میگ یا میکویان شرکت هوافضا و صنایع دفاعی روسی است، که دفتر اصلی آن در شهر مسکو قرار دارد. لاکهید مارتین، یک شرکت صنایع هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی است که در سال ۱۹۹۵ با ادغام شرکت لاکهید و مارتین ماریتا شکل گرفت. نورث امریکن نیز شرکت هوافضایی آمریکایی است که از اوایل دهه ۱۹۳۰ تا اواسط دهه ۱۹۹۰ وظیفه ساخت شمار زیادی هواپیمای جت و بمب‌افکن را بر عهده داشت، همچنین در تاریخ هوانوردی، هواپیماهای مهمی را، طراحی و تولید نموده است. سریع ترین جنگنده ها توسط این شرکت ها، طراحی و تولید شده اند. جالب است که همه این جت‌های جنگی به ۵۰ تا ۷۰ سال قبل بازمی‌گردند!

 
با 5 فروند از سریع ترین جت های جنگنده جهان آشنا شوید 

 

هواپیماهای جت نظامی همیشه به‌خاطر سرعت و قدرت مانور فوق‌العاده‌ای که دارند شناخته می‌شوند. این جت‌ها برای مأموریت‌های نظامی و جنگی طراحی شده‌اند. چه برای یک مانور تمرینی نظامی باشد یا یک پرواز جنگی پر مخاطره، در هر صورت هواپیماهای نظامی آن را پوشش خواهند داد.

 
با 5 فروند از سریع ترین جت های جنگنده جهان آشنا شوید 

 

سرعت جت‌های جنگی با «ماخ» اندازه‌گیری می‌شود. عمده هواپیماهای مسافربری با حداکثر سرعتی بین ۰.۷۸ تا ۰.۸۵ ماخ پرواز می‌کنند. اما سرعت هواپیماهای تجاری بیشتر بوده و با ۰.۹۵ ماخ به پرواز در می‌آیند. این درحالیست که اکثر جت‌های جنگی با سرعتی بین ۱.۵ تا ۲.۲ ماخ پرواز می‌کنند.

با 5 فروند از سریع ترین جت های جنگنده جهان آشنا شوید 

 

حرکت کردن با سرعتی بیش از این مقدار باعث شکسته شدن دیوار صوتی می‌شود و در نتیجه یک بمب صوتی را به‌وجود خواهد آورد. سرعت بسیار زیادی که جت‌های جنگی دارند باعث سخت شدن رهگیری آن‌ها دار آسمان شده است.

این‌ها سریع ترین جنگنده های ساخته شده به‌دست بشر هستند
اگر شما هم به دنیای جنگنده‌ها علاقه‌مندید و عمدتا اخبار نظامی را پیگیری می‌کنید، در ادامه همراه ما باشید تا ۵ تا از سریع ترین جنگنده ها در تاریخ را با هم ببینیم.

۱. جت نورث امریکن ایکس-۱۵

با 5 فروند از سریع ترین جت های جنگنده جهان آشنا شوید 

 

تولید: آمریکا | اولین پرواز: ۱۹۵۹‌ | تعداد ساخته شده: ۳ فروند | سرعت: ۶.۷۲ ماخ

ایکس-۱۵، یک راکت تحقیقاتی موشکی است که با همکاری ناسا (که سابقه آزمایش جت‌ها را داشت) و نیروی هوایی آمریکا در دهه ۱۹۶۰ میلادی تولید شده است. تنها سه نمونه از این جت برای اهداف تحقیقاتی و آزمایشی تولید کرده‌اند. در طول پروازها، این جت موفق به ثبت رکورد سرعت ۶.۷۲ ماخ شده است.

طی ۱۳ پروازی که برای رکوردگیری با این جنگنده انجام شد، فقط ۸ خلبان توانستند از ارتفاع ۸۰ کیلومتری گذر کنند. در حال حاضر این هواپیما رکورد سریع‌ترین هواپیمای سرنشین‌دار را در اختیار دارد.

۲. جت لاکهید اس آر-۷۱ بلک برد

با 5 فروند از سریع ترین جت های جنگنده جهان آشنا شوید 

 

تولید: آمریکا | اولین پرواز: ۱۹۶۴ | تعداد ساخته شده: ۳۲ فروند | سرعت: ۳.۴ ماخ

ایالات متحده در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی برای رقابت با هواپیماهای جنگنده اتحاد جماهیر شوروی، جت جنگی اس آر-۷۱ بلک برد را توسعه داد. این هواپیما برای شناسایی اهداف طراحی شده است، به‌خصوص اینکه رادار گریز است و می‌تواند به‌دور از چشم نیروهای دشمن اهداف مختلف را شناسایی کند. جت لاکهید با سرعتی بیش از ۳.۴ ماخ می‌تواند با ارتفاع عملیاتی خارج از محدوده موشک‌های زمین به هوا پرواز کند.

۱۲ تا از ۳۲ فروند این جت بر اثر سوانح مختلف از بین رفته‌اند، اما هیچ یک مورد اصابت موشک‌های دشمن قرار نگرفته‌اند. بعد از نورث امریکن ایکس ۱۵، اس آر-۷۱ بلک برد را باید سریع ترین جنگنده ساخته شده در طول تاریخ بدانیم.

۳. جت لاکهید وای اف-۱۲

با 5 فروند از سریع ترین جت های جنگنده جهان آشنا شوید 

 

تولید: آمریکا | اولین پرواز: ۱۹۶۳ | تعداد ساخته شده: ۳ فروند | سرعت: ۳.۲ ماخ

شرکت لاکهید، میراث بزرگی را از خود در صنعت حمل و نقل هوایی تجاری و نظامی به جای گذاشته است. جت وای اف-۱۲ این شرکت به‌عنوان جانشین اف-۱۰۶ دلتا که برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا خدمت می‌کرد، تولید شده است. این هواپیمای از رادار کنترل آتش (FCR) برخوردار است که خیلی پیشرفته‌تر از آن چه روی هواپیمای A-12 در اختیار سازمان جاسوسی سیا آمریکا قرار داشت، بود.

در حالی که این جنگنده در آزمایش‌ها نشان داده بود که از سرعت، ارتفاع‌گیری و قدرت مانور خوبی برخوردار است، اما نیروی هوایی آمریکا نتوانست از آن در مأموریت‌هایش استفاده کند. آن‌ها جنگنده‌های دیگری را با خود به جنگ ویتنام بردند.

۴. میگ-۲۵ فاکس بت

با 5 فروند از سریع ترین جت های جنگنده جهان آشنا شوید 

 

تولید: روسیه | اولین پرواز: ۱۹۶۴ | تعداد ساخته شده: ۱،۱۸۶ فروند | سرعت: ۳.۲ ماخ

میگ-۲۵، یکی از معدود جت‌های پرسرعت جهان است که همچنان از آن استفاده می‌شود. در حالی که تعداد موجود از آن خیلی نیست، اما از دهه ۱۹۶۰ تاکنون نزدیک به ۱،۲۰۰ فروند میگ-۲۵ توسط اتحاد جماهیر شوروی تولید شده است. این هواپیما دارای چهار موشک هوا به هوا و یک رادار پیشرفته است. میگ-۲۵ یکی از سریع ترین جنگنده هایی است که تاکنون تولید شده و بیش از ۵۰ سال رکورد دار بوده است. این جت تنها هواپیما با سرعتی بیش از ۳ ماخ است که همچنان خدمت می‌کند.

شوروی این هواپیما را در خفا و دور از چشم دشمنان ساخته بود. در سال ۱۹۶۷ بود که ایالات متحده با هواپیمای جاسوسی U-2 خودش توانست به‌وجود این جت پی ببرد. این موضوع باعث نگرانی‌های آمریکا شد و آن‌ها تصمیم گرفتند به توسعه جنگنده اف-۱۵ خود سرعت ببخشند.

۵. جت بل ایکس-۲ استارباستر

با 5 فروند از سریع ترین جت های جنگنده جهان آشنا شوید 

 

تولید: آمریکا | اولین پرواز: ۱۹۵۲ | تعداد ساخته شده: ۲ فروند | سرعت: ۳.۲ ماخ

بل ایکس ۲ برای آموزش خلبان‌ها با سرعت پروازی در محدوده ۲ تا ۳ ماخ طراحی شده بود، اما به‌خاطر مشکلات حرارتی بدنه که داشت کنار گذاشته شد. این هواپیمای حامل موشک به بال‌های جارو مانندی مجهز بود که ویژگی‌های آیرودینامیکی در سرعت و ارتفاعات مختلف را بررسی می‌کرد. این برنامه به‌طور مشترک در سال ۱۹۴۵ توسط نیروی هوایی ایالات متحده و کمیته ملی مشاوره هوانوردی آمریکا برای بررسی مشکلات آیرودینامیکی پروازهای مافوق صوت و گسترش سرعت و ارتفاع به‌دست آمده در نسخه قبلی، جت ایکس-۱ راه‌اندازی شده بود.