اوکراین از پهپادهای با تیغه تاشو کامیکازه آمریکایی استفاده می کند که به مدت ۴۰ دقیقه روی سر تانک های روسی گشت می زنند و سپس با سرعت ۱۱۵ مایل بر ساعت به آن حمله می کنند. ایالات متحده در حال ارسال صدها فروند بسیار پیشرفته از این پهپادهای با تیغه تاشو است که با نام «شات گان پرنده» نیز شناخته می شود. این کمک نظامی بخشی از ۳۰۰ میلیون دلار کمک نظامی جدید ایالات متحده به اوکراین در بحبوحه نبرد با روسیه است. این کیت های نظامی بسیار پیچیده تنها ۵۰ پوند وزن داشته و می توانند تا فاصله ۲۵ مایلی پرواز کنند و به مدت ۴۰ دقیقه روی سر هدف گشت زنی کرده و در نهایت با سرعت ۱۱۵ مایل بر ساعت بر سر آن فرود بیایند.

 

پهپادهای ضد تانک کامیکازه آمریکایی با تیغه های تاشو در اوکراین

این پهپاد که توسط یک صفحه نمایش به شکل تبلت کنترل می شود را می توان از قبل برنامه ریزی کرد. پهپاد شات گان پرنده دارای کلاهک ویژه نفوذ در زره بوده که می تواند یک تانک را تکه تکه کند. پنتاگون ارسال محموله جدید سلاح های مرگبار ایالات متحده به اوکراین را روز جمعه گذشته اعلام کرد و این پهپادهای کامیکازه با تیغه تا شونده به طور مستقیم از کمپانی سازنده AeroVironment Inc در کالیفرنیا به اوکراین فرستاده خواهند شد.

 

ارسال پهپادهای ضد تانک Switchblade 600 جدای از ۸۰۰ میلیون دلار بسته کمک های نظامی است که کاخ سفید در ۱۶مارس اعلام کرد که شامل ۱۰۰ فروند از پهپادهای قدیمی تر سری ۳۰۰ است. سری قدیمی تر پهپادهای شات گان پرنده هر کدام تنها ۵.۵ پوند وزن داشته، تا ۶ مایل پرواز کرده و تا ۱۵ دقیقه روی سر هدف گشت زنی کرده و در نهایت با سرعت ۱۰۰ مایل بر ساعت به آن حمله خواهند کرد. هر دو سری این سلاح سلاح موثری برای اوکراینی ها در مقابله با تانک های روسی بوده اند زیرا استفاده از آن ها آسان بوده و نیازی به آموزش چندانی ندارند. این پهپادها را می توان در کوله پشتی ها و همراه با لانچر لوله ای کوچکش حمل کرد و آماده سازی آن برای پرتاب نیز تنها ۱۰ دقیقه به طول می انجامد.

پهپادهای ضد تانک کامیکازه آمریکایی با تیغه های تاشو در اوکراین

این پهپادهای دارای تیغه های تاشو از لحاظ هزینه ای نیز بسیار مقرون به صرفه هستند: هزینه ساخت سری ۳۰۰ تنها ۶,۰۰۰ دلار است در حالی که هزینه ساخت یک موشک هلفایر که از پهپادهای پردیتور یا ریپر شلیک می شود بیش از ۱۵۰,۰۰۰ دلار است. این عدد اندک در حالی است که قیمت یک تانک روسی بیش از ۵ میلیون دلار است. نکته جالب دیگر اینکه برخلاف موشک های هلفایر که پس از شلیک امکان متوقف کردن عملیات را ندارد، تا چند ثانیه پیش از برخورد پهپادهای کامیکازه سری Switchblade 600 به هدف نیز می توان عملیات را متوقف کرد که باعث می شود از کشته شدن اهداف غیرنظامی جلوگیری کرد.

پهپادهای ضد تانک کامیکازه آمریکایی با تیغه های تاشو در اوکراین

پهپادهای ضد تانک کامیکازه آمریکایی با تیغه های تاشو در اوکراین

در تازه ترین تصاویر منتشر شده توسط نیروهای اوکراینی دیده می شود که نیروهای ویژه این کشور یک تانک روسی را منهدم می کنند در حالی که سربازان روسی روی برجک تانک در حال میگساری هستند. اوکراین مدعی است تاکنون بیش از ۲۶,۰۰۰ سرباز روسی را کشته و هزاران خودرو نظامی از جمله هزاران تانک روسی را منهدم کرده است