ام‌کی ۱۹ یک نارنجک انداز خودکار ۴۰ میلیمتری قابل حمل توسط نفر است که در خلال جنگ ویتنام توسعه یافت و از سال۱۹۶۶ توسط صنایع سایکو آمریکا تولید می‌شود و تا امروز به‌عنوان یک سلاح کاربردی و مؤثر در ارتش ایلات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

نارنجک انداز تمام اتوماتیک Mk 19 توسط تسمه تغذیه می‌شود؛ این مکانیزم توسط اکثر تیربارها استفاده می‌شود. به این صورت که فشنگ، گلوله یا نارنجک بر روی تسمه‌ای قرار می‌گیرد و این تسمه بر روی تیربار محکم میشود، سپس با هر بار شلیک تسمه با داخل کشیده میشود وگلوله در حالت آماده به شلیک قرار می گیرد. خنک کاری Mk 19 به وسیله هوا انجام می‌شود و از سیستم مستقیم فشار باروت برای مسلح شدن استفاده می‌کند.

ام‌کی ۱۹ توان اسمی شلیک ۳۲۵ تا ۳۷۵ نارنجک در دقیقه را دارد، اما توان عملی این نارنجک اندازه ۶۰ نارنجک در دقیقه در صورتی که بخواهد سریع عمل کند و ۴۰ نارنجک در دقیقه در صورتی که بخواهد بطور مداوم شلیک کند، است. این سلاح هر نارنجک را حداکثر به فاصله ۲۲۱۲ متری پرتاب می‌کند، اما برد مؤثر آن ۱۵۰۰ متر است. نزدیکترین فاصله ایمن برای پرتاب نارنجک ۷۵ متر در میدان نبرد است، اما در تمرین‌ها کمتر از ۳۱۰ متر اجازه پرتاب به نیروها داده نمی‌شود. این سلاح از یک شعله پوش برای کم کردن اثر حرارتی دهانه سلاح و همچنین از یک دوربین دید در شب که بر روی ریل پیکاتینی نصب شده نیز استفاده می‌کند.

نارنجک‌انداز خودکار Mk 19 جایگزین نارنجک‌انداز چندگانه دستی Mk 18 شد و در سال ۱۹۷۰ نمونه‌ای با نام Mk 19 Mod3 در جهت بهبود عملکرد سلاح نیز توسعه پیدا کرد. MK19 توسط صنایع دفاعی ساکو تولید می‌شود. صنایع دفاعی ساکو امروزه زیرمجموعه و یکی از بخش‌های مهمات و سیستم‌های تاکتیکی جنرال دینامیک است.

نارنجک‌انداز Mk 19 یک اسلحه قابل حمل توسط نفر با لگد بسیار نرم است که بر روی سه پایه و وسیله نقلیه نصب می‌شود. با توجه به وزن ۳۵/۲ کیلوگرمی این سلاح بدون سه پایه و وزن ۶۲/۵ کیلوگرمی آن با سه پایه، ترجیح نیروها برای استفاده از این نارنجک انداز در حالت نصب بر روی خودرو است.

این نارنجک‌انداز از نارنجک M430 با کالیبر ۴۰×۵۳ میلیمتر استفاده می‌کند که قدرت انفجاری بالایی دارد و نفرات دشمن را در شعاع ۵ متری زخمی می‌کند. نارنجک M430 توان نفوذ در ۵۱ میلیمتر فولاد را دارد. این سامانه از نارنجک M430A1 نیز استفاده میکند که توان نفوذ به ۷۶ میلیمتر فولاد را دارد. در نتیجه این نارنجک توان آسیب رساندن به انواع خودروهای زرهی سبک را دارد. خشاب این خمپاره انداز شامل ۳۲ تا ۴۸ نارنجک است، که در خشاب جعبه‌ای با وزن ۱۹ تا ۲۷ کیلوگرمی عرضه می‌شود.

 

 

ویدیویی از نحوه عملکرد و استفاده از نارنجک انداز MK19

 

 

در نوامبر ۲۰۱۴، جنرال داینامیکس با شرکت سنگاپوری Advanced Material Engineering Pte Ltd که یکی از شرکت‌های تابعه Singapore Technologies Kinetics است، قراردادی برای ساخت مهمات انفجاری ۴۰ میلیمتری برای ارتش ایالات متحده منعقد کرد. این نارنجک انفجاری ۴۰ میلیمتری جدید از فیوز قابل برنامه‌ریزی و مبتنی بر زمان استفاده می‌کند. در این مهمات زمان رسیدن به هدف و انفجار آن محاسبه میشود و پس از شلیک تا صفر شمارش معکوس می‌کند تا در نقطه هدف مورد نظر در آسمان منفجر شود. این مهمات که با نام Airburst round شناخته می‌شود، در بالای سر نفرات پیاده دشمن منفجر می‌شود و به‌دلیل داشتن ترکش‌های زیاد آسیب بیشتری را به آنها وارد می‌کند. همچنین میتوان از این نارنجک بر علیه انواع پرنده‌های بدون سرنشین با ارتفاع پروازی کم استفاده کرد؛ انفجار در نزدیکی هدف و ترکش‌های ساطع شده از آن منجر به آسیب به پرنده مورد نظر خواهد شد.

ارتش ترکیه در “سامانه ضد پهپاد کوچک (C-UAS) شاهین” خود از نارنجک‌انداز Mk 19 بهره میبرد. این سامانه توسط شرکت تسلیحاتی Aselsan توسعه یافته است. سامانه شاهین از جولای ۲۰۲۲ میلادی وارد خدمت نیروهای مسلح ترکیه شده است. در سامانه شاهین از مهمات ۴۰ میلی متری “اتم” ساخت Aselsan برای نابودی پهپادهای کوچک و متوسط با ارتفاع پروازی کم در فاصله ۷۰۰ متر استفاده می‌شود.

تصویری از چگونگی عملکرد نارنجک انداز MK19 بر روی سامانه پدافندی شاهین و نارنجک اتم بر علیه نیروی دشمن در جان پناه

مشخصات نارنجک انداز Mk 19:
نوع: نارنجک انداز خودکار
ساخت: از سال ۱۹۶۶
تولید کننده: صنایع ساکو
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
طول: ۱/۰۹ متر
وزن: ۳۲ کیلوگرم بدون سه پایه و ۶۲/۵ کیلوگرم با سه پایه
برد: ۲۲۱۲ متر
برد مؤثر: ۱۵۰۰ متر
مهمات: نارنجک ۴۰ میلیمتری M430 و M430A1