Roadrunner؛ اولین راکت هوش مصنوعی با قابلیت چند بار استفاده در جهان + ویدیو
 
 

این اولین راکت قابل استفاده مجدد در جهان است که دارای یک کلاهک انفجاری بود، می تواند برای سوخت گیری به خانه بازگشته و کمی کمتر از سرعت صوت حرکت می کند. کمپانی پیمانکار دفاعی Anduril، از راکت Roadrunner رونمایی کرده است؛ راکتی دارای دو موتور جت با توانایی حرکت در سرعت های مادون صوت بالا، در حالی که به صورت عمودی بلند شده و فرود می آید.

 
اولین راکت چندبار استفاده جهان با فراز و فرود عمودی

 

پالمر لاکی، بنیانگذار این کمپانی گفته است که نمی تواند اطلاعات زیادی غیر از اطلاعات اولیه در مورد قابلیت های عملکردی Roadrunner ارائه دهد. پالمر این راکت را کوتاه تر از خودش توصیف کرده که به راحتی توسط یک فرد حمل می شود و در عین حال قادر به رسیدن به سرعت های مادون صوت بالا است. لاکی فاش کرد که رویای راکتی او که از طرح روی یک دستمال کاغذی الهام گرفته است، طی چند سال اخیر توسعه یافته و اکنون به صورت گسترده مورد آزمایش قرار گرفته است.

 
اولین راکت چندبار استفاده جهان با فراز و فرود عمودی

 

 

وی در این باره گفته است: «این چیزی بین یک موشک قابل استفاده مجدد و یک هواپیمای مستقل تمام عیار است. رودرانر خود یک هواپیمای کاملاً قابل استفاده مجدد است و می توانید محموله های زیادی را روی آن سوار کنید که کاملاً قابل استفاده مجدد است».

لاکی گفته است که در حال حاضر نمی تواند اعلام کند که رودرانر دقیقاً با چه سرعتی حرکت کرده، یا در چه ارتفاعی می تواند پرواز کند. با این حال، او در ادامه توضیح داد که موشک او به صورت عمودی پرتاب می شود و اگر از یک حمله سالم بازگردد، در همان جایی که از آن بلند شده، فرود می آید.

اولین راکت چندبار استفاده جهان با فراز و فرود عمودی

 

اولین راکت چندبار استفاده جهان با فراز و فرود عمودی

 

سپس رودرانر می تواند در عرض چند دقیقه سوخت گیری و دوباره اعزام شود، چیزی که آن را از راکت فالکون ۹ ساخت اسپیس ایکس که آن هم به صورت عمودی فرود می آید، متمایز می کند. لاکی تصریح کرده است: « من عاشق اسپیس ایکس هستم، اما کاری که آن ها انجام می دهند نیاز به تمهیدات زیادی بین هر فرود و راه اندازی دوباره راکت دارد… مانند هفته ها یا ماه ها کار معمول. این [ رودرانر] چیزی است که می تواند فرود بیاید، سوخت گیری کند و در عرض چند دقیقه پرواز کند».

کریس بروس، مدیر ارشد استراتژی، اعلام کرد که Anduril در پنج سال گذشته روی سیستم های ضد هوایی و دفاع هوایی کار کرده است. او گفت که تازه ترین فناوری های موشکی، انعطاف پذیری عملیاتی بالایی را ارائه می دهند.

اولین راکت چندبار استفاده جهان با فراز و فرود عمودی

 

پرتابه های هوایی آن ها می توانند به محض اینکه نشانه ای از خطر وجود داشته باشد فوراً به هوا فرستاده شوند و سپس در صورت اشتباه بودن هشدار، بازیابی و مجدداً استفاده شوند. بروس می گوید که رودرانرها حتی می توانند برای نظارت بر تهدیدهای بالقوه به کار گرفته شوند و سپس بر اساس تقاضا به جاهای دیگر گسیل شوند.

اولین راکت چندبار استفاده جهان با فراز و فرود عمودی

 

اگرچه این شرکت دفاعی، اطلاعات خاصی از قابلیت های موشک را مخفی نگه می دارد، اما لاکی به این موضوع اشاره کرده که رودرانر در دنبال کردن موشک های کروز بسیار موثر خواهد بود. بروس در این باره می گوید: «رودرانر دارای سنسورهای پردازشی داخلی است که به آن اجازه می دهد اهداف را پیدا کند، یک مسیر رهگیری بهینه را محاسبه کند و سپس آن هدف را نابود کند. اما به سیستم کنترل آتش سفارشی یا سیستم راداری خود وابسته نیست. شما می توانید آن را با هر سیستم دیگری که می خواهید با آن یکپارچه شوید، ادغام کنید تا از آن اطلاعات بگیرید. ما Lattice، موتور هوش مصنوعی خود را با بسیاری از سیستم های دفاع هوایی مختلف، با تعداد زیادی از سیستم های راداری مختلف ادغام کرده ایم».

اولین راکت چندبار استفاده جهان با فراز و فرود عمودی

 

اولین راکت چندبار استفاده جهان با فراز و فرود عمودی

 

اگر چه Anduril در حال حاضر قصد دارد پروژه خود را به عنوان یک دارایی دفاع هوایی و موشکی معرفی کند، اما آن ها اعلام کرده اند که این موشک به راحتی قابل تطبیق است. آن ها اعلام کرده اند که این موشک می تواند نقش های دیگری را نیز ایفا کند و به دلیل پیکربندی ماژولار حتی می تواند از کلاهک های انفجاری با قدرت بالا برای انجام حملات هوا به سطح استفاده کند.

اولین راکت چندبار استفاده جهان با فراز و فرود عمودی

 

این موشک در یک “آشیانه” چمدانی قرار می گیرد که به راحتی قابل حمل است و می تواند بر روی وسایل نقلیه زمینی، کشتی ها یا سکوهای دیگر بارگیری شود. به گفته لاکی ، در حال حاضر قیمت یک رودرانر چند صد هزار دلار است، اما انتظار می رود با افزایش تولید، این قیمت کاهش یابد. آن ها قرار است تولید صدها رودرانر را آغاز کنند، اما این شرکت امیدوار است به زودی به تولید هزاران واحد برسد.