تانک ۴۰ ساله M1 Abrams به تازگی یک سری روزآمدسازی ها دریافت کرده که می تواند آن را برای دهه ها همچنان فعال نگه دارد. نسخه AbramsX در هفته اخیر رونمایی شد که بازطراحی کاملی است که تانک دهه ۱۹۷۰ آمریکایی را به یک تانک مدرن قرن بیست و یکمی تبدیل می کند. در صورت پذیرفته شدن این تانک در ارتش ایالات متحده، نمونه جدید می تواند تا دهه ۲۰۵۰ یا حتی پس از آن نیز به فعالیت ادامه دهد. روز شنبه بود که کمپانی General Dynamics Land Systems در یک فایل ویدیویی در یوتیوب از تانک AbramsX رونمایی کرد در شرایطی که رونمایی رسمی از این تانک در نمایشگاه ارتش ایالات متحده در واشنگتن دی سی رخ خواهد داد.

 
AbramsX جدیدترین تانک آمریکایی با تغییرات فراوان و پیشرفته

این مراسم سالانه معمولاَ برای معرفی مفاهیم و دکترین های جدید نظامی و سخت افزارهایی که در آینده توسط ارتش ایالات متحده به کار گرفته می شود برگزار می گردد. شایان ذکر است که AbramsX یک برنامه رسمی ارتش ایالات متحده نیست بلکه یک برنامه تحقیقاتی خصوصی از کمپانی جنرال داینامیکس است.

تاریخچه کوتاه تانک آبرامز

کمپانی Chrysler Defense که اکنون نامش به General Dynamics Land Systems تغییر کرده، اولین بار در سال ۱۹۷۹ از تانک M1 Abrams به عنوان جانشینی برای تانک های قدیمی ارتش ایالات متحده رونمایی کرد. ارتش ایالات متحده از یک سری تانک های اصلی استفاده کرده بود که با تانک M26 Pershing در سال ۱۹۴۵ آغاز شد که در نهایت با M60 Patton به پایان رسید. هر تانک، از M26 تا M46, M47, M48 و M60 یک تکامل منطقی نسبت به تانک قبلی بود.

 

در این میان، M1 تفاوت زیادی با سری تانک های قبلی داشت و یک برجک زاویه دار، زره Chobham طراحی بریتانیایی، یک کامپیوتر بالستیک، یک تصویرساز گرمایی اولیه و موتور توربینی بنزینی داشت. نتیجه تانکی بود که حفاظت بهتری داشت، سریع تر و قوی تر بود و می توانست در طول شب نیز مبارزه کند و از تمامی جهات یک روزآمدسازی قابل توجه به شمار می رفت. خود M1 نیز در طول سال های پس از معرفی اولیه اش تحولات و روزآمدسازی های متعددی را تجربه کرده است. روزآمدسازی A1 که در اواخر دهه ۱۹۸۰ معرفی شد یک توپ اصلی ۱۲۰ میلیمتری جدید و زره اورانیوم ضعیف شده را اضافه می کرد که اگر چه سنگین بود اما حفاظت زرهی تانک را به شدت افزایش می داد.

نسخه M1A2 روزآمدسازی هایی در بخش های جانبی داشت که شامل دوربین گرمایی جداگانه برای فرمانده، قابلیت «تماشای خاموش» که به تانک امکان می داد در حالت خاموش شدن نیز دید گرمایی اش را داشته باشد، حفاظت بالستیک بهتر برای خدمه، زره واکنشی انفجاری برای شکست دادن سلاح های انفجاری پرتابی دشمن، یک ساختار دیجیتالی، دیتالینک دیجیتالی مهمات و اخیراً نیز سیستم حفاظت فعال Trophy بود.

AbramsX چه چیزهای جدیدی نسبت به نسخه های قبلی دارد؟

AbramsX در مقایسه با M1 Abrams به مقدار قابل توجهی روزآمدسازی شده است و هم داخل و هم بیرون تانک را برای ویژگی های مدرنی به شدت تغییر داده است. قدرت آتش، حفاظت و تحرک تانک که اصلی ترین دسته بندی ها برای نشان دادن اعتبار یک تانک مدرن هستند در نسخه جدید بهبود قابل توجهی یافته اند. نسل جدید تانک آبرامز توپ اصلی قدیمی ۱۲۰ میلیمتری M256 را با یک نمونه ۱۲۰ میلیمتری دیگر به نام XM360 جایگزین کرده است. این توپ اصلی در ابتدا برای سیستم های مبارزه آینده طراحی شده بود، پروژه ای در اوایل دهه ۲۰۰۰ که قرار بود جایگزین خودروهای زرهی کنونی ارتش ایالات متحده شود.

بیش از ۱۸ میلیارد دلار تاکنون صرف این پروژه شده و هنوز یک خودرو نظامی رسمی معرفی نکرده است. XM360 کالیبری مشابه توپ قدیمی تانک آبرامز داشته و از همان مهمات قبلی نیز استفاده می کند. این توپ از یک ترمز شعله پوش موسوم به pepperpot استفاده می کند که لگد توپ را کاهش می دهد. سیستم کلی توپ این تانک از مواد کامپوزیتی و تیتانیوم برای کاهش وزن کلیت سیستم استفاده می کند و به همین دلیل وزن کلی تانک نیز کاهش می یابد. General Dynamics اعلام کرده است که خدمه AbramsX نسبت به تانک های قبلی کاهش یافته اما اطلاعات بیشتری در این زمینه نداده است.

خدمه تانک های آبرامز تاکنون از فرمانده، توپچی، مهمات گذار و راننده تشکیل شده بود اگر چه در تانک های جدیدتر مانند تانک آلمانی Leopard 2 و تانک ژاپنی Type 10 و تانک کره ای K2 از مهمات گذار خودکار استفاده شده است. AbramsX در قسمت جلوی خود دارای سه فضا برای خدمه است و از این ویژگی می توان نتیجه گرفت که شاید این نسخه از مهمات گذاری اتوماتیک پشتیبانی کرده و برجک نیز تغییر طراحی را تجربه کرده و کوچکتر شده که هیچ خدمه ای در آن قرار نمی گیرد. روی برجک AbramsX یک مسلسل ۳۰ میلیمتری XM914  قرار دارد که جایگزین مسلسل.۵۰ میلیمتری M2 متعلق به فرمانده تانک و مسلسل ۷.۶۲ میلیمتری M240  متعلق به توپچی شده است.

این مسلسل روی یک سیستمی نصب شده که از دور قابل کنترل است و به خدمه امکان می دهد که از داخل محفظه تانک نیز بتوانند شلیک کنند، در طول شب هدفگیری کنند و با استفاده از سیستم تصویربرداری گرمایی، مهمات دودزا شلیک کنند. این قابلیت به خدمه امکان می دهد که با نیروهای پیاده، پهپادها، خودروهای با زره سبک مانند کامیون های نظامی و خودروهای زرهی سبک مانند نفربرها با مسلسل اصلی وارد درگیری شوند و مهمات توپ اصلی را برای حریفانی بزرگ تر مانند تانک های دیگر نگه دارند. این موضوع به شکل غیرمستقیم توان مهماتی را برای توپ اصلی بهبود می بخشد. حفاظت بخش دیگری از روزآمدسازی صورت گرفته در AbramsX است.

بدنه اصلی تانک تفاوت چندانی با تانک آبرامز قبلی ندارد که نشان می دهد از همان سطح حفاظت برخوردار است. برجک بدون سرنشین نیز اگر چه هیچ خدمه ای را در خود جای نمی دهد اما دارای یک سیستم حفاظت فعال است که راکت ها و موشک های نزدیک شونده را ساقط می کند. پنل بزرگی که روی برجک قرار گرفته احتمالاً یک پنل باز شونده است که به مهمات توپ اصلی نگهداری شده در داخل تانک امکان می دهد تا در صورت منفجر شده به سمت بالا رفته و به خدمه آسیبی نرساند. به نظر می رسد که AbramsX چابک ترین تانک آبرامز از دهه ۱۹۷۰ تاکنون باشد. با گذشت سال ها بر وزن تانک ها افزوده شده که با اضافه شدن زره اورانیوم ضعیف شده و دیگر قابلیت ها اجتناب ناپذیر بوده و از ۶۰ تن به ۷۳.۶ تن در نسخه های اخیر رسیده است.

General Dynamics می گوید که تانک جدید دارای یک بسته نیرویی هیبریدی جدید بوده و مصرف سوخت کمتر به میزان ۵۰ درصد نسبت به نسخه قبلی است. این تانک اولین تانک آبرامز است که از موتور دیزلی استفاده می کند. علاوه بر همه این ها، سنسورهای جدید نیز از قابلیت های مدرن AbramsX هستند که سیستم دیده وری خاموش پیشرفته از آن هاست، سیستمی نسبتاً جدید که به دوربین های گرمایی اش که مصرف انرژی بالایی دارند امکان می دهد در شرایط خاموش نیز کار کنند. موتور هیبریدی جدید تانک نیز احتمالاً از یک بسته باتری بزرگ تر سود می برد که می تواند این سنسورها را برای مدت زمان طولانی تری فعال نگه دارد.