نیروهای S.A.S (Special Air Service) به واحدی از نیروهای ویژه ارتش بریتانیا گفته میشود.
 این نیروهای در سال ۱۹۴۱ زمانی که نیاز به یک نیروی واکنش سریع بسیار ضروری دیده میشد بدستور وینستون چرچیل برای مقابله با نیروهای وافن اس اس ارتش آلمان و حفاظت از خانواده سلطنتی تشکیل شد. 
 
نیروهای وافن اس اس زیر شاخه نظامی ارتش آلمان بودند و وظیفه آنها حفاظت از هیتلر بود. وافن اس اس جزو نخبه ترین و بهترین واحدهای ارتش نازی ها بودند و نام آنها لرزه بر اندام متفقین می انداخت.
 
 هسته اولیه نیروهای هوابرد آمریکا و نیروهای انگلیس از لشکر های وافن اس اس فراری بودند. نیروهای S.A.S از بین سربازان با قدرت بدنی بالا انتخاب می شدند. 
 
این نیروها بسیار سبک بار بودن و قادر بودند عملیات های بسیار دشوار را انجام دهند و در عرض ۱۸ ساعت به هر نقطه از دنیا که نیاز به انجام عملیات است خود را برسانند. آموزش های این نیروهای شامل موارد زیر میباشد:
 
دوره کوهستان، جنگل، کویر، نقشه خوانی و نقشه کشی پیشرفته، مهارت تیر اندازی بالا، دوره تخریب، اسلحه شناسی در حدی که با چشمان بسته اسلحه را باز و بسته کنند، دوره های هوابرد، کمین و ضد کمین، اختفا و استتار، غواصی، مقابله با جنگ های الکترونیک، مقابله با جنگ های منظم و غیر منظم (پارتیزانی)، رزم در شب، عملیات نفوذ (زمین،هوا و دریا)، خنثی سازی مین و تله های انفجاری، دوره ضد شورش برای کمک به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، ترور، دوره کار با تانک، قایق و هلی کوپتر و هواپیما، آموزش های پیشرفته دفاع شخصی، نبرد تن به تن و ...
نیروهای S.A.S اولین مربیان نیروهای تکاور ارتش امریکا بودند و در سال ۱۹۴۲ در پایگاهی در اسکاتلند شروع به آموزش این نیروهای کردند. امریکا بعدها با سرمایه گذاری عظیم و تجارب جنگ های متوالی خودش بعنوان یک کشور صاحب سبک در تربیت نیروهای ویژه تبدیل شد.
 
وظایف نیروهای S.A.S شامل مبارزه با تروریسم, عملیات شناسایی محرمانه، اقدام عملی و مبارزه با گروگان‌گیری است. بیشتر اطلاعات و اقدامات مربوط به این نیرو بسیار سری است و دولت بریتانیا و وزارت دفاع به خاطر حساس بودن عملیات‌های این نیرو، در مورد آن صحبت نمی‌کنند. هنگ ۲۲ سرویس هوایی ویژه که بخشی از نیروی زمینی ارتش بریتانیا محسوب می‌شود، بعد از پخش زنده تلویزیونی نجات گروگان‌های سفارت ایران در سال ۱۹۸۰، به شهرت جهانی رسید.
 
 اشغال سفارت ایران در لندن واقعه‌ای بود که در روز ۳۰ آوریل ۱۹۸۰ توسط عده‌ای مسلح که خود را گروه الشهید از طرفداران خودمختاری خوزستان، استانی در ایران می‌نامیدند در کنزینگتون جنوبی، لندن آغاز شد و به اشغال شش روزهٔ سفارت ایران در لندن انجامید. این ماجرا در نهایت با دخالت نیروهای S.A.S و با کشته شدن ۵ نفر و دستگیری یک نفر از اشغالگران و آزادی ۲۶ گروگان به پایان رسید.
 

نیروهای اس ای اس در بحبوحه جنگ جهانی دوم،در هنگامی که چرچیل(نخست وزیر وقت انگلستان)برای تثبیت منافع استعماری و مقابله با نیروهای وافن اس اس ارتش آلمان و حفاظت از خانواده سلطنتی(گارد سلطنتی ) نیاز به یک نیروی مهم واکنش سریع را مهم و فوری می دید،تشکیل شد.

نیروهای وافن اس اس زیر شاخه نظامی ارتش آلمان بود و وظیفه آنها حفاظت از هیتلر بود و جالب اینجاست که پایه اولین بادی گارد های جهان این گروه ها بودند.نیرو های هوابرد آمریکا و نیروهای انگلیس از لشکر های وافن اس اس فراری بودند.چون می دانستند که یک وافن اس اس اصلا کاری ندارد که شما چقدر تجهیزات در دست شما ست.با کمترین تجهیزات پدر ارتش آمریکا رو در می آوردن!!!(نام لشکر های وافن اس اس لرزه بر اندام سربازان می انداخت.چون می دانستند که یک وافن اس اس تا آخرین قطره خون از کشور ، میهن و مردم خود دفاع می کند.)

 
 

نیروهای اس ای اس به دستور چرچیل تشکیل شدند و این نیروها از بین سربازان با قدرت بدنی بالا انتخاب می شدند.این نیروها بسیار سبک بار بودن و قادر بودند اعمال غیر ممکن رو ممکن کنند.در عرض 18 ساعت به هر نقطه از دنیا که بخواهند بروند و ...

آموزش :

نیروهای اس ای اس هنوز هم از طریق گزینش جنگ جهانی دوم انتخاب میشن.هیکل ورزیده(ورزیده با هیکل آرنولد فرق داره.یعنی توان بدنی بالا.لازم نیست گوریل باشن)انعطاف پذیری،پذیرش دستورات فرمانده و نظم و انظباط بالا .

مفاد آموزشی:

آموزش این نیروها شامل:

دوره کوهستان،جنگل،کویر_نقشه خوانی و نقشه کشی پیشرفته_مهارت تیر اندازی بالا_دوره تخریب_اسلحه شناسی در حدی که با چشمان بسته اسلحه را باز و بست کنن_دوره های هوابرد_کمین و ضد کمین_اختفا و استتار در حد خفن!!_غواصی_مقابله با جنگ های الکترونیک_مقابله با جنگ های منظم و غیر منظم(پارتیزانی)_رزم در شب_نفوذ از تمامی جهات(زمین،هوا و دریا)_خنثی سازی مین و تله های انفجاری_دوره ضد شورش برای کمک به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی)_ترور_دوره کار با تانک،قایق وهلی کوپتر و هواپیما_آموزش های دفاع شخصی_نبرد تن به تن و ...

اینا از مهم ترین آموزش های این نیروها بودند.

نیروهای اس ای اس اولین آموزش یار و معلم نیروهای رنجری و تکاوری ارتش ایالات متحده آمریکا بودند!!!آنها سربازان ورزیده را از دیگر سربازان آمریکایی جدا کرده و در سال 1942 در شمال اسکاتلند آموزش دادند.

 
 

تجهیزات :

نیروهای اس ای اس همیشه سبک بار بودند و هنوز هم هستند ولی تجهیزات کلی یک جوخه اس ای اس به شرح زیر است :

1)سلاح انفرادی(آنفیلد ال 86)_(L86_A1)

2)کلت براونینگ

3)چاقوی ویژه رنجری(با دیگر چاقوها متفاوت تره و سبک تر هم هست ولی خیلی محکمه!!!)

4)لباس رزمی ویژه محیط نبرد که خیلی محکم و راحته

5)پوتین های سبک محکم 

6)نارنجک ترکشی یا ضد نفر

7)دوربین ویژه برای ارتباط با فرماندهی و ارسال مستقیم تصویر به فرماندهی

8)کلاهخود مجهز به نمایشگر برای ارتباط با کامپیوتر و جی پی اس و شلیک از طریق نشانه گیری با دوربین کلاه خود!!!

9)بی سیم مجهز به رمز 6 رقمی و مجهز به سخت افزارهای مقابله با جنگ های الکترونیک

10)دوربین مادون قرمز و دید در شب

و...

 
http://up.vatandownload.com/images/yhl51u7w7kscxzw5xpvy.jpg

ساختار :

ساختار نیروهای اس ای اس 12 نفره در هر گروه می باشد که این گروه پیشنهاد وزارت دفاع آمریکا مبنی بر تغییر ساختار از 12 نفر به 5 نفر را نپذیرفت 

ساختار گروهی:

1)فرمانده

2)پزشک

3)بی سیم چی و متخصص جنگ های الکترونیک

4)تیر بار چی

5)متخصص تخریب

6)تک تیر انداز عملیاتی

7)تیر انداز عملیاتی

اینا کلا ساختار جهانی در سراسر دنیاست ولی اس ای اس این آرایش رو نپذیرفته و اصلا آرایش خودش رو تا به حال معرفی نکرده!!!

 
http://up.vatandownload.com/images/s95q1qpkb7xnrurg1ah.jpg

عملیات های مهم :

عملیات های مهم که توسط این گروه انجام شده عبارت است از:

1)حمله به مقر فرماندهی ارتش آلمان و تلاش برای کشتن هیتلر در روز D day (روز نهایی حمله به آلمان که از سواحل نورماندی شروع شد و هیتلر خودکشی کرده بود.

2)حمله به سفارت ایران در لندن برای آزاد سازی گروگانان که شامل 2 کارمند شبکه خبری بی بی سی _دو شهروند انگلیسی و کارمندان سفارت ایران در لندن و کشتن تروریست ها و دستگیری یکی از گروگان گیران

3)حمله به عراق و افغانستان و نابود سازی گروههای مقاومت و فرماندهان طالبان،القاعده و فداییان صدام از سال 2000 تا 2008 (سال هایی که شدید ترین سال های در گیری این نیروها بود)

4)حمله به شورشیان مسلح در آفریقا برای آزاد سازی یک گروه اس ای اس دیگر!!!(این عملیات،به عملیات باراس شهرت یافت)