بر اساس گزارش امنیت و دفاع اروپا (ئی اس دی)، در حال حاضر حدود ۳,۰۰۰ هلیکوپتر تهاجمی در بیش از ۷۰ کشور در حال خدمت هستند. با توجه به این که قدرت آتش، سرعت و تحرک بیش از هر زمان دیگری در میدان نبرد حیاتی شده اند، هلیکوپترهای تهاجمی این سه عنصر را بهتر از هر تجهیزات نظامی مرتبط با درگیری زمینی دیگری ترکیب می کنند.

 

برنامه های اختصاصی برای توسعه هلیکوپترهای تهاجمی در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد. نخستین استقرار قابل توجه توسط آمریکا به سال ۱۹۶۷ با معرفی هلیکوپتر  بل ای اچ-۱ کبرا  در جنگ ویتنام باز می گردد. این  هلیکوپتر  تک پیشرانه توسط شرکت بل تکسترون در پاسخ به نیاز ارتش آمریکا در طول این درگیری ساخته شد. بیش از ۱,۱۰۰ فروند از این مدل تا به امروز ساخته شده است.

10 کشوری که بیشترین تعداد هلیکوپترهای تهاجمی را دارند

 

 

یکی دیگر از بازیگران اصلی در این صنعت، شرکت بوئینگ است که هلیکوپتر تهاجمی  ای اچ-۶۴ آپاچی  از محصولات مشهور آن محسوب می شود. تحلیلگران دفاعی ای اچ-۶۴ آپاچی را به عنوان بهترین هلیکوپتر تهاجمی حال حاضر جهان می دانند. این هلیکوپتر از زمان معرفی در سال ۱۹۸۶ تا به امروز تقریبا در هر عملیات آمریکایی و ناتو دیده شده است.

در ادامه با ۱۰ کشور جهان که بیشترین تعداد هلیکوپترهای تهاجمی را در اختیار دارند، بیشتر آشنا می شویم.

فرانسه

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۶۹ فروند

ناوگان هلیکوپترهای تهاجمی فرانسه از ۶۹ فروند تشکیل شده است که همه آنها از نوع  یوروکوپتر تایگر  هستند. در ژوییه ۲۰۲۳، آمریکا در معامله ای به ارزش ۲۰۳ میلیون دلار با فروش  موشک های هل فایر  به فرانسه برای استفاده در هلیکوپترهای تهاجمی تایگر این کشور موافقت کرد.

از دیگر هلیکوپترهای نظامی فرانسه که برای ماموریت های مختلف مانند جستجو، دیده وری، نظارت، ترابری و شناسایی استفاده می شوند می توان به یوروکوپتر فنس ای اس۵۵۵، یوروکوپتر ئی سی۷۲۵ و اس ای ۳۳۰ پوما اشاره کرد.

10 کشوری که بیشترین تعداد هلیکوپترهای تهاجمی را دارند

 

الجزایر

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۷۵ فروند

الجزایر سومین ارتش قدرتمند در آفریقا است و برای بیشتر تجهیزات نظامی خود به روسیه متکی است. ناوگان ۷۵ فروندی این کشور آن را بین کشورهایی با بیشترین تعداد هلیکوپترهای تهاجمی قرار می دهد. بنابر شاخص ۲۰۲۴ گلوبال فایرپاور، الجزایر دارای ۲۹۸ فروند هلیکوپتر برای اهداف نظامی است. ناوگان هلیکوپترهای تهاجمی این کشور بیشتر از میل می-۲۸ و  میل می-۲۴  تشکیل شده است.

تایوان

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۹۱ فروند

تایوان کشوری است که از زمان استقلال خود بر ایجاد یک نیروی نظامی قدرتمند به واسطه تهدید حمله احتمالی چین متمرکز بوده است. این کشور دارای ۹۱ فروند هلیکوپتر تهاجمی است که شامل ۶۲ فروند ای اچ-۱دبلیو سوپر کبرا و ۲۹ فروند ای اچ-۶۴ئی آپاچی می شوند.

مصر

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۱۰۰ فروند

مصر به عنوان قدرتمندترین ارتش در آفریقا شناخته می شود و به ناوگان بزرگی از تجهیزات پیشرفته مدرن، از تانک های جنگی تا جت های جنگنده و هلیکوپترهای تهاجمی مجهز است. مصر به تازگی به نخستین کشوری تبدیل شد که هلیکوپترهای تهاجمی کاموف-۵۰ روسی را خارج از روسیه به خدمت گرفته است. این کشور ۴۶ فروند از این مدل  هلیکوپتر  را در اختیار دارد. هلیکوپتر تهاجمی آپاچی از دیگر مدل هایی است که ارتش مصر به آن مجهز است.

10 کشوری که بیشترین تعداد هلیکوپترهای تهاجمی را دارند

 

ترکیه

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۱۱۱ فروند

ناوگان ۱۱۱ فروندی هلیکوپترهای تهاجمی ترکیه ترکیبی از هلیکوپترهای تهاجمی آمریکایی کبرا شامل ای اچ-۱پی/اس و ای اچ-۱دبلیو و همچنین هلیکوپترهای بومی تی۱۲۹ است. ترکیه به سرعت در حال توسعه بخش دفاعی به صورت بومی است و در سال گذشته میلادی هلیکوپتر تهاجمی تی۹۲۹ را معرفی کرد. تحلیلگران دفاعی بر این باورند که این مدل جدید در کلاس هلیکوپترهای تهاجمی آپاچی و کاموف-۵۲ قرار دارد. تی۹۲۹ احتمالا در سال ۲۰۲۵ خدمت خود را آغاز خواهد کرد.

کره جنوبی

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۱۱۲ فروند

ناوگان هلیکوپترهای نظامی کره جنوبی شامل ۷۵۸ فروند می شود که حدود ۱۵ درصد از آنها را هلیکوپترهای تهاجمی تشکیل می دهد. هلیکوپترهای تهاجمی این کشور بیشتر از نوع بل ای اج-۱ کبرا و ای اچ-۶۴ آپاچی هستند. در شرایطی که این هلیکوپترها ساخت آمریکا هستند، کره جنوبی برنامه ای جاری برای توسعه هلیکوپتر تهاجمی سبک خود به نام کای کی یو اچ-۱ سوریون دارد.

ژاپن

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۱۱۹ فروند

ناوگان هلیکوپترهای تهاجمی ژاپن بیشتر از مدل های ای اچ-۶۴ آپاچی و ای اچ-۱ کبرا تشکیل شده است. ارتش ژاپن همچنین دارای هلیکوپترهای دیگر برای اهداف نظامی مانند دیده وری، شناسایی و ترابری است. از این جمله می توان به کاواساکی او اچ-۱،  سی اچ-۴۷ شینوک ، سیکورسکی اس-۷۰ و میتسوبیشی اچ-۶۰ اشاره کرد. این کشور در مجموع دارای ۵۷۷ فروند هلیکوپتر نظامی است.

10 کشوری که بیشترین تعداد هلیکوپترهای تهاجمی را دارند

 

چین

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۲۸۱ فروند

چین به تازگی در نمایشگاه هوایی سنگاپور ۲۰۲۴ از نسخه صادراتی هلیکوپتر تهاجمی زد-۱۰ خود رونمایی کرد. چانگه زد-۱۰ام یکی از پیشرفته ترین هلیکوپترهای تهاجمی در جهان است که حتی برخی تحلیلگران دفاعی آن را با هلیکوپترهای ای اچ-۶۴ آپاچی مقایسه کرده اند. بنابر یک گزارش، ارتش چین بیش از ۲۰۰ فروند هلیکوپتر تهاجمی زد-۱۰ را در اختیار دارد.

روسیه

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۵۵۹ فروند

بنابر گزارش فلایت گلوبال، روسیه در حال حاضر ۳۲۴ فروند هلیکوپتر میل می-۲۴ و ۱۱۴ فروند  کاموف-۵۲  را در اختیار دارد. بر همین اساس، این دو مدل بخش عمده ای از ناوگان هلیکوپترهای تهاجمی روسیه را تشکیل می دهند. در سطح بزرگتر، روسیه دارای ۱۵۴۷ فروند هلیکوپتر است که برای اهداف نظامی استفاده می شوند.

10 کشوری که بیشترین تعداد هلیکوپترهای تهاجمی را دارند

 

آمریکا

تعداد هلیکوپترهای تهاجمی: ۱,۰۰۰ فروند

آمریکا دارای بزرگترین ناوگان هلیکوپترهای نظامی در جهان است که بنابر شاخص ۲۰۲۴ گلوبال فایر پاور برابر با ۵,۷۳۷ فروند است. از این تعداد، حدود ۱,۰۰۰ فروند به عنوان هلیکوپتر تهاجمی طبقه بندی شده اند. بیشتر آنها شامل ای اچ-۶۴ آپاچی می شوند که فلایت گلوبال تعداد آنها را ۸۸۴ فروند تخمین می زند.