ناوگان Boein-707 نیروی هوایی آرتش ایران

دوشنبه 27 مرداد 1399 06:42 ق.ظنویسنده : MOSTAFA .

 


5-8301 در سال 1974 با سریال 20830 متولد شد شرکت بوئینگ نام این پرند رو N1790B گذاشت و چند ماه بعد به نیروی هوایی ایران فروخت در بدو ورود به ایران 5-241 نام گذاری شد 2 سال بعد به 5-8301 تغییر نام داد در سال 2002 چند پرواز برای ساها انجام داد تا اینکه در سال 2007 به ناوگان ساها واگذار شد و EP-SHG نام گرفت.

5-8302 در سال 1974 به سفارش نیروی هوایی با سریال 20831 ساخته شد در بدو ورود 5-242 نام گرفت و بعد از مدتی به 5-8302 تغییر نام داد و بعد از ان هرگز تغییر نام نداد و همیشه در خدمت نیروی هوایی بود.

5-8303 در سال 1974 به سفارش نیروی هوایی با سریال 20832 ساخته شد در بدو ورود 5-243 نام گرفت و بعد از مدتی به 5-8303 تغییر نام داد در طول جنگ به عنوان پرنده ذخیره استفاده می شد از سال 1995 هم به 1002 تغییر نام داد



5-8304 در سال 1974 به سفارش نیروی هوایی با سریال 20833 ساخته شد در بدو ورود 5-244 نام گرفت و بعد از مدتی به 5-8304 تغییر نام داد و بعد از ان هرگز تغییر نام نداد و همیشه در خدمت نیروی هوایی بود





5-8305 در سال 1974 به سفارش نیروی هوایی با سریال 20834 ساخته شد در بدو ورود 5-245 نام گرفت در همان سال با ایجاد تغییراتی به خدمت پروژه ایبکس و سازمان CIA درامد در استانه انقلاب به 5-8305 تغییر نام داد در سال 1985 بصورت رسمی به ایران ایر اجاره داده شد و EP-NHW نام گرفت این اقدام ظاهرا به جهت پرواز ازادانه در نزدیکی مرزهای دشمن و شنود مکالمات انجام شده است مدتی هم با نام EP-NHB به عنوان هواپیمای دولتی استفاده شد , و در سال 2008 به 5-8816 تغییر نام داد .


5-8306 در سال 1974 به سفارش نیروی هوایی با سریال 20835 ساخته شد در بدو ورود 5-246 نام گرفت و بعد از مدتی به 5-8306 تغییر نام داد در سال 2000 با نام EP-SHP به ناوگان ساها پیوست.


5-8307 در سال 1976 به سفارش نیروی هوایی با سریال 21123 ساخته شد در بدو ورود 5-247 نام گرفت و بعد از مدت کوتاهی به 5-8307 تغییر نام داد در سال 1984 با نام EP-NHA توسط ایران ایر اجاره شد و تحت نام ایران ایر از شرق اسیا سلاح و مهمات وارد می کرد در همان سال مدتی در اختیار دولت قرار گرفت و در سال 1991 با نام EP-SHF به ناوگان ساها پیوست.




5-8308 در سال 1976 به سفارش نیروی هوایی با سریال 21124 ساخته شد در بدو ورود 5-248 نام گرفت و بعد از مدتی به 5-8308 تغییر نام داد در سال 2009 به ناوگان ساها پیوست این پرنده کمترین ساعات پروازی را دارا بود.



5-8309 در سال 1976 به سفارش نیروی هوایی با سریال 21125 ساخته شد در بدو ورود 5-249 نام گرفت و بعد از مدتی به 5-8309 تغییر نام داد در سال 1991 با نام EP-SHG به ناوگان ساها رفت و مجددا در سال 2003 در بازگشتی دوباره به ساها EP-SHV نام گرفت .





5-8310 در سال 1976 به سفارش نیروی هوایی با سریال 21126 ساخته شد در بدو ورود 5-250 نام گرفت و بعد از مدتی به 5-8310 تغییر نام داد در سال 2003 با نام EP-SHU به ناوگان ساها رفت



5-8311 در سال 1976 به سفارش نیروی هوایی با سریال 21127 ساخته شد و 5-8311 نام گرفت در سال 1991 با نام EP-SHE به ناوگان ساها رفت و در سال 2005 در هنگام لندینگ دچار سانحه شد و برای همیشه از ناوگان خارج شد.



5-8312 در سال 1976 به سفارش نیروی هوایی با سریال 21128 ساخته شد و 5-8312 نام گرفت در سال 2000 با نام EP-SHK به ناوگان ساها رفت در سال 2009 در اهواز دچار سانحه شد.



5-8313 در سال 1976 به سفارش نیروی هوایی با سریال 21129 ساخته شد و به عنوان وفادارترین پرنده ارتش هرگز تغییر رجیستر نداد.


EP-HIM مشهورترین 707 جهان در 1978 به سفارش نیروی هوایی ایران با سریال 21396 ساخته شد دو ماه بعد از ورود به ایران عنوان 1001 رو کسب کرد در سال 1986 در بازگشتی دوباره به یگان تشریفات دولت EP-NHY نام گرفت و از سال 1999 مجددا نام 1001 رو یدک کشید.



5-8314 در سال 1978 به سفارش نیروی هوایی با سریال 21475 ساخته شد اطلاع دیگری در دست نیست.

آخرین ویرایش: دوشنبه 27 مرداد 1399 06:54 ق.ظ

 
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

 
img
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic