StormBreaker؛ بمب هوشمند ۲۱۳,۰۰۰ دلاری ریتون برای نابود کردن اهداف متحرک
 
 

بدنبال بیش از یک دهه توسعه، بمب لغزنده نقطه زن GBU-53/B StormBreaker ساخت کمپانی ریتون تولید خود را افزایش داده است. نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارد ۳۲۰ میلیون دلار صرف خرید ۱,۰۰۰ فروند از این بمب های ۲۰۴ پوندی (کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم) کند، بمب هایی که برای هدف قرار دادن اهداف متحرک در هر شرایط هوایی و در هر وقتی از شبانه روز طراحی شده اند. این موشک های نسبتاً کوچک (قطر حدود ۱۷.۵ سانتیمتر) اما پیچیده، از ژوئن ۲۰۲۷ در یک کارخانه در توکسون، آریزونا ساخته خواهند شد. کمپانی اروپایی ساخت بمب MBDA نیز در ساخت بال های تاشویی که بعد از پرتاب، باز می شوند مشارکت خواهد کرد. قیمت هر بمب نیز ۲۱۳,۰۰۰ دلار اعلام شده است.

 
بمب های هوشمند لغزنده GBU-53/B StormBreaker

 

این سفارش جدید غیر از ۲,۶۲۶ فروندی است که از سال ۲۰۱۵ سفارش داده شده بود که از آن میان ۸۴۰ فروند به نیروی دریایی رسید. پنتاگون در نظر دارد که در نهایت تا ۲۶,۶۱۰ فروند از بمب های StormBreakers را سفارش دهد. این بمب ها پیش تر در هواپیماهای F-15E به کار گرفته شده اما قرار است بزودی روی هواپیماهای Super Hornet و جت های پنهانکار F-35 نیز نصب شود. این بمب به خاطر جستجوگر سه چشم خود که گزینه هدایت لیزری نیز دارد بمبی بسیار دقیق به شمار می آید که دارای جستجوگر مادون قرمز سرد نشده و رادار امواج میلیمتری است که همگی در قسمت دماغه بمب کارگزاری شده اند.

 
بمب های هوشمند لغزنده GBU-53/B StormBreaker

 

 
بمب های هوشمند لغزنده GBU-53/B StormBreaker

 

این سنسورها را می توان برای دقت بیشتر به صورت ترکیبی و همزمان مورد استفاده قرار داد و در صورتی که یکی از سنسورها در اثر واکنش های دشمن از کار بیفتد یا با دود، مه یا باران مواجه شود (به همین خاطر است که StormBreaker در تمام شرایط هوایی کاربرد دارد)، به صورت جداگانه به کار گرفته شوند. به طور متوسط، این بمب در شعاع حداکثر یک متری هدف مورد نظرش فرود می آید. در طول مسیر پرواز لغزشی به سمت هدف، سنسورهای بمب به آن امکان می دهند که نقش یک سیستم جاسوسی و جمع آوری اطلاعات را داشته باشد که داده های سنسورهایش را برای استفاده در شناسایی اهداف دیگر یا روزآمدسازی نقشه های عملیات به پایگاه های اطلاعاتی بفرستد.

بمب های هوشمند لغزنده GBU-53/B StormBreaker

 

بمب های هوشمند لغزنده GBU-53/B StormBreaker

 

همچنین می توان به این بمب دستور داد که به دنبال دشمن های خاص باشد و از سیستم مادون قرمزش برای دسته بندی اهداف ممکن و پس فرستادن پیشنهادهای هدف یابی برای تایید یا رد کردن توسط اپراتور انسانی استفاده کند. این موضوع باعث می شود که بتوان از بمب StormBreaker در حالت شلیک کن و فراموش کن استفاده کرد که امکان بقای هواپیمای پرتاب کننده با بیشتر می کند. همچنین بمب StormBreaker از جی پی اس مقاوم در برابر جمینگ و سیستم هدایت اینرسیال استفاده می کند و می تواند از هواپیماهای دیگر یا نیروهای زمینی و از طریق دیتالینک دو طرفه اش، دستورهای تصحیح مسیر دریافت می کند که برای جلوگیری از صدمه دیدن غیرنظامیان یا تغییر مسیر به سمت اهداف با اهمیت بالاتر بسیار کارآمد است.

بمب های هوشمند لغزنده GBU-53/B StormBreaker

 

وقتی از بالاترین ارتفاع شلیک شود، این بمب لغزنده می تواند با اهداف متحرک تا فاصله ۷۲ کیلومتری یا اهداف ثابت تا فاصله ۱۱۰ کیلومتری درگیر شوند که امکان استفاده از خارج از برد سیستم های دفاع هوایی کوتاه برد یا حتی سیستم های میان برد را امکان پذیر می سازد. در مورد اهداف نزدیک نیز این بمب از مسیر پرواز انرژی سوز «مد چرخشی» استفاده می کند تا از عبور از هدف جلوگیری کند. کلاهک انفجاری چند منظوره ۵۰ کیلوگرمی این بمب در مقابل اهدافی مانند تانک های بزرگ تا نیروهای پیاده، استحکامات دفاعی و قایق های نگهبانی موثر است. توانایی این بمب در هدف قرار دادن اهداف متحرک به این معناست که توانایی ایجاد منطقه «حرکت ممنوع» (معادل منطقه پرواز ممنوع اما در روی زمین) را داشته و مانع از حرکت خودروهای دشمن در منطقه نفوذ خود شود. همچنین گفته می شود که این بمب در مقابله با نیروهای دریایی مجهز به قایق های سبک فراوان موثر است.

بمب های هوشمند لغزنده GBU-53/B StormBreaker

 

نیروهای هوایی فنلاند، آلمان و نروژ نیز قصد دارند بمب های StormBreaker را برای مجهز کردن ناوگان جنگنده های پنهانکار F-35 خود خریداری کنند. اگر چه این بمب در دورانی توسعه یافته که هدف از آن درگیری با شبه نظامیان در خاورمیانه و آسیای مرکزی بوده اما این بمب استانداردهای بازدارندگی اروپا برای مقابله با روسیه را داراست. کره جنوبی نیز قصد خرید بمب های GBU-53/B برای مجهز کردن جنگنده های F-15K خود را دارد که به آن امکان می دهد از فاصله ای ایمن، کامیون های حامی موشک های کره شمالی را هدف قرار دهد. استرالیا نیز درخواست خرید این بمب ها را داده و درخواست او پذیرفته شده تا ۳,۹۰۰ فروند از این بمب ها نیز به قیمت ۸۱۵ میلیون دلار برای تجهیز جنگنده های F-35A در اختیار این کشور قرار گیرد.