ورود جنگندهای غربی به ایران (قسمت چهارم)

جمعه 27 تیر 1399 09:18 ق.ظنویسنده : MOSTAFA .

 

هواپیمای میراژ اف 1

دشمنی که دوست شد.

 

میراژ یك كابینه اف 1 سی كه مشخصات ان در زیر می اید قادر است عملیات رهگیری را در هرگونه شرایط جوی و در هر ارتفاعی انجام دهد و به جنگ افزارهای میراژ 3 مسلح است. میراژ اف 1 بی مدل دو كابینه این جنگنده، اولین پرواز خود را در 26 مه سال 1967 انجام داد.

میراژ F-1E از نوع رهگیر (دفاع هوایی)، ضربتی (بمباران هدفهای زمینی) و شناسایی (عكس برداری) است كه برای صادرات تولید میشود.  این مدل مجهز به ناو بری كامپیوتری است و در آن اطلاعات پروازی و جنگ افزارها برروی شیشه حجلوی خلبان (HUD) حك میشود.

میراژ F-1R یك كابینه (F-1CR نیروی هوایی فرانسه)قادر است در روز و شب عملیات مختلف شناسایی را  انجام دهد. میراژ F-1  با سوختگیری از هواپیمای تانكر  سی 135 اف تونسته است مجموعا 6 ساعت پرواز كند و مسافت 2700 مایل دریایی،  معادل 5000 كیلومتر را طی این مدت طی كند. كشورهای دارنده اف 1 عبارتند از : عراق، لیبی، مراكش، افریقای جنوبی و اسپانیا.


مدلهای مختلف و كشورهای استفاده كننده

تا آوریل 1985 مجموعا 690 فروند میراژ اف 1 سفارش داده شده بود. از این مقدار 252 فروند، از جمله شش مدل اولیه، برای نیروی هوایی فرانسه تولید شده بود و 439 فروند دیگر آن را كشورهای یونان، اكوادور، عراق، اردن، كویت، لیبی، مراكش ژ، قطر،افریقای جنوبی و اسپانیا خریداری كردند.

میراژ اف1 سی مجهز به رادار سیرانوی 4 ام ساخت شركت تامسون سی اس ف است كه كارایی خوبی در ماموریتهای رهگیری هوایی دارد.  ولی میراژ F-1CR2000 (مدل تغییر یافته سی برای نیروی هوایی فرانسه) دارای رادار سیرانوی 4 ام است كه امكانات زیادی را برای انجام ماموریتهای ضربتی را برای خلبان فراهم می آورد. مدل صادراتی اف 1 سی دارای رادار مشابه سیرانوی 4 و یا 4 ام است و مدلهای ئی هم مجهز به رادار سیرانو 4 ام –آر هستند. اما رادار طوری جاسازی شده است كه فضای كمتری را اشغال میكند.  میراژ  F-1EQ5 نیروی هوایی عراق موشك ضد كشتی اگزوست را با خود حمل میكند.

 

 

پیشرانه

میراژ F-1 به یك موتور اسنكما اتار 9K5 با قدرت كشش 15873 پوند با پس سوز مجهز است. ظرفیت بنزین در مخازن بالها 3750 لیتر است. همچنین سه مخزن داخلی  به علاوه یك مخزن خارجی سوخت مورد نیاز موتور را تامین میكنند.  كل ظرفیت سوخت داخلی این هواپیما برابر 4300 لیتر است.  تمام مخازن داخلی آن ظرف 6 دقیقه با فشار پر میشوند.  اف یك قادر به حمل دو مخزن سوخت خارجی با ظرفیت 1130 لیتر  در مقر های خارجی زیر بالها و یك مخزن با گنجایش 2200 لیتر در زبر شكم خود میباشد.  خرطوم سختگیری آن در قسمت  راست كابین خلبان تعبیه شده است.

جنگ افزار

میراژ اف یك دارای جنگ افزارهای استاندارد از جمله دو قبضه توپ 30 میلیمتری DEFFA 553 هریك با 130 تیر فشنگ در زیر بدنه است. علاوه براین، مقرهای نوك بالها مختص موشكهای هوا به هوا هستند. حداكثر ظرفیت حمل سلاح در این هواپیما برابر 6300 كیلوگرم ایت.  در ماموریتهای رهگیری دو موشك حرارتی ماترا 550 ماژیك و یا موشكهای حرارتی AIM-9 Side Winder را در مقرهای نوك بال و موشكهای راداری ماترا سوپر530 را در زیر بال حمل میكند.

در ماموریتهای ضربتی یك موشك اگزوست و یك موشك ضد رادار آرمات یا تا 14 عدد بمب 500 MK-82  پوندی (250 كیلوگرمی)، 3 عدد بمب تخریب كننده باند فرودگاه و 144 عدد راكت از نوع تامسون برانت را با خود حمل میكند.  به علاوه در ماموریتهای مختلف توانایی حمل وسایل زیر را دارا میباشد:

باكهای اضافی بنزین، تجهیزات لیزری همراه با موشك هوا به زمین AS-30 یا 400 كیلوگرم بمب لیزری، موشكهای هوا به سطح، دستگاههای هشدار دهنده علیه هر موج راداری كه هواپیما را تعقیب میكند، تجهیزات ضد جنگ الكترونیك (ECM & ECCM) ، چهار دروبین مادون قرمز  و معمولی، ‍چف و فلزهای حرارتی به ترتیب برای گمراه كردن موشكهای حرارتی و راداری را میتواند با خود حمل كند.

 

 

مشخصات هوپیما:

  • طول: 15 متر
  • عرض: 8.4 متر
  • ارتفاع: 4.5 متر
  • حد اكثر سرعت در اتفاع 36000 پایی: 2.2 ماخ
  • حد اكثر سرعت در ارتفاع كم: 1.2 ماخ
  • حداكثر وزن برخاستن: 32800 پوند.
  • وزن رزمی: 21000 پوند
  • وزن خالی: 16300 پوند
  • سرعت تقرب: 141 نات (260 كیلوتر در ساعت)
  • سرعت نشستن: 124 نات (235 كیلوتر در ساعت)

 

عراق و میراژ اف 1

 

         در سال 1980 عراق در حال برسی این جنگند بود. به دلیل روابط خوب صدام با فرانسه این جنگنده به سرعت به عراق صادر شد تا در نبرد با جنگندهای پرقدرت ایرانی به کمک نیروی هوای مغلوب عراق بشتابد

به دلیل اینکه هواپیماهای شوروی سابق در مقابل هواپیماهای قدرتمند ایرانی مغلوب شدند

و عراق به دلیل اینکه نیاز شدید به خلبان داشت و شوروی در این زمینه همکاری خوبی با عراق نداشت و مبلغی که برای آموزش ای خلبانها میشد در مقابل مبالغ هنگفت که شاه در زمان خود برای آموزش خلبانهای نیروی هوای صرف کرد بود هیچ بود و خلبانهای نیروی هوای ایران به راحتی میتوانستند از پس جنگندهای روسی و خلبانهای آماتور آن برآیند و حتی خلبانهای نیروی هوای با جنگند ه اف 5 جنگندهای پیشرفته میگ 25 و توپلف 22 را شکار کردند و لرزه به اندام صدام و حامیانش انداختن صدام با خرید این جنگند سعی بر این داشت تا بتواند تا حدودی موازنه جنگ را به نفع خود تغییر دهد که تا حدودی هم موفق بود

به دلیل فرسایش شدن جنگ و نبود مهمات و قطعات مورد نیاز در نیروی هوای ایران و ورود به خدمت جنگندهای پیشرفته میراژ اف1توانست تا اواسط سال 1983 /35 فروند جنگنده ایرانی

شکار کنند

 خلبانان میراژ اف در این سالها فقط توانستند شکار 6 جنگند ایرانی رو در حساب خود وارد کنند که به این ترتیب بود :2 فروند اف 4 ای . 2فروند اف 14 . 1 فروند اراف 4 .و یک فروند اف 5 ای. که فقط 2فروند آن توسط موشکهای سوپر-530 بود

اصلی ترین ماموریت این جنگند ها بر فراز خلیج فارس انجام شد و این ماموریت حمله به نفت کشها وسکوهای نفتی ایران بود

 اولین بار در 3 دکابر 1984 خلبان یک فروند  میراژ اف برای اولین بار روی یک ناوچه ایرانی موشک خود را لاک کرد اما به دلایل نامعلوم . احتمالا اشکال در سیستم هدفگیری  ناشی از ی س ام کشتی با تامکت موفق به شلیک نشد و به خانه بازگشت

اولین موفقیت در انهدام نفت کش در تاریخ14 فورال1985 هنگامی که کشتی نپتونیا  به      وسیله  میراژ اف نابود شد که اولین موفقیت این جنگند بود.

در مقابل هواپیمای افسانه ایران تامکت توانست جلوی نابودی تاسیسات نفتی و نفت کشها را بگیرد و عملا به تنهای توانست جلوی پیروزی عراق در جنگ را بگیرد و توانست امنیت هوای نفت کشها را برقرار کند.

وایران توانست به صدور نفت خود ادامه دهد.

هواپیمای میراژ اف1 در جنگ ایران و عراق به دلیل اینکه خلبانان نیروی هوای عراق نتوانستند از آن به صورت کامل استفاده کنند و تمام ظرفیت های آن را به کار گیرن نتوانست نقشه مهمی را ایفا کند .

    

میراژ اف 1ورو به ایران عزیز

این هواپیما درست هست که در مقابل ما جنگید ولی حالا جزوی از نیروی هوای کشورمان ایران هستش که در پایگاه چهاردهم شکاری مشهد به خدمت مشغول هستش این جنگند از سال 1991 به نیروی هوای کشورمان پیوست

با حمله آمریکا و نیرویهای ائتلاف به عراق در سال 1991 نیروی هوای عراق به دستور صدام هواپیماهای خود را به سمت ایران فرستاد تا از حملات نیروهای ائتلاف در امان باشه با ورود این جنگندها به ایران که در جنگ با عراق ضربات جبران ناپذیری رو خورد بود این هواپیماها را یه عنوان غنیمت جنگی به نیروی هوای خود اضافه کرد..

لیست که در ادامه آن را مشاهد میکنید لیست هواپیماهای پناهنده به ایران هستش :

 

لیست کامل جنگنده های پناهنده:
Su-20M به تعداد 4 فروند
Su-22M/UM به تعداد 40 فروند
Mirage F.1EQ/EQ-5 به تعداد 17 فروند
Mirage F.1BQ به تعداد 7 فروند
Su-24Mk به تعداد 24 فروند=طبق برخی آمار
Su-25K/UBK به تعداد 7 فروند
MiG-23BN به تعداد نا معلوم احتمالا کمتر از 15 فروند
MiG-29UB به تعداد تقریبی 4 فروند
Il-76MD/TD به تعداد تقریبی حدود 12 فروند
Il-76 Adnan 1 AEW به تعداد یک فروند
Il-76 Baghdad 1 به تعداد یک فروند
Boeing 747-200 به تعداد دو فروند
Boeing 707-320C به تعداد 1 فروند
Boeing 737-270 به تعداد 2 فروند
Lockheed 1329 Jetstar 8 به تعداد 1 فروند

 

از لیست فوق هواپیماهای غربی موجود در این لیست را مشاهد کرد:

 

Mirage F.1EQ/EQ-5 به تعداد 17 فروند

Mirage F.1BQ به تعداد 7 فروند

Boeing 747-200 به تعداد دو فروند
Boeing 707-320C به تعداد 1 فروند
Boeing 737-270 به تعداد 2 فروند

 

هواپیمای میراژ اف 1ای و بی

به تعداد 24 فروند به ایران وارد شده که در ایران هیچگونه آشنای با این هواپیما وجود نداشت و به دلیل توانایهای این هواپیما در زمین مورد علاقه نیروی هوای ایران و فرماندهان قرار گرفت ایران  در همان سال ایران با لیبی وارد مذاکره شده تا بتواند از این کشور کمکی بگیرد ولی به دلیل نبود امکانات و پرسنل متخصص ایران  این مذاکرات را ادامه نداد.

ایران در این زمینه از پاکستان در خواست کمکهای فنی کرد پاکستان به دلیل داشتن هواپیماهای مختلف میراژ  توانست تا حدودی پرسنل با استعداد ایرانی را با این هواپیما و سیستمهای مختلفش آشنا کند  ولی ایران نیاز بیشتری به این آموزشها داشت و برتی همین به صورت غیر مستقیم وارد مذاکر با فرانسه شد که خرید موشکهای اگزوسه از همین مذاکرات تامین شد

در ادامه ایران  اسکادرانهای از این جنگند را شرق کشور تشگیل داد ورسته فنی برای این جنگندها تعیین شد وخلبانهای این جنگندها را به پاکستان و لیبی فرستاد تا با این جنگندها آموزش ببینند .

در سال 1381 نیروی هوای از فرستادن خلبان به کشورهای دیگر برای این جنگند بی نیاز شده و در داخل کشور دورهای تخصصی این جنگند برگذارشدو ایران این جنگندها را به صورت رسمی اما با رعایت بسیار شدید حفاظت اطلاعات شروع کرد که اطلاعات گرفتن از وضعیت آنها را بسیار سخت کرد همراه هستش منابع خارجی در آمارهای مختلفی که هرسال ارائه میشود دربعضی از در خدمت بودن این جنگندها اظهار تردید کردند و اعلام کردن از رد خارج شد ولی این جنگندها در نهایت قدرت که یکی از پیچیدترین موارد نیروی هوای تبدیل شده یکی از فرماندهان نیروی هوای در جمع شخصی با پرسنل گفته بود که این جنگندها با موشکهای زد کشتی برای ناوها و کشتی های مهاجم در خلیج فارس آماده  شداند تا جهنمی از آتش را برسر نیروی هوای مهاجم بریزند

حتی در سال 1383 که به پایگاه مشهد رفته بودیم یکی از پرسنل میگفت که هواپیماهای میراژ اف1 رنگ آمیزی زیبای کرداند و بصورت کاملا عملیاتی در پایگاه میباشند .

و حتی خود پرسنل فنی  هم برای رفت آمد کنترل شدیدی میشن در سالهای گذشته یک فروند از این جنگند با شلیک قاچاقچیان مواد موخدر سوقط  کرد وتعداد موجود را به 23 فروند کاهش داد از بعد از این اتفاق موارد پروازی این جنگند به صورت کنترل شده انجام میشود.

همکنون تعداد 23 فروند تایید شد در ایران وجود دارد و مدارکی در مورد خرید این جنگند از لیبی نیز شنید میشود که تایید نشد است

نیروی هوای تعداد قابل توجهی موشک اگزوسه را با واسته از فرانسه خریداری کرد است


ادامه دارد .........

آخرین ویرایش: جمعه 27 تیر 1399 09:35 ق.ظ

 

 
img
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic