Marine One؛ همه چیز در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور ایالات متحده
 

اغلب افراد می دانند که رییس جمهور ایالات متحده مکرراً از هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری ایالات متحده موسوم به Air Force One برای سفرهای هوایی طولانی خود استفاده می کند، نامی که به هر پرنده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده داده می شود که رییس جمهور این کشور را حمل می کند اما کمتر کسی در مورد هلیکوپتر رییس جمهور آمریکا شنیده است. شاید ندانید که تفنگداران ویژه دریایی ایالات متحده نیز پرنده خاص و ویژه خود برای فرمانده کل قوای کشور را دارند.

 
هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید
Sikorsky VH-60N White Hawk

Marine One اسمی است که برای هر پرنده ای متعلق به تفنگداران ویژه دریایی ایالات متحده (USMC) به کار می رود که رییس جمهور بر آن سوار می شود. از دیرباز، Marine One یک هلیکوپتر بوده که معمولاً از نوع Sikorsky VH-3D Sea King یا VH-60N انتخاب می شده است. علیرغم پوشش خبری هر لحظه از حضور روسای جمهوری ایالات متحده در کاخ سفید، جالب است که بسیار کم در مورد Marine One می شنویم.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

 

در ابتدا شما را با خلاصه ای از واقعیات جالب در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا آشنا می کنیم:

  • One معرف و شناسه ای برای پرنده های نظامی است که رییس جمهور ایالات متحده را حمل می کنند.
  • هر پرنده ای که رییس جمهور ایالات متحده را حمل می کند دو شناسه دریافت می کند.
  • شناسه های نظامی اولین بار در سال ۱۹۵۳ و با Air Force One معرفی شدند که هواپیمای مخصوص رییس جمهور ایالات متحده است.
  • هر شاخه از ارتش ایالات متحده در پرنده خاص خود رییس جمهور را حمل کرده است.
  • پرنده های نظامی Air Force One و Marine One متعددی در طول سال ها وجود داشته است.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

تاریخچه هلیکوپتر Marine One

 

Marine One شناسه هر پرنده نظامی متعلق به تفنگداران ویژه دریایی ایالات متحده است که رییس جمهور این کشور را حمل می کند. هیچ Marine One خاصی در این نیرو وجود ندارد. در واقع حدود ۱۹ فروند هلیکوپتر وجود دارند که این شناسه را داشته و ممکن است برای انتقال رییس جمهور به منطقه ای در داخل این کشور و در فاصله ای نسبتاً نزدیک فرا خوانده می شوند. در یک پرواز معمول، پنج تا شش فروند هلیکوپتر مشابه به عنوان هلیکوپترهای پوششی اعزام می شوند. تنها هلیکوپتری که رییس جمهور را حمل می کند شناسه Marine One را دریافت می کند.

Lockheed C 121 Constellation Columbine II

استفاده از شناسه نظامی برای پرنده حامل رییس جمهور ایالات متحده در سال ۱۹۵۳ و در اولین دوره حضور دوایت دی آیزنهاور در کاخ سفید آغاز شد. سی و چهارمین رییس جمهور ایالات متحده از یک هواپیمای Lockheed VC-121A-LO متعلق به نیروی هوایی کشور برای رفت و آمد هوایی استفاده می کرد. این هواپیما با لقب Columbine II شناخته شده و شناسه نظامی آن Air Force One بود.

رییس جمهور آیزنهاور تا سال ۱۹۵۷ تنها سوار Air Force One می شد. در ۷ سپتامبر ۱۹۵۷، آیزنهاور در حال گذراندن تعطیلات در زادگاهش در نیوپورت، رود آیلند بود اما بدنبال ماجرای درگیری بر سر ثبت نام نه دختر سیاهپوست اهل آرکانزاس در یک مدرسه متعلق به سفیدپوست ها (ماجرای مشهور موسوم به Little Rock Nine) در دورانی که تبعیض نژادی هنوز در ایالات متحده قانونی بود، مجبور شد به واشنگتن بازگردد. فرماندار آرکانزاس به گارد ملی دستور داده بود تا از ورود این نه دختر سیاهپوست به دبیرستان مرکزی لیتل راک جلوگیری کند. این اتفاق سه سال پس از آن رخ داد که دادگاه عالی ایالات متحده خواستار جدایی نژادی در تمام مدارس این کشور شده بود.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید
Bell UH-13J

این سفر معمول از نیوپورت به واشنگتن دی سی شامل یک سفر کوتاه یک ساعته در پایگاه هوایی-دریایی کوونست پونت بود، جایی که هواپیمای Air Force One  انتظار رییس جمهور را می کشید. بعد از آن نوبت به پروازی ۴۵ دقیقه ای به پایگاه هوایی اندروز و سفر زمینی ۲۰ دقیقه ای به کاخ سفید بود. به همین خاطر، رییس جمهور که به راهی برای رسیدن سریع تر به کاخ سفید نیاز داشت، سوار بر یک هلیکوپتر Bell UH-13J Sioux متعلق به تفنگداران ویژه دریایی این کشور خود را به کاخ سفید رساند. این هلیکوپتر اجازه پرواز مستقیم از نیوپورت تا کاخ سفید را یافت. وقتی آیزنهاور به کاخ سفید رسید، به دسته هوایی ۱۰۱اُم دستور داد که ملغی شدن قانون جدایی نژادی را اعمال کند.

بعد از این سفر، آیزنهاور برای سفرهای کوتاه به استفاده از هلیکوپترهای متعلق به نیروهای ویژه دریایی ادامه داد، از جمله سفرهای تابستانه به اقامتگاهش در پنسیلوانیا. پنسیلوانیا فاصله کوتاهی از واشنگتن دی سی دارد، به ویژه وقتی سفر با هواپیما و هلیکوپتر باشد. پرواز با Air Force One برای چنین مسافت های کوتاهی منطقی و مقرون به صرفه نبود. این منطقه فاقد پایگاه هوایی با باند پرواز مسطح برای یک هواپیما بود و هلیکوپتر بهترین گزینه به نظر می رسید. نیروهای تفنگدار ویژه همان شناسه های نظامی که توسط نیروی هوایی استفاده شده بود را حفظ کرد. هلیکوپتری که رییس جمهور را حمل می کرد، Marine One نام داشت. مدت کوتاهی بعد، نیروهای تفنگدار دریایی شروع به استفاده از چمن های مستقر در جنوب کاخ سفید به عنوان مکانی برای فرود Marine One کردند.

در حالی که هلیکوپتر گزینه به صرفه تری برای مسافت های کوتاه بود، اما امکانات رفاهی نداشت. برخلاف Air Force One، هلیکوپتر ویژه رییس جمهور نه سیستم تهویه مطبوع داشت و نه دستشویی. این کمبودها بالاخره رفع شدند اما سال ها بعد از اینکه آیزنهاور کاخ سفید را ترک کرد.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید
Sikorsky UH-34D Seahorse

از اواخر دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۶، تفنگداران ویژه دریایی و ارتش ایالات متحده (نیروی زمینی) هلیکوپترهای خود را برای نقل و انتقال رییس جمهور به کار گرفتند. Marine One شناسه ای بود که برای پروازهای صورت گرفته توسط تفنگداران ویژه دریایی به کار گرفته می شد در حالی که Army One شناسه هلیکوپترهای نیروی زمینی بود. در سال های بعدی، روسای جمهور ایالات متحده سوار بر پرنده هایی (اعم از هلیکوپتر و هواپیما) از شاخه های مختلف ارتش این کشور به پرواز درآمدند. در کنار نیروی هواییف تفنگداران ویژه و نیروی زمینی، رییس جمهور ایالات متحده بر هلیکوپترهای گارد ساحلی، گارد ملی و نیروی دریایی نیز سوار شده بود.

شناسه پرنده نظامی که رییس جمهور ایالات متحده را حمل می کند همیشه واژه One را پس از شاخه ارتش مالک آن دارد، مانند Marine One.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

 چه کسی خلبان Marine One است؟

Marine One توسط اعضای خدمه پروازی اسکادران یکم هلیکوپتری تفنگداران ویژه دریایی (HMX-1) هدایت می شود. اسکادران HMX-1 شامل بیش از ۸۰۰ تفنگدار ویژه دریایی است. در کنار حمل و نقل رییس جمهور، HMX-1 مسئول انتقال معاون رییس جمهور، فرمانداران، مقامات وزارت دفاع و مهمانان ویژه نیز هست. هر بخش از ارتش ایالات متحده یک بخش هوانوردی دارد، از جمله تفنگداران ویژه دریایی، نیروی زمینی، نیروی دریایی و گارد ساحلی. HMX-1 اولین اسکادران هلیکوپتری نیروهای تفنگدار ویژه دریایی است.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

بعد از مشاهد اولین تست بمب اتمی در بیکینی آتول در سال ۱۹۴۶، ژنرال روی گیگر تصمیم گرفت که نیروهای تفنگدار دریایی به یک هلیکوپتر ترابری ویژه نیاز دارند. گیگر تصمیم گرفت که این نیروها به یک روش ایمن تر برای فرود در سواحل دشمن در جریان حملات اتمی نیازمند هستند. بدین ترتیب بود که اسکادران HMX-1 در دسامبر ۱۹۴۷ تشکیل شد که در پایگاه هوایی مخصوص تفنگداران دریایی در کوانتیکو مستقر است، جایی که هنوز هم پایگاه این اسکادران به شمار می آید. این مکان به خاطر نزدیکی به کارخانجات ساخت هلیکوپترهای سیکورسکی و پیاسکی در کنتیکت انتخاب شده بود. کوانتیکو نزدیک پایگاه های آموزشی نیروهای تفنگدار ویژه دریایی ایالات متحده نیز هست.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

در جریان جنگ کره، هلیکوپترهای اسکادران HMX-1 برای نظارت بر میدن نبرد، تخلیه مجروحان و عملیات های نجات به کار گرفته شدند. بعد از جنگ کره، این اسکادران به کوانتیکو بازگشت و خیلی زود مسئول بردن رییس جمهور به اقامتگاه تابستانه اش شد. ژنرال ویرجیل دی اولسون اولین خلبان هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور و فرمانده اسکادران HMX-1 بود. همچنین او کسی بود که تصمیم گرفت قسمت بالای هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور را رنگی سفید بزند. هلیکوپترهای تفنگداران ویژه دریایی از قدیم رنگ سبز داشتند. به خاطر ظاهر متفاوتشان، هلیکوپترهای Marine One خیلی زود لقب White Tops به معنی «بالا سفیدها» را پیدا کردند.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

Marine One چه نوع هلیکوپتری است؟

ناوگان Marine One در حال حاضر شامل هلیکوپترهای Sikorsky VH-3D Sea King helicopters و VH-60N است. یکی از جالب ترین واقعیات در مورد هلیکوپتر Marine One این است که در واقع یک هلیکوپتر نیست و همانطور که گفته شد، به هر هلیکوپتری متعلق به تفنگداران ویژه دریایی اطلاق می شود که رییس جمهور را سوار می کند.

اولین Marine One یک Bell UH-13J Sioux بود که خیلی زود با یک فروند Sikorsky UH-34 Seahorse جایگزین شد. UH-34 توسط کمپانی تولید هلیکوپتر آمریکایی سیکورسکی در سال ۱۹۵۴ ساخته شده بود. این هلیکوپتر در ابتدا قرار بود یک هلیکوپتر مخصوص نبردهای ضد زیردریایی برای نیروی دریایی ایالات متحده باشد. UH-34 یک هلیکوپتر با موتور پیستونی و سرعت حداکثری ۱۲۳ مایل بر ساعت (۱۹۷ کیلومتر بر ساعت) با برد ۲۵۰ مایل (۴۰۰ کیلومتر) بود. این هلیکوپتر بعدها با یک نسخه پیشرفته تر دو موتوره به نام SH-3 Sea King جایگزین شد که اولین هلیکوپتر آبی خاکی بود.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

SH-3 نیز توسط کمپانی سیکورسکی طراحی شده و سرعت و برد بیشتری نسبت به نسخه قبلی داشت و سرعت آن به ۱۶۶ مایل بر ساعت (۲۶۶ کیلومتر بر ساعت) می رسید. ناوگان هلیکوپترهای Marine One در سال ۱۹۷۸ هلیکوپترهای VH-3D و در سال ۱۹۸۷ هلیکوپترهای VH-60N را به خدمت گرفت. این دو هلیکوپتر تنها هلیکوپترهایی ماندند که توسط اسکادران Marine One برای حمل و نقل رییس جمهور ایالات متحده به کار گرفته می شدند.

VH-3D نسخه روزآمد شده SH-3 Sea King است که موتورهاق قدرتمندتر و سنسورهای جدیدتری دارد و برد و سرعت آن نیز بیشتر است. VH-60N Black Hawk یک هلیکوپتر دو موتوره با قدرت لیفت متوسط است که در ابتدا برای ارتش ایالات متحده در اواخر دهه ۱۹۷۰ طراحی شده بود. این هلیکوپتر در سال ۱۹۷۹ معرفی شده و پیش از پیوستن به ناوگان Marine One، چندین بار روزآمد سازی شد.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

Marine One کجا نگهداری می شود؟

ناوگان هلیکوپترهای Marine One در پایگاه نیروی هوایی تفنگداران ویژه دریایی ایالات متحده در کوانتیکو، ویرجینیا نگهداری می شود. اما اسکادران HMX-1 در پایگاه پشتیبانی دریایی آناکوستیکا در واشنگتن دی سی نیز مستقر است. وقتی رییس جمهور به سفری کوتاه نیاز دارد، هلیکوپترها روی چمن های بخش جنوبی کاخ سفید فرود می آیند. این هلیکوپتر همیشه با دستکم یک تفنگدار ویژه دریایی در یونیفرم کامل مورد استقبال قرار می گیرد. برای سفرهای دارای مسافت طولانی، رییس جمهور از هلیکوپتر Marine One به عنوان یک ابزار ترابری برای رسیدن به محل استقرار هواپیمای Air Force One استفاده می کند. از ساوث لاون کاخ سفید، هلیکوپتر رییس جمهور به پایگاه هوایی نیروی دریایی در اندروز، مریلند پرواز می کند، همان جایی که Air Force One منتظر اوست.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

چند فروند هلیکوپتر Marine One وجود دارد؟

در حال حاضر ۱۹ فروند هلیکوپتر متعلق به نیروهای تفنگدار ویژه دریایی ایالات متحده وجود دارند که شناسه نظامی Marine One دارند. اما ناوگان Marine One در کل از ۳۵ پرنده نظامی مختلف تشکیل شده است. یک هلیکوپتر دیگر عموماً به عنوان پشتیبانی و انتقال پرسنل و بارها همراه با Marine One به کار گرفته می شود. این ناوگان توسط اسکادران HMX-1 هدایت می شود که از ۸۰۰ تفنگدار ویژه دریایی تشکیل شده است. هلیکوپترهای مدرن Marine One دائماً روزآمدسازی شده و جدیدترین نوسازی ها و تکنولوژی ها را دریافت می کنند.

آن ها جدیدترین زره های بالستیک، سیستم های هشدار موشکی و سیستم های دفاع موشکی را دارند. همچنین این هلیکوپترها برای راحتی بیشتر نیز روزآمد شده و اکنون دارای سرویس بهداشتی هستند. به خاطر روزآمدسازی های مکرر، این هلیکوپترها دائماً در حال سنگین تر شدند هستند. هلیکوپترهای Marine One کنونی آنقدر روزآمدسازی شده اند که قابلیت های عملیاتی شان به شدت کاهش یافته است.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

قیمت هلیکوپترهای Marine One چقدر است؟

برآورد هزینه دقیق هلیکوپترهای Marine One دشوار است که از روزآمدسازی های مکرر ناشی می شود. اما هلیکوپتر SH-3 Sea King که هلیکوپترهای VH-3D Marine One بر اساس آن ساخته شده اند در هنگام تولید در دهه ۱۹۶۰و ۱۹۷۰ هر کدام حدود ۶.۴ میلیون دلار قیمت داشتند. VH-60N نیز که نسخه ای از UH-60 Black Hawk است در هنگام ساخت در سال ۱۹۷۹ نزدیک به ۶ میلیون دلار قیمت داشت. در سال ۲۰۱۴، دولت ایالات متحده توعسه یک ناوگان جدید از هلیکوپترهای VH-92 بر اساس VH-3D را تصویب کرد که هزینه هر کدام از آن ها ۲۳۷ میلیون دلار برآورد شد.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

هلیکوپتر Marine One تا چه مسافتی می تواند پرواز کند؟

همانطور که گفته شد، دو نوع کلی از هلیکوپترهای Marine One وجود دارد: VH-3D و VH-60N. هلیکوپتر استاندارد Sikorsky SH-3 Sea King که VH-3D بر اساس آن ساخته شده می تواند با یک بار سوختگیری تا ۶۲۱ مایل (حدود ۹۹۵ کیلومتر) پرواز کند اما Marine One VH-3D دارای تجهیزات اضافی متعددی است که برد آن را کاهش می دهد. هلیکوپتر VH-60N نیز تا ۱,۳۷۹ مایل (بیش از ۲,۲۰۵ کیلومتر) را با یک بار سوختگیری می پیماید که بردی بسیار بیشتر از هلیکوپترهای بلک هاوک UH-60 است که این هلیکوپتر بر اساس آن ساخته شده است. بلک هاوک ها دارای برد حداکثری تنها ۳۶۲ مایلی (۵۸۰ کیلومتر) هستند.

در جریان هر سفر، پنج تا شش هلیکوپتر مشابه همزمان به پرواز در می آیند. اگر رییس جمهور ایالات متحده سوار هلیکوپتر VH-3D باشد، چندین فروند دیگر از این هلیکوپتر همزمان پرواز می کنند و اگر از VH-60N برای انتقال رییس جمهور استفاده شود، چند فرود از همین نوع آن را همراهی خواهند کرد. این هلیکوپترها که به عنوان فریب استفاده می شوند، بعد از بلند شدن مرتباً آرایش خود را تغییر می دهند تا موقعیت واقعی رییس جمهور را مخفی نگه دارند.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

سرعت هلیکوپتر Marine One  چقدر است؟

هلیکوپتر VH-3D Sea King می تواند با سرعت ۱۶۱ مایل بر ساعت (۲۵۸ کیلومتر بر ساعت) پرواز کند. همانند برد هلیکوپتر، سرعت آن نیز به خاطر بالا رفتن وزنش ممکن است کاهش یابد. هلیکوپترهای Marine One در مقایسه با نمونه های استاندارد خود دارای تجهیزات و متعلقات بیشتری هستند. سرعت VH-60N White Hawk نیز حداکثر به ۱۸۳ مایل بر ساعت (۲۹۳ کیلومتر بر ساعت) می رسد. نسخه مخصوص رییس جمهور از این هلیکوپتر که با نام White Hawk برای تمایز از Black Hawk چنین نامگذاری شده، دارای حداکثر سرعت ۲۲۲ مایل بر ساعت (۳۵۵ کیلومتر بر ساعت) است.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید

حمل و نقل هلیکوپترهای Marine One چگونه صورت می گیرد؟

نیروهای تفنگدار ویژه از هواپیماهای ترابری C-17 Globemaster یا C-5 Galaxy برای انتقال ناوگان هلیکوپترهای Marine One استفاده می کنند. این هلیکوپترها زمانی نیاز به حمل  نقل دارند که مسافت پرواز بسیار طولانی باشد، چه در سفرهای داخلی و چه بین المللی. هر هواپیمای ترابری C-17 Globemaster می تاند دو فروند هلیکوپتر VH-60N Marine One  یا دو فروند VH-3D را در خود جای دهد. هواپیمای C-5 Galaxy نیز تا شش فروند هلیکوپتر را در خود جای می دهد، هواپیمایی که حداکثر گنجایش آن ۱۱۸,۳۸۷ کیلوگرم است.

هر آنچه در مورد هلیکوپتر مخصوص رییس جمهور آمریکا باید بدانید
Air Force One

لیموزین رییس جمهور نیز توسط همین هواپیماهای ترابری حمل می شود. مسافت های که از روی اقیانوس اطلس یا اقیانوس آرام می گذرند بسیار بیشتر از برد هلیکوپترهای Marine One هستند. پرواز از واشنگنتن تا لندن حدود ۳,۶۶۳ مایل (۵,۸۶۱ کیلومتر) و مسافت واشنگتن تا سئول بیش از ۶,۰۰۰ مایل (۹,۶۰۰ کیلومتر) است. رییس جمهور ایالات متحده در سفرهای خارج از کشور خود از هواپیمای Boeing 747-200B استفاده می کند که برد آن ۶,۸۵۷ مایل (۱۰,۹۷۱ کیلومتر) است.