از زمان تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کرملین باید استراتژی جنگی خود را دائماً تغییر می داد چرا که نیروهای این کشور برای از بین بردن مقاومت شدید اوکراین دچار مشکل شده و متحمل خسارات سنگینی شده اند.

 

روسیه از آن زمان هم به تجهیزات نظامی مدرن و هم تسلیحات قدیمی دوران شوروی روی آورده تا بتواند ورق را به نفع خود برگرداند. در ادامه نگاهی به چهار سیستم نظامی کلیدی انداخته ایم که روسیه از آن ها برای این کار استفاده کرده است، از بالگردهای تهاجمی کا – ۵۲ گرفته تا هواپیماهای بدون سرنشین لنست.

کارآمدترین و موثرترین سلاح های روسیه در جنگ اوکراین

 

 

۱- هلیکوپترهای تهاجمی Ka-52 “Alligator”

کا -۵۲ یکی از بهترین و مانورپذیرترین هلیکوپترهای تهاجمی در جهان است. این هلیکوپتر قادر است تا سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و به یک توپ ۳۰ میلی متری مجهز است. همچنین می توان آن را با موشک های ضدتانک VIKHR، موشک های ATAKA، راکت انداز B۸V – ۲۰ و موشک های هدایت شونده ضدهوایی IGLA – V مجهز کرد.

روتور اصلی کواکسیال هلیکوپتر به قابلیت مانورپذیری آن می افزاید و آن را قادر می سازد تا در ارتفاع بالاتری نسبت به هلیکوپترهای تک روتور اصلی پرواز کند. کا -۵۲ از زمان شروع عملیات ضدحمله اوکراین خاری در چشم نیروهای این کشور بوده است و وزارت دفاع بریتانیا آن را “یکی از مهم ترین سیستم های تسلیحاتی” در عملیات های روسیه در اطراف استان زاپوریژژیا در جنوب اوکراین خوانده است.

این هلیکوپتر مسئول نابود کردن خودروهای زرهی پیاده نظام مانند خودروی زرهی بردلی ساخت آمریکا و تانک هایی مانند لئوپارد ۲ آلمانی عنوان شده است. به گزارش فوربس، اما ناوگان کا -۵۲ روسیه در طول جنگ به شدت ضربه خورده و از نظر تعداد کاهش یافته است، چرا که سیستم های دفاع هوایی اوکراین از جمله استینگر های آمریکایی در مبارزه با این هلیکوپتر بسیار موثر بوده اند.

کارآمدترین و موثرترین سلاح های روسیه در جنگ اوکراین

 

۲- میادین مین گسترده

ضدحمله اوکراینی ها توسط میدان های مین عمیق و گسترده روسیه نیز متوقف شده است، مانع بزرگی که برخی از نیروهای اوکراینی را مجبور کرد خودروهای زرهی غربی خود را رها کرده و با پای پیاده به جلو حرکت کنند.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در این باره گفته است: «وسعت میدان های مین روسیه، اوکراین را به مین گذاری شده ترین کشور جهان تبدیل کرده است و برخی سربازان در برخی مناطق خاص پنج مین به ازای هر متر مربع کشف کرده اند».

دانیلوف تصریح کرده است که تعداد مین های روسیه “دیوانه کننده” بوده و بر اهمیت حفظ جان سربازان خط مقدم برای اوکراین تاکید کرد: «وظیفه اصلی ما حفظ جان افراد در جبهه است. ما باید درک کنیم که دشمن به خوبی برای این رویدادها آماده شده است و تعداد زیادی از مناطق را مین گذاری کرده است».

کارآمدترین و موثرترین سلاح های روسیه در جنگ اوکراین

 

۳- پهپادهای لنست

روسیه همچنین از هواپیماهای بدون سرنشین کوچک “کامیکازه” مانند هواپیمای بدون سرنشین Lancet برای حمله به خودروهای زرهی اوکراین، واحدهای توپخانه و دیگر تجهیزات نظامی بهره برده است. لنست که توسط یکی از زیرمجموعه های شرکت تولیدکننده سلاح کلاشنیکف روسیه تولید می شود، برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد.

روسیه در حال حاضر از نسخه ارتقا یافته این هواپیمای بدون سرنشین موسوم به لنست ۳ برای حمله به اهدافی در اوکراین استفاده می کند.

جیمز پاتون راجرز، متخصص هواپیماهای بدون سرنشین در دانشگاه دانمارک جنوبی، پیش تر گفته بود که این نسخه قابلیت حمل بار بیشتری دارد و به طور بالقوه امکان عملیات دید اول شخص را فراهم می کند که دقت آن را افزایش می دهد.

به گزارش فوربز، لنست – ۳ بردی در حدود ۴۰ کیلومتر دارد، وزن آن در حدود ۳۵ پوند (۱۵ کیلوگرم) است و با سرعتی در حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کند. پاتن راجرز می گوید که این پهپاد در برابر اهدافی مانند تانک های قدیمی تر، خودروهای زرهی سبک و سیستم های توپخانه ای بسیار موثر بوده است.

 

۴- بمب های دوران شوروی

روسیه همچنین در حال استفاده از بمب های هوایی دوران اتحاد جماهیر شوروی برای پرتاب از هوا به کمک سیستم های تسلیحاتی مدرن است. اولکسی ملینک، کارشناس نظامی مرکز رازومکوف در اوکراین، گفته است که بمب های روسی به دلیل دشواری رهگیری شان، چالش مهمی برای اوکراین ایجاد می کنند.

به گزارش نیویورک تایمز، این بمب ها که بین ۵۰۰ تا ۱,۵۰۰ کیلوگرم وزن دارند، تنها برای مدت کوتاهی در هوا بوده و فاقد سیستم های پیشرانه ای هستند که موشک های مدرن دارند، موضوعی که ساقط کردن آن ها را تقریباً غیرممکن می سازد. بر اساس این گزارش، روسیه همچنین برخی از این موشک ها را تغییر داده است تا بتواند مسافت های طولانی را طی کند.