شرکت ریتون (Raytheon) که در زمینه تولید سیستم های نظامی فعالیت می کند، در حال جشن گرفتن جهشی قابل توجه در زمینه توسعه سنسور دفاع هوایی و موشکی جدید به نام Lower Tier Air and Missile Defense Sensor (LTAMDS) است.

 

این شرکت در آخرین بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرده که این سیستم به نقاط عطف فنی و عملکردی قابل توجهی دست یافته و در حال تکمیل تست تایید پیمانکار در منطقه آزمایش موشکی وایت سندز ارتش آمریکا است. این نقاط عطف نشان دهنده یک گام مهم به سمت عملیاتی شدن این سیستم راداری پیشرفته است.

LTAMDS  جدیدترین رادار دفاع موشکی ایالات متحده

 

 

LTAMDS نسل بعدی رادار دفاع هوایی و موشکی ارتش آمریکا است. این سیستم دارای یک رادار آرایه اسکن شده الکترونیکی ۳۶۰ درجه است که با گالیوم نیترید ساخت ریتون کار می کند. این فناوری پیشرفته، LTAMDS را به قابلیت های پیشرفته برای شناسایی و مقابله با طیف گسترده ای از تهدیدها، از هواپیماهای سرنشین دار و بدون سرنشین گرفته تا موشک های کروز، موشک های بالستیک و پرتابه های مافوق صوت مجهز می کند.

تام لیبرتی، رئیس سیستم های دفاع هوایی زمینی در ریتون، در این باره گفته است: «عملکرد قوی LTAMDS در این مرحله از آزمایش، نقطه عطف مهمی در مسیر دستیابی به سطح عملیاتی تا پایان سال جاری است. پیشرفت های صورت گرفته تا به امروز گواهی بر همکاری اشتراکی ما با ارتش آمریکا و تعهد مشترکمان برای به دست آوردن این قابلیت استثنایی برای نیروهای دفاع هوایی در سراسر جهان در اسرع وقت است».

LTAMDS  جدیدترین رادار دفاع موشکی ایالات متحده

 

آزمایش های موفقیت آمیز راستی آزمایی در منطقه آزمایش موشکی وایت سندز شامل چندین رادار بوده، به صورت فازی اجرا شد و در آن، پیچیدگی برای ارزیابی کامل ویژگی ها و قابلیت های پیشرفته LTAMDS افزایش یافت. در طول آزمایش، LTAMDS با سیستم فرماندهی نبرد دفاع هوایی و موشکی یکپارچه ارتش ادغام شد.

این سیستم راداری با تکمیل موفقیت آمیز ۱۱ سری ماموریت در طیف وسیعی از محیط های عملیاتی شبیه سازی شده، کارآیی خود را نشان داد. دستاوردهای قابل توجه این آزمایش ها شامل جستجو و ردیابی موفقیت آمیز اهداف متعدد، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهای بال ثابت و روتاری، موشک های کروز، و جانشین های موشک بالستیک تاکتیکی بود.

LTAMDS  جدیدترین رادار دفاع موشکی ایالات متحده

 

ساخت هر شش رادار تحت قرارداد اکتبر ۲۰۱۹ به پایان رسیده است و در حال آزمایش همزمان در سایت های متنوع آزمایشی متعلق به دولت و ریتون هستند. این فعالیت ها شامل یکپارچه سازی و فرآیندهای آزمایشی است که به صورت موازی انجام می شوند. این آزمایش ها در طول سال ۲۰۲۳ ادامه خواهند داشت که شامل آموزش استفاده کنندگان و ارزیابی های عملیاتی انجام شده توسط سربازان می شود. هدف این پروژه دستیابی به آمادگی قابلیت عملیاتی تا پایان سال جاری است.

در سال ۲۰۲۴، آزمایش های دقیق از جمله ارزیابی های صلاحیت محیطی و تحرک و آزمایش سیستم ادامه خواهد یافت. انتظار می رود این پیشرفت به قابلیت عملیاتی کامل در سال تقویمی کنونی منجر شود که نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در قابلیت های دفاع هوایی و موشکی ارتش آمریکا است.

LTAMDS  جدیدترین رادار دفاع موشکی ایالات متحده

 

LTAMDS ریتون نشان دهنده یک جهش اساسی در فناوری راداری، افزایش قابلیت های دفاعی و ارائه پاسخی قوی به تهدیدات نوظهور در سناریوهای جنگی مدرن است. سیستم دفاع هوایی LTAMDS یک سیستم متحرک با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر است که عمدتاً از موشک های پاتریوت استفاده می کند.

سنسور دفاع هوایی و موشکی ارتفاع پایین (LTAMDS) یک سنسور ۳۶۰ درجه مدرن و چند ماموریتی با درجه بالایی از عملکرد چندگانه، قابلیت همکاری با سیستم های دیگر و ماژولار بودن است. این اولین سنسوری است که به طور خاص برای عملیات در معماری دفاع هوایی و موشکی یکپارچه ارتش ایالات متحده طراحی شده و در برابر پیشرفته ترین تهدیدات از جمله موشک های بالستیک تاکتیکی، هواپیما و موشک های کروز دفاع می کند. مزیت این سیستم نسبت به سایر سیستم های رقیب از توانایی آن در تشخیص تهدیدات در دید ۳۶۰ درجه از میدان نبرد و در بردی فراتر از رادارها و سیستم های موشکی فعلی دفاع موشکی امروزی نشات می گیرد.

LTAMDS  جدیدترین رادار دفاع موشکی ایالات متحده

 

LTAMDS از فناوری گالیوم نیترید (GaN) به جای گالیوم آرسنید (GaS) در ماده نیمه هادی خود استفاده می کند که سرعت عملیات را بهبود می بخشد. مزیت دیگر GaN غیر از قدرت سیگنال بیشتر و حساسیت بالاتر ترنسمیترهای مبتنی بر GaN، این است که انرژی الکتریکی کمتری را به عنوان گرما نسبت به GaS هدر می دهد. با افزایش برد سیستم های موشکی تهاجمی در هر سال، تعهد ریتون به بهبود سیستم های گذشته خود شامل تمرکز بر تشخیص تهدیدات در فواصل بیشتر و از هر بردار حمله است.

LTAMDS از رادار باند C برای ماموریت اصلی خود استفاده می کند، با این حال، عملکرد فرکانس باند دوگانه یک ویژگی طراحی مهم برای پاسخگویی به نیازهای ارتش ایالات متحده برای پر کردن شکاف ها برای دهه های آینده است. LTAMDS از فرکانس های باند S و باند X برای ارتباطات موشکی استفاده می کند. سیستم چند باندی از قدرت فناوری GaN استفاده می کند و به LTAMDS اجازه می دهد تا مدولاسیون را برای وصل شدن به مجموعه متنوعی از سیستم های تسلیحاتی داشته باشد. فرکانس باند S برای نظارت و دستیابی به هدف ایده آل است در حالی که فرکانس برند X داده هایی برای تشخیص و کنترل آتش فراهم می کند.