در حالی که اوکراین قرار است موشک های تعیین کننده MGM-140 ATACM آمریکا را دریافت کند، روسیه ممکن است با حملات موشکی ناتوان کننده ای در عمق خاک خود مواجه شود. این موشک ها سه برابر سریع تر از موشک های مرگبار Storm Shadow ساخت بریتانیا هستند که عامل برخی از ویرانگرترین ترین حملات به نیروهای پوتین بوده اند.

 
ویژگی های موشک های بالستیک آمریکایی ATACM

 

موشک های ATACMS (سیستم های موشکی تاکتیکی ارتش) می توانند به کلاهک ۲۲۵ کیلوگرمی مجهز شوند و تنها در پنج دقیقه بیش از ۳۰۰ کیلومتر را طی کند. با سرعت ۳,۶۸۰ کیلومتر بر ساعت، می توان از آن ها برای حملات دقیق در خطوط مقدم نبرد در تعداد فراوان استفاده کرد.

 

این موشک ها همچنین می توانند صدها «ریز بمب» کوچک تر را حمل کنند که می تواند ضربه ویرانگری به مناطق وسیع تر وارد کنند. با این حال، این موشک ها هر کدام ۱.۳ میلیون دلار قیمت دارند و وزن آن ها تقریبا ۱,۶۳۳ کیلوگرم است.

ویژگی های موشک های بالستیک آمریکایی ATACM

 

MGM-140 ATACM یک موشک تاکتیکی بالستیک زمین به زمین کوتاه برد، با لانچر متحرک، سوخت جامد است که اولین بار در سال ۱۹۹۱ در جنگ اول خلیج فارس به کار گرفته شد. طول این موشک ۳.۹۸ متر و قطر آن ۰.۶۱ متر است. برد انواع مختلف این موشک نیز بین ۱۶۵ تا بیش از ۳۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

ویژگی های موشک های بالستیک آمریکایی ATACM

 

پس از استقرار این موشک های آمریکایی در اوکراین، سربازان این کشور قادر خواهند بود موشک های ATACM را با پرتابگر توپخانه موشکی M-142 Himars که در حال حاضر در میدان نبرد مورد استفاده قرار می گیرد پرتاب کنند.

ویژگی های موشک های بالستیک آمریکایی ATACM

 

و این موشک ها قادر به رسیدن به پل کریمه هستند که پیش از این توسط موشک های سایه طوفان بریتانیا به شدت آسیب دیده است. این موشک ها همچنین توان رسیدن به تمام مناطق ضمیمه شده توسط روسیه از سال ۲۰۱۴ و همچنین رسیدن به خاک بلاروس، متحد روسیه که گفته می شود پوتین در آن سربازانی در حالت آماده باش دارد، را دارند.

ویژگی های موشک های بالستیک آمریکایی ATACM

 

اوکراین در هفته های اخیر با کمک مهمات های غربی حملات مرگباری را علیه روسیه انجام داده است. گفته می شود که افسران روسی که “اطلاعات محرمانه” را به اوکراینی ها داده بودند، که منجر به حمله ای مرگبار به پایگاه نیروهای دریایی روسیه در دریای سیاه شد. گمان می رود که در این حمله موشکی به پایگاه نیروی دریایی روسیه در کریمه ۳۳ سرباز روس کشته و صدها تن دیگر زخمی شده باشند.

در تصاویر ویدیویی منتشر شده از این حمله، دود سیاهی از ساختمانی در کریمه به چشم می خورد که مورد حمله موشک سایه طوفان قرار گرفته و اوکراین مدعی است که در این حمله، فرمانده ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه کشته شده است.