جدیدترین سامانه جنگ الکترونیک روسیه کراسوخا ـ 4 نام دارد که در شرکت کرت روسیه واقع در مجتمع علمی فنی کوانت شهر نووگورود در جنوب روسیه طراحی و ساخته شده است.

سیستم جنگ الکترونیک کراسوخا ـ 4 از دستگاه پارازیت پراکنی برای از کار انداختن رادار در هواپیما های دوربرد و جنگنده بمب افکن ها، و همچنین اخلال در رادارهای ماهواره های شناسایی راداری می باشد.

سامانه جنگ الکترونیک روسیه کراسوخا ـ 4 می تواند تاسیسات مورد نظر را در شعاع 150 تا 300 کیلومتری بطور کامل از شناسایی راداری مخفی کند و همچنین سیستم های الکتریکی,وسایل ارتباطی و در سامانه های جنگ الکترونیک دشمن اختلال ایجاد کند.

استفاده از آنها به عنوان تسلیحات در سال 2012 به تصویب رسیده و از سال 2013 به نیروهای مسلح تحویل داده شده اند.

نظامیان روسیه سامانه های جنگ الکترونیک کراسوخا ـ 4 را را که برای از کار انداختن رادارهای هوایی و مقابله با پهپادها در نظر گرفته شده، در سوریه مستقر کردند و در عملیات های بمباران مواضع تروریست ها از آنها استفاده می کنند.

جنگ اوکراین و روسیه در روزای‌های اخیر تقریبا توجه تمامی افراد در دنیا را به خود جلب کرد.

و در پی آن اتفاقاتی افتاد که با توجه به پیشرفت چشمگیر علم و فرهنگ بشریت دور از انتظار بود.

اوکراین به تازگی بخشی از یکی از تواناترین سیستم های جنگ الکترونیکی روسیه را تصرف کرد

در این مقاله به معرفی بیشتر کراسوخا4 می‌پردازیم.

کراسوخا4


ماژول فرماندهی سیستم جنگ الکترونیکی کرازوخا-۴ از دست رفته روسیه جایزه ای برای سازمان های اطلاعاتی خارجی خواهد بود.

بنا به گزارش ها نیروهای اوکراینی این ظرف فرماندهی را در خارج از کییف پایتخت پیدا کردند. کاربر توییتر @UAWeapons جزو اولین کسانی بود که آن را به احتمال زیاد جزء سیستم Krasukha-4 شناسایی کرد که با نام گیری 1RL257 نیز شناخته می شود، بر اساس تصویری که به صورت آنلاین ظهور کرده بود. یک کرازوخا-۴ کامل شامل دو خودرو است که هر دو بر اساس کامیون ۸x۸ KAMAZ-6350، یکی با سیستم جنگ الکترونیک (EW) و دیگری حامل ماژول فرماندهی هستند.

هیچ نشانه ای در مورد اینکه چه اتفاقی ممکن است برای کامیون حامل این کانتینر یا همراه آن مجهز به سیستم EW بیفتد وجود ندارد. عکس کانتینر آن را به پهلو دراز کشیده و شاخه های درخت در بالای آن نشان می دهد، اما مشخص نیست که آیا این نشان دهنده تلاش عمدی برای پنهان کردن آن است یا اینکه پس از نوعی حمله یا تصادف کجا استراحت کرده است. در اطراف آن شاخه ها و آوارهای افتاده دیگری نیز وجود دارد. ماژول پست فرمان آسیب دیده است، به ویژه در امتداد قسمتی از لبه پایین قاب، و درهای دسترسی در سمتی که قابل مشاهده است از بین رفته اند. همانطور که گفته شد، به نظر می رسد که وضعیت نسبتا خوبی دارد، حداقل از نظر خارجی.

صرف نظر از این، از دست دادن حتی نیمی از سامانه کراسوخا-4 می تواند برای نیروهای روسی از منظر عملیاتی قابل توجه باشد. اگرچه منشا آن به اواخر دهه 1990 برمی گردد، اما این سیستم یکی از توانمندترین سیستم های EW سیار ارتش روسیه است و تولید سریال از اوایل دهه 2010 آغاز شد. این به عنوان بخشی از یک پروژه بزرگتر برای سیستم های میدانی برای محافظت از دارایی های روسیه در زمین و هوا در برابر چشمان کنجکاو رادارهای مختلف نظارت و تصویربرداری زمینی و هوایی، همراه با برخی از ماهواره های جمع آوری اطلاعات مجهز به رادار، توسعه یافت.

مقامات روسی حداقل در گذشته ادعا کرده اند که Krasukha-4 می تواند انواع مختلف رادارها، از جمله رادارهای نظارتی، سنسورهای تصویربرداری راداری هوابرد، و جستجوگرهای رادار فعال و ارتفاع سنج های موجود در موشک ها را شناسایی و مسدود کند. طبق گفته سازنده، Concern Radio-Electronic Technologies، حداکثر برد اعلام شده در برابر اهداف زمینی و هوایی بین 150 تا 300 کیلومتر یا حدود 93 تا 186 مایل، در هر جهت، بسته به عوامل محیطی مختلف است. با مخفف روسی آن KRET. کاملاً مشخص نیست که آیا این منعکس کننده بردی است که رادارها می توانند در آن شناسایی شوند، درگیر شوند یا هر دو.

گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه سیستم پارازیت Krasukha-4 می تواند پرتوهای قدرتمندی از انرژی RF را منتشر کند تا به طور فیزیکی به سیستم های الکترونیکی حساس روی اهداف خاص آسیب برساند.

استقرار یک کراسوخا-4 در مجاورت کلی کیف منطق خوبی است تا به سخت‌تر کردن نیروهای اوکراینی و شرکای بین‌المللی آن‌ها برای یافتن و هدف قرار دادن واحدهای روسی در این منطقه از طریق رادار کمک کند، جایی که درگیری‌ها برای هفته‌ها در جریان است. طبیعتاً، این سیستم باید درجاتی از قابلیت تشخیص غیرفعال را داشته باشد که به آن امکان می دهد در نقش نظارتی کلی تر، نظارت بر تهدیدهای احتمالی مانند رادار یک جت جنگی یا رادار مرتبط با سطح مورد استفاده قرار گیرد. سیستم موشکی هوا به هوا بحث در مورد قابلیت‌های این سیستم عموماً آن را به عنوان یک ابزار ضد ارتباطی نمی‌داند، زیرا ارتش روسیه انواع دیگری از سیستم‌های EW را برای این منظور آماده می‌کند، اما به نظر می‌رسد که این سیستم دارای برخی قابلیت‌های ثانویه در این زمینه باشد.

علاوه بر این، Krasukha-4 یک سیستم متحرک و چند منظوره را نشان می‌دهد که می‌تواند با سرعت نسبتاً زیادی بسته به وضعیت در حال تغییر روی زمین حرکت کند تا پشتیبانی ارزشمند EW در سایر نقاط کشور ارائه شود. این سیستم‌ها به طور بالقوه می‌توانند در مناطق خاصی از اوکراین و بلاروس همسایه قرار گیرند تا سعی کنند انواع مختلف هواپیماهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین خارجی را که از امنیت ناتو یا حریم هوایی بین‌المللی کار می‌کنند، کور کنند.

اگرچه ارتش ایالات متحده پرواز مستقیم سوریت ها را بر فراز اوکراین متوقف کرده است، اما به همراه سایر اعضای ناتو به نظارت هوایی از مناطق مجاور وضعیت اوکراین را ادامه داده است. این شامل سورتی پروازهایی است که شامل E-3های نیروی هوایی ایالات متحده و ناتو، و همچنین جت های مدیریت میدان نبرد سیستم رادار حمله مشترک نظارتی E-8C نیروی هوایی (JSTARS) و پهپادهای RQ-4 Global Hawk است که همگی دارای رادارهای قدرتمند هستند. در میان هواپیماهای دیگر، همانطور که می توانید در اینجا بیشتر بخوانید. اینها دقیقاً انواع سکوهایی هستند که Krasukha-4 برای شکست دادن ساخته شده است.

در اوایل ماه جاری، یک تیم سازنده از CNN توانستند با یک E-3 ناتو در یک ماموریت در نزدیکی مرزهای لهستان با اوکراین و بلاروس پرواز کنند. آن رسانه در آن زمان گزارش داد: «روس‌ها همچنین تلاش کرده‌اند رادار هواپیمای ناتو را مسدود کنند، اتفاقی آزاردهنده اما اجتناب‌ناپذیر با توجه به اینکه هواپیمای غول‌پیکر جاسوسی قابل مشاهده است. .

شایان ذکر است که علیرغم قابلیت‌های قابل‌توجه EW روسیه، که در گذشته در اوکراین و در میان سایر کشورها به کار گرفته شده است، با هر نشانه‌ای از سیستم‌هایی مانند Krasukha-4 تاکنون در درگیری‌های کنونی به‌طور عجیبی استفاده کرده است. ممکن است که این تا حدی به دلیل نگرانی در مورد از دست دادن یا دستگیر شدن این سیستم ها باشد.

در عین حال، نیروهای روسی با به کارگیری سایر سیستم های تسلیحاتی نسبتاً پیشرفته، خطرات مشابهی را متحمل شده اند. به عنوان مثال، جنگ در اوکراین این واقعیت را فاش کرده است که موشک بالستیک کوتاه برد اسکندر-ام دارای قابلیت یکپارچه متقابل مصرفی است که قبلاً حداقل به طور عمومی شناخته نشده بود، که می توانید در اینجا اطلاعات بیشتری درباره آن بخوانید. نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتش روسیه در نهایت استفاده از سیستم‌های EW را نیز افزایش می‌دهد، همانطور که ماژول پست فرماندهی Krasukha-4 ضبط شده و گزارش انهدام یک R-330ZH Zhitel، یک سیستم پارازیت مخابراتی سیار روی کامیون نشان می‌دهد. .

صرف نظر از پیامدهای فوری از دست دادن بخشی از یک سیستم کراسوخا-4، اگر نیروهای اوکراینی بتوانند با خیال راحت این ماژول پست فرماندهی را بازیابی کنند، می تواند منبع اطلاعاتی قابل توجهی برای مقامات کشور و شرکای خارجی آنها باشد. آژانس های اطلاعاتی در ایالات متحده و سایر کشورهای غربی بدون شک دوست دارند این ظرف را به دست بگیرند تا ببینند چه چیزی می توان از آن به دست آورد. مقامات نظامی ایالات متحده مرتباً از سیستم‌های پیشرفته EW، مانند سیستم‌هایی که روس‌ها و همچنین چینی‌ها به توسعه و ایجاد آن‌ها ادامه می‌دهند، به‌عنوان تهدیدهای مهمی برای نیروهای آمریکایی یاد می‌کنند.

یادگیری بیشتر در مورد قابلیت های Krasukha-4 می تواند از جمله به توسعه اقدامات متقابل کمک کند. نرم افزاری که سیستم را اجرا می کند می تواند به اندازه سخت افزار ارزشمند باشد و ممکن است منجر به کشف حفره هایی شود که می توانند برای اهداف جنگ سایبری مورد سوء استفاده قرار گیرند.

تجزیه و تحلیل عمیق تر از اجزای منفرد پست فرماندهی، دقیقاً به مواردی مانند ساخت سیم کشی در داخل، می تواند بینش های دیگری از جمله در مورد توانایی روسیه در ساخت سیستم های پیشرفته EW و سایر وسایل الکترونیکی ارائه دهد. هر گونه اسناد یا موارد دیگر در این پست فرماندهی کانتینری می تواند اطلاعات زیادی را در مورد موضوعات مختلف ارائه دهد.

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین مستقل مدت‌ها ثابت کرده است که منبع ارزشمندی از سخت‌افزار طراحی شده توسط شوروی برای ارتش ایالات متحده و جامعه اطلاعاتی ایالات متحده است تا به عنوان بخشی از برنامه‌های به اصطلاح بهره‌برداری از مواد خارجی (FME) در اختیار آنها قرار گیرد. این شامل دستیابی به سیستم های پیشرفته، از جمله جت های جنگنده و رادارهای بزرگ، از منابع اوکراینی است. بنا بر گزارش‌ها، دولت ایالات متحده اکنون در حال ارسال سیستم‌های دفاع هوایی متعلق به دوران شوروی از انبارهای FME خود برای ارتش اوکراین است تا به تقویت توانایی آن در جلوگیری از کنترل آسمان این کشور توسط نیروهای روسی کمک کند.

چه به عنوان بخشی مستقیم از آن معامله یا از طریق ترتیبات جداگانه، به نظر می رسد، اگر محتمل نباشد، ایالات متحده قبلاً به دنبال دستیابی به نمونه های مختلفی از تسلیحات مدرن تر روسیه و سایر تجهیزات نظامی است که در این جنگ به تصرف خود در آمده اند. دور این درگیری احتمالاً گنجینه عظیمی از اطلاعات را برای دولت ایالات متحده و دیگران به طور کلی ایجاد می کند.

با در نظر گرفتن این موضوع، این امکان وجود دارد که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، که عناصر آن تا کنون با همتایان اوکراینی خود در طول درگیری بسیار نزدیک همکاری داشته اند، در حال تلاش برای به دست آوردن یا دسترسی به این بخش از کراسوخا باشد. -4 سیستم البته آنها ممکن است قبلاً به نمونه دیگری در جریان درگیری در اوکراین یا از طریق ابزارهای غیر مرتبط دیگر برخورد کرده باشند.

در مجموع، نیروهای اوکراینی که این جعبه فلزی ظاهراً بی ادعا را تصرف می کنند می تواند پیامدهای جدی برای ارتش روسیه داشته باشد و برای دشمنانش در اوکراین و سایر نقاط جهان، از جمله در ایالات متحده، یک موهبت بزرگ باشد.