پیلاتوس پی سی سون یک هواپیمای دو نفره آموزشی سریع هست که توسط کمپانی Pilatus Aircraft سویس تولید شد.این هواپیما یک نمونه برتر از یک هواپیمای لایق برای انجام عملیات های آکروباتیک است البته وظیفه اصلی این هواپیما آموزش خلبانان و انجام پروازهای شبانه و تاکتیکی هست. پیلاتوس در ابتدا توسط 20 نیروی هوایی برای آموزش مربیان انتخاب شد و بعد از معرفی این هواپیما در سال 1978 نزدیک به 500 فروند در حالی که هنوز هم خدمت میکنند فروخته شد.
PC-7 به طور موفق وخوب یک میلیون ساعت پرواز توسط کاربرانش در جهان داشته است.
PC-7 پیلاتوس بر پایه نمونه پیشین خود یعنی پیلاتوس P-3 ساخته شد. اولین نمونه پیلاتوس P-3 در 12 آوریل 1966 پرواز کرد ولی بعد از اینکه یک سقوط ناگهانی داشت برنامه PC-7 به تعویق افتاد!! در سال 1973 برنامه دوباره ایی برای یک P-3 (جدید) در نیروی هوایی سویس آغاز شد.بعد اصلاحاتی هواپیمای جدید در 12 می 1975 پرواز کرد.
اصلاحات شامل ایجاد (ساخت) یک بال یک تکه جدید با داشتن مخازن سوخت و ساخت یک سایبان حباب شکل ادامه پیدا کرد. اولین هواپیمای تولیدی PC-7 در 18 اوت 1978 پرواز کرد. در 5 دسامبر همان سال سویس قرار شد که تحویل فوری این هواپیما را شروع کند.
PC-7 Mk II یک نمونه طراحی شده از بال و بدنه و آویونیک PC-9 بود که توربین های کوچکتر نسبت به پیلاتوس پی سی سون داشت.این عمل (تغییرات)برای کاهش هزینه های نگهداری هواپیما بود. این مدل توسط نیروی هوایی آفریقای جنوبی به کار برده شد.آنها توانستند که از روی این مدل(نمونه)60 فروند تولید کنند. موتور این مدل همان موتور PC-7 بود. هواپیماهای تولیدی در آفریقای جنوبی برای تهیه قطعات و .. از کمپانی پیلاتوس تغذیه میشدند. ارزش این قرارداد در سال 1993 175 میلون دلار امریکا برآورد شد.
با توجه و بنا به دلایل سیاسی هواپیماها به حمل تسلیحات در نقاط مورد نظر (هارد پوینت) هواپیما متناسب نشدند. چهر فروند از پیلاتوس های ام کا II توسط نیروی هوایی برونئی به کار برده شدند.
این هواپیما توسط مشتریان مخصوصی هم خریداری شد و موفق شد که گواهینامه های بین اللملی FAA و FOCA را در اروپا و امریکا بدست آورد.

 تصویری از PC-7 متعلق به جمهوری اسلامی ایران 


هواپیمای آموزشی PC-7Mk II یک هواپیمای آموزشی است که از موتور توربوپراپ ساخت پرات اند ویتنی به مدل PT6A-25C با قدرت 700 اسب بخار است.هواپیما با داشتن چنین موتوری اطمینان میدهد که از لحاظ هزینه ها خیلی مقرون به صرفه خواهد بود.هواپیمای PC-7 با دستگاه های معمولی کار میکند,قابل اعتماد ونگهداری و راندازی آسانی دارد. دست یابی به موتور(برای تعمیر و ...)و سیستم ها عالی است. همیشه یک قسمت از موتور که کار میکند و قرار است که بازرسی شود بدون اینکه نیاز باشد کل موتور جابه جا شود. این عمل قابل انجام است. ضمنا هزینه تعمیرات و نگهداری این هواپیما کمترین قیمت را دارد.

مدل های هواپیمای آموزشی پیلاتوس PC-7

PC-7 : پایه اولیه این هواپیما که نمونه اموزشی دو سرنشینه بود.
PC-7 Mk II : در متن توضیح داده شد.
NCPC-7 : یک نمونه ارتقا داده شده توسط نیروی هوایی آفریقای جنوبی که دارای آویونیک پیشرفته تر در کاکپیت بود. IFR glass cockpit

 مشخصات هواپیمای پیلاتوس PC-7 

 

کشور سازنده : سویس
خدمه : 2 سرنشینه یک مربی و یک شاگرد
طول : 10.13 متر
طول باله : 10.12 متر
ارتفاع : 3.30
مساحت باله ها : 16.3 مترمربع
وزن خالی : 1670 کیلوگرم
ماگزیمم وزن( هنگام تیک اف) : 2700 کیلوگرم
پیشرانه :
1× Pratt & Whitney Canada PT6A-25C turboprop, 522 kW
حداکثر سرعت : 460 کیلومتر در ساعت
برد : 1950 کیلومتر
سقف پروازی : 9150 متر
نرخ اوج گیری : 865 متر در دقیقه

تسلیحات:
داشتن 6 نقطه حمل تسلیحات شامل بمب و راکت ها.

کشورهای کاربر:

امارات عربی متحده : 31 فروند تحویل شده در 1982
آنگولا :25 فروند تحویل شده در 1982
اتریش : 16 فروند تحویل شده در 1983
بولیوی : 24 فروند تحویل شده در سال 1979
برونئی : 4 فروند
چاد : 2 فروند تحویل شده در 1985
فرانسه : 5 فروند تحویل شده در 1991
شیلی : 10 فروند تحویل شده در 1980
جمهوری اسلامی ایران : 35 فروند تحویل شده در سال 1983
عراق : 52 فروند تحویل شده در 1980
مالزی : 46 فروند تحویل شده در 1983
مکزیک : 88 فروند تحویبل شده بسال 1979
میانمار :17 فروند تحویل شده در سال 1979
هلند : 13 فروند تحویلی بسال 1989
افریقای جنوبی : 60 فروند
سویس : 40 فروند تحویل بسال 1979
اروگوئه : 6 فروند تحویل در سال 1992

کشورهای کاربر غیر نظامی : بیش از 7 کشور