جای تعجب نیست که همه چیز در مورد نیروهای مسلح کره شمالی بسیار محرمانه است و بدون شک ده ها پروژه و سلاح وجود دارد که هیچ کس خارج از این کشور تا به حال نام آن ها را هم نشنیده است. اما با توجه به آنچه که عموم جهانیان از آن ها مطلع هستند، نیروی هوایی خلق کره چیزی ندارد که بتواند باعث ترس نیروهای هوایی بزرگ جهان شود.

 
نیروی هوایی کره شمالی چه جنگنده هایی در اختیار دارد؟

 

ناوگان نیروی هوایی کره شمالی تنها شامل هواپیماهای ساخت شوروی سابق و چین است که امروزه هیچ یک از آن ها در نیروهای هوایی این دو کشور حضور ندارند. نیروی هوایی کره شمالی آنقدر قدیمی است که وقتی بیزنس اینسایدر در سال ۲۰۱۸به ناوگان آن پرداخت، جنگنده های چند ده ساله آن را “شوخی” توصیف کرد.

 
نیروی هوایی کره شمالی از چه جنگنده هایی تشکیل شده است؟

 

با این حال، هنوز هم چند نوع مختلف از هواپیماها در نیروی هوایی کره شمالی وجود دارند که از نسل اولیه میگ ها تا هواپیمای Chengdu J-7 Airguard چین را شامل می شوند. در این مقاله قصد داریم نگاهی عمیق تر به هواپیماهای خاص نیروی هوایی کره شمالی داشته باشیم.

میگ های دوران جنگ سرد

قدیمی ترین هواپیماهای ناوگان هوایی ارتش کره شمالی جت های دوران شوروی هستند که توسط دفتر طراحی میکویان – گورِویچ طراحی شده اند و معمولا به آن ها میگ (MiG) گفته می شود. میگ -۲۱ که بین سال های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۵ تولید شد، زمانی ستون اصلی نیروی هوایی شوروی بود، اما امروزه تنها در چند کشور در سراسر جهان در حال فعالیت است.

نیروی هوایی کره شمالی
MiG-21

 

بیش از ۱۱,۰۰۰ میگ -۲۱ ساخته شد و ۲۶ نمونه از آن در خدمت نیروی هوایی کره شمالی باقی مانده است. اما میگ -۲۱ تنها میگ موجود در نیروی هوایی این کشور نیست، چرا که جنگنده با هندسه متغیر میگ -۲۳ نیز هنوز در خدمت است.

این جنگنده نسل سومی بین سال های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۵ ساخته می شد و بیش از ۵,۰۰۰ فروند از آن تولید شد. این جت از اولین هواپیماهای جنگنده شوروی بود که به موشک های دور برد فراتر از میدان دید مجهز شد. بر اساس گزارش گلوبال ریسرچ، ۵۶ فروند جنگنده بمب افکن میگ -۲۳ امروز در کره شمالی در حال خدمت هستند.

MiG-23

 

آخرین هواپیمای ساخت روسیه در ناوگان این کشور سوخو Su-7 است که گفته می شود ۱۸ فروند از آن عملیاتی هستند. این جنگنده مافوق صوت با اینکه توسط دفتر طراحی سوخو طراحی شده و در نتیجه یک میگ نیست، اما هنوز هم یک جت دوران شوروی به شمار می آید.

نوادگان میگ ساخت چین

در حالی که پیمانکاران دفاعی چین در سال های اخیر هواپیماهای خود را ساخته اند، تمام آن هایی که در اختیار کره شمالی هستند از نوادگان میگ هستند. این هواپیماها یا نسخه های دارای لایسنس مستقیم جنگنده هایی هستند که قبلاً توسط دفتر طراحی میکویان – گورویچ ساخته شده اند یا از آن ها مشتق شده اند.

Shenyang F-5

 

اولین هواپیمای اینچنینی در ناوگان نیروی هوایی کره شمالی، Shenyang F-5 است که یک جنگنده چندمنظوره بوده و مستقیماً از میگ -۱۷ مشتق شده است. این نوع جنگنده برای مدت کوتاهی بین سال های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۹ تولید می شد و ۱۰۶ فروند از آن در نیروی هوایی کره شمالی عملیاتی هستند.

Shenyang J-6

 

جنگنده Shenyang J-6 چینی، یک جنگنده مافوق صوت چندمنظوره است که بین سال های ۱۹۵۸ تا ۱۹۸۶ تولید می شد. کره شمالی ۹۷ فروند از این هواپیمای مشتق از میگ -۱۹ را که جزو اولین جنگنده های مافوق صوت تولید انبوه است، در اختیار دارد.

نیروی هوایی کره شمالی چه جنگنده هایی در اختیار دارد؟

 

آخرین هواپیمای چینی در ناوگان کره شمالی، Chengdu J-7 است که ۱۲۰ نمونه از آن به نیروی هوایی ارتش خلق کره تحویل داده شد. جنگنده J – ۷ جدیدترین هواپیمای تولید شده است که در نیروی هوایی کره شمالی حضور دارد، در حالی که تولید این جت جنگنده تنها در سال ۲۰۱۳ از خطوط مونتاژ چین خارج شد.

نیروی هوایی کره شمالی چه جنگنده هایی در اختیار دارد؟

 

بیش از ۲,۴۰۰ فروند جنگنده J – ۷ ساخته شده و این جت نسخه لایسنس میگ -۲۱ اتحاد جماهیر شوروی بود. بنابراین، با ۱۲۰ فروند جی -۷ و ۲۶ فروند میگ -۲۱ که در اصل مجموعاً ۱۴۶ نمونه از یک نوع واحد هستند، این خانواده با قدمت چند دهه ای مهم ترین بخش نیروی هوایی کره شمالی را تشکیل می دهند.