مقدمه /تانک مرکاوا (مرکاوا در عبری מרכבה به معنی Chariot یا ارابه) جزو یکی از مطرح ترین تانکهای اصلی میدان نبرد است که توسط وزارت دفاع اسرائیل(Israel Defense Forces یا IDF ) طراحی و ساخته شده است،مرکاوا با طور رسمی در سال 1979 به خدمت ارتش رژیم صهیونستی در آمد ، به طور کلی چهار نسخه از این تانک میدان نبرد توسط رژیم صهیونستی ساخته و وارد خدمت شده است،اولین بار مرکاوا در جنگ 1982 لبنان به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، نام "مرکاوا" در ابتدا برنامه طراحی اولیه این تانک انتخاب شده است،هدف اصلی از ساخت تانک مرکاوا،رسیدن به تانکی با ویژگی ها قابل توجه ای چون بازیابی سریع بعد از آسیب در هنگام نبرد ،بقای پایدار در نبرد ،و تا حد امکان حفاظت از جان خدمه تانک (به دلیل جمعیت کم این رژیم منحوس) بوده است. بدین جهت موتور در قسمت جلوی تانک تعبیه شده است که باعث افزایش سطح حفاظت زرهی در قسمت جلوی تانک می‏شود؛ بنابراین، خدمه می‏توانند در صورت از کار افتادن تانک، از قسمت عقب آن، خارج شوند این تانک دارای زره بسیار مقاومی است و توانایی حرکتی بالایی دارد؛ در واقع این تانک، دارای بهترین نوع حفاظت، در کل تانکهای تولیدی در جهان است.

بدنه و زره اصلی مرکاوا در کارخانهء تل‏هاشومر ساخته می‎‏شود و سایر اجزائش نیز در کارخانه‏های نظامی IMI, Elbit, Soltam و... تولید می‏شوند. بنا به گزارش هایی خط تولید مرکاوا مارک IV  پیش از آغاز جنگ لبنان در سال 2006 بسته خواهد شد،با این حال در تاریخ 7 نوامبر 2006،هاآرتص گزارش داد که پس ارزیابی  که توسط ستاد کل ارتش اسرائیل صورت گرفت،پس از ارزیابی ها صورت گرفته تصمیم به این شد که به طور موقت خط تولید تانک مرکاوا بسته شود،ولی سرانجام در 16 اوت سال 2014 ،موشه یعلون ،وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که تولید مرکاوا مارک چهار(IV ) برای نیروی دفاعی زرهی اسرائیل از سر گرفته شده است.

 

 

تاریخچه مرکاوا


به دنبال جنگ شش روزهه 1967 و تحریم تسلیحاتی دولت فرانسه بر علیه اسرائیل، وزارت دفاع اسرائیل، قراردادی را با انگلستان جهت تولید مشترک تانک پرقدرت به امضاء رساند. در سال 1969، به دنبال فشار کشورهای عربی، دولت انگلستان، معاملهء ساخت تانک با اسرائیل را برهم زد و تانکهای چیفتن را به ایران فروخت. در آن زمان، اسرائیل متوجه شد که برای تامین سلاح‏های مورد نیازش، نمی‏تواند بر روی دیگر کشورها حساب کند، از این رو، خود دست به کار تولید تانک شد. با این حال در زمان نزدیک به وقوع جنگ 1973 یام کیپور، ایالات متحده، تعدادی از تانکهای ذخیرهء خود را به اسرائیل فرستاد.


در آن زمان، حافظ اسد (رئیس جمهور فقید سوریه) و انور سادات (رئیس جمهور فقید مصر) با ملک حسین (پادشاه اردن)، جلسه‏ای مشترک در امان برگزار کردند. هدف آنها، متقاعد کردن همراهی اردن در جنگ آتی بود. آنها قصد داشتند نیروهای اسرائیلی را از بلندی‏های جولان و صحرای سینا به عقب برانند. شاه حسین، به دلیل ترس از وقوع جنگ و به خطر افتادن تاج و تخت پادشاهی، با یک هلیکوپتر، که خود هدایت آن را بر عهده داشت به تل‏آویو پرواز کرد و در دیدار با گلدامایر (وزیر خارجهء وقت اسرائیل)، وقوع یک جنگ در آینده‏ای نزدیک، به اطلاع وی رساند. بدین جهت، اسرائیل با کمکهای فنی و تسلیحاتی آمریکا، توانست این جنگ را پشت سر بگذارد.


اسرائیل دریافته بود که به علت جمعیت کم و سرزمین بسیار کوچک، نمی‏تواند متحمل تلفات سنگین در جنگ شود؛ از این رو مرکاوا، براساس حداکثر حفاظت جانی از خدمه‏اش، طراحی شد. از آنجا که تعمیر یک تانک معیوب یا آسیب‏دیده، ساعتها یا روزها به طول می‏انجامد، خدمهء تانکهای اسرائیلی، جهت کاهش خطا و ایجاد صدمات، ماهها آموزش سنگین می‏بینند.


به سال 1970، دولت اسرائیل، دریافته بود که به یک ظرفیت بومی جهت تولید تانک در داخل کشور به شدت نیاز دارد؛ بدین جهت، «تال» ژنرال ارشد اسرائیلی رهبری یک تیم طراحی را جهت ساخت یک تانک با مشخصات عالی ویژهء میدان نبرد، بر اساس تجربیاتی که از جنگهای 1967 و 1973 بدست آورده بود، آغاز کرد. عمدهء تمرکز این تیم طراحی، بر حفاظت جان خدمهء تانک استوار بود.


ژنرال تال (با نام دیگر Talik) از فرماندهان ارشد اسرائیل است که فرماندهی نبرد تانکها را در جریان جنگ 1967 در صحرای سینا و فرماندهی مرحلهء آخر جنگ 1973 را جهت راندن نیروهای زرهی سوریه به پشت بلندی‏های جولان برعهده داشته است. وی در صحرای سینا، به مانند رومل در شمال آفریقا عمل نمود و به عنوان دارندهء بالاترین دانش نبرد تانکها در اسرائیل شناخته می‏شود. به تاریخ 13 مارس 1977، اسرائیل، به طور رسمی، ساخت و تکمیل تانک مرکاوا را اعلام نمود.

 

مرکاوا مارک چهار از زوایای مختلف

 


مشخصات کلی


قدرت آتش مرکاوا : مرکاوا در نسخه ها ابتدایی چون مارک 1و 2 (IوII) از توپ 105 میلی متر M68 استفاده می کرد، ولی در نسخه های بعدی یعنی مرکاوا مارک سه و چهار از توپ 120 میلی متری بدون خان( MG253) IMI برای این تانک ها مورد استفاده قرار قرار گرفت ،علاوه بر توپ اصلی، مرکاوا دارای دو عدد مسلسسل با کالبیر 7.62 برای استفاده علیه نفرات پیاده و یک عدد خمپاره 60 میلی متری هستش.


تحرک و پویایی: مرکاوا از یک موتور توربور شارژ دیزل 1500 اسب بخار بهر می برد که توسط MTU طراحی شده و تحت لیسانس شرکت formerly General Dynamics در اسرائیل ساخته شده است.این موتور به مرکاوا این امکان را می دهد تا سرعتش را به 64 کیلومتر برساند.

 


Merkava Mark I


Merkava Mark I اولین بار در آپریل 1979،به طور رسمی وارد خدمت در ارتش کشور اسراییل شد.این تانک ویژه منطقه های سخت و ناهموار شمال اسراییل و بلندی های جولان ساخته شد.این تانک در سیستم ترمز دارای مشکل هایی بود.در این تانک،یک توپ 105 میلیمتری Royal Ordnance L7 ساخت انگلیس و 2 تیربار 7.62 میلیمتری و یک خمپاره انداز 60 میلیمتری مجهر بود.موتور تانک در جلوی تانک نصب شده بود و درهای خروج اضطراری در عقب قرار داده شده بود.این تانک برای اولین بار در جنگ سال 1982 با لبنان مورد استفاده قرار گرفت،از تانک مرکاوا مارک یک با خروج کردن مهمات از قسمت عقب تانک به عنوان یک نفر بر آمبولانس استفاده میشد،همچنین این تانک نیز مجهز به یک خمپاره اندازه 60 میلی متری بود که این امکان را به مرکاوا میداد تا اهداف خارج از برد توپش را با خمپاره انداز مورد هدف قرار بدهد.


 
 


 Merkava Mark II


Merkava Mark II برای اولین بار در سال 1983 وارد خدمت شد.در این تانک،چند مورد بهبود یافته بود ولی بیشتر تمرکز وظیفه تانک،بر جنگ شهری استوار بود.این تغییرها به دنبال جنگ با لبنان به سال 1982 و نبرد شهری سنگین در بیروت،انجام شدند.


این مدل نیز همچون مدل پیشین،از یک توپ 105 میلیمتری Royal Ordnance L7 ساخت انگلیس و 2 تیربار 7.62 میلیمتری و یک خمپاره انداز 60 میلیمتری استفاده میکرد.در این مدل نیز موتور در قسمت جلو و یک در ورودی و خروجی در عقب تانک بود.


نسخه های دیگر مرکاوا مارک 2
مارک 2 B : این نسخه دارای کنترل آتش حرارتی و مورد بروز رسانی ناشناخته در سیستم کنترل آتش خود قرار گرفت.
مارک 2 C :این نسخه تنها با اضافه شدن زره در قسمت بالایی برجک تان برای بهبود حفاظت تانک در برابر حملات هوایی قرار گرفت.
مارک 2 D : این نسخه دارای زره کامپوزیت مدولار بر روی شاسی و برجک بود،این زره به تانک آسیب دیده این امکان را می دهد تا زره آسیب دیده خیلی تعویض وبازیابی شود.

 

 

Merkava Mark III


به دنبال اطلاعات و تجربه های بسیار مفیدی که در جریان جنگ لبنان در سال 1982،بدست آمد،Merkava Mark III در سال 1989 پا به عرصه وجود گذاشت.این مدل،دارای موتوری به قدرت 1200 اسب بخار،سیستم فنربندی و جعبه دنده جدید و یک توپ 120 میلیمتری بدون خان ساخت کمپانی اسراییلی IMI بسیار پرقدرت شده بود.

 


تانک Merkava Mark III Baz

 


Merkava Mark III Bazارتش اسراییل در دهه 1990 میلادی،دست به ساخت مدل های جدیدی از تانک Merkava به نام Merkava Mark III Baz که مناسب و ویژه برای حمله های مختلف و عملیات نظامی در ناحیه های شهری است.این مدل با نام LIC نیز شناخته میشود.این تانک در سال 1995 از خط تولید خارج شد.این تانک دارای تیرکهایی است که با استفاده از آنها راننده و فرمانده تانک میتوانند حرکت های خود در خیابان های تنگ را تنظیم کرده و میزان خسارت ها به محیط شهری را به حداقل برسانند.به منظور مقابله با مواد انفجاری که از بیرون بر روی این تانک ها انداخته میشود،تورهای سیمی در برخی نقاط این تانک قرار داده شده است.

 

مرکاوا مارک 3 باز در حال شلیک (آتش دهانه توپ )

 

برجک فرماندهی این تانک نیز دوباره طراحی و نصب شده است و امکان دید از بالا در ارتفاعی بالاتر را به فرمانده میدهد.تیربار سنگین 12.7 میلیمتری M2 Browning .50 بر روی این تانک نصب شده که با سیستم کنترل آتش تانک در ارتباط است و به صورت کنترلی و با استفاده از یک سیستم تخریب الکترونیک که در زیر تجهیزات زرهی این تانک نصب شده کار میکند.

 

ارتش اسراییل بر این باور بود که تیربار سنگین 12.7 میلیمتری M2 برای محیط های شهری مناسبتر است.یک دریچه آتش و یک پنجره برای مشاهده محیط اطراف نیز بر روی این تانک نصب شده و تکتیرانداز با استفاده از آن میتواند از داخل تانک به هدف شلیک کند،این تانک میتواند از مهمات غیرمرگبار نیز استفاده کند که تا فاصله 30 متری موثر هستند.


Merkava Mark III Baz دارای یک سیستم کنترل آتش بسیار پیشرفته،حفاظت کننده بسیار موثر خدمه در برابر حمله های NBC(رادیواکتیو،بیولوژیکی و شیمیایی)، تهویه مطبوع بسیار مناسب با درجه دمای قابل تنظیم،زره چندتکه یا ماژولار به نام Kasag(یعنی خسارت وارده،با تعویض قطعه زره آسیب دیده،سریعا برطرف میشود) میباشد.

 

 


سیستم جدید دیگری که در تانکهای Baz به کار گرفته شده یک دوربین 360 درجه است.برای دیدن محیط،نیازی به چرخاندن دوربین نیست، بلکه این دوربین اساسا از ساختار پوششی 360 درجه برخوردار است و تصویر های آنی از محیط را در اختیار خدمه تانک قرار می دهد که به آگاهی آنها از محیط اطراف و تهدیدهای احتمالی پیرامون وسیله نقلیه می افزاید.این دوربین در صورت مشاهده هر حرک مشکوک یا فعالیت مشکوک در اطراف تانک آن را به خدمه اطلاع میدهد،این سیستم برای تامین ایمنی تانک در محیطهای خطرناک بسیار مناسب است،این مدل همچنین دارای مسافت یاب بهبود یافته است.
همچنین دستگاهی جهت علامتگذاری نقاط و یک دوربین جدا در قسمت عقب تانک نصب شده است تا خدمه بهتر بتوانند در خیابان های باریک،جهت یابی کنند.


 


 Merkava Mark IV



Merkava Mark IV به سیستم کنترل شلیک مدرن مجهز شده است که شامل محاسبه های کامپیوتری و سیستم توازن برای تغییر های آب و هوایی می باشد.تانک شامل دید دو محوری توپچی و دید دورنمای دو محوری فرمانده است که هر دو به دوربین های فروسرخ و صحفه نمایش برای دید در شب و روز مجهزند که به افزایش احتمال برخورد به هدف کمک می کند.

 


در این تانک یک سیستم ردیاب اتوماتیک نیز وجود دارد که از چندین کیلومتر دورتر می تواند بر روی هدف قفل کند.هر یک از سرنشینان Merkava Mark IV یک صفحه نمایش رنگی اختصاصی دارند که می توانند منظره های اطراف را بر روی صفحه نمایش خود ببینند.فرمانده نیز می تواند از نقشه اش برای موقعیت یابی و جستجو استفاده کند.


Merkava Mark IV به کمک سیستم های هدف یاب و ردیاب،قابلیت تمرکز بر روی هلیکوپترهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند را هم داراست.این سیستم ها به خدمه تانک کمک میکند تا به راحتی هلیکوپترهای ضدتانک همچون هلیکوپتر فرانسوی SA342L Gazelle و هلیکوپتر روسی Mil Mi-24 Hind را در آسمان شناسایی کرده و سرنگون سازد.هلیکوپترهای Gazelle و Hind،ستون فقرات اصلی هلیکوپترهای ضدتانک سوریه و عراق را تشکیل میدهند و قابلیت سرنگونی آنها برای ارتش اسراییل،از اهمیت بالایی برخوردار است.

 


این مدل همچنین دارای سیستم بسیار پیشرفته GPS است که امکان رهیابی هدف ها را با استفاده از سیستم رهیابی ماهوارهای را میدهد.


توپ این تانک،قابلیت استفاده از گلوله های اسراییلی،فرانسوی،آلمانی و آمریکایی و انواع گلوله همچون گلوله های به شدت انفجاری HEAT و گلوله های انرژی جنبشی ضد تانک APFSDS را داراست.در این تانک همچنین یک تیربار بسیار پرقدرت 12.7 میلیمتری ضد وسیله نقلیه ساخت کمپانی اسراییلی Rafael و یک خمپاره انداز 60 میلیمتری داخلی قرار داده شده است.


تیربار قرار داده شده داخلی و همچنین در خروج در قسمت عقب تانک (که در تمامی مدل های Merkava موجود است) ثابت کردهاند که در جنگهای شهری،بسیار کارآمد هستند.

این مدل همچنین از قابلیت تحرک پیشرفته ای برخوردار است که امکان مانورپذیری خوبی در منطقه های سخت عبور بلندیهای جولان که عوارض طبیعی زمین،امکان تحرک کمی برای تانک ها ایجاد میکنند را میدهد.
همچنین سیستم جدید شنی تانک که به Mazkomنامیده میشود نیز بهبود یافته است و تانک را توانا میسازد به راحتی در سطح های ناهموار حرکت کند و رد کمتری برجای بگذارد.


دوربین دید تانک یا TTS توسط کمپانی Vectop Battlefield Imaging Systems ساخته شده که یک رشته از دوربینهای ویدیویی CCD/ICCD را یکپارچه میکند که در موقعیتهای مختلف یک خودروی زرهی به منظور توانمند سازی سرنشین جهت پوشش کلی استفاده میشود.ازسیستم TSS در مدل های Mark III و Mark IV استفاده می شود.

 

نمایشگر ویدیویی نصب شده،توسط یک دوربین مشابه دوربین مدل Merkava Mark III Baz میباشد و نمایی 360 درجه از اطراف تانک را در تمام ساعت های شبانه روز میتواند به نمایش گذارد،ولی از دوربین مدل Merkava Mark III Baz پیشرفته تر است.


موتور دیزلی بسیار پرقدرت 1500 اسب بخاری،به تانک امکان میدهد با سرعت و قدرت بسیار بیشتری مانور نماید و به راحتی به سرعت 64 کیلومتر بر ساعت،دست یابد.
امکان پیشرفته دیگر،نصب سامانه ای بسیار پیشرفته به نام "سیستم مدیریت میدان جنگ "ساخت کمپانی اسراییلی Elbit Systems میباشد که از اطلاعات دیجیتالی کسب شده از سایر نیروهای عمل کننده،مانند تانک ها یا پهپاد ها را،جهت به روزآوری برنامه عملیاتی، جهت یابی درست و توجیه خدمه جهت انجام نبرد صحیح،بهره میبرد. این سیستم بسیار پیشرفته،همچنین توانا است اطلاعات باارزش کسب شده در میدان جنگ را ذخیره کرده و آنها را به دیگر نیروهای عمل کننده میدان نبرد،انتقال دهد.
در این مدل برای حفط بیشتر جان خدمه از سیستم دفاع فعال Trophy و Iron Fist استفاده شده است.همچنین از یک سپر مغناطیسی و اخلالگر های الکترونیکی برای منحرف کردن موشک های ضدتانک بهره میبرد.
سیستم حفاظت فعال Trophy ساخت کمپانی Rafael،کارایی خود را در مقابل موشک 9M133 Kornet پرتاب شده از سوی حماس اثبات کرد؛موشک را نابود و تانک هدف را آسیب ندیده باقی گذاشت.

 

 

 Mk IVm Windbreaker


این نسخه از مرکاوا توسط   " Meil Ruach " مجهز به سیستم حفاظت فعال (APS) شده است، تولید انبود این نسخه از مرکاوا از سال 2009 آغاز شده و یک تیپ از نسخه مارک 4 ام در پایان سال 2011 عملیاتی بود،در سال 2014 اعلام شد این نسخه از مرکاوا مجهز به سیستم حفاظت فعال خواهد بود ،توانایی APS در مورد هدف قرار دادن راکت آرپچی و موشک های هدایت شونده ضد تانکی چون کورنت حماس در طول عملیات Operation Protective Edge مورد اثبات قرار گرفت.


 

 

Merkava  LIC

به دنبال وقوع انتفاضهء الاقصی، وزارت دفاع اسرائیل، برخی از تانکهای مرکاوای خود را به نحوی تغییر داد که این تانکها بتوانند نیازهای یک جنگ شهری را برآورده کنند؛ عمدهء این تغییرات در قسمت موتور به وقوع پیوستند و تاثیر منفی بر کارایی رزمی این تانکها نداشتند.

این مدل، نوعی از تانک «مرکاوای باز 3» می‏باشد که ویژهء جنگهای شهری، تجهیز شده است. استاندارد نام‏گذاری LIC بر اساس عبارت «شدت جنگاوری تقلیل یافته» شکل گرفته است و مجهز به یک مسلسل داخلی 50 میلی‏متری M2 ساخت براونینگ می‏باشد که خدمه را قادر به شلیک پرقدرت و با نواخت بالا می‏نماید، بدون آنکه در معرض تیر دشمن قرار بگیرند.
در این مدل، همچنین از حفاظت‏های بیشتری برای صدمه ندیدن در برابر انفجار نارنجک یا مواد انفجاری دست‏ساز استفاده شده و توری‏های خاصی جهت محافظت دوربین‏ها و هواکش‏ها، تعبیه شده است.
همچنین دستگاهی جهت علامت‏گذاری نقاط و یک دوربین در قسمت عقب تانک نصب شده است تا خدمه بهتر بتوانند در خیابانهای باریک، جهت‏یابی کنند.

پیش از ادامه سایر نسخه ها تانک مرکاوا به سراغ معرفی کردن سیستم حفاظت فعال این تانک موسوم به تروفی میپردازیم....

 

 

سامانه تروفی


TROPHY سامانه ی حفاظتی فعالی است که برای دفاع از تانکهای مرکاوا 4 نیروهای دفاعی اسراییل IDF طراحی شده.این سامانه بر روی خودروهای زرهی سبک و سنگین نصب میشود ومیتواند از خودروی زرهی در برابر موشکهای هدایت شونده و راکتهای ضد تانک محافظت کند.سامانه ی TROPHY توسط RAFAEL و ELTA از اسراییل طراحی شده بود ولی پس از جنگ 33 روزه توسعه ی آن با سرعت بیشتری ادامه یافت (اکنون  کاملا عملیاتی است) .


طرز کار TROPHY از این قرار است که در ابتدا هدف (موشک یا راکتی که به خودروی زرهی شلیک شده) توسط 4 صفحه ی تخت راداری که در اطراف برجک قرار دارند و رادار داخلی خودروی زرهی کشف شده و سرعت و جهت آن توسط رایانه ی مرکزی محاسبه میشود.پس از اینکه هدف به فاصله ی مناسب (10 متری ) رسید،دو پرتاب کننده که در بالای برجک قرار دارند،تعداد معینی ساچمه ی ریز (مانند ساچمه های شاتگان) را به طرف هدف پرتاب میکنند.برای جلوگیری از صدمه دیدن سربازانی که در اطراف خودروی زرهی قرار دارند یا پشت آن پناه گرفته اند،رادار سامانه که در باند F/G کار میکندتوانایی شناسایی عوارض زمینی و اهداف کوچکی به اندازه یک انسان را دارد.

 

 

رایانه ی مرکزی پس از شناسایی هدف،مسیری را برای شلیک ساچمه ها انتخاب میکند که هیچ سرباز خودی در اطرافش نباشد. TROPHY به کمک رادار بسیار پیشرفته حفاظت 360 درجه را در اختیار خودروها قرار میدهد (چیزی که در تنها سیست دفاع فعال عملیاتی جهان یعنی DROZD روسی 180 درجه ی روبروی تانک بود).یکی دیگر از مشخصات منحصر به فرد TROPHY ، وزن زیر 500 کیلوگرم آن است که در مقایسه با DROZD تقریبا یک سوم است.TROPHY میتواند چند هدف را همزمان شناسایی کند.
 

منبع بخش تروفی

 

سایر گونه ها مرکاوا به شرح زیر است :

 

 

مرکاوای آمبولانس Merkava Tankbulance

در داخل برخی از مدلهای مرکاوا، تجهیزات آمبولانس نصب شده است و قسمت عقب تانک، به نحوی تغییر یافته است که بتواند مجروحین را با برانکارد حمل کند، ضمن اینکه تجهیزات کمکی پزشکی نیز در داخل آن افزوده شده است.
بزرگتری خاصیت تانکبولانس، استحکام زیاد و درب‏های خروجی عقب می‏باشد که تخلیهء مجروحین را در زیر آتش شدید و به هنگام پاسخگویی تیربارچی تانک به آتش دشمن، امکان‏پذیر می‏سازد.

 

 

Merkava IFV Namer

مرکاوای نوع ARV یا «وسیلهء زرهی ترمیم‏یافته» به نام Nammer (ببر به زبان عبری) شناخته می‏‎شود؛ در واقع یک خودروی زرهی بر اساس شاسی تانک مرکاوا می‏باشد. این مدل، قادر است تانکهای از کار افتاده یا آسیب‏دیده را به وسیلهء موتور اضافی خود، به عقب حمل کند.

 

 

APC/IFV

اسرائیل یک خودروی زرهی سنگین با کاربری APC و IFV بر اساس شاسی تانک مرکاوا طراحی کرده است. این خودرو به نام Nemmera معرفی شده است که در زبان عبری به معنی «ماده ببر» می باشد؛ اما اصل تولید چنین وسیله ای، ارزش گذاری به جان نفرات یک جوخهء نظامی می باشد، به ویژه اینکه به قیمت تمام شدهء یک تانک مرکاوا هزینه دربردارد زیرا بر اساس بدنهء مرکاوا،‌ ساخته شده است. به دنبال اجرای عملیات رنگین کمان (מבצע קשת בענן) و آسیب پذیری نفربرهای زرهی M-113 و Stryker، وزارت دفاع اسرائیل تصمیم به اجرای برنامهء Nemmera گرفت.


به تاریخ 15 فوریه 2004، روزنامه ماآریو (Ma'ariv) گزارش کرد که یک نمونهء‌ اولیهء این خودروی زرهی، مجهز به یک مسلسل سنگین، در منطقه پل گیواتی (Givati Bridge) مورد آزمایش قرار گرفته است؛ به طوری که مسلسل این خودروی زرهی، از داخل بارگذاری و کنترل می شده است. همچنین قرار بر این شد که نام خودروی زرهی از Nemmera به Nammer (به معنی ببر) تغییر یابد.

عملیات رنگین کمان یا Operation Rainbow به تاریخ 18 می 2004 و در منطقهء نواز غزه به جهت نابودی هسته های تروریسم آغاز گشت. در جریان این عملیات، تونلهایی که جهت انتقال مهمات از مصر به نوار غزه حفر شده بودند، کشف گردیدند. این عملیات بعد از آن آغاز شد که 13 سرباز اسرائیلی، به دست فلسطینی های مسلح، به قتل رسیدند. اجرای این عملیات، مانع از رسیدن کشتی حاوی سلاحهایی نظیر موشک ضدهوایی Sa-7  (استرلا-2) و موشک ضدتانک AT-3 Sagger بدست فلسطینی ها شد. این سلاح ها به مصر قاچاق شده و قرار بود با کشتی به غزه حمل شوند.

 


Merkava Howitzer Sholef



در منطقهء‌ بیت هاتوتچان دو نمونهء اولیهء توپ خودکششی 155 میلی متری هویتزر Sholef (با نام دیگر Slammer) به وسیلهء کارخانجات Soltam بین سالهای 1984 تا 1986 ساخته شدند.
این خودروی زرهی 45 تنی، مجهز به یک توپ بلند کالیبر 52 می باشد که بردی بیش از 40 کیلومتر دارد و قادر است حین حرکت، شلیک کند. این توپ خودکششی، هیچگاه به تولید انبوه نرسید.
Soltam یک کارخانهء بزرگ اسرائیلی است که هم در زمینهء تولیدات نظامی و هم غیرنظامی فعالیت دارد. تجربهء نظامی این شرکت، در زمینهء تولید سیستم های توپخانه، مسلسل و مهمات آنها می باشد؛ این کارخانه، زیرمجموعهء کمپانی نظامی Elbit می باشد.

 

 

ویژگی ها این تانک :
کشور سازنده:اسراییل
کمپانی سازنده:MANTAK
وزن:
63 تن در مدل های Mark I و Mark II
65 تن در مدل های Mark III و Mark IV

درازا:
8.30 متر در مدل های Mark I و Mark II با حساب لوله توپ و 7.45 متر بدون حساب لوله.
9.04 متر در مدل های Mark III و Mark IV با حساب لوله توپ و 7.60 متر بدون حساب لوله.

پهنا:
3.70 متر در مدل های Mark I و Mark II
3.72 متر در مدل های Mark III و Mark IV

بلندی:
2.65 متر در مدل های Mark I و Mark II
2.66 متر در مدل های Mark III و Mark IV




موتور:
موتور دیزل V12 خنک شونده با باد AVDS-1790-6A با قدرت 908 اسب بخار ساخت کمپانی Teledyne Continental آمریکا در مدل های Mark I و Mark II موتور دیزل V12 خنک شونده با باد AVDS-1790-9AR با قدرت 1200 اسب بخار ساخت کمپانی Teledyne Continental آمریکا در مدل Mark III موتور دیزل V12 خنک شونده با آب GD883 با قدرت 1500 اسب بخار ساخت کمپانی General Dynamics در مدل Mark IV


گنجایش باک:
1100 تا 1400 لیتر در مدل Mark I
1400 لیتر در مدل های Mark II و Mark III و Mark IV

رنج عملیاتی:
500 کیلومتر در همه مدل ها

سرعت:
50 کیلومتر بر ساعت در مدل های Mark I و Mark II
60 کیلومتر بر ساعت در مدل Mark III
64 کیلومتر بر ساعت در مدل Mark IV



جنگ افزار ها:

یک توپ 105 میلیمتری خان دار Royal Ordnance L7 ساخت انگلیس که با نام L52 M68 نیز شاخته میشود با توانایی شلیک موشک های ضدتانک LAHAT در مدل های Mark I و Mark II و 2 تا 3 تیربار 7.62 میلیمتری 12 نارنجک انداز و یک خمپاره انداز 60 میلیمتری که در مدل Mark I در خارج از تانک و در مدل Mark II داخل تانک است

یک توپ 120 میلیمتری بدون خان MG251 ساخت IMI اسراییل با توانایی شلیک موشک های ضدتانک LAHAT در مدل Mark III و 3 تیربار 7.62 میلیمتری و 12 نارنجک انداز و و یک خمپاره انداز 60 میلیمتری که Mark II داخل تانک است

یک توپ 120 میلیمتری بدون خان MG253 ساخت IMI اسراییل با توانایی شلیک موشک های ضدتانک LAHAT در مدل Mark IV
یک تیربار سنگین 12.7 میلیمتری M2 Browning .50 و 2 تیربار 7.62 میلیمتری و 12 نارنجک انداز و و یک خمپاره انداز 60 میلیمتری که Mark IV داخل تانک است

 

مترجم :عادل خدر خوجه ، کپی بدون ذکر نام مترجم و لینک مطلب شراعا حرام می باشد