در اواخر قرن پانزدهم، لئوناردو داوینچی خدمات خود را به عنوان مهندس نظامی به لودوویکو اسفورتزا، دوک میلان، ارائه کرد. داوینچی برای تحت تاثیر قرار دادن دوک، یک خودروی جنگی زرهی طراحی کرد. در این طرح یک سکوی مدور که توسط یک پوسته بزرگ پوشیده شده بود، با زاویه های شیب دار برای منحرف کردن آتش دشمن دیده می شد. خودروی چهارچرخ داوینچی به پایه هایی برای توپ مجهز بود و می توانست در هر جهتی حرکت کند. اگر چه این طرح در آن زمان نوآورانه بود، هرگز ساخته نشد و در درگیری های نظامی به کار نرفت.

 
سریع ترین تانک جهان

 

امروزه برخی داوینچی را مخترع اولین تانک می دانند. در حالی که این موضوع قابل بحث است، اما این یک واقعیت است که خودروی زرهی طراحی شده توسط این دانشمند همه چیز دان و مورد احترام را می توان پیش درآمدی کلیدی برای چیزی دانست که امروزه از آن به عنوان تانک یاد می کنیم. تانک ها که برای اولین بار در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفتند، پیشرفت های قابل توجهی داشته اند و جزو لاینفک جنگ مدرن باقی مانده اند. اگر به امور نظامی علاقه مند باشید، احتمالاً چیزی در مورد بهترین تانک های جهان می دانید، اما آیا می دانید کدام تانک سریع ترین است؟

 
سریع ترین تانک جهان

 

معرفی FV101 Scorpion، سریع ترین تانک جهان

ماهیت جنگ با ظهور سلاح های هسته ای تغییر کرد، اما نیاز به خودروهای نظامی سبک، چابک و قابل حمل هوایی همچنان پابرجاست. در انگلستان، این امر منجر به توسعه خانواده خودروهای شناسایی رزمی (شنی دار) شد که FV101 Scorpion بخشی از آن است.

سریع ترین تانک جهان

 

FV۱۰۱ اسکورپیون که در اواخر دهه ۱۹۶۰ توسط شرکت Alvis Vehicles Ltd (اکنون BAE Systems) توسعه یافته، در سال ۱۹۷۳ به ارتش بریتانیا تحویل داده شد و اولین تجربه خود در میدان نبرد را در جنگ فالکلند در سال ۱۹۸۲ کسب کرد. همچنین اسکورپیون FV۱۰۱ در طول جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ توسط ارتش بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت اما سه سال بعد بازنشسته شد. با این حال، این تانک کوچک حداقل برای یک دهه دیگر به خدمت در چندین ارتش ادامه داد.

سریع ترین تانک جهان

 

اسکورپیون FV۱۰۱ هنوز هم به عنوان یک تانک سبک افسانه ای، نه تنها به دلیل اهمیت تاریخی اش بلکه به دلیل سرعت بالای آن، موضوع بحث است. در واقع این تانک هنوز هم رکورد سریع ترین تانک تولید شده در گینس را در اختیار دارد، چرا که می تواند به حداکثر سرعت ۸۱.۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

سریع ترین تانک جهان

 

اسکورپیون FV۱۰۱ از تانک های مدرن سریع تر است

فناوری نظامی به قدری سریع پیشرفت کرده است که باور اینکه یک تانک دوران جنگ سرد مانند اسکورپیون FV۱۰۱ هنوز رکوردی جهانی را در اختیار دارد، دشوار است. با این حال، این موضوع واقعیت دارد. در مقام مقایسه، هیولای K۲ Black Panther ساخت کره جنوبی، حداکثر سرعت ۶۸.۸ کیلومتر در ساعت دارد. در همین حال، M1 Abrams آمریکایی می تواند به حداکثر سرعت ۶۷.۲ کیلومتر در ساعت برسد.

سریع ترین تانک جهان
تانک آرماتا

 

تانکT-14 Armata، تانک جنگی نسل جدید روسیه چطور؟ تی -۱۴ آرماتا اولین بار در سال ۲۰۱۵ و در جریان رژه نظامی در مسکو توجه رسانه های غربی را به خود جلب کرد. گفته می شود کرملین قصد دارد تولید در مقیاس انبوه این تانک را تا سال ۲۰۲۵ آغاز کند، اما به نظر می رسد که تاکنون تنها چند ده دستگاه از این تانک تولید شده است.

در برخی نقاط جهان از تی -۱۴ آرماتا به عنوان یکی از سریع ترین تانک های جهان یاد می شود. برای مثال در گزارش سال ۲۰۲۳ رویترز مربوط به جنگ در اوکراین، گفته می شود که T – ۱۴ Armata می تواند به حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت برسد. منبع این ادعا ریانووستی، خبرگزاری دولتی داخلی روسیه است. حتی اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، اسکورپیون FV۱۰۱ همچنان با حداکثر سرعت ۸۱.۶ کیلومتر بر ساعت در صدر قرار خواهد گرفت.