ورود جنگندهای غربی به ایران ( قسمت سوم)

پنجشنبه 12 تیر 1399 03:18 ب.ظنویسنده : MOSTAFA .

 

اف 14 هواپیمای افسانهای

 

نیروی هوای آمریکا در سال 1971 پرندی را درآسمان خود به پرواز درآورد که نام آن ترس در دل هر خلبانی میندازد

این پرند که به تامکت شهرت یافت در سال 1971 اولین پرواز خود را انجام داد و برای نیروی دریای آمریکا ساخته شد

در اواخر دهه 60 واوایل دهه 70 نیروی هوای آمریکا مناقصه ای را برای خرید جنگندی ناو نشین انجام داد و در این مناقصه شرکت گرومن که مشکلات مالی داشت برند این مناقصه شد

این شرکت هزینه ساخت این جنگند را 7میلیون دلار اعلام کرد

ولی با ساخته شدن تنها چند فروند به علت بالا بودن هزینه در آستانه ورشکستگی قرار گرفت

و به علت طولانی شدن نیروی دریای نیز به آن بد بین شد

در این هنگام شرکت گرومن توانست با متقاعد کردن شاه ایران او را به خرید این جنگند

دعوت . شاه نیز با خرید این جنگند به کمک گرومن آمد

در این هنگان دولت وقت آمریکا مشکلات پیش روی این خرید را برداشت

به صورت دولت ایران سفارش خرید 80 فروند از این جنگنده را به ارزش 2 میلیارد دلار با این شرکت امضا کرد

تا سال 1978 79 فروند از این جنگند به ایران تحویل داد شده و شرکت گرومن از روشکستگی رهای پیدا کرد

چندین فروند باقی ماند به دلیل اوضاع انقلاب تحویل داد نشد

 

خصوصیات اف 14 این جنگند را به یکی از منحصر به فرد ترین جنگندهای تاریخ دنیا تبدیل کرد است

این جنگند با رادار قدرتمند خود میتواند 14 هدف را بصورت همزمان هدف گیری و با 6 هدف درگیر شود

         

در زمان خرید اف 14 ایران چندین دلیل برای خرید یک جنگنده پرقدرت که میتوانست در مقابل هرهواپیمای مقابله کند داشت در آن زمان هواپیماهای اف 15 ایگل و اف 14 تامکت را پیشنهاد دادند که اف 14  پذیرفته شده شوروی در زمان با میگهای 25 خود که سریعترین جنگند دنیا بود

به دفعات حریم هوای ایران را نقص کرد و به شناسای خود میپرداخت

با خرید این گربه افسانه و تعقیب یک میگ25 دیگر شوروی به حریم ایران تجاوز نکرد

دلیل دیگر عراق بود که با ایران مشکلاتی داشت و در حال خرید جنگند میراژ اف  بود ایران نیاز به یک جنگند پرقدرت را احساس میکرد

2 فروند از این جنگند در سال 1976 وارد ایران شدند و تا پایان دوره شاه در ایران 79 فروند تحویل داد شد.

پرسنل پروازی و فنی این جنگند بهترین پرسنل نیروی هوای ایران بودند و از بهترین افراد

نیروی هوای بودند که در تمام زمینه ها گزینش شده بودند

نخستین گروه از استادان آمریکای در سال 1354به ایران وارد شدند . وپس از بازدید از مراکز آموزشی و آماد سازی طرح به آموزشی تاپیش از تامکت به ایران برای آموزش دوره باز آموزی به آمریکا باز گشتند.

از اوایل اردیبهشت سال 1355 تا یهمن سال 1357 تعداد 27 استاد پرواز آمریکای  به صورت دائم در پایگاه هشتم شکاری حضور دائم داشتند و زیر نظر فرماند نیروهای آمریکای عمل میکردند

 

در فروردین ماه 1355 ، سومین دسته خلبانان نیروی هوایی برای آموزش به پایگاه هوایی میرامار گسیل شدند . این گروه که در زمان پیش بینی شده آموزش خود را به اتمام رسانده بودند. موفق گردیدند در تعدادی از مانورهای مشترک به همراه خلبانان نیروی دریایی، نیروی هوایی، سپاه تفنگداران و گارد ساحلی ایالات متحده تمرینانی را انجام دهند.

تا آذرماه 1355 آموزش نفرات فنی تقریبا به اتمام رسیده بود. در طول 2 سال 110 الی 120 نفر آموزش دیده و 100 نفر مشغول آموزش بودند . با تمام این اوصاف ، در هنگاه شروع زندگی F-14 در ایران ، نفرات فنی برای نگهداری این جنگنده پیچیده به مشکلات زیادی برخورد کردند. با توجه به  بروز مشکلات عمده در زمینه تعمیر و نگهداری تامکت در ایران، گرومن بلافاصله گروه هایی متشکل از کارشناسان فنی را برای آموزش شیوه های عیب یابی و فرآیند های جلوگیری از ایجاد خسارات در سامانه ها به ایران فرستاد و این گروه ها آموزشهای ویژه ای در ایالات متحده دیده بودند.

تا پایان سال 1356 5500 خلبان آماده و 13000 پرسنل فنی در تمام بخشهای  نیروی هوای استفاده میشد که  میتوان از این محور هم   نیروی پرقدرت دانست 

هواپیمای تامکت که تا سال 1356 کاملا به صورت عملیاتی در آمد بود و میتوانست نقش مهم خود را به صورت بسیار گسترد به کار گیرد .

فونیکس تک خال آسمانها

هنگام با تحویل تامکت به ایران موشکهای بسیار پرقدرت و دوربرد فونیکس که دوربرد ترین رکورد شکار در جهان در دستان این جنگند میباشد را تحویل گرفت که تعداد 750 فروند موشک فونیکس تعداد 250الی  285 فروند تحویل شد

این جنگند میتواند موشک فونیکس را به سوی هدف پرتاب و بعد در پایگاه خود پارک کرد و  هدف در آسمان نابود شود.

تا سال 1979 285فروند از این موشک که دوربرد ترین موشک جهان لقب گرفته به ایران تحویل شده بود

البته امارهای در مورد تعداد 250 فروند نیز وجود دارد

در سال 2005 میلادی سناتور فرانک دگلاس سناتور دموکرات کنگره اعلام کرد سازمان مرکزی آمریکا اخباری دارد که ایران از طریق دلالان اسلحه تعدادی موشک و قطعات اف 14 را خریداری کرد

و ایران توانسته موشکهای مدل (ای) را به مدل (سی ) ارتقا دهد و گزارشهای نیز اعلام شده که ایران نوع بومی این موشک را ساخته است

با توجه به اجرای برنامه هایی نظیرهاوک در نیروی هوایی ایران باید موجودی فونیکس را بسیار پائین دانست

با وجود اینکه تعداد  130هواپیما و هلکوپترهای که مستقیم با موشک فونیکس منهدم شده و 30تا40فروند موشکهای که از جنگندهای عراقی شلیک شده بود و بوسیله فونیکس نابود شده بود و با در نظر گرفتن این مسئله حدود 150تا 170 فروند موشک شلیک شده است ومابقی در نیروی هوای موجود میباشد که مشگلات فراوانی دارد

البته آمار فوق تائید نشد است و توسط منابع خارجی اعلام شده است.

 

وقتی به آمار ثبت شدهء این هواپیمای محبوب، نگاهی می‏اندازم، احساس می‏کنم به این هواپیما، دارای قابلیتهای بسیار استثنایی می‏باشد که آن را از سایر هواپیماهای شکاری متمایز می‏سازد. ما از تامکت به عنوان اسکورت جنگنده‏ها و تانکرها بهره می‏بردیم و در بسیار از ماموریتها، تامکت، وظیفهء یک آواکس کوچک را برای محافظت هوایی و زمینی نیروهایمان، به انجام می‏رساند هیچ سیستم دفاع هوایی که مستحکم‏تر و موثرتر از تامکت باشد، وجود ندارد

 

 

مشخصات موشک فونیکس

 

اف 14 ها  در جنگ

نیروی هوای عراق در جنگ با ایران هیچ وقت نتوانست حریفی برای اف 14 ها پیدا کنند از

هواپیمای سوپر استاندارد گرفته تا میراژاف 1 وهواپیماهای شوروی نتوانستند حریفی پرقدرت برای تامکت باشند. البته در برهی از جنگ هواپیماهای میراژاف1 عراقی با شیوه ای که در ارتفاع بسیار پائین پرواز کرد و تامکت ها در این حالت دید کافی نداشت  با شلیک موشک تعدادی از این پرند پرقدرت را شکار کردند.

که با  تدبیر خلبانهای نیروی هوای وپرسنل فنی این شیوه را با  ترفندهای مختلف ناکام گذاشتند

و دیگر تامکت با این روش شکار نشد.

در کل تمامی خلبانان نیروی هوای عراق میدانستند که باید در مقابل اف 14 و موشک فونیکس تسلین شوند و تا اف 14 ایران را در منطقه میدیدن فرار میکردن .

و فرماندهان عراقی دستور داد بودند که در صورت بودن تامکت در منطقه فورا آن منطقه را ترک کنید.


 از شکارهای بزرگ اف 14 میتوان

 130شکار ثبت شد که از انواع میگ 21و29و23و25و هواپیمای میراژ اف 1و هلکوپترهای میل و... اشاره کرد که آماری افسانه ای میباشد

در کل تعداد 13فروند هواپیمای اف 14 ایرانی از سال  1977 تا به حال ساقط شده است که 2 فروند قبل از انقلاب

4 فروند در جریان جنگ با عراق و مابقی به خاطر نقص فنی میباشد

 

البته این آماری که در جدول زیر میبینید منابع معتبر آن را تاییید نکرداند.

 

 

   

     تعداد

 

 نوع هواپیما

   

        دلیل سقوط

  منطقه 

 

   سال

  1 فروند

      تامکت

     میراژاف1

جنوب

1982

  1 فروند

      تامکت

     میگ 21

جنوب

1983

  2 فروند

      تامکت

   پدافند عراق

غرب

1983

  1 فروند

      تامکت

در نبرد داگ فاید ساقط شد

جنوب

1983

  1 فروند

      تامکت

      علت نامعلوم

غرب

1983

  1 فروند

      تامکت

    مفقود شدن

-----

1984

  1 فروند

      تامکت

    مفقود شدن

-----

1984

  3 فروند

      تامکت

    مفقود شدن

جنوب

1984

 

 

تمام نیروی هوای عراق با تمام تجهیزات مدرن خود نتها توانست 4 فروند تامکت را شکار کند که آماری بسیار جالب میباشد .

البته میتوان ادعا کرد که اگر تمام قدرت تامکتها را در جنگ وجود داشت و با مشگل قطعه و موشک مواجه نبود شاید حتی آماری تخیلی را به ثبت میرساند.

در کل به ازای هر جنگنده ساقط شده تامکت 30 تا 40 فروند جنگند عراقی نابود شده است

البته در مورد سوقط تامکتها میتوان گفت که فقط 4 فروند به صورت رسمی و تایید شد به وسیله پرندهای عراقی و پدافند آن شکار شده است و مابقی به دلیل  نبود قطعات و پشتیبانی فنی بود

ساقط شده است.

در کل هواپیمای تامکت به تعداد 79 فروند تا پایان سال 1979 به ایران تحویل داد شد. تعداد285 فروند موشک فونیکس نیز دریافت شد.

 


آخرین ویرایش: پنجشنبه 12 تیر 1399 03:42 ب.ظ

 

 
img
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic