در طول جنگ پدافندهای خودی به علت نداشتن اگاهی از نوع هواپیماها تعداد زیادی از پرندهای نیروی هوایی را سرنگون کردند. پدافند ... اگر چه در حد و اندازه پدافند ارتش نبود ولی به هر حال وجود داشت . بخشی بزرگی از سلاح های پدافندی ... از تسلیحات غنیمت گرفته شده تامین می شد . پدافند هوایی ... عمدتا" شامل توپهای ضدهوایی کششی SU 23-4 و SU 23-2 بود.البته بدلیل فقدان آموزش صحیح و نا کافی نیروهای آن ها بخصوص در سالهای اول جنگ گاه اشتباهات دردناکی را مرتکب میشدند . از جمله هدف قرار دادن هواپیماهی خودی !

در یک مورد پدافند ضدهوایی ... یک اف 5 را که در حال برگشت از عملیات و در ارتفاع پایین که عازم فرودگاه دزفول بود را هدف قرار داده و باعث به شهادت رسیدن خلبان آن شده بود !

در روزهای بعدی چند تن از خلبانان و پرسنل فنی پایگاه دزفول به همراه تعدادی عکس از هواپیماهای مختلف نیروی هوایی ایران و عراق به مقر پدافند رفته و با نشان دادن تصاویر به خدمه ضدهوایی سعی در آشنا کردن آنها با انواع مختلف هواپیما کرده اند !!! متاسفانه هواپیمای ایشون در عمق خاک ایران و با ضد هوایی کالیبر پایین به احتمال زیاد 23mm مورد هدف قرار گرفته جایی که نه هواپیمای دشمن و نه پدافند دشمن بوده و متاسفانه همان طوری که بعضی از دوستان فرمودند متاسفانه در طول جنگ بدلیل نا آگاهی پرسنل آماتور ضد هوایی و عدم هماهنگیهای صحیح از این اتفاقها زیاد داشتیم.

نمونش در یک مورد هواپیمای خودی در تعقیب هواپیمای دشمن بوده که خدمه رادار شیلکا به اشتباه هواپیمای خودی تعقیب کننده رو هدف قرار میده!!!!

رئیس اسبق شورای امنیت ملی کشور (حسن روحانی) در پاسخ به این سوال که سرلشگر خلبان بابایی در زمان مسئولیت شما به عنوان فرمانده پدافند هوایی در سال 64 به دست پدافند خودی در بازگشت از ماموریت مورد هدف قرار گرفت چه توضیحی دارید، بیان داشت: سرلشگر بابایی و تیمسار ستاری خودشان از ارکان اصلی پدافند هوایی بودند؛ باید بگویم که هدف گیری هواپیمای بابایی توسط پدافند هوایی صورت نگرفت بلکه توسط یک سرباز بسیجی در نزدیک مرز از آنجایی که تصور کرده بود هجوم هوایی صورت گرفته با توپ زمینی اقدام به شلیک می کند که متاسفانه یکی از این تیرها به گردن ایشان اصابت می کند و باعث شهادت وی می شود.
۲ مهر ۵۹ مربوط به پایگاه دزفول به خلبانی سرگرد بیژن هارونی ( شهید شدند )
* ایشان در راه بازگشت از یک عملیات موفق برون مرزی در آسمان دزفول مورد هدف پدافند خودی قرار گرفتند و بعد از اجکت بدلیل ارتفاع کم هواپیما با زمین برخورد کردند و شهید شدند
۱۲ مهر ۵۹ مربوط به پایگاه چهارم به خلبانی سرلشگرشهاب الدین طباطبایی سلطانی ( شهید شدند )
* ایشان در سوسنگرد مورد هدف پدافند قرار گرفتند و شهید شدند
۱۹ مهر ۵۹ مربوط به پایگاه چهارم به خلبانی سرلشگر مصطفی مرتضایی فریزهندی ( شهید شدند )
* ایشان در بستان مورد هدف پدافند قرار گرفتند و شهید شدند.

سرگرد خلبان شهید رضا صادقی مهر ، که به همراه ﺳﺮﻫﻨﮓ ﺧﻠﺒﺎﻥ ﻋﻠﻲ اﺻﻐﺮ ﺁﻓﺮﻳﻦ ﺷﻬﺮﻳﺎﺭ
در تاریخ 5 اذر 1386 مورد اصابت پدافند خودی قرار گرفتند و به شهادت رسیدند ...

داستان ادامه دارد...

اول بهمن 1390 در حوالی جزیره شیف بوشهر یک فروند فانتوم اف-4 نیروی هوایی ارتش توسط موشک تورام یک روسی یگان...مورد اصابت قرار می گیرد. هواپیما در ارتفاع بالا و سرعت زیاد بود و خلبانان توانستند ایجکت کنند و جان سالم به در ببرند.

داستان همچنان ادامه دارد...
5روز بعد جنگنده تام کت به شماره سریال 6062ساعت 4و30دقیقه صبح با اعلام وضعیت اسکرمبل الرت شده و از باند پایگاه بوشهر جدا شده و در اسمان ابی خلیج فارس قرار میگیرد.خلبان سرگرد علیرضا کریمایی و ناوبر سروان مصطفی فصیحی هردو از بهترین های اف-14هستند.3دقیقه از تیک اف میگذرد و بالای جزیره شیف می رسند.ماموریت انجام شده و در مسیر دور زدن برای بازگشت به پایگاه بوشهر هستند.ارتفاع هواپیما بسیار کم و سرعت نیز کم و برای فرود اماده شده است. چرخ ها باز می شوند اما هرگز به زمین نمی رسند. در نهایت غافلگیری دوباره یک فروند موشک تور ام یک روسی یگان...به اف-14 اصابت میکند و حتی فرصت یک آخ گفتن را از هردو خلبان می گیرد. هیچ کس جواب گو نیست.یگان...مدعی شده است که کار خود ارتش است.با پیگیری ارتش و ورود ستاد کل نیروهای مسلح به پرونده همه چیز عیان می شود.اما...زیر بار نمی رود.این بار برای سر پوش گذاشتن به اشتباه همیشگی یک ترور شخصیتی هم اضافه می شود.همه جا شایعه پخش می کنند که این دو خلبان قصد بمباران نیروگاه اتمی بوشهر را داشتند و یگان...برای حفظ ارمان شهدا و انقلاب اقدام به شلیک به سمت اف-14 می کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!


چند سال از سقوط تامکت به شماره 6062 گذشت و 2 تن از بهترین خلبانان نیروی هوایی ارتش ایران غریبانه رفتند درست مثل سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی که در جریان جنگ 8 ساله مورد اصابت پدافند خودی
قرار گرفت اما هیچوقت این موضوع اعلام نشد و زمانی هم که اعلام شد فقط در کتاب ها به چاپ رسید !
بعد از یکسال و اندی با وجود وعده های فراوان هنوز علت سقوط تامکت به شماره 6062 اعلام نشده اما یکی از بهترین خلبانان تاریخ اف 14 در ایران در این خصوص توضیحاتی داده که لازم هست هم وطنان ما بدانند:
امیر تیمسار سرتیپ خلبان علی مازندرانی قهرمان رکورد دار شکار هوایی توسط اف 14 تامکت :
.اسکرمبل دستور وضعیت آماده باش هوایی است و زنگ هشدار زمانی که در خوابگاه افسران خلبان کشیک به صدا در میاد ، خلبانان بی درنگ سوار بر هواپیما شده و در هنگام تاکسی ( عملیات خروج هواپیما از آشیانه تا لحظه تیک اف ) از وضعیت و هدف آگاه میگردند ! اسکرمبل برای خلبان شکاری به معنای وجود حمله یا تجاوز به حریم هوایی است و در شرایط حنگی بعضا به منظور پشتیبانی از جنگنده بمب افکن هایی که تحت تعقیب شکاری های دشمن قرار میگرفتند.
.پیش آمده که هر دو خلبان از دست رفته باشند . ما کلا در طول جنگ 5 فروند از اف 14 های تامکت را از دست دادیم که سه فروند از اونها اشتباها توسط پدافند خارک هدف قرار گرفت و خلبان دو فروند از آنها شهید شدند.
. به علت نقص فنی خیر ! پیش نیومده که هواپیما در حالت عادی به دلیل نقص فنی طوری صدمه ببینه که هیچیک از اونها قادر به خروج نباشند.

نظر امیر تیسمار سرتیب دوم امیر ستاکی خلبان اف 14 تامکت و شکارچی میگ 23 :


.اینکه چه بر سر تامکت 6062 اومد مشخص نیست و اعلام نشده ! سری و بعیده که فعلاً اعلام بشه ! همونطور که در خصوص علت جان باختن حاویدان امیر تیمسار سرلشکر خلبان عباس بابایی اعلام نشد ! و وقتی هم مطرح شد در کتاب ها نوشته شد !


.در خصوص تامکت 6062 که در سحرگاه پنج شنبه 6 بهمن 1390 در اطراف نیروگاه بوشهر سقوط کرد ! و استانداری علت اون رو برای عوام تلویحا نقص فنی اعلام کرد و اظهار داشت که به زودی علت اصلی اغلام میگردد
چهار شایعه وجود داره :
• درگیری با اف 22 رپتور آمریکایی
• درگیری با اف 15 های اسرائیلی
• درگیری با ایروفایتر امارات یا عربستان سعودی
• در نهایت انهدام توسط پدافند خودی نیروگاه که این مورد قریب به یقینه !
همانگونه که برای اف 5 عقاب آسمان ارتش ایران جاویدان عباس بابایی توسط توپ 23 میلیمتری پدافند ... در منطقه سردشت رخ داد !
.از مجموع 5 فروند تامکت ایرانی مورد اصابت در طول جنگ سه فروند از اونها اشتباهاً توسط پدافند خودی خارک و نیز تعدادی فانتوم در همان منطقه در جریان عملیات های مروارید و آخوندک توسط پداقند خودی هدف قرار گرفت ! که مجموعاَ 6 یا هشت کشته از بهترین خلبان ایرانی بر جای گذاشت . علت این حوادث ضعف سیستم راداری کشور و فقدان سیستم پیش هشدار و کنترل هوایی آواکس در ایران است(من موندم پس چطور پهبادای رادار گریز عینهو باقلوا شکار میشن؟!؟)

. یاد این دو عقاب پر کشیده و بال و بر سوخته و مظلوم گرامی باد.


نگران نباشید...این داستان هنوز هم ادامه دارد...

چهارشنبه 29 خرداد 1392 ، ساعت 3 صبح ، طی اعلام اسکرمبل جنگنده ای عازم انجام ماموریت می شود...اما باز هم بالای جزیره ی خارک،داخل دریای عمان پدافندی خودی او را مورد اصابت قرار می دهد!خلبان شماره 1 اجکت کرده و جان سالم به در می برد اماخلبان شماره 2 به شهادت می رسن...