اگر شما هم علاقمند به رشته مراقبت پرواز هستید اما اطلاعات دقیقی از شرایط و راههای ورود به این شغل و مزیت ها و سختی های این شغل ندارید، گروه هوانوردی اسکایتو این مصاحبه را با یکی از برترین کنترلرهای ترافیک هوایی ایران انجام داده است تا شما دقیقتر با این شغل آشنا شوید.

 

تاریخچه شغل مراقبت پرواز و اهمیتی آن در صنعت هوانوردی دارد ؟

همزاد با پرواز کنترل ترافیک هوایی هم بوده، سال های اولیه که هواپیما ساخته شد. به مرور هر چه به تعداد آنها افزوده شد نیاز به یک هماهنگی و کنترل حس شد و به اهمیت آن پی بردند. در نتیجه کسانی موظف شدند که این هماهنگی را انجام دهند. ATC چشمان بیدار صنعت هوانوردی است تا هواپیماها در مسیر پروازی خود بدون این که حادثه رخ دهد حرکت کنند. وظیفه کنترل ترافیک هوایی اولا جداسازی پروازها به منظور جلوگیری از تصادم و دوما تسریع در روند پرواز است.

یک روز کاری کنترلر ترافیک هوایی چگونه است و چه مسئولیت هایی دارد؟

ببینید دوستان مراقبت پرواز قسمت های مختلفی دارد. اگر فرودگاه ها را به صورت استوانه هایی با ابعاد (بین ۳۰ تا ۷۰ مایل قطر) و ارتفاع های (۱۸.۵ تا ۲۴ هزار پا) داخل در نظر بگیرید. وظیفه مراقبت پرواز داخل این استوانه ها برعهده کنترلر ترافیک هوایی است.

اما باید بدونید تمام آنچه که انجام می شود. توسط کنترلر به خلبان و عوامل دیگر پروازی و فرودگاهی به عنوان دستور العمل ابلاغ میشود، قوانینی است که از قبل نوشته شده است. شما به عنوان کنترلر حتی تعداد کلماتی که در دقیقه میتوانید بگویید محاسبه شده است که به آن speech rate می گویند. و خیلی مهمه شما چطور صحبت میکنید. باید 90 کلمه در دقیقه می باشد و نمیتوانید تند تر یا کندتر مکالمه کنید. تمامی جملاتی که به خلبان به عنوان دستور العمل میدهید از قبل داخل داکیومنت آماده می باشد. حتی اجازه ندارید از جملات عامیانه صحبت کنید. از جملاتی به اسم phrase استفاده میکنید و دارای داکیومنت و قوانین خاص خود هستند که در صورت عدم رعایت طبعات خاص خودش را دارد.

پس کنترلر برج مراقبت هر انچه که استفاده میکند دستور العمل ها و قوانینی دارد که در سراسر دنیا آن را رعایت میکنند و یکسان است.

در تمامی فرودگاه ها دو قانون همیشه برقرار است

  1. که همه به یک زبان صحبت میکنند و آن زبان انگلیسی است (شما عزیزان باید به راحتی بتوانید متن انگلیسی را بخوانید و تسلط کافی را داشته باشید.)
  2. تایم و زمان مشترک و ان تایم  گیرینوچ است

ساعات کاری مراقبت پرواز

 در این شغل شما هر روز تجربه ای جدیدی دارید و همواره هیجان با کار شما آمیخته است. شما از لحظه ورود در برج مراقبت باید تمامی مسائل خود را بیرون در بگذارید تا بتوانید تمامی حواس خودم را جمع کنید. آگاهی کامل به صحبت های خلبان و مسیر هماهنگی داشته باشید و تمامی این مسائل را مدیریت کنید. باید بدونید که هیچ دو روزی شبیه هم ندارید این کار یک کار ۲۴ ساعته است و باید از همکار خود پوزیشن را تحویل گرفته و آن را ادامه بدهید. به عنوان مثال اگر ساعت ۷ شروع کار خود هست باید حداقل  ۱۰ دقیقه در کنار همکار خود بنشینید تا از تمامی مسائل آن آگاه باشید و سپس شروع به کار کنید 

با توجه به شرایط کاری و حجم ترافیک و  نوع فرودگاه تایم کاری و استراحت متغییر می باشد ۱۲ ساعت کاری ۴۸ ساعت استراحت که با توجه به توانایی شما و ترافیک هوایی فرودگاه به صورت متناوب کار می کنید.

شرایط ورود و تحصیل رشته مراقبت پرواز

برای ورود به این رشته از دو روش میتوان اقدام کرد:

روش اول :ثبت نام در رشته مراقبت پرواز دانشکده صنعت هواپیمایی که از کنکور میتوانید این کد رشته را انتخاب و وارد این دانشگده شوید

روش دوم : از طریق آزمون های استخدامی که آن هم فقط از لیسانس و یا کارشناسی هوافضا و کامپیوتر گرایش نرم افزار است. شما میتوانید در آزمون های استخدامی شرکت کنید و در صورت قبولی بعد از مصاحبه تخصصی جذب میشوید. برای شما عزیزان یک دوره ۶ ماهه ویژه به همراه حقوق و مزایا وجود دارد و پس از وارد این شغل می شوید.

راه های ورود به شغل مراقبت پرواز

شرایط پزشکی لازم برای ورود به شغل مراقبت پرواز

از شرایط پزشکی در این زمینه  نباید کور رنگی داشته باشید. در خصوص ضعیف بودن چشم و عینک داشتن سخت گیری و قوانین عجیبی نداریم مگر از حدی که نباید بیشتر باشد. قدرت تکلم کامل از اهمیت زیادی برخودار است چون کار شما با صحبت کردن درست اهمیت زیادی دارد سلامت کامل بدنی نیز مورد توجه است.

دانشجویان کنترل ترافیک هوایی پس از اخذ مدرک چه فرصت های شغلی پیش رو دارند؟

درباره شرایط استخدامی قبلا به این صورت بوده که افرادی که در دانشکده صنعت هواپیمایی تحصیل می کردند. بورسیه بودند و مستقیم سر کار میرفتند. حتی سربازی نداشتن و تعهد به خدمت می دادند و بعد از چند سال کارت پایان خدمت براشون ارسال میشد . اما حالا بعد از بین رفتن قانون بورسیه تا سال ها به این صورت بوده که بعد  از فارغ التحصیلی و گرفتن پایان خدمت میتوانستند قراردادی استخدام شوند . اگر سربازی نرفته بودند هم به صورت امریه وارد یکی از فرودگاه شوند و حقوق مشخصی بگیرند و بعد آن استخدام شوند.

اما افرادی که به عنوان فراگیر آزاد که همان فارغ التحصیلان رشته هوافضا و کامپیوتر گرایش نرم افزار هستند. از طریق آزمون استخدامی ادواری که هر چند سال یک بار برگزار میشه باید ثبت نام کنند آزمون بدهند. بعد از قبولی استخدام پیمانی میشوند سپس یک دوره ویژه میگذرونند ودر نهایت به عنوان شغل کنترلر پرواز استخدام می شوند .

کنترلر های ترافیک هوایی پس از بازنشستگی چه فرصت هایی شغلی میتوانند داشته باشند ؟

با توجه به سختی ها و حساس بودن این شغل آرزو میکنم که همکاران عزیز نیازی به کار کردن پس از بازنشستگی نداشته باشند. اما با توجه به شرایط موجود و با توجه به دانش و عملکردی که دارند میتوانند برای دیسپچری و ایرلاین ها مفید واقع شوند و حتما از طرف ایرلاین ها جذب میشوند زیرا سابقه کاری و توانمندی بالایی دارند .

یک کنترلر ترافیک یا کارشناس مراقبت پرواز کجا کار می کند؟

ترفیع در شغل کنترل ترافیک هوایی به چه صورت است ؟

در این سیسستم یک ارتقای تخصصی داریم و یک ارتقا شغلی یا پستی داریم

*ارتقای تخصصی بر اساس صلاحیت هایی که کسب میکنید آزمون هایی که میدهید و نمره هایی که اساتید به شما میدهند. ریتیگ شما افزایش می یابد که تمامی اینها توانمندی ها  و جایگاه شمارو تعیین میکند.

*در ارتقای شغلی و پستی  شواهد نشون داده که خیلی از مدیران صنعت هوانوردی کشور از همکاران نخبه من در زمینه مراقبت پرواز هستند. چون در این شغل باید نسبت همه مسائل آگاهی داشته باشید و اگر این پتانسیل در شما باشد میتوانید یک مدیر کار کشته و توانمند باشید و حتما پیشرفت هم دارید .

میزان حقوق کنترلر های هوایی چقدر است ؟

در رنج متوسط و بالا هست و از حدود ۸ تا ۱۰ میلیون شروع می شود و البته  با توجه به نوع فرودگاه و سایر شرایط مقدار آن متغییر است و برای آگاهی بیشتر و دقیق تر به می توانید به قانون نظام هماهنگ پرداخت مراجعه کنید که با توجه به رزومه و میزان کار و … مشخص میکند .

سخن پایانی با علاقمندان شغل کنترل ترافیک هوایی

 کسانی که علاقمند به شغل کنترلر پرواز هستند حتما باید تحقیق کنند، گروه هوانوردی اسکایتو مشاوری امین برای شما علاقمندان به این صنعت میباشد که میتوانید از امکانات این گروه جوان هدفمند استفاده کنید.

مورد دوم، عمر شما کوتاه است سعی کنید پی آن چیزی بروید که به آن علاقمند هستید شما برق را در چشمان من میبینید که چطور با شما صحبت میکنم و این بخاطر دوست داشتن حرفه من است شما یک بار زندگی میکنید و قرار است از  این تجربیات خود در زندگی لذت ببرید و استفاده کنید  .

مورد سوم رشته مراقبت پرواز جزوه آن مشاغلی است که علاوه بر خودش به شما یک جایگاه ویژه ای به شما میدهد در همه دنیا برای همین مورد احترام است و مسئله ای دیگر با توجه به این شرایط شغلی، شما میتوانید کاری دیگر هم در نظر بگیرید و به علایق خود بپردازید از مزیت های این کار میباشد

 برج مراقبت پرواز |  Air Traffic Control Tower

همه ما تا به حال برج مراقبت پرواز را دیده ایم که در گوشه ای از فرودگاه خودنمایی می کند. اما آیا می دانید این برج دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ کاربرد برج مراقبت پرواز چیست و آیا یک فرودگاه بدون آن هم می تواند به فعالیت ادامه دهد؟ اگر خلبان ها هواپیما را هدایت می کنند پس برج مراقبت پرواز چه کاری انجام می دهد؟ در ادامه می خواهیم در مورد برج مراقبت پرواز صحبت کنیم و کاربرد آن و نقشی که در امنیت پرواز دارد را با هم مرور کنیم. با الی گشت همراه باشید.

کاربرد برج مراقبت پرواز

پرواز همزمان هزاران هواپیما در آسمان

ترافیک هوایی

کنترل ترافیک هوایی

کارشناسان ترافیک هوایی که در برج مراقبت پرواز مشغول به کار هستند وظیفه دارند از امنیت پرواز هواپیماهای تجاری و خصوصی مطمئن شوند. این شغل از اهمیت بالایی در صنعت هوایی برخوردار است. متخصصان مراقبت پرواز باید حرکت صدها و شاید هزاران هواپیما را کنترل کنند و آن ها را در فاصله ایمنی از یکدیگر نگه دارند. این افراد که در برج مراقبت پرواز قرار دارند دایما با خلبان های هواپیماها در تماس هستند و به طور مداوم اطلاعات را ردو بدل می کنند. هنگام برخاستن از باند و موقع فرود این افراد خلبان را هدایت می کنند. در شرایط جوی نامساعد که خلبان دید درستی ندارد این کارشناسان مراقبت پرواز هستند که با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات مدرن جهت درست را به خلبان نشان می دهند. وقتی به مراقبت پرواز فکر می کنیم اولین چیزی که به ذهنمان می رسد مردان و زنانی است که در برج مراقبت فرودگاه مشغول کار هستند. بله، این تصویر تا حدی درست است، اما مسئله مراقبت پرواز بسیار پیچیده تر از این حرف هاست.

بخش مراقبت پرواز فرودگاه

مرز هوایی کشورها

همان طور که می دانیم کشورهای مختلف با مرزهای خشکی و آبی از هم جدا می شوند. این مرزها مشخص می کند که تا کجا قلمرو یک کشور محسوب می شود. اما جالب است بدانید که مرز هوایی هم وجود دارد. بله، آسمان را هم مرزبندی کرده اند و هر کشور محدوده ای مشخص را به عنوان حریم فضایی خود انتخاب کرده است. شاید در اخبار شنیده باشید که مثلا یک هواپیما حریم هوایی کشوری را نقض کرده است! این مرز هوایی همانند مرزهای خشکی و آبی توسط دولت هر کشور به دقت مراقبت و کنترل می شود. اما در داخل مرزهای یک کشور نیز ممکن است حریم های هوایی مختلفی وجود داشته باشد تا کار کنترل هوایی راحت تر انجام شود. به طور مثال حریم هوایی ایالات متحده به ۲۱ منطقه (مرکز) تقسیم می شود. هر منطقه خود به بخش های کوچک تری تقسیم می شود. در داخل هر بخش فرودگاه های متعددی وجود دارند که کارشناسان مراقبت پرواز وظیفه کنترل و هدایت آن ها را بر عهده دارند.

متخصص مراقبت پرواز

قسمت های مختلف مراقبت پرواز

  • مرکز  فرماندهی سیستم کنترل ترافیک هوایی (ATCSCC)

این قسمت کلیه ترافیک های هوایی را کنترل می کند. همینطور در مواقعی که شرایط پرواز دچار مشکل می شود به کنترل ترافیک هوایی در داخل مراکز کمک می کند. مشکلاتی که بر سر راه پرواز ممکن است به وجود می آید می تواند شرایط آب و هوایی نامساعد، ازدحام و شلوغی ترافیک هوایی یا غیرفعال بودن و خراب بودن باند فرود باشد.

 

  • مراکز کنترل ترافیک مسیر پرواز (ARTCC)

در هر مرکز یک مرکز کنترل ترافیک مسیر هوایی وجود دارد. هر ARTCC ترافیک هوایی در داخل بخش های هر مرکز را به جز حریم هوایی فرودگاه های محلی کنترل می کنند.

 

  • ترمینال کنترل تقرب راداری

این بخش نیز در صورت وجود ترافیک هوایی بالا، کار هماهنگی و کنترل ترافیک هوایی را انجام می دهد. متخصصینی که در این پایانه ها مشغول کارند با استفاده از رادارهای نزدیک-برد ترافیک هوایی را کنترل می کنند. هماهنگی هواپیماها برای فرود در باند و کنترل آن ها در طول پرواز توسط واحد کنترل تقرب صورت می گیرد.

مرکز کنترل ترافیک هوایی و مراقبت پرواز
  • برج مراقبت پرواز (ATCT)

برج مراقبت پرواز آشناترین بخش مراقبت و کنترل ترافیک هوایی است. این برج در فرودگاه هایی که پروازهای منظمی انجام می دهند وجود دارد. احتمالا هنگامی که به فرودگاه مراجعه می کنیم و سوار هواپیما می شویم این برج را می بینیم. برج مراقبت پرواز وظیفه اصلی مدیریت هواپیماها در هنگام فرود، پرواز و کنترل ترافیک باند فرودگاه را بر عهده دارد.

 

  • ایستگاه خدمات پرواز (FSS)

ایستگاه خدمات پرواز اطلاعات لازم مثل شرایط آب و هوایی، مسیر  و برنامه پرواز را جمع آوری می کند و آن ها را به خلبان های هواپیماهایی که در فرودگاه های کوچک و مناطق روستایی پرواز می کنند منتقل می کند. همچنین در مواقع اورژانسی به کمک خلبان ها می آید و هماهنگی عملیات های جستجو و نجات برای یافتن هواپیماهای گمشده را نیز مدیریت می کند.

عکس برج مراقبت پرواز فرودگاه

به طور کلی وظیفه بخش مراقبت پرواز کنترل هواپیماها و جلوگیری از برخورد و تصادف آن ها با یکدیگر است. این بخش همچنین باعث سرعت و نظم بخشیدن به حرکت هواپیماها و برنامه ریزی پروازها می شود. مراقبت پرواز باعث افزایش ایمنی پرواز می شود و اطلاعات لازم را در حین پرواز به خلبان ها منتقل می کند. علاوه بر این، در مواقع اورژانسی و وقتی هواپیما با مشکلی مواجه می شود این بخش مراقبت پرواز است که به کمک خلبان می آید و از بروز حادثه جلوگیری می کند.