مانند EMB120 برازیلیا، ERJ145 و لگاسی 600 را مورد بهره برداری قرار می دهد. علاوه بر اینها، می توان به ناوگان هواپیماهای نظامی طراحی و تولید شده در برزیل مانند توکانو، هواپیماهای مراقبت هوایی که در سیستم نظارت آمازون مورد استفاده قرار می گیرند، سوپر توکانو هواپیمای AMX که با مشارکت ایتالیا ساخته شده، اشاره کرد. همچنین قرارداد فروش دو فروند جت امبرائر 190 به نیروی هوایی برزیل در ژوئن 2008 به امضاء رسید که از آنها رای حمل مقامات نظامی به طور اختصاصی استفاده خواهد شد. ویژگی های عمومیخدمه : 2 ظرفیت : طول 17.75 MX عرض 3.45 ارتفاع 2.9 متر MX بار مفید : 23.6 تن طول : 33.91 متر بال : 35.06 متر ارتفاع : 10.26 متر وزن بارگذاری شده : 74.0 تن حداکثر وزن برخاست : 81.0 تن موتور : 2 × توربوفن، 120-129 کیلونیوتنحداکثر سرعت : 0.8 ماخ برد : 1320 کیلومتر محدوده گشت : 3370 کیلومتر سقف پرواز : 10973 متر