جنگ و عملیات های دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می فرمائید ؟

همانطور که مستحضر هستید ما در جنگ تا حدودی غافلگیر شده بودیم و نیروهای زمینی سپاه و نیروهای مردمی ما آمادگی لازم برای جنگ کلاسیک با دشمن را نداشتند و عمده اتکای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در اوایل جنگ به نیروی هوایی بود و نیروی هوایی باید این غافلگیری را جبران می کرد. نیروی هوایی نیز در ابتدای جنگ از حالت پشتیبان به یک محور دفاع تبدیل شده بود و ما می بینیم که در روز اول حمله یعنی به محض اینکه به پایگاههای ما حمله شد دو ساعت بعد ما با ده ها فروند هواپیما برروی اهدافمان (روی خاک عراق ) بودیم و در فردای آن روز با 140 فروند هواپیما کلیه مراکز حساس و حیاتی عراق همچون نیروی هوایی و پدافند عراق بمباران نمودیم و این روند را ما در دو ماهه اول جنگ داشتیم ; یعنی این 140 فروندی که در روز اول مهرماه پرواز کردند به صورت مکرر بمباران های وسیعی را روی مراکز حساس و حیاتی عراق و تجمع نیروهای عراقی و پل های مواصلاتی انجام می دادند و هم زمان نیز با هواپیماهای عراقی که قصد بمباران مواضع ما را داشتند درگیر شده و علیه شان عملیات می کردند. همچنین در بین خلبانان نیروی هوایی جنگ تانک ها مشهور است که در روزهای ابتدایی جنگ خلبان های ما وقتی از پایگاهها بلند می شدند می رفتند به جنگ تانک های دشمن که در آنجا هم ما شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردیم .

شما خودتان هم در پرواز معروف 140 فروند حضور داشتید ؟
نه متاسفانه نبودم ولی در ماموریت های بعدی حضور داشتم .

آنچه مسلم است اینکه در ابتدای جنگ ما ارتش منظمی نداشتیم آن هم به خاطر اینکه امیران وابسته ارتش از کشور گریخته بودند و خلا بزرگی در ارتش احساس می شد با این مقدمه وضعیت نیروی هوایی در مقابله با دشمن چگونه بود ؟
نیروی هوایی یک نیروی تجهیزات محور است . قبل از انقلاب هم به تجهیزات پیشرفته ای مجهز شده بود. بخصوص اینکه این تجهیزات را در سالهای 53 و 54 با فن آوری بالا خریداری کرده بودیم ; مانند هواپیماهای اف 14 ـ 747 ـ آتش بارهای ضد هوایی هاک که در همان سال وارد نیروی هوایی شد و تا زمان انقلاب عملیاتی نشده بود. و به همین علت آمریکائی هایی که میخواستند از کشور خارج بشوند میگفتند ما به زودی بر می گردیم .
انقلاب که شد. با شروع حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روابط هم قطع شد و پشتیبانی این تجهیزات هم عملا قطع شد و ما در حصر کامل پشتیبانی قرار گرفتیم و به صورت کامل تحریم شدیم . اینجا بود که پرسنل نیروی هوایی که قبل از پیروزی انقلاب سهم بسزایی در پیروی انقلاب داشتند و انقلاب را از خود می دانستند و خودشان را فدایی انقلاب می دانستند آن همت و تلاش خود را در آماده نگه داشتن این تجهیزات شروع کردند و همانطور که در جریان هستید ما قبل از پیروزی انقلاب حق تعمیر بسیاری از تجهیزات و قطعات را نداشتیم . و این تجهیزات باید در آمریکا تعمیر می شد ولی بعد از پیروزی انقلاب حرکت جهادی ما شروع شد و یک حالت آمادگی نسبی در نیروی هوایی حاکم گردید که می بینیم در روز اول مهر ماه 140 فرند از جنگنده های ما به پرواز درآمدند . و تامدتی نیز پرواز مکرر این جنگده ها ادامه پیدا کرد که همین موضوع نشان دهنده آن است که کار عظیمی در نیروی هوایی بعد از انقلاب شروع شد که آن هم نشات گرفته از خودباوری بود که نیروی هوایی از نوزدهم بهمن کسب کرد به طوری که تجهیزاتی که تا آن زمان توسط خارجی ها تعمیر می شد و مدیریت امور هم به دست آنها بود با همت و تلاش متخصصین داخلی آماده و به کارگیری شد.

به نظر جنابعالی در آن مقطع زمانی توانمندی ما نسبت به کشور عراق در چه سطحی بود ؟
البته آن زمان نیروی هوایی ما نسبت به کشورهای منطقه از تجهیزات پیشرفته تری برخوردار بود . ما اف 14 داشتیم که هواپیمای بسیار ارزنده ای بود. کلا تجهیزاتی که ما در ارتش داشتیم با توجه به اینکه ایران یک پایگاهی برای غرب خصوصا آمریکا تبدیل شده بود و آنها این ابزار و تجهیزات پیشرفته را به ما می دادند تا بتوانند بعنوان یک پایگاهی برای اهداف استعماری خود در منطقه استفاده کنند. مانند جنگ ظفار و بسیاری از این موراد که در منطقه اتفاق افتاد. به همین علت ما در اوایل جنگ از لحاظ تجهیزاتی نسبت به آنها برتر بودیم و همینکه ما برتری نسبی هوایی را به دست گرفتیم نشان دهنده این است که ما توانمندی بیشتری در این قضیه داشتیم .
آیا واقعا فقط تجهیزات پیشرفته نقطه برتری ما محسوب می شد
البته که این برتری فقط در بعد تجهیزات نبود. ما از لحاظ نیروی انسانی هم برتری داشتیم چرا که ما یک نیروی مکتبی بودیم و رزمندگان ما اهل ایمان بودند و به تکلیفشان عمل می کردند. ولی عراقی ها برای تعیش خود می جنگیدند. می توانیم بگوئیم ما هم از بعد تجهیزات و هم از بعد نیروی انسانی در موقعیت برتری قرار داشتیم .

با این مقدمه ای که شما در مورد تجهیزات فرمودید آیا واقعا نیروی هوایی در طول جنگ با هیچ مشکل و پشتیبانی و کمبود تجهیزات مواجه نشد ؟
در طول جنگ ما مشکلاتی داشتیم . ولی تلاش های گسترده ای انجام می شد که این مشکلات را از پیش رو برداریم . ما با شروع جنگ یک حرکت خودکفایی جدی را شروع کردیم که این نیز مورد تاکید مقام معظم رهبری ـ که در آن زمان مقام ریاست جمهوری را به عهده داشتند ـ بود. و دستور تاسیس جهاد خودکفایی را ایشان صادر کردند. که حقیقتا در طول جنگ کار بسیار گسترده ای توسط این جهاد انجام شد. ما بسیاری از این قطعات پر مصرف و گلوگاهی را که نیاز داشتیم در همین جهاد خودکفایی ساختیم . و بخاطر اینکه هواپیماهای ما در طول روز دهها سورتی پرواز داشتند و نیاز به تعمیر و نگهداری بود این کارها هم توسط نیروهای جهاد خود کفایی انجام می پذیرفت .
در کنار همه اینها ما هواپیماها را نیز مجهز کردیم . مثلا هواپیمایی بو دکه فقط امکان حمل یک یا دو نوع موشک را داشت که ما چند نوع موشک دیگر به آن سوار کردیم . به عنوان مثال غیر از موشک سازمانی که بر روی اف 14 نصب می شد حمل چند نوع موشک دیگر را نیز بر روی این هواپیما امکان پذیر نمودیم .
یا هواپیماهایی که تک ماموریتی بودند را تغییر دادیم و دو ماموریتی یا حتی چند ماموریتی کردیم .

یعنی همه این ها توسط متخصصین داخلی انجام شد ؟
بله ! چون ما همان زمان وقتی برای خرید سیم خاردار به کشورهای دیگر مراجعه می کردیم می گفتند این سلاح استراتژیک است ما به شما نمی دهیم چه برسد که بخواهند قطعه ای به ما واگذار نمایند. یا نفری را به ما بدهند که این کارها را برای ما انجام دهد.
لذا اتکای ما به خودمان بود و به نیروهای متعهد متخصص و پرتلاش فنی که این تجهیزات پیشرفته را با فن آوری بالا تعمیر می نمودند و قطعاتش را تامین می کردند. به عبارتی نیروی فنی و متخصص ما در کنار خلبانان شجاع و رزمندگان و پرسنل عملیاتی سلحشور که در مقابل دشمن دفاع می کردند با حرکت جهادی شان همه این عزیزان را پشتیبانی می کردند.

شما در این روندی که آغاز نمودید آیا فقط از نیروهای فنی خودتان استفاده می کردید یا از متخصصین دانشگاهی هم کمک می گرفتید ؟
در جهان معمولا اختراعات و ابتکارات ابتدا از ارتش شروع می شود شما الان در آمریکا و اروپا نگاه کنید می بینید آن ابتکارات و اختراعاتی که به صنعتهای دیگر کشیده می شود اول از ارتش آمده است . نیروی هوایی ما هم در زمان جنگ همین گونه بود. یعنی ما بسیاری از این ابداعاتی که در نیروی هوایی داشتیم بعدها به ابعاد دیگر جامعه نفوذ پیدا می کرد. البته ما در همان زمان هم برای تامین قطعاتمان از نیروهای علمی دانشگاه کمک می گرفتیم و این نبود که نیروی هوایی در را ببندد و خودش این کارها را انجام دهد بلکه بسیاری از قطعاتمان را به کمک متخصصین دانشگاهی می ساختیم .
بعنوان مثال یک قطعه ای از اف 14 بو دکه ما آن را بردیم مشهد گفتند نمی توانیم بسازیم بردیم تبریز و چند جای دیگر که آنها گفتند می توانیم ولی نتواستند لذا بردیم در اصفهان که در آنجا نیروهای متفکر دانشگاهی با کمک پرسنل نیروی هوایی توانستند این قطعه را بسازند.

احساس می کنم در کنار این صحبت هایی که بیانگر قطره ای از خدمات نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس بود خوب است شما از لحاظ علمی نیز نقش نیروی هوایی در جنگ را بیان بفرمایید تا نقش نیروی هوایی ما در دوران هشت سال دفاع مقدس ملموس تر گردد؟
در بعد جنگی نیروی هوایی وظایف متعددی را در زمان جنگ به عهده دارد.که خدمتتان عرض میکنم .
قبل از شروع جنگ یکی از وظایف نیروی هوایی این است که هدف گذاری کند.یعنی هدف هایی که باید در زمان جنگ بمباران شود را شناسایی نماید.
در زمان بحران هم معمولا از منطقه عملیات عکسبرداری وفیلمبرداری می شود. تا آرایش دشمن و همچنین چگونگی منطقه عملیات مشخص گردد که این مرحله در طول جنگ ادامه دارد. تا نیروهای خودی بتوانند از این فیلم ها و عکس ها برای طراحی عملیات استفاده کنند.
وظیفه بعدی نیروی هوایی سوخت رسانی است . در حین عملیات ما نیاز به هواپیمای سوخت رسان داریم . شما اگر در بسیاری از عملیات های نیروی هوایی در طول هشت سال دفاع مقدس نگاه کنید می بینید هواپیماهای سوخت گیر یا همان هواپیمای تانکر و مادر بر روی آسمان به هواپیماهای عملیاتی سوخت رسانی می کردند بعنوان مثال در یکی ازعملیات ها من دوروز پشت سرهم 9 25 دقیقه پرواز کردم . خب یعنی در طول این مدت ما 7 الی 8 بار سوخت گیری کردیم . لذا اینجاست که نقش عمده هواپیماهای سوخت رسان در پشتیبانی عملیات ها مشخص می گردد.
یا در حمله به پایگاه اچ ـ 3 همین سوخت رسان ها بودندکه با هواپیماهای شکاری همراه شدند تا آنها با مشکلات سوخت مواجه نشوند.
یا در بعد ترابری هوایی تاکتیکی نیز نیروی هوایی نقش بسیار ارزنده ای دارد. شما می بینید در طول جنگ در منطقه عملیاتی نیاز به پشتیبانی تجهیزاتی مانند مهمات یا پیاده کردن نفر یا رساندن آذوقه به نیروهای عملیاتی است که این نیازها توسط ترابری هوایی انجام می شود.
در طول جنگ هواپیماهای ترابری سنگین ما مانند 747 روزی هزاران نفر را از مناطق مختلف به خوزستان می رساندند یا در تخلیه مجروحین روزی صدها نفر از مناطق عملیاتی به پشت جبهه و مراکز استانها منتقل می شدند.

شما یکی از ماموریت های نیروی هوایی در زمان صلح را هدف گذاری برشمردید . ما در این 20 ماهی که بعد از انقلاب تاآغاز جنگ داشتیم آیا ارتش ونیروی هوایی ما فرصت این را داشت تا به این ماموریت مهم جامه عمل بپوشاند ؟
در مورد هدف گذاری باید عرض کنم این ماموریت توسط همه کشورها انجام می شود. و این طبیعی است .
معمولا کشورهایی که کشوری را بعنوان تهدید برای خودشان می بینند بخصوص نیروی هوایی آن کشور نقاط مهم وحساس کشور مقابل را شناسایی و مشخص می کنند و همه این ها را در اطاق جنگ آماده می کنند برای روز مبادا که اگر بحران و یا حمله ای صورت گفت بتوانند از این ها استفاده نمایند.
در مورد ما هم باید عرض کنم عراق یک کشوری بودکه قبل از انقلاب هم با ما مشکل داشت و حتی چندین بار هم تا آستانه جنگ پیش رفت لذا طبیعی بود این هدف گذاری ها انجام شده باشد.

شما در صحبت هایتان به یک نکته اشاره کردیدکه یک بار در طول دوروز حدود 9 ساعت و 25 دقیقه پرواز کردید آنچه مسلم است اینکه پرواز آن هم با هواپیماهای جنگنده محدویت های زمانی دارد و این مقدار پرواز از لحاظ علمی بسیار خطرناک محسوب می شود بفرمائید چه چیزی سبب می شد که خلبان هایی مثل شما درطول جنگ دست به چنین کارهایی بزنند ؟
معمولا عملیات هایی که انجام می شد در بسیاری از آنها بخصوص در عملیات های رهگیر پروازهای طولانی مدت وجودداشت . که یک سورتی پرواز 3 الی 6 ساعت طول می کشید یا در بعضی مواقع همانطور که عرض کردم 9 ساعت و 25 دقیقه طول کشید که آن هم به خاطر حساسیت منطقه بودکه نیاز می شد بخاطر پوشش هوایی منطقه وحفاظت از آن منطقه عملیات هواپیماهای رهگیر در آنجا بمانند.

فکر می کنم این هم نوعی ایثار محسوب می شود چون در این موارد خود خلبان هم در فشار شدیدی قرار می گیرد ؟
یقینا همینطور است . ولی آن موقع ماجوان بودیم و از لحاظ آمادگی جسمی هم ورزیده بودیم و وزش هم می کردیم لذا برای ما زیاد مشکل نبود.

اگرممکن است برای اطلاع خوانندگان روزنامه کمی در مورد اصطلاح رهگیری توضیح بفرمائید ؟
ماموریت نیروی هوایی حفاظت از قلمرو هوایی کشور است تا هواپیماهای دشمن وارد این فضا نشوند. ما در زمان جنگ داشتیم که هواپیماهایی به قصد بمباران وارد آسمان کشور ما می شد و رادارهای ما بعنوان هشدار و اخطار اولیه وچشم نیروهای مسلح عمل می کردند و هواپیماهای دشمن را گرفته و وضعیت را به مراکز فرماندهی و کنترل اعلام می کردند.
ما به این مراکز می گوئیم مرکز عملیات پدافند منطقه ای که در قسمت های مختلف کشورمان مستقر هستند و در چنین مواقعی توسط اینها به خلبان هایی که آماده هستند وضعیت بوسیله آژیر اطلاع داده می شود و خلبان های ما بلند می شوند و می روند به سمت هدف این رفتن به سمت دشمن که توسط خود نفرات رادار انجام می شود را می گویند رهگیری که به اصطلاح می گویند ره دشمن را می گیرند تا به دشمن برسند و هواپیما را قفل نمایند که در این صورت یا دشمن قبل از این عملیات فرار می کند یا مقاومت می کند که در این صورت هواپیمای خودی با دشمن درگیر می شود و دشمن را منهدم می کند.

اصطلاح سورتی پرواز همان دفعات پرواز است ؟
بله ! زمان بلند شدن هواپیما تا نشستن آن را یک سورتی پرواز می گویند.

شما در دوران دفاع مقدس چند سورتی پرواز داشتید ؟
اگر از خودمان نگوئیم بهتر است .

شما به عنوان خلبانی که قبل از انقلاب هم در نیروی هوایی حضور داشتید و امروز نیز به عنوان شخص اول این نیرو مطرح هستید تفاوت های نیروی هوایی قبل از انقلاب را با نیروی هوایی امروز چگونه ارزیابی می کنید ؟
نیروی هوایی قبل و بعد از انقلاب در ابعاد مختلف بسیار متفاوت است . و از بعد رهبری و فرماندهی تفاوت دارد تا بعد آموزش و تجهیزات و همه این تفاوت ها زیربنایی است .
مثلا در بعد رهبری می بینیم فرمانده نیروهای مسلح در آن زمان دست نشانده مستکبرین بود. و همچنین در رده های مختلف کشور. ولی بعد از انقلاب رهبر نیروهای مسلح یک مرجع تقلید و نائب امام زمان (عج ) است و این تبعیت از فرماندهی یک نمادی از باورهای مکتبی ما است که این اعتماد در فرماندهی در توان رزمی بسیار تاثیرگذار است . در بعد آموزش می بینیم در آن زمان از پرسنل فنی ما تا خلبان ها به خارج از کشور اعزام می شدند و در آنجا دوره می دیدند و این در حالی بود که ما توان آموزش را در داخل داشتیم . ولی آنها در پی تضعیف فرهنگ اسلامی و تقویت فرهنگ غربی در این پرسنل بودند که آنها را برای آموزش به خارج از کشور می فرستادند. ولی بعد از انقلاب می بینیم دانشکده خلبانی آغاز بکار می کند و تا به حال صدها خلبان تحویل نیروی هوایی داده تا جائیکه استخوان بندی نیروهای پروازی از خلبانهای بعد از انقلاب هستند و همچنین نیروهای فنی و پدافندی نیز آموزش دیده داخل کشور هستند.
در بعد تجهیزات همانطور که عرض کردم قبل از انقلاب ما کل تجهیزاتمان را از خارج می آوردیم . یعنی نیروی هوایی ما یک نیروی مصرف کننده و وابسته بود. ولی بعد از پیروزی انقلاب می بینیم در کلیه ابعاد در داخل خودکفا هستیم . مانند تامین قطعات بطوری که چند ماه پیش اعلام کردیم کسی حق خرید هیچ قطعه ای از خارج ندارد و تمام قطعات جنگ افزارها و تجهیزات ما باید در داخل ساخته شود.

یعنی توانش وجود دارد ؟
بله ! ما توانش را داریم و روی این موضوع برنامه ریزی کردیم . بعنوان نمونه چند سال پیش به یک قطعه الکترونیکی مهم نیاز پیدا کرده بودیم . ابتدا از کل منابع داخلی خواستیم این قطعه را بسازند منابع داخلی گفتند ما توانش را نداریم . سراغ منبع خارجی رفتیم که آنها هم چون می دانستند این قطعه متعلق به اف 14 است گفتند توانش را نداریم . تا اینکه یکی از منابع داخلی اعلام کرد که من به کمک پرسنل نیروی هوایی می توانم تحقیقات را شروع کنم تا شاید به نتیجه ای برسیم . که این تحقیقات با کمک نیروی هوایی شروع شد و بعد از یکسال به نتیجه رسیدند و تولید انبوه آن هم آغاز شد. در این میان به محض اینکه به تولید انبوه رسید آن منبع خارجی اعلام کرد من می توانم این قطعه را تامین کنم . این اوج فن آوری ما بود. الان هم کل قطعات را می توانیم در داخل تولید کنیم و برنامه ما هم همین است که همه قطعات را در داخل تولید کنیم .

اخیرا هم که اعلام کردید هواپیما ساختید ؟
بله . این یک بعد قضیه بود که در مورد قطعه عرض کردم . اما بعد دیگر این است که ما هواپیماهای مختلفی ساختیم . مانند هواپیمای ملخ دار هواپیمای جت آموزشی هواپیمای شکاری دو سکانه و یک سکانه که در حال حاضر به تولید انبوه هم رسیده است که مردم عزیز ما در رزمایش ذوالفقار شاهد پرواز اینها بودند.
قبل از پیروزی انقلاب از پرسنل فتی ما تا خلبان ها برای آموزش به خارج از کشور اعزام می شدند و این در حالی بود که ما توان آموزش را در داخل داشتیم ولی آنها از این طریق درپی تضعیف فرهنگ اسلامی و تقویت فرهنگ غربی در پرسنل نیروی هوایی بودند
نیروی هوایی قبل از انقلاب یک نیروی کاملا مصرف کننده و وابسته بود ولی پس از انقلاب می بینیم در کلیه ابعاد ما در داخل خودکفا هستیم مانند تامین قطعات بطوری که چند ماه پیش ما اعلام کردیم کسی حق خرید هیچ قطعه ای از خارج ندارد

مسئله ای که اینجا به ذهن من می آید هواپیماهایی است که قبل از انقلاب خریداری شده و در زمان جنگ هم به صورت فشرده از آنها استفاده گردید از آنجائیکه امروز صنایع نظامی به سرعت در حال پیشرفت است چه فکری برای این هواپیماها کردید ؟
این هواپیمایی که مربوط به سی سال پیش است را ما به فن آوری روز مجهز کردیم . یعنی این هواپیمای 30 سال پیش نیست . بلکه ابیونیک رادار و موشک آن را تغییر دادیم و به تجهیزات روز مجهز کردیم که می توانیم بگوئیم قابل رقابت با سطح فعلی اروپا است . بعنوان نمونه برد اف 14 را به هزار مایل رساندیم . یا در رابطه با رادارهایمان هم همینطور. ما امروز با فن آوری روز پدافند هوایی و رادارهای آتشبار ساختیم و همچنین موشک آن را در داخل می سازیم . و قسمت هایی هم که نیاز به ارتقا داشته است را به فن آوری روز تبدیل کردیم و در حال تولید انبوه آنها هستیم .

پس امروز اگر مسئله ای پیش بیاید از همه این هواپیماها و تجهیزات می توانید استفاده کنید ؟
بله ما چه در بعد کمی و چه در بعد کیفی در درجه مطلوب هستیم و آمادگی کامل داریم .

در نتیجه ما باید میدان آمادگی نیروی هوایی را در سطح بالایی ارزیابی کنیم ! ؟
همینطور است . ما از لحاظ آمادگی در سطح مطلوبی هستیم و در این 30 سال گذشته بهترین آمادگی را در حال حاضر داریم .

یعنی هر اتفاقی بیفتد شما آماده هستید ؟
بله . ما صد در صد آماده هستیم و مطمئنیم که اگر بحران و یا حادثه ای اتفاق بیفتد ما با اقتدار می توانیم توانمندی های دشمن را به زیر بکشیم .

با این وضعیتی که الان کشور ما در منطقه دارد ارزیابی شما چیست ؟
کشورهای منطقه که برادر ما هستند و تهدیدی برای ما به حساب نمی آیند. و از لحاظ توان رزمی هم ما موقعیت مطلوب تری نسبت به همسایگانمان داریم . منتهی در مورد تهدید نامتقارن باید بگویم ما توانمندیهای بسیار بالایی داریم که اگر تهدید نامتقارنی هم اتفاق بیفتد ما توان مقابله جدی و با اقتدار را خواهیم داشت .

یعنی در حقیقت شما در زمینه جنگ نامتقارن هم کار کردید ؟
بسیار زیاد. امروز بطور کلی داکترین ما داکترین دفاعی است .

خودتان درزمان جنگ با چه هواپیمایی پرواز می کردید ؟
من ابتدا در دزفول بودم و با اف 5 پرواز می کردم و در سال 64 به اصفهان منتقل شدم و از آن به بعد با اف 14 پرواز می کردم.

از جالب ترین و زیباترین پرواز عملیاتی که در دوران دفاع مقدس داشتید برای ما بگویید؟
قرار شد از ما نپرسید. ولی پرواز کلا زیبا است . و پروازهای عملیاتی زیباتر بطوریکه حلاوت بیشتری دارد.

حالا که از خودتان نمی گویید. خوب است از یکی از یاران شهیدتان بگوئید آنچه در ذهن من نقش بسته شما علاقه خاصی به شهید بزرگوار اردستانی داشتید ؟
شهدای نیروی هوایی حقیقتا نماد غیرت و سلحشوری هستند شهدای بزرگواری چون شهید بابایی ستاری شهید اردستانی شهید فکوری شهید دوران شهید خضرایی که در سطح ملی هم مطرح هستند و منشا خدمات ارزنده و گسترده ای بودند و زندگی شان را وقف 8 سال دفاع مقدس کردند و در نهایت مزد خودشان را گرفتند و به لقا الهی رسیدند.
یکی از این شهدای بزرگوار شهید اردستانی بود که حقیقتا یک انسان سلحشور و نترس بود. حقیقتا نمی ترسید و چون مولایش علی که ارادت خاصی نیز به ایشان داشت با اقتدار بود. در مسائل عرفانی هم بسیار قوی بود.
ایشان نماز جماعتش ترک نمی شد. و همه کارهایش را با نماز جماعت برنامه ریزی می کرد از لحاظ شجاعت هم در جنگ یک انسان بی نظیر بود. وارد هر پایگاهی می شد یک روحیه شجاعتی به خلبان ها و پرسنل آن پایگاه می داد.
ایشان ماموریت های زیادی رفت . آنچه به ذهنم می آید ایشان فقط در یک عملیات والفجر هشت حدود 70 ـ 80 ماموریت برون مرزی انجام داد . یعنی روزی 4 الی 5 ماموریت برون مرزی انجام می داد . می آمد سوار هواپیما می شد عملیات را انجام می داد برمی گشت و منتظر می ماند تا هواپیما مسلح بشود و دوباره برای عملیات برود.
ایشان خلبان بسیار باهوش و شجاعی بود. قبل از انقلاب یک رزمایش و مسابقه تیراندازی در پیمان سنتو برگزار شد که بین آمریکا ترکیه پاکستان و ایران در پاکستان انجام گردید ایشان در آنجا در زدن راکت و بمب قهرمان قهرمانان شد.
در زمان جنگ هم ایشان ماموریت هایی را که به عهده می گرفت ماموریت هایی بود که به اصطلاح خلبان ها کیل داشت . یعنی ماموریت های بسیار خطرناک که ممکن است بعضیها برای انجام آن نگران باشند ولی ایشان با شجاعت انتخاب می کرد و با موفقیت آن را انجام می داد.
ایشان در یکی از این ماموریت ها که با شهید دیگری نیز همراه بود. آن شهید بزرگوار تعریف می کرد قرار بود در این ماموریت یکی از پل های مواصلاتی دشمن را بمباران کنیم . وقتی به هدف رسیدیم ایشان اوج گرفت شیرجه زد و آمد روی هدف و چنان دقیق بمب را روی پل رها کرد که دقیقا " به وسط پل اصابت کرد بطوری که پل از دو طرف به یک اندازه از هم جدا و منهدم شد. یعنی اینقدر دقیق هدف را نشانه می گرفت .

از اینکه محبت فرمودید و در این گفت گو شرکت کردید بسیار متشکریم . اگر در پایان نکته ای خاص دارید ما سراپا گوشیم ؟
من از جنابعالی و همه همکاران شما که زحمت می کشید و تلاش می کنید و خدمات نیروهای مسلح را ارائه می دهید تشکر می کنم .
کشورهای همسایه ما تهدیدی برای ما محسوب نمی شوند و از لحاظ توان رزمی هم ما موقعیت مطلوب تری نسبت به آنها داریم . منتهی در مورد تهدید نامتقارن باید بگویم ما توانمندیهای بسیار بالایی داریم و صد درصد آماده هستیم و مطمئنیم اگر بحرانی و یا حادثه ای اتفاق بیفتد ما با اقتدار می توانیم دشمن را به زیر بکشیم
شهید اردستانی خلبان بسیار باهوش و شجاعی بود. و همیشه ماموریت هایی را به عهده می گرفت که به اصطلاح خلبانها کیل داشت