جنگنده ی F.35 (با اسم آزمایشی x.35) نتیجه ی مناقصه ی جنگنده ی ضربتی مشترک(JSF) با اسم کامل(Joint Strike Fighter) می باشد اما کلیات طرح JSF به سالهای 86 تا 91 باز میگردد که در آن زمان به دنبال اعلام نیاز نیروی دریایی و هوایی برای جنگنده ای کم هزینه با کارایی بالا(و همچنین کم پیدا) برای جایگذینی جنگنده های F.14 و F.16 و F.18 شکل گزفت(البته از همان ابتدا برنامه ریزی برای سه مدل از این جنگنده بود که در ادامه خواهید خواند) در ابتدا سه گروه برای این پروژه اعلام آمادگی کردند شامله 1.لاکهید مارتین 2.بویینگ 3.ترکیب مکدانل داگلاس و نورثوپ گرومن به همراه هوافضای انگلیس البته گروه سوم بدلیل ور شکست شدن مکدانل داگلاس از میدان خارج شد و تنها گرومن توانست در طرح شریک شود و این اولین بار بود که یک هوا پیما برای سه نیرو طراحی می شد(نیروی هوایی دریایی و سپاه تفنگداران دریایی) در سال 98 هر دو شرکت بویینگ و لاکهید اقدام به نمایش پیش نمونه های خود نمودند X-32 مربوط به بویینگ معروف به قورباقه ی چاق(اصلا جنگنده ی خوش استیلی نبود) و طرح X-35 شرکت لاکهید که در نهایت لاکهید بدلیل برتری های طرح پیشنهادی مناقصه را برد اما دلایل برتری:طرح فن متحرک لاکهید بسیار بهتر از طرح تولید مستقیم نیرو در X-32 و اما دیگر دلایل ریسک فنی طرح لاکهید کمتر بود هزینه ی نگهداری کمتر و قدرت رانش بیشتر دانست
اما ویژگی های خود جنگنده F.35 قرار است در سه مدل ساخته گردد
مدل A که برای نیروی هوایی در نظر گرفته شده و جنگنده ای باقابلیت پروازی عادیست و قرار است جایگزین فالکن (F.16) و A.10 گردد
مدل B که برای سپاه تفنگداران دریایی(USMC) طراحی شده و دارای برد زیاد و قابلیت نشست و برخواست کوتاه برای جایگزینی هاییر در نظر است
مدل C که برای نیروی دریایی (USN) و نیروهای انگلیسی در نظر گرفته شده که دارایی قابلیت ناو نشینی و نشست و برخواست کوتاه است
در مورد کم پیدایی جنگندهی F.35 بجز در مدلB بدلیل عدم نیاز جنگنده ای کم پیداستاز اصول کم پیدایی این جنگنده می توان به اسستفده از بدنه ی تقریبا یک پارچه اشاره کرد بدین معنی که ساختار بال با بدنه یکپارچه است بو بداخل بدنه فرو می رود(برخلاف جنگنده های کنونی)در بدنه ی F.35 به میزان قابل توجهی از مواد مرکب استفاده گردیده که این به صرف هزینه ی کمتر و نگهداری آسانتر کمک مینماید پسگرایی بال و دم نسبت به لبه ی جلویی 35 درجه و نسبت به لبه ی عقبی 15 درجه است سکانهای عمودی ثابت هواپیما دارای پسگرایی تا 35 درجه و انحراف تا 25 درجه هستند(بعد از مدتها یک جنگندهی مدرن بر سلطه ی بیش از 50 ساله ی بالهای پسگرا خاتمه داد)
اما موتور این جنگنده از موتور F.119 ساخت شرکت پرات اندویتنی استفده می کند نکته جالب در مورد این موتورها این است که با وجود فناوری پیشرفته و کارآمد آن، قیمت پایین تری نسبت به موتورهای دیگر دارد و نگهداری آن نیز راحتر است هرکدام از موتورها نیروی پیشرانی به اندازه 15420 کیلوگرم و با استفاده از پس سوز (afterburner) این نیرو به 22675 کیلوگرم می رسد.
ساخت رادار F-35 را بخش سیستم های الکتریکی شرکت نورثروپ گرومن عهده دار است و برای این کار شرکت گرومن دست به گسترش رادار APG-77 زده است و با مدرن کردن آن امیدوار است که هوشمندترین رادار در حال حاضر راطراحی کند البته هیچگاه از توانایی های کامل این رادار در انواع صادراتی استفاده نخواهد شد(شمار انتنهایی رادار از 62 برای رپتور به 21 برای F-35 کاهش یافته) گفته میشود F-35 به تجیزات داخلی الکترونیک یکپارچه مجهز است(همانند رپتور) که برای کاهش هزینه ها در تمام جنگنده ها از تجیزات استاندار استفاده خواهد شدهمچنین این جنگنده به همراه رادار خود از سامانه ی SA برای هرچه راحت تر کردن کنترل رادار بهره میبرد که این سامانه وضعیت آسمان نبرد دستورات و اجازه ی شلیک موشکها و اسکن زمینی و... را اجام می دهد و گذارش می نمایداز دیگر سامانه ها میتوان به سامانه ی جلونگر فروسرخ که به منظور پرواز در ارتفاع پایین و آشکار سازی عوارض زمینی و پدافن های دشمن استفاده می شود نام برد
اما تسلیحات F-35 دارای یک محفضه ی جنگ افزاری در زیر بدنه است که برای منظور های کم پیداییست در صورت عدم لزوممی تواند از آویزگه های زیر بال نیز بهره ببرد
در بعد کوتاه برد از موشکهای رایج ساید وایندر (احتمالا در دو مدل X و M )استفاده خواهد کرد و در بعد میانبرد از امرام استفاده میکند(احتمالا از مدل C که از یک جستجو گر چند طیفی برای ردگیری موشکهای کروز کم پیدا بهره میبرد)
اما تسلیحات اصلی جنگنده (چون وضیفه ی اصلی این جنگنده نقش هجومی و ضربتیست)از انواع -55/78/87 CBU(این ها بمب های خوشه ای با قدرت انفجاری ار حداقل22 کیلوگرم این بمب ها بمب های هوا انفجاری هستند و قبل از رسیدن به زمین منفجر میشوند و تاثیر هولناکی بر روی وصایل زرهی و بخصوص نفرات پیاده دارن چیزی شبیه مین در روی زمین بقدر وحشتناک هستند که از آنها برای پاکسازی میادین مین استفاده میشود) تا بمب های هدایت دقیق (GBU) و درنهایت یکی از هولناک ترین بمب ها بمب های سری JADAM (مانند سری GBU) این بمب ها ترکش شونده برای منظور ها تهاجمی مستقیم استفاده میشوند و درنهایت بمب های DAACM که برای تهاجم علیه فرودگاه ها کاربرد دارند و انواع موشکهای هوابه زمین باضافه ی یک توپ 27 میلیمتری ماوزر در نمونه های عادی و درنمونه های عمود پرواز از توپ های غلافدار استفاده میکند
درنهایت طبق برنامه ریزی ها قرار است مدل های A درسال ۲۰۱۱ میلادی با قیمت ۴۰ میلیون دلار به فروش برسند و مدل CوB نیز در سال 2012 وارد خدمت شوند به هر حال این نوید تولد آینده ی جنگنده های نوین است

بسیاری معتقدند این دو جنگنده بسیار به هم شبیه هستند اما تفاوتها و شباهتها ورودیهای هوای کناری (بعدا تغییراتی کرد) دماغه و بال ذوذنقه ای و سکان عمودی دم مشابه هستند ولی از نظر کلی با وجودی که رادار F-35 برداشتی با ماهیتی نا معلوم از رادار رپتور است تنها 40 تا 50 دصد توانایی آن راداراست و از نظر پنهانکاری اگر ما رپتور را یک توپ بیسبال در نظر بگیریم F-35 حکم توپ فوتبال را دارد و بازتاب راداریش بیشتر است
در مدیریت جنگ های نوین قرار است هر F-35 بتواند نقش 2 جنگنده ی F/A.18 را بخوبی ایفا کنددر حالی که حداقل دو فروند F-35 برای ایفای نقش یک رپتور نیاز است


جنگنده F35 ملقب با صاعقه 2 یک جنگنده همه کاره

جنگنده F35 ملقب با صاعقه 2 یک جنگنده همه کاره از طرحی مشترک توسط دو شرکت بزرگ هواپیما سازی آمریکا به منظور ضربه زدن سریع به دشمن طراحی و در نهایت توسط شرکت Pratt & Whitney ساخته می شود . این هواپیما بعد از پرواز اولیه نامزد گردید که در سالهای آینده 70 تا 90 درصد قدرت نیروی هوایی و دریای امریکا را در اختیار بگیرد . کل طرح ریزی اولیه این هواپیما برداشتی متفاوت از جنگنده F22 می باشد . تمامی مدلها مجهز به دوربین مادون قرمز ، سیستم کنترل کننده موشکهای هوابه هوا و هوابه زمین ، سیستم حمل بمب های فوق پیشرفته لیزری هدایت شونده و دستگاه فوق پیشرفته جنگ الکترونیک و سیستم لود مهمات می باشند . البته ذکر شده که قابلیت نصب و حمل جنگ افزارهای فوق پیشرفته را دارا می باشد که از ذکر نام آنها خودداری شده است .
تنها اشکالی که کارشناسان از این هواپیما گرفته اند این بود که هر مدل صرفا برای منظوری خاص طراحی گردیده که در پاسخ می توان گفت با توجه به تنوع مشخصات هر مدل امکان بکارگیری همه موارد در یک مدل تقریبا غیر ممکن است . لازم به ذکر است اولین پرواز این هواپیما بصورت آزمایشی در تاریخ 24 اکتبر سال 2000 می باشد و تا بحال فقط پرواز مدلهای آزمایشی با نامهای X35 انجام پذیرفته است و پیش بینی شده اولین پرواز رسمی آن البته فقط مدل A تا پایان سال 2006 انجام گیرد .


مدل A :
این مدل به سفارش نیروی هوایی امریکا ساخته شده است نیروی هوایی امریکا بعد از بررسی های متعدد برروی جنگنده f22 طرحی را ارائه نمود که در آن علاوه بر اینکه مشکلات و معایب f22 رفع گردیده بود قابلیتهای جدیدی در آن در نظر گرفته شده بود این طرح اولیه توسط دو شرکت که ذکر شده بررسی و بعد از تغییراتی به وزارت دفاع امریکا عودت داده شد که پس از تصویب کار ساخت شروع گردید . در این مدل با تغییراتی که در بدنه آن داده شده مشکلات جنگهای هوابه هوا درهواپیماهای F15 و F22 کاملا رفع گردیده است و بطور کلی این هواپیما مدل ارتقاء یافته F16 می باشد .
این مدل از سوی وزارت دفاع امریکا بعنوان تنها مدل قابل صادر انتخاب گردید و مقرر شد با حذف یکسری از دستگاههای ناوبری اصلی در دو درجه 2 و 3 با قیمت پایه 45 میلیون دلار صادر گردد . بعد از اعلام این خبر کشورهای ایتالیا – هلند – اسرائیل – استرالیا – کانادا – دانمارک – ترکیه – نروژ و سنگاپور سفارشات خود را برای خرید مدل درجه 2 این هواپیما ارائه کردند که دولت امریکا با درخواست کشورهای ایتالیا و هلند موافق نکرد و به آنها مدل درجه 3 را پیشنهاد کرد البته لازم می دانم که ذکر کنم منظور از درجه 2 یا 3 ضعف یا عدم کیفیت نمی باشد بلکه صرفا بخاطر نوع دستگاه های حذف شده از روی آنها می باشد. پیش بینی می شود تحویل آن به بعد از سال 2008 می باشد .



مدل B :
هواپیمایی با قابلیت پرواز در ارتفاع کم با سرعت بسیار بالا می باشد و در حالت افقی هم امکان پرواز و نشستن در باندهایی با طول کم را نیز دارا می باشد . مهمترین ویژگی این مدل فوق العاده عمود پرواز بودن آن است بطوری که عنوان شده جایگزین کاملی برای هواپیمای قدیمی هریر AV-8B و هواپیمای هریر 2 می باشد و پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک با توجه به روابط خوب امریکا با انگلستان در اختیار این کشور نیز قرارگیرد . F35B دارای موتور توربوفنی بسیار قوی با قابلیت نشستن و برخاستن در زمینهای ناهموار می باشد که انتقال دادن ستون اصلی این هواپیما به عقب آن این قابلیت را ایجاد نموده و همچنین از دیگر تغییراتی که در آن داده شده انتقال سیستم ناوبری آن به عقب هواپیما اشاره کرد . از دیگر قابلیت های این مدل می توان به جانمایی تانرکهای سوخت آن را در کنار موتوربالابرنده اشاره کنیم که دسترسی به آن را نسبت به مدلهای دیگر آسان تر نموده است . قدرت اصلی این هواپیما توسط همان موتورتوربو فن و به شکل منحصر به فردی تامین می گردد بطوری که با تعبیه یک لوله خرطوی شکل این امکان را فراهم آورده تا در هنگام بلند شدن به صورت عمودی همزمان بصورت افقی حرکت کرده و بلافاصله به خود حالت جنگی بگیرد که این قابلیتی بود که مدتهاست نیروی دریایی امریکا جهت استفاده در ناوهای جنگلی خود به آن نیاز داشت . متاسفانه این مدل از F35 مشکلاتی از جمله پرداخت هزینه های گزاف برای نگهداری و هر پرواز و سنگینی وزن دارد که البته این بخاطر استفاده از سیستمهای بسیار پیشرفته می باشد که همین امر باعث سنگین شدن و هزینه نگهداری بالا آن شده است که این یکی از معایب اصلی آن می باشد . مهندسین در تلاشند تا سیستمی را طراحی کنند که علاوه برکاهش هزینه های گزاف نگهداری اندازه این مدل تغییر و درنتیجه وزن آنرا کاهش دهند .
 

مدل C :
می توان به جرات گفت که تمام مشخصاتی که باید یک جنگنده کامل داشته باشد این هواپیما داراست جنگنده ای فوق العاده چه از لحاظ طراحی چه از لحاظ حمل تجهیزات . این هواپیما که برای خدمت در نیروی دریایی امریکا ( البته نه بطور صرف ) طراحی و ساخته شده است از بین مدلهای ساخته شده f35 تنها این مدل به غلطک حمال مجهز گردید . مدل C مدل را می توان مدل ارتقاء یافته جنگنده F18-E\F دانست . یکی از قابلیت های مهم این هواپیما شرکت در تک های انفجاری شبانه می باشد که می تواند با حداقل امکان ردگیری توسط راداهای دشمن نفوذ کرده هدف را منهدم و بازگردد . مدل C را می توان مدل ارتقاء یافته ای درنظر گرفته که بسیاری از معایب جنگنده های قبل از آن در آن برطرف شده که از جمله می توان به 35 درصد افزایش بال اشاره کرد که سبب شده که سوخت بیشتری حمل کرده و درحالی که هواپیما مسلح و سنگین است با سرعت بالا در ارتفاع کم حرکت کند . استفاده از تیغه دماغه بزرگتر و سکان و سطح پروازی بهتر ، قابلیت تا شدن بالها ، اصلاح کردن سیستم کنترل و نیرومند کردن ارابه فرود نسبت به مدلهای دیگرF35 را می توان نام برد . در این مدل دستگاه پیشرفته کنترل موشک در جنگهای هوابه هوا بکار رفته است از دیگر قابلیتهای این هواپیمای منحصر به فرد می توان سیستم فرود خودکار و طراحی و نصب سیستم فوق پیشرفته اژدرانداز اشاره کرد این سیستم به صورتی طراحی گردیده که خلبان قادر به کنترل اژدر شلیک شده خود می باشد