اولین استفاده اسرائیل از سیستم توپ لیزری «پرتو آهنین» در میدان نبرد + ویدیوگنبد

  • توپ لیزری پرتو آهنین (Iron Beam) ساخت اسرائیل، اولین راکت شلیک شده از غزه را ساقط کرده است. این اولین باری است که از یک سیستم دفاع هوایی مبتنی بر لیزر به صورت عملیاتی برای رهگیری یک حمله در یک منطقه جنگی استفاده می شود.
قابلیت های سیستم توپ لیزری پرتو آهنین

 

این سیستم با شلیک پرتوهای قدرتمند نور به آسمان، اشیاء مهاجم را منفجر می کند. اگر چه هدف گذاری اولیه، توسعه این سلاح تا سال ۲۰۲۵ بود، اما اسرائیل به دلیل درگیری در غزه، توسعه این سیستم دفاعی را تسریع کرده است. اکنون اسرائیل قصد دارد که پرتو آهنین را تا سال آینده به طور کامل عملیاتی کند.

قابلیت های سیستم توپ لیزری پرتو آهنین

 

در حال حاضر بیش از صد مهندس در حال کار بر روی این پروژه هستند. سازنده پرتو آهنین، سیستم های دفاعی پیشرفته رافائل، گفته است که این سیستم برای رهگیری موشک ها و پرتابه های کوتاه برد طراحی شده است.

قابلیت های سیستم توپ لیزری پرتو آهنین

 

رافائل گفته است که این سامانه برای رهگیری طیف گسترده ای از تهدیدات، برای مثال از فاصله چند صد متری تا چند کیلومتری طراحی شده است. این شرکت ادعا می کند که لیزر ۱۰۰ کیلوواتی پرتو آهنین و برد ۷ کیلومتری آن، به این معنی است که تهدیدها را با دقت بالایی از بین می برد و تقریبا هیچ آسیب جانبی ایجاد نمی کند.

 

از آنجایی که این سیستم می تواند از کشتی ها در برابر حملات هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های ضد کشتی محافظت کند، قرار است هم در خشکی و هم در دریا مورد استفاده قرار گیرد. دکتر یهوشوا کالیسکی، از موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، معتقد است که این سیستم می تواند به طور کامل عملیاتی شود.

قابلیت های سیستم توپ لیزری پرتو آهنین

 

او در این باره گفته است: «فکر می کنم به زودی عملیاتی خواهد شد. لیزر کار می کند. تنها مشکلی که من می بینم ادغام آن در تمام سیستم های هشدار اولیه است. این یک سیستم مستقل نیست. باید با تمام پدافندهای هوایی همراه باشد. اگر یکپارچه نباشد، بی فایده خواهد بود».

قابلیت های سیستم توپ لیزری پرتو آهنین

 

پرتو آهنین ششمین عنصر از سیستم دفاع موشکی اسرائیل است که به Arrow ۲، Arrow ۳، فلاخن داوود و

آهنین می پیوندد. یوزی روبین، کارشناس دفاع موشکی در وزارت دفاع اسرائیل گفته است که پرتو آهنین جایگزین ارزان تری برای سیستم گنبد آهنین است. او گفته است که به جای هزینه ۶۰ هزار دلاری برای هر گلوله شلیک شده از گنبد آهنین، یک پرتو لیزر می تواند «تنها چند دلار» هزینه داشته باشد. پرتو آهنین چنان دقیق است که می تواند یک سکه را از فاصله ۱۰ کیلومتری هدف قرار دهد.

قابلیت های سیستم توپ لیزری پرتو آهنین

 

گنبد آهنین اسرائیل نیز یکی از اولین رهگیرهای موشکی در نوع خود در جهان است. این سیستم برای انهدام موشک های کوتاه برد و گلوله های توپ ۱۵۵ میلی متری که از فاصله ۴ کیلومتری تا ۷۰ کیلومتری شلیک می شوند، طراحی شده است. گنبد آهنین برای رهگیری راکت هایی که در جهت مناطق شهری حرکت می کنند و پایین آوردن آن ها ساخته شده است.

قابلیت های سیستم توپ لیزری پرتو آهنین

 

اسرائیل قصد دارد برد گنبد آهنین را افزایش و آن را ارتقا دهد تا در نهایت بتواند مانع از رسیدن موشک ها از دو جهت شود. در همین حال، همین چند روز پیش بود که ارتش اسرائیل اعلام کرد که جنگنده هایش از طریق سیستم نیش آهنین خود به پایگاه های حزب الله در لبنان حمله کردند. نیش آهنین به طور خاص برای حمله به اهداف در مناطق شهری با دقت بیش از ۹۰ درصد طراحی شده است. این سیستم برای اولین بار در ماه اکتبر رونمایی شد و در اولین استفاده عملیاتی خود یک بمب خمپاره ای قدرتمند را پرتاب کرد و یک راکت انداز حماس را هدف قرار داد.