سئول از مصرف‌کننده تسلیحات خارجی، به یکی از 6صادرکننده برتر در جهان تبدیل شده است
 
کمتر از یک‌ماه پیش، کره‌جنوبی قراردادی چندمیلیارد دلاری برای فروش سامانه دفاع موشکی با امارات بست و حالا خبر قرارداد 700 میلیون دلاری تسلیحاتی این کشور با استرالیا منتشر شده است.
سئول با بهره‌گیری از صنایع غیرنظامی خود به‌عنوان بستر ساخت و توسعه تسلیحات با شتاب زیادی در حال تبدیل شدن به یکی از غول‌های تسلیحاتی دنیاست. همه اینها در حالی روی می‌دهد که تمرکز این کشور برای ساخت و صادرات تسلیحات، سابقه‌ای چندان طولانی ندارد.
به گزارش رویترز، قرارداد 700میلیون دلاری با کره‌جنوبی، بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی استرالیا با یک کشور آسیایی است و از این منظر، قراردادی تاریخی به شمار می‌رود. براساس این قرارداد، کره‌جنوبی 30توپ خودکششی، 15خودروی زرهی و رادارهای مورد استفاده در توپخانه را در اختیار استرالیا قرار خواهد داد.
توافق برای فروش سامانه دفاع موشکی با امارات هم برای کره‌جنوبی تاریخی بود؛ چون با ارزش 3.5میلیارد دلار، بزرگ‌ترین قرارداد فروش تسلیحاتی سئول به شمار می‌رفت.
سئول در ماه‌های اخیر با اعلام ساخت موشک‌های بالستیک که از زیردریایی شلیک می‌شوند، تانک‌های پیشرفته و دیگر تسلیحات داخلی دنیا را غافلگیر کرده است. بزرگ‌ترین دستاورد نظامی آنها، جنگنده پیشرفته KF-21، هم در بهار رونمایی شد.

جهش بزرگ
رونمایی از این جنگنده، کره‌جنوبی را در کنار کشورهای معدودی در دنیا قرار داد که می‌توانند جنگنده‌های پیشرفته بسازند و برای صادرات آن مشتری هم دست و پا کنند. این پروژه، ‌آرزویی بود که 20سال پیش کیم دائه جونگ، رئیس‌جمهور وقت کره در سر داشت و سرانجام واقعی شد.
این جنگنده، وقتی در سال2026 میلادی بعد از 2هزار پرواز آزمایشی وارد خدمت شود، جایگزین ناوگان F-4 و F-5های نیروی هوایی کره‌جنوبی خواهد شد و در کنار جنگنده‌های آمریکایی F-15 و F-16 و همینطور 5 جنگنده F-35 که قرار است به‌زودی به کره‌جنوبی تحویل داده شود به‌کار گرفته خواهد شد.
مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در مراسم رونمایی از این جنگنده، اعلام کرد که پروژه عظیم ساخت آن به واسطه ایجاد ده‌ها هزار شغل، 5میلیارد دلار به اقتصاد کشورش کمک کرده است. با این حال این پروژه منتقدان زیادی هم دارد و بسیاری از هزینه‌های سنگین آن به‌شدت انتقاد کرده‌اند. مون جائه این گفته است که کره‌جنوبی می‌خواهد این جنگنده را به کشورهای مختلف صادر کند و همین حالا KF-21 خریداران بالقوه‌ای مثل عراق، مالزی، پرو، فیلیپین، قطر، سنگال و تایلند دارد.
کره‌جنوبی در سال‌های اخیر مشتریان بیشتر و بیشتری در سراسر دنیا یافته و خود را در میان صادرکنندگان بزرگ تسلیحات دنیا جاکرده است. به گزارش الجزیره، براساس اعلام مؤسسه تحقیقات صلح بین‌الملل در استکهلم (sipri)، کره‌جنوبی در 2دهه گذشته، جهش بزرگی در لیست صادرکنندگان تسلیحات دنیا داشته و از رده سی‌ویکم در سال2000 میلادی، به رده ششم در سال2021 رسیده است.
عمده محصولات صادراتی کره‌جنوبی خودروهای زرهی و تانک است. علاوه بر اینها، کره‌جنوبی طیف وسیعی از مشتری‌ها را در قاره‌های مختلف دنیا برای تسلیحات خرد خود، ازجمله موشک‌انداز و بمب‌های خوشه‌ای دست و پا کرده است.
این کشور نه‌تنها در توسعه جنگنده، خود را به کشورهای مطرح رسانده که در تسلیحات دریایی هم رشد سریعی داشته است؛ برای نمونه، میانمار یکی از مشتری‌های کشتی‌های نظامی کره‌جنوبی است.
عطش کره‌جنوبی برای صادرات بیشتر تسلیحات، فعلا فرونشاندنی به‌نظر نمی‌رسد و این کشور برنامه‌های سنگینی برای توسعه صادرات تسلیحاتی خود دارد. یکی از سخنگویان وزارت دفاع کره‌جنوبی به نشریه تخصصی دفاعی جینز گفته است که هدف این کشور این است که در 5سال آینده به پنجمین صادرکننده بزرگ تسلیحات دنیا تبدیل شود. 
کره‌جنوبی برای این کار می‌خواهد ساختار صنایع دفاعی خود را تغییر دهد؛ تا حالا، هدف صنایع دفاعی داخلی کره‌جنوبی، تقاضای داخلی بوده است، اما حالا وزارت دفاع این کشور می‌خواهد استراتژی تولید تسلیحات خود را تغییر دهد و صادراتی بودن محصولات را درنظر بگیرد. برای این کار، کره‌جنوبی می‌خواهد سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش تحقیق و توسعه فناوری‌های نوین انجام دهد.

لطمه به صلح و حقوق بشر 
جهش بزرگ صنایع دفاعی کره‌جنوبی البته بدون پیامد هم نبوده است. نخستین مسئله، کشیده شدن پای سئول به مناقشات بزرگ در دنیاست. برای نمونه در یمن، جایی که کشورهایی مانند آلمان صادرات تسلیحات به عربستان و متحدانش را قطع کرده‌اند، کره‌جنوبی به‌خاطر صادرات تسلیحات به ریاض به‌شدت مورد انتقاد است. یمن‌، بزرگ‌ترین بحران انسانی دنیاست و منتقدان معتقدند سئول به این آتش، بنزین می‌ریزد.
مسئله بزرگ‌تر، کره‌شمالی است. هرچه کره‌جنوبی در تولید تسلیحات متعارف بیشتر پیشرفت کند، همسایه شکاک شمالی به فکر توازن قوا در شبه‌جزیره خواهد افتاد. آنها، احتمالا برای این کار، روی توانایی‌های هسته‌ای خود مانور خواهند داد.

سوگلی‌های زرادخانه کره‌جنوبی
پیش از آنکه جنگنده KF-21 به سوگلی زرادخانه کره‌جنوبی تبدیل شود، ‌این کشور تسلیحاتی داشته که هرکدام دستاورد بزرگی به شمار می‌رفتند و برخی از آنها مشتریان بین‌المللی زیادی هم داشته‌اند.

ناو هجومی آبی-خاکی دوکدو
 
این کشتی رزمی که توانایی حمل جنگنده‌های F-35 و چند مدل هلی‌کوپتر را دارد، می‌تواند موازنه قوا در غرب اقیانوس آرام را به هم بریزد. این شناور توسط صنایع سنگین هانجین ساخته شده و می‌تواند 200خودرو، 750تفنگدار دریایی و 15هلی‌کوپتر را حمل کند.

کی‌2، پلنگ سیاه
 
کی‌2 ، تانک نسل جدید کره‌جنوبی است که توسط آژانس دفاعی کره‌جنوبی ساخته شده است. از این تانک، به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌های نظیر خود نام برده می‌شود. این تانک برای نبردهای آینده طراحی شده و از سامانه‌های هشدار سریع و پاسخ اتوماتیک به موشک‌های مهاجم و رادارهای پیشرفته بهره می‌برد.

کی‌9، تندر
 
این توپ خودکششی، از برخی فناوری‌های تانک کی‌2بهره می‌برد. کی‌9توسط صنایع سنگین کیا تولید شده و حداکثر 40کیلومتر برد دارد. تندر می‌تواند 3گلوله در 15ثانیه شلیک کند. این توپ به استونی، فنلاند، ترکیه، نروژ و لهستان هم صادر شده است.

تسلیحات انفرادی دوو
 
تسلیحات انفرادی سبک کره‌جنوبی، یکی از محبوب‌ترین محصولات صادراتی این کشور هستند. سری کی شامل مسلسل کی1، سلاح هجومی کی‌2و رگبار سبک کی‌3 و دیگر انواع سلاح انفرادی می‌شود. این محصولات، به‌خصوص کی‌2، درخشش زیادی در بازار جهانی داشته‌اند.