ایران از زیردریایی کلاس فاتح با سیستم پیشرانه مستقل از هوا رونمایی کرد
 

 

وزارت دفاع ایران در غرفه خود در جریان نمایشگاه DIMDEX ۲۰۲۴ در قطر، فناوری های جدید مختلفی را در کنار عناصر موجود در حوزه های مختلف به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه نمونه ای ماکتی از زیردریایی کلاس فاتح به نمایش گذاشته شد که از بقیه متمایز بود.

 

به گفته نمایندگان ایران در این نمایشگاه، تغییر قابل توجهی که در این زیردریایی دیده می شود، یک سیستم پیشرانه مستقل از هوا (AIP) است. نیروی دریایی ایران قصد دارد باتری زیردریایی های کلاس فاتح را با سیستم AIP جایگزین کند.

رونمایی ایران از زیردریایی جدید کلاس فاتح

 

 

ظاهراً دانشگاه صنعتی مالک اشتر مدتهایت که با جدیت در حال کار بر روی ادغام این قابلیت در زیردریایی های کلاس فاتح است. این دانشگاه علاوه بر کار بر روی پروژه های فناوری جدید، توانایی آزمایش سیستم های دریایی مختلف را دارد.

این مقام مسئول از اجرای طرح نصب سیستم AIP بر روی نخستین زیردریایی کلاس فاتح تا یک سال آینده خبر داد. پس از ارزیابی نتایج بر روی زیردریایی اولیه، فرآیند نوسازی به قایق های دیگر در این کلاس گسترش خواهد یافت.

رونمایی ایران از زیردریایی جدید کلاس فاتح

 

تحلیل کارشناسان از این ماکت نشان می دهد که یک سیستم پیشرانه شبیه استرلینگ روی آن به کار رفته است. پیش بینی می شود که اضافه شدن فناوری AIP به طور قابل توجهی قابلیت های عملیاتی این زیردریایی ها را افزایش خواهد داد، به ویژه افزایش استقامت آن ها در زیر آب که یک ویژگی کلیدی برای زیردریایی های دیزلی – الکتریکی است.

زیردریایی کلاس فاتح به عنوان یک پیشرفت قابل توجه در کشتی سازی ایران محسوب می شود که جهش کیفی نسبت به نسل قبلی خود یعنی کلاس غدیر را نشان می دهد. قدرت جابجایی کلاس غدیر ۱۲۰ تن است، در حالی که کلاس فاتح قدرت جابجایی بسیار بیشتری در حدود ۶۰۰ تن دارد.

رونمایی ایران از زیردریایی جدید کلاس فاتح

 

رونمایی ایران از زیردریایی جدید کلاس فاتح

 

زیردریایی کلاس فاتح، تسلیحات خود را از چهار لانچر اژدر ۵۳۳ میلی متری واقع در دماغه، شلیک می کند. گزارش های رسانه ها نشان می دهد که تسلیحات این زیردریایی شامل مین، اژدر و موشک های ضد کشتی است. منابع محلی گزارش داده اند که زیردریایی کلاس فاتح توانایی شیرجه زدن تا عمق ۲۰۰ متری را دارد. علاوه بر این، گزارش شده است که توانایی عملیات مداوم آن تا پنج هفته در زیر آب است که بر ظرفیت عملیاتی پایدار آن تاکید می کند. زیردریایی کلاس فاتح نمونه ای از پیشرفت قابل توجه ایران تکنولوژی های نظامی دریایی است.